De fleste tenker på en flyreise som et nødvendig onde for å komme seg et annet sted. De flyr hva som helst av selskap så lenge flyturen er kortest mulig og med færrest mulig stopp mellom hjem og mål. Ettersom verden er full av variasjon, finnes det også de mennesker som gjør det motsatte av de normale rasjonelle menneskene. Internett gjør det lett for mennesker med like irrasjonaliteter å treffes. Det finnes forum for å diskutere hvordan man steller rosene sine og andre forum for hvordan best friserer sin dvergpuddel med bilder og erfaringer. Problemet med internett er nettopp at man kan finne mennesker med samme lidelse som seg selv, og dermed bygge oppunder denne lidelsen, dette forumet er intet unntak. Her frekventerer en del mennesker med sterkt fremtreden bonusfeber, og suger til seg andre med underliggende bonusfebersyndrom. Denne miniguiden er beregnet som hjelp til selvmedisinering for bonusfeberpasienter. Skal her raskt ta for meg hvordan billetter er priset og hvordan man kan bruke det til sin fordel når man skal på reise og oppføre seg irrasjonelt for å tilfredsstille sin egen bonusfeberlidelse. Først og fremst må man være klar over hvordan en billett fungerer. Når man skal fly, for eksempel fra Oslo til Kristiansand, så har flere flyselskap laget priser på denne reisen. Disse prisene kalles "fares". Dette er i praksis et sett med regler som setter betingelser for hvordan man kan kjøpe denne reisen og åpenbart hva den skal koste. Disse reglene er hva som gjør dette så interessant. Mennesker med sterk bonusfeber trenger febernedsettende medisin, for mange av oss er denne medisinen et medlemskap hos expertflyer. Dette er et svært nyttig verktøy som gir store mengder informasjon som kan brukes til å planlegge og gjennomføre reiser, igjen for å dempe bonusfeberen. En av de store fordelene med expertflyer er at man kan finne disse reglene, det er ikke eneste stedet, men antakeligvis det beste stedet og finne oversikt over alle regler. La oss se på OSL-KRS. (La meg si det med det samme, en sterk indikator på en økende bonusfeber er at byer og flyplasser ikke lenger skrives som vanlige mennesker gjør, men forkortes til tre STORE BOKSTAVER, diktert av noe som heter IATA.). Søkefeltet ser slik ut. Her velger man avreise og mål samt dato. Setter man inn kun treise søker man på en-veisreise, setter man inn en returdato får man opp priser for tur-/returreiser. Man kan også spesifisere selskap om man har spesifikke ønsker og kabinklasse. Utover dette kan man søke på spesifikke bookingklasser eller prisregler. Her ser vi hva som kommer opp når vi søker på OSL-KRS. En rekke priser står nedover. Feltene er sortert på følgende måte: Fare basis = Navnet på prisen Airline = Flyselskap (Her SK = SAS, DY = Norwegian) (Som nevnt over har flyplasser tre bokstaver, alle flyselskap har to bokstaver, også diktert av IATA) Booking Class = Bookingklasse Trip Type = Enveis eller tur-/returreise Fare = Pris Cabin = Klasse, henholdsvis økonomi, premium økonomi, business eller førsteklasse (Igjen, de som lider av bousfeber benytter en stor bokstav for å forklare klasse, M/Y = økonomi (Y kan noen ganger være premium økonomi), C/J = businessklasse og F førsteklasse) Effective date = Første dag billetten kan kjøpes Experiation date = Når utløper prisen Min / Max Stay = Hvor mange dager må man være borte for å få denne prisen Adv Purchase Req = Hvor mange dager før avreise må billetten kjøpes Symbol 1 = Prisregler Symbol 2 = Ruting regler Symbol 3 = Hvilken bookingklasse overføres jeg til i hos selskap XX (Dette er en funksjon svært svært få, selv med sterk bonusfeber, kjenner til - Og ja, det funker ) Det er verd å merke at prisen her ofte er uten skatter og avgifter, men tur-retur. Jeg har en tendens til å bite over for store prosjekt og aldri bli ferdig, så skal kun skrive om antall segmenter her, så jeg faktisk blir ferdig Man trykker da på symbol nr 2 og får opp denne. Tillatt reise ser man nederst. Du kan kun fly OSL-KRS. Det var da kjedelig, men