My Flight Map, My Way

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av soldag, 12. juni 2022.

  1. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Edit 26 nov. 2023: Kartene er flyttet fra dsmap.eu5.net til dsmap.byethost17.com, se posting #32

    Original-melding:
    I tilfelle noen skulle være interessert, så har jeg lagt ut en første versjon av mitt "My Flight Map" på http://dsmap.eu5.net

    I desember 2020 nevnte jeg kort at jeg jobbet med utviklingen av et slikt system (se innlegg #19 i denne tråden ( https://insideflyer.no/forums/threads/er-du-en-jetsetter-supoerutslipper-svar-ærlig.16108/) Beklageligvis har det tatt tid å få systemet på plass. Det har for så vidt vært "ferdig" lenge, men det var alltid noe jeg ønsket å se nærmere på og gjøre bedre så da bare gikk tiden.

    Årsaken til at jeg har lagt det ut er først og fremst for å demonstrere systemet og ikke for å vise min fly-aktivitet (det er mange på dette forumet som flyr mye mer og ikke minst langt oftere enn meg). Jeg har vært usikker på om jeg burde benytte mine flyvninger eller bare ha laget et syntetisk data-sett, men det var enklest å bruke "ekte" data. Jeg har tatt meg den friheten å endre noe på dataene, men det har ingen betydning for total-oversikten. Kartet vil bare være tilgjengelige en viss tid før det blir fjernet. (Eventuelt erstattet med et kart basert på syntetiske data om det skulle være interesse for det).

    Systemet er utviklet for å vises på store skjermer, men det kan også brukes på små Android telefoner. I dag fungerer det greit på mine enheter, men det er opplagt at denne tilpasningen må gjøres bedre og mer robust for det er nok en god del brukere med skjermer der visningen ikke vil være optimal. De nysgjerrige, som ikke bare ser på total-oversikten, bør lære seg begrepet YAC, Year, Airline og Class of Service. Spesifikasjon av "YAC" er helt avgjørende for å velge hvilke flyvninger som skal vises.

    Målet med prosjektet var ikke bare å lage et kart men også å framskaffe statistikk i form av tabeller og figurer som kan vises på kartet. I tillegg til kartet med total-oversikten, kan systemet lage kart for hvert år med aktivitet, hvert benyttet flyselskap og hver benyttet service-klasse samt for alle mulige kombinasjoner av YACs. For hvert av disse "kartbladene" genereres det statistikk samtidig som flyplass og midtpunkts-markørene oppdateres. Sjekk web-siden for mer utfyllende informasjon om systemet.

    Den store mengden tabeller (over 2000 forhåndsgenererte) føles ikke på noen måte for overveldende. Systemet demonstrerer derimot hvordan en kan bruke kart-teknologi til å presentere en betydelig mengde data på en oversiktlig måte der den tradisjonelle måten med bare tabeller ville vært tilnærmet dødfødt. Dette er en teknologi som med fordel kan anvendes innen en rekke bransjer der det er behov for å visualisere geografisk distribuerte data på en lettfattelig måte.

    Merk at dette bare er starten da systemet er tilpasset mine data og behov. En opplagt utvidelse vil være å inkludere flytype, seteplassering og allianse noe som vil føre til ytterligere tabeller. Jeg har en ganske god innsikt i de flytypene jeg har fløyet med. Noen husker jeg bedre enn andre, slik som min andre flyvning en B-707 fra Kenya Airways, SAS sin Dan Viking, Boeing's 500th 747, en IL-86 med China Xinjiang Airlines samt en NP-3C Orion fra U.S. Naval Research Laboratory, men det er ikke tilstrekkelig til at jeg kan lage en detaljert oversikt. Hvorvidt systemet utvides til å inkludere slike tabeller er for øyeblikket ukjent. Apropos Dan Viking så er det tydeligvis et populært navn i SAS flåten da det har vært brukt på en rekke fly som DC-4, DC-8, MD-81 i tillegg til B-747.
    ___
     
    Last edited: 27. nov 2023
    chrt, Kjetil L, Storbaba and 5 others like this.
  2. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    I denne gamle tråden https://insideflyer.no/forums/threads/veggkart-til-å-sette-nåler-flighter-og-flymodeller.11773/ startet av @ValdresBjarne, ble det diskutert å legge av flyvninger på et verdenskart. Det fungerer sikkert meget bra da det enkle ofte er det beste. Jeg ville imidlertid valgt en digital løsning. Ikke fordi den nødvendigvis er noe bedre men fordi den er langt mer fleksibel, framtidsrettet og byr på mange interessante muligheter. En slik løsning kan vises på alt fra små telefoner til husets største TV-skjermer.

