Med SK og UA til Florida i Plus – et kort retrospektivt reisebrev

Tråd i 'Reisebrev' startet av Jensemann, 23. juli 2024.

  1. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    1,252
    Bonuspoeng:
    93
    Sommerens ferie med barna gikk til Florida og tenkte jeg skulle komme med et mini reisebrev.

    Forberedelsene:

    Reisefølget (en venninne og hennes sønn) er ikke av typen som brenner av mye penger på fly men fikk overbevist henne om at det var verdt å legge noen tusenlapper ekstra på plus billetter så de kunne oppleve lounge, bedre benplass og en innenriks bonusreise med på kjøpet. Som den snille reiselederen jeg er tilbød jeg selvfølgelig å ta meg av innkjøp av flybilletter så de ble kjøpt under siste dobbel poeng kampanje i fjor hvilket ga den nette summen av 30.000 ekstrapoeng;). Utreise 02. Juli OSL – EWR – MIA og retur 15.07 MCO – EWR – OSL.

    Etter hvert tikket det det inn noen schedule changes fra UA og plutselig en dag stod vi med over 7 timer opphold på EWR. Ikke optimalt med 3 barn på slep det. Snakket med en hyggelig dame på SAS og lurte på hvorfor de ikke booket oss på et tidligere fly som gikk 2t15m etter vi landet på EWR. Men «tyvärr» så har UA krav om 2t30m. Spurte da pent om vi ikke kunne dra til NY en dag tidligere og det var ikke noe problem på tross av stoppover på over 24 timer. Da ble det et døgn i NY som ungene ble kjempeglade for.

    Utover våren kom det flere mindre justeringer på rutetider fra UA og til slutt måtte codeshare flightene også gjøres om til UA flight nummer. Det skulle skape litt småkrøll etterhvert viste det seg.
     
  2. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    1,252
    Bonuspoeng:
    93
    Reisen over dammen:

    Skal ikke plage dere med masse bilder av seter etc som alle har sett før men litt erfaringer fra turen over dammen. 1. Juli var avreise og vi var på Gardermoen litt over 2 timer før avgang. Og godt var det! SK hadde nemlig tatt i bruk nye innsjekkings området helt til høyre i terminalen og der gikk ikke alt på skinner. Var fortsatt personale fra leverandøren for å hjelpe til med barnesykdommer og selv med prioritert innsjekk sto vi nesten en time. Måtte sjekke inn på en skranke og så lempe kofferten til et annet bånd som virket. Men alle tok det med godt humør og et smil.

    Da ble det ikke al verdens tid i gullstuen men rakk en kjapp frokost før det var "Go to Gate". Ingen kø i passkontrollen og egen gate for priority boarding. Helt fullt fly den dagen og avgang omtrent på rutetid. 20G og 20H var booket for meg og minste jenta og resten på raden bak.

    Vel i luften spurte jeg om bobler og de ble servert fra en stor flaske, men i plastbeger. Skikkelig glass er det fortsatt bare på matbrettet. Maten i dag var enten 3 (!) kjøttboller med potetstappe eller lakselasagne. Men fikk greit med drikke og ikke noe problem å spørre etter påfyll av rødvin når de kom med tralla, de hadde noen på lur der.

    IMG_1110.jpeg

    Barnematen til hun minste på 8 var samme elendigheten de serverte på vei til MIA for et og et halvt år siden. En cordon bleu fylt med ost og skinke. Kan jo være helt greit når det er nystekt og sprø men oppvarmet på et fly får det omtrent konsistensen til en svamp. Godt vi hadde fått med oss litt Bit boller for det ble ikke spist mye av den.

    IMG_0671.jpeg

    Purser tittet forbi en god stund ut i reisen og lurte på om vi hadde det bra og trengte noe mere. Han beklaget at han ikke hadde hilst på før, men jeg hadde visst duppet av når han kom forbi første gang. Han sørget for at vi fikk litt mere kaldt å drikke og noen ekstra Godt og Blandet poser til kidsene. De lurte litt på hvorfor bare vi fikk slik oppmerksomhet…. er det fordi du har diamantkort pappao_O.