dessverre realistisk, her er det lite morro.. La oss heller ta å se på noe bonusfebernedsettende. For ikke lenge siden var det et weekendtilbud på HEL-HNL (Altså, Helsinki til Honolulu) med United, Det er ingen tilbud i dag, men for moroskyld kan vi godt ta en kikk på dette uansett. Slik ser det ut. Her har vi en rekke selskap som tilbyr billetter på den aktuelle reisen og datoen som jeg har lagt inn i søket. Det er viktig å merke at prisene ikke er de endelig, så det er ikke gitt at den øverste er aller billigst. Uansett, videre kan vi klikke oss inn på den samme på SAS sin billigste billett. Den heter KLXFIECO, første bokstav viser hvilken bookingklasse det bookes i. Det er viktig å vite for å se hvor mye poeng vi får for denne reisen. Vi ser her 6 forskjellige mulige ruter å reise til Hawaii fra Finland. Det er SAS her som selger billetten, men ettersom de ikke flyr til Hawaii selv, bookes man via andre selskap. Vi ser her at det er mulig å velge mellom AA/AS/SK/UA/VX på de forskjellige alternativene. AA = American Airlines AS = Alaska Airlines SK = SAS UA = United Airlines VX = Virgin Atlantic For normale mennesker er det hipp som happ, bare det er kortest rute. Vi som lider av bonusfeber ønsker selvfølgelig å maksimere opptjeningen. Det er kun United som lar oss komme helt frem og gi oss poeng til Eurobonus, slik at vi må velge en rute som lar oss fly med UA. Dette er nok litt overveldende, men vi ser at en strek ( - ) betyr at vi kan fly mellom disse byene, og en skråstrek ( / ) betyr at vi kan velge en av de. Det er ikke slik at man må velge alle med strek mellom, og normalt kan man ikke velge alle. Rute nr 1 kan eksempelvis være slik: HEL-ARN-ORD-LAX-HNL eller HEL-CPH-BOS-DEN-HNL Det er i utgangspunktet to begrensninger her. Ene begrenisningen finnes i reglene, den andre er de fysiske mulighetene for hvor man kan fly. Vi skal se på begge to. Den første finner vi ved å trykke på symbol 1. Hopper over det meste her og går rett på det som er viktig. Transfers, forteller hvor mange ganger man kan bytte fly, den absolutt beste medisin mot bonusfeber. I dette eksemplet kan man bytte fly opp til 5 ganger, 4 gratis og en gang ekstra mot pristillegg for 75 EUR. Det er viktig å huske at man må betale flere flyplassavgifter for flere flyplasser. Det står her at vi kan ta 3 stpop i AREA 2 og 1+1 stopp i AREA 1. AREA 1 = USA AREA 2 = Europa To stopp i Europa betyr eksempelvis HEL-ARN-CPH.
Det neste vi gjør er å finne ut hvor vi egentlig kan fly, jeg har ikke flydd 737 over atlanterhavet, men jeg vet at SAS flyr CPH-BOS med 737. For å se om dette lar seg gjøre sjekker jeg Wikipedia, min erfaring er at det er stedet man finner best oversiktlig ruteinformasjon. Vi vet allerede at vi skal fly United videre når vi kommer til USA fordi det er det som gir oss poeng. Vi klikker oss inn på Logan International Airport og velger Destinations på oversikten: https://en.wikipedia.org/wiki/Logan_International_Airport#Airlines_and_destinations Her kan vi se at fra BOS kan vi fly til ORD, DEN, IAH, LAX, EWR, SFO og IAD (Ta det helt med ro, disse kodene blir like lett å lese som A B C når bonusfeberen vokser). Vi har sett i reglene at det koster 75 EUR og ha et ekstra stopp på veien, så det er mulig vi ønsker å endre ruten, men hvor skal vi da fly? Jo, da går vi tilbake til Wikipedia og ser på målet, Hawaii. Her er det mange spennende flyplasser! ORD, TKK, DEN, GUM, IAD, KSA, KWA, LAX, MAJ, EWR, PNI, SFO, NRT og IAD. De fleste kjenner nok ikke igjen halvparten av kodene her, men dette er stillehavsøyer. Det går en melkerute mellom Guam og Hawaii som kalles "The Island Hopper". Dette anbefales på det sterkeste om man noen gang får sjansen. Har tatt deler av denne i sommer og poster en trip-report en gang i fremtiden når jeg har god tid.... Uansett, siden vi vet at billige Eurobonus-billetter gir best utbytte hos SAS kan vi først tenke hvilke destinasjoner SAS flyr til. Igjen kan Wikipedia hjelpe oss. https://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_destinations