I forbindelse med en reise jeg skal ha til europa så tenkte jeg å sjekke litt ut som forberedelse til Dublin turen til våren, for å se hva C,D,Z klasser lå på for domestic europe. Prisene var ikke halvgærne, men det som overrasket meg var at reiser innenfor en 3 ukers tid, som hadde både Business Saver og Business Full Flex, så var begge to i bookingklasse P. Det gjør det jo ikke spesielt attraktivt å booke full flex om man ikke absolutt må ha friheten. Er det slik at Lufthansa ikke lenger vil gi full poenguttelling på Business Full Flex i europa, noen som vet? Jeg la ellers merke til at det er mange flighter nå som opereres av Eurowing, ser vi en trend? Isåfall er det vel også rimelig å forvente at et slikt skifte kommer til å framprovosere nye streiker der nede.
Du velger selv hvilken bookingklasse du ønsker å bestille, men må da i noen tilfeller benytte reisebyrå for å få dette til. Dette er ikke ulikt SAS, som tilbyr å bestille med full refusjon på A-klasse, selv om opptjeningen ikke blir noe bedre.
Vet ikke om det er noe devaluering på vei, får fortsatt 2000 + 500 per leg for mine full flex i Europa.
Her må en klikke seg frem og tilbake, jo høyere pris jo mer gavmild booking klasse. Billetter rundt +/-3000kr ish en vei lander som regel på D, men P og Z er også å oppdrive på rimelige summer.(2 reiser i D er booket, 4 legs i D hver tur)
Du kan ringe flyselskapet og bestille den bookingklassen du vil. https://www.lufthansa.com/no/en/help-and-contact Hoppet i pris vil trolig føles saftig kun for noen EuroBonus poeng. Forskjellen mellom P og Z/D/C/J Flex er kun fare difference ved ombooking (og eventuell opptjening av miles/poeng). Bookingklasse er per reiseveg. Det er normalt liten prisforskjell mellom Business Saver og Flex, men all forskjell i mulighet for rebooking og refund. Flex er Flex og anbefales for gjengen på forumet.
Fordi det er få kunder som vil betale høyere pris for samme produkt? Se for deg dette visuelt på lh.com; legge til priser og forklaring for fire bookingklasser ekstra og alt Lufthansa kan dele er Miles & More opptjening. Samt tallene der er forskjellige for status miles og award miles, samt med og uten status hos M&M – det blir ganske mye info for en bruker å forholde seg til under bestilling.