    Andre måltid var røkelaks og en pastasalat, helt ok.

    IMG_0679.jpeg

    Landing i NY litt før rutetid. Rett etter landing ble esim aktivert på rullebanen og MPC sendt inn fra appen. Ved immigration ble MPC her sluset sammen med amerikanske pass og fra vi kom dit til vi var ferdig gikk det ikke mer enn 7-8 minutter. Spørsmål om hvor lenge vi skulle bli var det eneste. På rullebåndet lå kofferter klare så dette må nesten være personlig rekord gjennom US immigration noen gang.
     
    Last edited: 24. juli 2024
  3. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    1,252
    Bonuspoeng:
    93
    NY på 30 intense timer:

    Vi fant frem til NJ transit toget inn til byen da vi hadde bestilt hotell i gåavstand fra Penn station, Springhill Suites by Mariott Times Square South. Kom dessverre ut i feil ende av togstasjonen så det tok nok nesten et kvarter å gå da. Ligger ellers greit til bortsett fra noen narkomane på veien hvis man skal gå til Times Square. Et av rommene var klare for innsjekk så bagasjen ble lempet dit før vi dro ut for å oppleve NY. Ble litt shopping, Time Square og Central Park på ettermiddagen / kvelden og min datter fikk smake One Dollar Pizza slices som hun har drømt om lenge (men desverre ikke koster en dollar lenger…).

    IMG_0687.jpeg

    IMG_0696.jpeg

    IMG_0695.jpeg

    Gikk og la oss til fornuftig tid og avtalte å være klare når frokosten åpner 06.30 påfølgende dag. Helt grei frokost etter US standard med litt varmmat, toast, bagels osv og til og med ost og salami. Eneste minus var de brukte papp og plastikk til alt.

    Etter frokosten ble det subway tur til 9/11 memorial og så hadde vi bestilt billetter til One Liberty Plaza med en gang de åpnet kl 09.00 (var 40% billigere via Groupon). Ingen kø og oppe noen minutter ette de åpnet. Grei utsikt men må innrømme at jeg syntes Empire State er bedre siden den ligger mere midt på Manhattan.

    IMG_0708.jpeg

    IMG_0710.jpeg

    Så tuslet vi på tvers over til Pier 83 hvor vi hadde booket dagens første ekspress båttur kl 11.00 til Statue of Liberty. Flott tur på 50 minutter med masse fine foto opportunities av NY Skyline og frihetsgudinnen.

    IMG_0723.jpeg

    IMG_0745.jpeg

    Tilbake derfra delte vi oss i to. Reisefølget tok med seg de to eldste barna til Intrepid Museum mens jeg og yngste tuslet over Brooklyn Bridge i varment og tok en is på Brooklyn Icecream Factory. Så var det tid for en Subway tilbake til hotellet. Når yngste skulle tappe kortet sitt på subwayen fikk vi beskjed fra vakta at hun bare kunne klatre under så slapp hun å betale;).

    IMG_0754.jpeg

    Tilbake på hotellet var det da tid for å plukke opp bagasjen og finne toget tilbake til flyplassen. Fant heldigvis rett inngang til stasjonen denne gangen.
     
    Last edited: 26. juli 2024
  4. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    1,252
    Bonuspoeng:
    93
    Videre til MIA:

    Fra NJ Transit er det overgang til Airtrain som skulle ta oss til nye terminal A hvor UA har begynt å fly fra. Den går ikke hele veien dit, man må gå de siste 12-15 minuttene eller ta en shuttle bus som vi valgte.