Grå rute er kanselert, gul er kommende. Vi ser da at alternativene er BOS, ORD, LAX, EWR, SFO og IAD. MIA er mulig om vi reiser etter 28.september. Slår vi dette sammen med mulighetene fra HNL og United kommer vi til at det er ORD, LAX, SFO og IAD som er mulighetene. Flott, da vet vi mer, men hva gjør vi nå? Vi må vite hvilke flights som har ledige billetter på ruten i den bookingklassen vi skal ha. Da kommer vi til neste punkt. Bookingklasser, hva er det? Vi har snakket om dette flere ganger, men ikke forklart det. Det er egentlig ganske enkelt. La oss si at man har 185 seter i en 737. Vi vet at betalingsviljen varierer fra person til person og situasjon til situasjon. På grunn av dette deles disse 185 setene i forskjellige bookingklasser. Hver bookingklasse representeres med en bokstav og de har forskjellige priser etter hva slags bookingregler man ser på. Ser vi på oversikten over priser over finner man at SK K og SK U har forskjellig pris. Begge er økonomibilletter med SAS, men den ene koster mer en den andre. Det er fordi den første bookes i bookingklasse K, mens den andre bookes inn i U. Det betyr at man da må finne en ledig billett i bokstavklasse K for å få den beste prisen. Igjen kan vår febernedsettende venn expertflyer hjelpe. Vi sjekker selvfølgelig først på SAS hvilken av de ovennevnte ruter som gir mest poeng, ettersom vi vet at det er det beste alternativet (Vet du det ikke fra før har du nå hørt det fra meg ) Her ser vi at klasse K, som vi har sett er billigst, gir 4500 poeng til SFO og LAX. Hva er da beste sted å satse? Det vil vi se om vi sjekker hvilket sted som er lengst unna HNL. Da bruker vi www.gcmap.com hvor vi legger inn begge rutene og ser hva som skjer. Her ser vi at LAX-HNL er lenger. Det er da en rute vi foretrekker, fordi lenger rute gir mer poeng. Ettersom vi vet at vi ønsker å fly fra LAX kan vi klikke på Wikipedia og se hvor SAS flyr til LAX fra. Stockholm! Endelig noe vi kan søke opp. Vi fyller inn den nødvendige informasjonen i expertflyer og søker. Resultatet vi får opp viser at vi i utgangspunktet kan velge å vrake i billetter i klasse K. Det står K9 på alle dager vi ser her, det betyr at det er minst 9 ledige billetter i klasse K. Vi ser at det er kun 9 ledige i enhver bookingklasse, det er fordi reiser man flere enn 9 stk kjøper man gruppebillett og ikke normale billetter. Det er også verd å vite at selv om det er K9 her, så kan ikke nødvendigvis booke i to runder 4+4 billetter. I noen tilfeller forsvinner alle 9 når det bookes noen få. Dette har selskapene frihet til å gjøre og de gjør eksempelvis dette om de kun ønsker at 1 gjeng skal kunne fly i K, uansett om det er 3 eller 9 stk. De andre bokstavene tilsier andre prisklasser. De tre symbolene til høyre er interessante. Den første kan man bruke for å sette opp en varsel i expertflyer. Om jeg finner K0 og jeg vil reise i K fordi det er billigst kan jeg be expertflyer sende meg en mail om det åpner seter i K. Den neste viser info om reisen, hvor mange miles (det som gir poeng med forskjellig faktor), hvor lang reisen er og hvor mye mat som serveres. Uten at jeg skal gjøre dette alt for mye lenger ser de fleste nok sammenhengen her, dette må gjøres på hvert enkelt segment man vil reise. Vi finner først en fare (pris) og så finner vi en rute som vi kan tenke oss, til slutt finner vi den datoen som har ledige billetter i riktig klasse. For å teste dette kan man putte alt inn i matrix.itasoftware.com og se hva som kommer opp. Ettersom denne prisen ikke er spesielt facinerende skal jeg hoppe over det, men om jeg husker det så skal jeg nok gjør det en annen gang for å vise hvordan man kan få mest mulig valuta ut av minst mulig penger Til slutt kan det være interessant å se hvor mye poeng man får ut av å fly K med United som vi har bestemt oss over her for å gjøre. Da finner vi frem United på Eurobonus sine sider. Economy (low) gir minimum 300 poeng, klasse K gir 50%. Vi brukes miles for å regne ut hvor mange poeng