Lomme / Reise WiFi

Tråd i 'Reisemål' startet av paboee, 03. nov 2017.

  1. paboee

    paboee Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Hei

    Har noen erfaring med å leie portabel Wifi?

    Har sett det på enkelte flyplasser, og skal en langhelg til Tokyo nå i November.
    Er flere selskaper som har dette, fleste sender routeren i posten.
    Ønsker helst å hente på flyplass, da det blir mindre stress. Men blir da kanskje noe dyrere.

    Noen som har leid slike før? Anbefalinger?

    mvh
    Petter
     
  2. Flyskrekk

    Flyskrekk Er for lengst kurert

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Du trenger ikke forhåndsbestille, men det kan kanskje gi deg bedre pris. Det er flere sjapper på de store flyplassene du kan velge mellom. Også mulig med pickup et sted og droppoff på et annet.

    Min neste tur blir dog med egen ruter eller ekstra mobil. På Haneda selges det Prepaid sin fra automat på vei ned mot toget (til høyre rett før billettautomatene). Dette så ut til å være en god del billigere.

    Uansett, har kun gode erfaringer ved mine leieforhold. God dekning og bra hastighet.
     
    Insomnia4u liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    jeg har brukt dette simkortet 2 ganger. Har satt det i en tlf og laget wifi for medreisende. Og det har fungert supert.

    250NOK for 5GB

    Har ligget på flyplassen til henting 1 gang og på hotellet 1 gang. begge deler fungerte utmerket.

    http://www.bmobile.ne.jp/english/inquiry.html

    Ellers nevnes det automat på flyplassen som jeg tror er et godt alternativ. så kan en google/lete litt i og med at varigheter og mengden data varierer sånn både i vårt forbruk på tur og hos tilbyderne.
     
  4. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Finnes det simkort til salgs i Thailand og Vietnam, som både har tilstrekkelig data, og dessuten kan brukes til telefonering til Norge?
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Svaret er Ja ; Telenor sine sim i Thailand er greit priset, du får kjøpt og satt dem opp på flyplassen. Men jeg har ikke noen oppdatert oversikt over begge land, så da må du google / lete eller håpe på bedre svar her inne.
     
    Brunello liker dette
  6. paboee

    paboee Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Vet du om alle typer Routere vil fungere. Tenker da på ny type kjøpt i Norge.
    Skal til Mexico senere i år i et par uker, og blir samme der.

    P.
     
  7. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    Billig og bra simkort i både Japan og Sør-Korea i alle fall, ta med en gammel mobil eller et nettbrett med sim-mulighet, og bruk dette som router :)
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,657
    Likes mottatt:
    34,857
    Bonuspoeng:
    293
    Du må nesten sjekke kravene til nettverkene i de landene du skal besøke opp mot den dongelen du har kjøpt i Norge. Feks kan ikke en eldre iPhone brukes med Japansk sim. Men kravene og utviklingen i nettverkene og båndene er jo forskjellig etter som utbyggingstakten er forskjellig i verden.
     
  9. Chr1st1an

    Chr1st1an Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Er det noen som har erfaringer med disse simkortene som blir kastet etter en på gata i Oslo? F eks Lyca mobile.
    Skal 1 mnd til midtøsten og tenker å skaffe meg en slik løsning som jeg forhåpentligvis kan viderekoble innkommende samtaler til. Om det er en workaround ifht å betale 10,- per minutt slik telenor skal ha...

    Om jeg fortsatt må betale for innkommende anrop så vil et slikt prepaid kort uansett gi meg billigere roaming.
     
  10. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Følger
     
  11. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Har aldri handlet simkort i Norge før avreise. Min erfaring er at det alltid er en eller annen bod hvor man kan handle lokale simkort i terminalen hvor enn det er man reiser. Tar gjerne litt tid i skranken med diverse papirer som skal fylles ut, men har fortsatt ingen dårlige opplevelser med dette. Om man vil fylle på så er det bare å legge inn kortet og betale....husker ikke hva jeg har betalt for dette, men har aldri reagert på prisene.
     
  12. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes også det er greit å være tilgjengelig på mitt vanlige nummer, så jeg har tidligere hatt telefoner med dual sim=Android. Har aldri viderekoblet siden det er risikosport ift kostnader. Stort sett får du simkort til en hundrelapp eller så med 5-10 gig på flyplassen.

