I morgen skal jeg fly LH business (HAU-DTW) for første gang. Jeg har kun flydd SAS business over Atlanteren fra før. Hvor skal jeg legge forventningene mine til LH sitt business produkt? I økonomi og Økonomi PLUS synes jeg alltid LH har vært forutsigbare, og med gjennomgående høyere kvalitet sammenlignet med SAS. SAS sin reiseopplevelsen varierer mer avhengig av dagsform til crew og hvordan de velger å gjennomføre serviceprogrammet. Men når jeg ser på reisevideoer, ser på setekart, bilder av mat osv, så begynner jeg å bli usikker på om LH når SAS sitt nivå på business? Jeg skal ha en super tur uansett,men gøy å få litt tips og generell synsing... Ben
Jeg personlig liker SAS Business på langdistanse veldig godt. Hadde en tur med LH til Shanghai i Business i 747 og setter den ganske langt ned på lista i forhold til SAS. Syns kabinen er mye penere hos SAS kontra LH og service er jo noe som du selv sier går på dagsform og det gjelder også for LH så her kan man være like uheldig på en LH flight men de gangene jeg har flydd med SAS syns jeg servicen har vært veldig bra Turen din med LH blir nok veldig bra Er det i 747 så ville jeg valgt 2 etasjen da den ikke er i 2-2-2 men 2-2.
Det er med 330, og såvidt jeg kan se den versjonen uten "minikabin" for business, så jeg plasserte meg på 1K
LH når kanskje ikke helt opp til SAS, men jeg synes fortsatt det er ganske greit. I alle fall om du har reisefølge. Setene oppleves kanskje som litt trangere, men om du flyr om natta er komforten ganske grei med madrass på setet. Absolutt ikke det beste business-produktet, men på ingen måte det verste heller.
Hadde LH A330 i forrige uke, FRA-DXB-FRA. Anbefaler DG setene, så slipper du klatre over noen eller bli klatret over om du må på do. Ikke noen av de i fremre del av flyet, men mellom C cabinene. Om det er en 330 så er det minicabin på de som ikke har F, mulig det kommer fra om du tar «add more rows» eller hva det heter. For øvrig enig at LH ikke er helt der oppe på langdistanse, hovedsaklig pga 2-2-2 eller ende verre 2-3-2 på 747 main deck(4d duger nok men aldri fått prøvd)
Siden jeg liker å være litt privat så foretrekker jeg SAS når jeg reiser alene. Imidlertid er det bedre hos LH når man er to siden man sitter relativt nærme og slipper fysisk skille mellom setene i midten som de har hos SAS.
jeg tenker at du har justert forventningene bra allerede jeg. De to selskapene er sterke på forskjellige områder. Så du må bare nyre det som er flott med LH C også. Selv ville jeg valgt sete langt framme hos LH om det blir stor kabin. Og heller sittet ved vinduet, en å bli gått over. Jeg bryr meg mindre om å gå over andre selv.
Jeg har bare reist et par ganger i hver langdistanse. Har begge gangene fått fantastisk crew på LH og elendig crew på SK, vet ikke om det er tilfeldig, det kan det jo være, men dette er de to ytterpunktene jeg har opplevd av C service. Så jeg er personlig mye mer positiv til LH C enn mange andre. Selv om setene og maten er hakket bedre i SK. Men igjen, kan ha hatt flaks/uflaks,
Av flyverter og opplevelsene de har gitt meg er det vel SQ og SK som er på topp 5. Med 3SQ og 2SK. Når det gjelder kjipe crew. Så vinner Avianca og SK der også. SAS sikkert fordi jeg har fløyet mer med dem en med noe annet selskap. Men ja, det er trist at det er så induviduelt.
Om du sover i SAS seng eller LH seng og du er trøtt så sover du nok like bra . Begge setene er 180 grader slik jeg har lest og hørt. Når det gjelder mat, så tror jeg at LH serverer bedre mat ut fra det jeg har sett, men som du leser over her så er det ulik opplevlese blant alle som reiser med SK/LH. Neste gang velg heller Austrian Airlines om du skal til USA eller østover med en Throne sete du vil ikke angre, de slår SAS og Lufthansa på alle kanter, eller Turkish Airlines de er like gode som Austrian om ikke bedre .
Drømmen er SWISS, men bare LH som flyr direkte inn til Detroit. Har fått nok av United Express sine småfly fulle av hamburgerlukt og knærne oppunder haken.
Disse Throne-setene fristet meg ikke siden jeg er 195cm og føler at selv SAS sin «tunnel» for føttene føles litt klaustrofobisk. Alle reviews jeg leste forut for reisen anbefalte ikke å ta et slik sete. Når jeg var ombord og fikk se setet så var jeg kjempeglad for ikke å ha valgt det. Sikkert mye bedre på en dagflight, men jeg skulle sove.
Nå var vel ikke F ønske fra trådstarter, så hvorfor ikke foreslå privat jet i stedet for å vansmekte i F
Brannfakkel sånn litt malapropos: Tror nesten jeg ville valgt SAS Plus over LH Biz i Europa. Flyr mye SAS Plus, kanskje 5 legs i Europa i LH Biz det siste året, ikke veldig imponert. Mat litt finere presentert hos LH. Jeg liker kubemat bedre enn mange, men LH-maten er nok litt bedre i snitt. Dårligere drikke. Dårligere service. LH garanterer ledig midtsete, men kan ikke huske sist jeg ikke hadde det hos SAS også. Fikk 2 x 750 EBP for OSL-FRA-VLC med LH denne uken, ville fått mye mer poeng med SAS, og der det er mulig å velge er vel også SAS-prisen oftest endel lavere.