vi får. Eksemplet over gir oss: SFO-HNL 2398 LAX-HNL 2556 Normalt rundes dette opp til neste 100 og så ganges med faktoren gitt i tabellen. For disse to blir det 2400*50% = 1200 og 2600 * 50 % = 1300 Vi tjener da 100 poeng ekstra ved å fly via LAX istedenfor SFO til samme pris Min 300 betyr kun det at om flyreisen er på under 300 miles vil man få poeng for 300 *50% i K, altså 150 poeng. Noen reiser er ganske korte, OSL-KRS er eksempelvis 174 miles. Det ble en mye lenger post enn planlagt, men jeg håper dette svarer på flere spørsmål enn det som stilles.. Kanskje jeg skal lage en fullstendig guide til expertflyer senere, og kanskje komme med flere guider til hvordan søke opp. Dette er den mest akademisk interessante, det finnes også mye å tjene på å bruke ita-matrix. Om det er noen feil mellom bilder og tekst er det fordi jeg klarte å klikke meg vekk og alle bilene forsvant, så måtte jeg legge de inn på nytt og plutselg ble det for mange. Da måtte innlegget deles og igjen ble det kluss med bildene.. Så rett før jeg gav opp hele greia, men har skrevet så mye at.... Uansett, det som skulle bli 30 minutter ble 5 timer, så da kan man bare si til alle som lider av bonusfeber: God tur og god bedring!
Fantastisk gjennomgang @Are ! Har faktisk akkurat betalt for pro-versjonen i dag. Hvilket reisebyrå anbefaler dere å bruke for å bestille reiser? Ser på en mulig booking/routing med SQ...
Vakker lesning (har bare skummet). Jobber selv på reisebyrå med Amadeus og bruker mye tid på disse vurderingene før jeg drar på tur selv slik at jeg får maks poeng ut av poengene. Ellers hadde det blitt vanskelig å være noen få turer unna platinum for life med Flying Blue og fikse gull på SAS på toppen på en høyst ordinær lønning. For meg som flyr mest KLM/Air France ut av Europa og bor på vestlandet gir for eksempel en reise BGO - AMS - CDG - AFRIKA/USA/ASIA over bare rundt 1.500 poeng pr vei på billigste bookingklasser. Til mange reisemål koster ofte premium economy godt under 2.000,- ekstra pr vei, og da legger jeg alltid inn business til og fra Amsterdam (det får man ikke om man bestiller på nett) for bedre komfort og lounge i Amsterdam på returen. Da får jeg 1.875 poeng for turen til Amsterdam, 1.500 videre til Paris og så 4.000 - 5.000 videre ut i verden. Så for noen kroner ekstra får jeg en bedre reise og rundt eller over 8.000 poeng pr vei. For reiser til USA med innenriks får man stort laveste businessklasse med KLM om man booker på nett og bare 25% tillegg pga klassen. Jeg legger inn KLM flightnummer til USA og så Delta flynummer i first og får 100% tillegg. Over årene gjør slike finjusteringer av reiseruten at man faktisk får beholde statuskortene til en lavere pris enn ellers. Og det er vel det vi alle vil???
Super guide, spesielt for ein som meg som er veldig fersk i dette gamet. Dette er absolutt verdt å komme på framsida til Insideflyer
@Are!!!! Syke ting! Jeg bøyer meg i støvet for en absolutt fantastisk guide! Her er det bare å lå feberen herje fritt
Takk for positive tilbakemledinger Jeg har booket mine reiser i en kombinasjon av hos Widerøe, Expedia og ViaEgencia. Det er i mange tilfeller mulig å fiske frem riktig reise via Widerøe/Expedia om man legger inn flights riktig, dette gjelder da også reiser som har flere stopp osv. Best treff har jeg fått med Expedia. ViaEgencia bruker vi på jobb og har booket privatreise via de også, veldig greit å spesifisere hvilke billetter man ønsker og bookingklasser uten stress. Kostet ikke allverden for dette heller. Kunne godt skrevet om litt for å få denne på forsiden, men da synes jeg det må gjøres noe mer håndfast. Eksempelvis vise forskjell på en "standard" reise og en tilpasset reise hvor prisen er ganske lik og poengene avviker stort Neste gang det kommer HEL-HNL til 3200 kr og jeg har tid til overs skal jeg fikse det..
Jeg må innrømme jeg datt av lasset et sted over Stillehavet, men jeg liker lidenskapen. Må nok lese dette igjen og se om jeg får med meg alt. Bonusfeberen du har er smittsom