    Fremme i terminalen fulgte vi skiltene til UA Preferred Service siden vi fikk beskjed om å kontakte «agent for assistence» når vi prøvde online checkin. Viste seg at preferred service er «forbedret bort» i den nye terminalen, det var utelukkende en egen bagdrop. Spurte UA representanten der om han kunne hjelpe oss med innsjekk men vi ble henvist til automatene. Prøvde på nytt med PNR kun for å få beskjed ennå en gang at vi måtte ta kontakt med «agent for assistance». De ansatte som stod ved automatene kunne ikke hjelpe og var mest opptatt av å skravle med hverandre. Gikk så bort til skranken for manuell assistanse og stilte oss i den halvlange køen dør. Kom en irritert kvinnemenneske etter hvert og spurte og oss og andre om vi skulle sjekke inn. Ja! Da skulle vi jo ikke stå her men måtte bruke automatene!! Prøvde å forklare henne at automaten ba oss om å gå til manuell innsjekk men da ville hun sende oss tilbake for å få hjelp av hennes kolleger der. Da holdt det på å rable for meg og jeg hevet stemmen og kommenterte «Do you honestly think i would stand in this line if i possibly could avoid it, your collegues are not interested to help me, so don´t even try to send me out of this line again». “Aah you are trying to be a smartass” var svaret jeg fikk:eek:. Hun kommenterte det samme til kollegaen sin når det ble vår tur. Det frekkeste mennesket jeg har møtt på lenge….

    Masse tasting og tydeligvis «kuk i computeren» med bestillingen vår. Han på innsjekk la til slutt inn alle bookingene på nytt manuelt virket det som så det tok sin tid.

    Flyet var rundt en halvtime forsinket, og vel om bord forklarte piloten at det var mangel på flyveledere på Newark så vi måtte forvente å takse i 30-40 minutter. Senere på rullebanen fikk vi oppdatering om at vi har nummer 12 i kø for å ta av. Hele taksebanen var full av fly som ventet så det ut som når vi tok av.

    IMG_0759.jpeg

    Flyturen ble min første i en 737-900 Max. Servering av alkoholfri drikke og en liten pose salt snacks. Ungene kommenterte at skjermene hadde masse kule filmer som nesten akkurat hadde gått på kino i Norge. Klarte å fly inn noe så vi landet i MIA rundt litt før 23 med 40 minutters forsinkelse.

    Da var det bare å booke en Lyft XL (som var billigere enn Uber) og bli kjørt i en Escalade til South Beach for at par dager der.
     
  5. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    1,252
    Bonuspoeng:
    93
    To netter i Miami var første stopp. Hotellet vi booket, The Penguin var av den enklere sorten men rent og greit og beliggende rett på South Beach med frokost inkludert. Frokosten ble servert på søsterhotellet The President og bestod av en buffet med litt toast, cereals og drikke og en dame som stod bak disken og la opp varmmaten for hver enkelt gjest. Min frokost ble eggerøre med pølse ene dagen og bacon andre dagen og en bagel ved siden av. Helt grei frokost men ikke noen stor kulinarisk opplevelse.

    IMG_0762.jpeg

    Dagen i Miami ble brukt primært til bading for ungene. Først i rooftop poolen på The President og så noen timer i havet. På ønskemål fra ungene ble det en sen lunsj på Five Guys som serverer burgere av en litt høyere klasse en den gylne måke. På ettermiddagen tok vi en Lyft til Bayside Marketplace og en båttur rundt Miami Skyline og millionær øyene. Helt ok tur men litt skuffet ungdom når de skjønte at de ikke kom til å se huset til Messi da han tydeligvis bor oppe i Fort Lauderdale.

    IMG_0765.jpeg

    Dag to ble undertegnede sendt til flyplassen for å hente leiebilen. Hadde bevisst valgt å leie der siden jeg trodde det var større sjanse for en oppgradering som Avis President Club medlem enn på et lite kontor på Loews Hotell på South Beach. Men i dag var det tross alt 4th of July og en de største reisehelgene i USA. Appen viste at par timer før at jeg var blitt tildelt en Hyundai Genesis G80 i kategori H Luxury når jeg hadde booket kategori S og Standard Elite SUV med 7 seter.