    Problemet mitt er at jeg har blitt Apple fanboy, så hvis noen har et bra tips til en billig leverandør av e-sim, tar jeg mot med åpne armer :p
     
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan trykke Overvåk tråd, da får du notifications….
    ED27312C-021C-430E-A8BC-F2B3DB974012.jpeg
     
  14. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har 2 telefoner og har brukt å sette mitt norske simkort i den gamle telefonen når jeg reiser til andre land, når jeg ser at noen vil ha tak i meg så har jeg bare brukt wifi til å kontakte vedkommende, eventuelt 4G på det lokale simkortet om jeg ikke har wifi i nærheten. Da har jeg kontroll på om noen prøver å kontakte meg samtidig som jeg har mobildata og muligheten til å surfe på telefonen med lokalt kort :)
     
    Chr1st1an and Rscott like this.
  15. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    To telefoner er selvsagt en mulighet, men er redd jeg hadde følt meg enten som Fleksnes eller The Wolf of Wall Street hvis jeg dro opp to tlf av lomma på stranda for å lese VG og sjekke særdeles lite viktig e-post :)
     
    Flyrlavt liker dette
  16. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Har en slik en som har blitt brukt i mange år (for datatrafikk, ikke tale):
    https://www.glocalme.com/NO/en-US/cloudsim/g3

    Også nyttig hjemme med ekstra data-sim, som når arvingen skal på helgetur og kun har 1 Gb pr dag, og trenge ekstra juice. (Betalt av fars firma)
     
    Rscott liker dette
  17. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe! Telefonen jeg hadde fikk seg en god smell og jeg kjøpte derfor ny i frykt for at den skulle ta kveld når jeg var på reis. Den har nå blitt brukt som backup i noen år og lever heldigvis enda :)
     
    Rscott liker dette
  18. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Absolutt innafor, selv om dette vel også vel i hovedsak er e-sim? Ser ut til at det går an å benytte eksternt simkort i tillegg, og prisene på roaming (sjekket Vietnam) var helt greie. Kommer definitivt til å gjøre litt mer research på denne!
     
  19. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Har eksternt sim-kort for bruk hjemme, fungere bra det. Og velger e-sim når (lenge siden sist da) vi er på reise utenfor EU/EØS.

    Nyere modell her;
    https://www.glocalme.com/NO/en-US/cloudsim/G4PRO
     
    Rscott liker dette
  20. Chr1st1an

    Chr1st1an Medlem

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for mange gode svar!
    Jeg må skille på data og ringing. Slik det ser ut så får jeg ikke i pose og sekk?

    Dubai har meget god dekning på wifi overalt, så det er sjeldent behov for mye data. Kun når jeg skal bestille taxi fra A-B og jeg må bevege meg utenfor dekningen til hotspot.
    For dataroaming har funnet ut at det mest anbefalte for Dubai hvor jeg skal, er å kjøpe Du simkort på flyplassen. Det ser derimot ikke ut til å inkludere internasjonale samtaler, men det ser ut til at Virgin sitt simkort gjør.
    Fant denne artikkelen:
    https://www.traveltomtom.net/destinations/middle-east/uae/best-prepaid-dubai-sim-card

    @Flyrlavt sitt forslag er noe jeg har tenkt litt på, så jeg pakker med meg en ekstra telefon jeg har liggende. Dual sim har jeg ikke mulighet til med iphone...

    Fra hva jeg ser så blir løsnigen til @jgroneng ganske dyr.
    Ca 1000,- for enheten eks frakt og mva. 10 GB data 900,-.
    Totalt ca 2000,-

    Om de prisene på Du og Virgin på DXB fortsatt er som beskrevet i den linken så vil jeg få 15 GB og 50 min internasjonale samtaler for 700,-.

    Siste spørsmål som @Rscott er inne på er viderekobling. Noen som har erfaring med om det er mulig å la den gamle iphonen med mitt norske sim ligge på hotellet og sette opp en viderekobling av innkommende samtaler til mitt nye Du/Virgin simkort? Vil jeg betale kostnader på det norske simkortet da?
     

Del denne siden