    Det fine med en digital løsning er at en kan kombinere kartet med egne web sider i et slags reise-arkiv. Hvis dere besøker web-siden og kartet nevnt i innlegget ovenfor, så har jeg lagt inn 3 eksempler på slik bruk for flyplassene Longyearbyen, Danmarkshavn (på Grønlands øst-kyst litt syd for Longyearbyen) og Jan Mayen. Klikk på de aktuelle markørene på kartet og velg den personlige web-siden nederst i det åpnede informasjons-vinduet. I de nevnte eksemplene har jeg bare lagt inn noen enkle slideshows med mine egne bilder for å demonstrere denne muligheten. Om noen skulle ønske å ta en titt på disse, vil jeg anbefale at en sjekker siden "Keyboard shortcuts/tastatur-snarveier" (på web-siden nevnt i inlegget over) først for å se hvordan en selv kan kontrollere bilde-visningen (per default vises hvert bilde i 5 sekunder før det skiftes til neste).

    Bare fantasien setter begrensninger på hva en kan legge inn. En slik digital løsning kan gjerne kombineres med en fysisk løsning. Så det er ikke snakk om enten eller men både og. Ønsker en et vanlig fysisk kart, kan en "bare" printe ut i ønsket format, f. eks. A4 for å vise/sende til andre og A0 for å ha på veggen. På denne veggkopien kan en gjerne legge av egne fysiske markører om det er behov for det.
     
  3. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Om noen skulle være interessert i bildene nevnt i posten ovenfor og ikke ønsket å starte visningen fra kartet, så kan en alternativt bruke linkene nedenfor.

    Longyearbyen: http://dsmap.eu5.net/lyr.htm
    Danmarkshavn: http://dsmap.eu5.net/danmarkshavn.html
    Jan Mayen: http://dsmap.eu5.net/janmayen.html

    Mange av bildene er tatt fra fly i svært lav høyde og motivet er i stor grad fly, is, hav og fjell. De er alle tatt på samme "tur" som for min del startet i Florø. Der var det fare for rev på rullebanen. På Andøya var det elg vi måtte se opp for. Det var en egen prosedyre når vi kom og gikk. Etter å ha passert porten måtte vi vente til den hadde lukket seg for å sikre at ingen elger tok seg inn på flyplassen. I Longyearbyen var det ikke noe spesielt, ikke en gang et reinsdyr på banen. Danskene hadde imidlertid slått på stortromma som dere kan se på et par av bildene. Maken til "sikkerhet" har jeg aldri opplevd. Den hvite fyren som patruljerte rullebanen i Danmarkshavn hadde alle stor respekt for.

    Siden dette er et flyforum tenkte jeg bildene kunne passe godt inn her. Selv om mange flyr mye så er det sjelden en opplever slikt som dette. Vi fløy i så lav høyde som praktisk mulig, lovlig og sikkert. Bildene viser bare sol-siden for vanligvis var det skyet og lite annet å se enn hav mens vi var ute på tokt.
     
    jgroneng, OyvindN, Upsaker and 2 others like this.
  4. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    For de som eventuelt er interessert men ikke ønsker å bruke tid på å åpne kartet og eksperimentere selv, så har jeg laget et lite slideshow som viser screenshots av systemet. Alt fra total-aktiviteten, via enkelt-flyselskap, enkelt-år og service-klasse til et utvalg for gitte flyselskap i spesifikke klasser. Avslutningsvis er det noen screenshots fra Android i portrait og landscape mode.

    Linken til slideshowet er: http://dsmap.eu5.net/map_slideshow.html
     
    jgroneng, OyvindN and snus_mumrikken like this.
  5. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,052
    Bonuspoeng:
    93
    Imponert over hva du har fått til her. Jeg har benyttet my.flightradar24dotcom for å legge inn flyvninger, men veldig mange av de stedene jeg har fløyet opp gjennom årene ligger ikke inne i deres databaser. Ser frem til å følge dette fremover!

    T-4 OSL-LIS-AGP
     
  6. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Med tanke på hvor lett det er å finne data om flyplasser på nettet så burde det være en enkel jobb å inkludere det i kart-systemer. Mangler det flyplasser så blir jo ikke kartet og statistikken korrekt. Nå kjenner ikke jeg detaljene rundt kart-systemet til flightradar24, så dette blir ren spekulasjon fra min side. Kan det tenkes at full tilgang til datasettene er forbeholdt visse (betalende) brukere?