    Vel fremme med en Lyft gikk jeg og kikket på bilen og den var luksuriøs nok den men ikke stor for 2 voksne og 3 barn med 5 store kofferter. Gikk bort til skranken og klaget over at jeg hadde fått en bil som ikke hadde syv seter. Ikke mye sympati å hente der. Han kikket halvsurt på meg, trykket noen taster og printet ut en nye lapp. Så fortalte han fullstendig uinteressert at jeg hadde fått en Ford Explorer med 7 seter som stod på plass D52. Bilen hadde 2WD, dvask motor og var ferdig bulket. Men jeg så jo også at det var helt glissent med biler og ikke noe annet spennende som stod der så jeg fa f... i en større diskusjon om manglende oppgradering. Det viktigste var at den var stor nok.

    IMG_0772.jpeg
     
    Last edited: 30. juli 2024
  6. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    1,252
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg endelig litt tid til å fortsette dette reisebrevet etter en F tur og tilhørende reisebrev

    Med leiebilen ble resten av reisefølget hentet på hotellet på South Beach og vi kjørte nordover til Lauderdale by the Sea et lite avslappende sted et kvarters tid nord for selve Fort Lauderdale. Her skulle vi bo i 4 netter og bade litt. I dag skulle vi få oppleve 4. Juli som jeg gledet meg veldig til. Har nærmere 30 turer totalt til USA opp gjennom årene og de fleste av de til Florida. Har feiret både jul og nyttår her borte, men aldri opplevd 4. Juli så dette gledet jeg meg veldig til

    Kom frem til Castle By the Sea Motel ved lunsjtid. Dette er et lite og veldig typisk motell med rom i 2 etasjer rundt en pool. Ikke noe luksus men jeg liker sjarmen med disse stedene. Jeg og mine 2 barn hadde booket en leilighet på 50 kvm med kjøkken og reisefølget et vanlig dobbeltrom til seg og sønnen.

    IMG_0863.jpeg

    IMG_0867.jpeg

    IMG_0775.jpeg

    Et av rommene var klare så vi fikk sjekket inn og kommet oss på stranda for bading. Mye folk der med griller, strandtelt og store coolere med drikke. Selv om det ikke er lov med alkohol på stranda virker det som politiet ser mellom fingrene denne dagen, Senere på dagen fikk vi oss en dusj og tuslet ned til Aruba Beach Cafe beliggende i sentrum og rett ved havet for middag. Her har jeg både spist drukket mye på mine mange turer til Florida gjennom årene så det var godt å være tilbake for første gang på mange år. Middagen ble som mange ganger før Florida Mahi Mahi en fantastisk hvit fisk som minner om kveite. Noe av det beste jeg veit.

    IMG_0849.jpeg

    IMG_0778.jpeg

    Så satt vi oss på stranda som alle andre og tok et par øl mens vi ventet på høydepunktet for dagen, fyrverkeriet.

    IMG_0782.jpeg

    IMG_0791.jpeg

    IMG_0803.jpeg

    IMG_0820.jpeg

    IMG_0834.jpeg

    Flott opplevelse og man kunne se andre fyrverkeri langt oppover kysten.
     
    Last edited: 05. aug 2024
  7. Jensemann

    Jensemann Aktivt Medlem

    Innlegg:
    406
    Likes mottatt:
    1,252
    Bonuspoeng:
    93
    Resten av dagene i Lauderdale by the Sea ble brukt stort sett til bading, shopping og litt sightseeing. Vi fikk oss en tur ut på Sawgrass Mills og brukt masse penger på Gap Outlet og andre butikker. Eldste datter på 12 fikk overtalt faren sin til et par nye Nike Air sko;).

    Hadde samme Airboat tour som @Sonictravel, men heller ikke vi fikk sett alligatorer på turen, til stor skuffelse for barna. Men de fikk holde en liten alligator etter turen og det reddet litt stemningen.

    IMG_0852.jpeg

    IMG_0859.jpeg

    Motellet hadde en egen grill til fri benyttelse for gjestene. Så ble et par kvelder med bbq ved poolen, fin avveksling til restaurantmat og Uber Eat.

    IMG_0847.jpeg
     
    kjeeli, Kristian, RoadKing and 15 others like this.

Del denne siden