    Beklager ellers denne sene responsen, men jeg ønsket å sjekke opp en del angående tilgjengelige data og det tok dessverre lenger tid enn antatt, se neste post.
     
    OyvindN liker dette
  7. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Det datasettet jeg har tilgang inneholder nærmere 55000 flyplasser. For å demonstrere det har jeg lagt av alle norsk-registrerte flyplasser på dette kartet: http://dsmap.eu5.net/eu/airports_no.html. Flyplasser med IATA kode er markert med blå symboler. De med ICAO men ikke IATA-kode er røde. Øvrige flyplasser er markert med gule symboler.

    De nysgjerrige kan selv bytte ut 'no' med 'dk', 'se' eller 'fi' i web-adressen ovenfor.

    Som en ser er det registrert et betydelig antall flyplasser i Norge. Det burde være en trivialitet å inkludere dette (selvsagt for hele verden og ikke bare Norge) i kart-systemer. Det eneste problemet er at en må utføre en kvalitets-kontroll av dataene men med de ressursene som flightradar24 har til rådighet burde ikke det være noe problem. Jeg kommer for øvrig tilbake til det med kvalitetskontroll i en egen post.

    Ellers så inneholder datasettet en del historiske data med flyplasser som for lengst er nedlagt, eksempelvis Fornebu og den gamle flyplassen i Adventsdalen i Longyearbyen.

    Kort presisering. Kartene viser ikke bare flyplasser men også landingsplasser for helikoptre. Betegnelsen landingsplasser for luftfartøy er nok mer dekkende enn flyplasser.
     
    Last edited: 26. juli 2022
    OyvindN and Spielhaug like this.
  8. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Kvalitetskontroll av flyplass-data

    Merk at kun verdier av praktisk betydning for kartet vil bli omtalt.

    Når en tar i bruk et nytt datasett må en alltid utføre en kvalitetskontroll. I dette tilfellet må navn, IATA og ICAO-koder være riktige for at en skal identifisere korrekt flyplass. Dette er enkelt å sjekke og rette opp. Et lite problem er at dette er dynamiske data som kan endre seg med tiden. IATA-koder gjenbrukes så for å finne korrekt flyplass må en også vite tidspunktet for flyvningen. BKK og IST er eksempler der de velkjente IATA-kodene er blitt overført til de nybygde flyplassene mens de gamle har fått egne koder (DMK og ISL). Ellers så er det litt interessant å se hvilke "bransjer" som bruker de ulike kodene. På forum som dette, på billett-bekreftelser, bagasje-lapper benytter en IATA-koder, men på flightplanene, meteorologiske meldinger (taf og metar) og i det miltære så er det ICAO som gjelder. I de 6 årene jeg var i Luftforsvaret (se "refleksjons-siden") kan jeg ikke huske å ha brukt IATA-kodene en eneste gang. Der var det konsekvent ICAO-kodene som ble anvendt.

    Den horisontale posisjonen (bredde og lengde) er svært viktig. Den brukes for å legge av flyplassene på kartet og for å beregne avstander og storsirklene som trekkes mellom flyplassene. Det å sjekke posisjonen er enkelt og kan gjøres ved å zoome inn på flyplassen på kartet. Da ser en raskt om posisjonen er OK. Er posisjonen feil, kan en enten søke på nettet eller finne ny posisjon selv. Det siste er veldig enkelt om en har tilgang til en html kart-side med innebygd posisjons-bestemmelse. Dvs. en side som når en klikker på et vilkårlig punkt i kartet viser dette punktets posisjon i et lite tekst-vindu. Det var på den måten jeg bestemte en ny posisjon for Jan Mayen (så langt eneste flyplass der det har vært nødvendig). Html-filen, kart-demo, som en kan laste ned fra "irritasjons-siden" min har en slik funksjon men merk at den per default ikke er aktivert.

    Den potensielt alvorligste feilen er web-adressene. Datasettet inneholder web-adresser for en rekke flyplasser. Jeg har tatt disse i bruk slik at når en åpner en flyplass-markør kan en, for de aktuelle flyplassene, klikke på navnet og flyplassens web-side åpnes i et eget vindu. Jeg liker slikt men jeg er svært usikker på om jeg kommer til å beholde det. Det er 2 problemer med dette. For det første endres disse web-adressene så ofte at det kan være vanskelig å holde kartene oppdatert med korrekte adresser. Det andre er en potensiell risiko for å sende besøkende til "uheldige" sider med skadelig og støtende innhold. Jeg har selvsagt sjekket og oppdatert alle aktuelle linker på "mine" kart, så de skulle være sikre å bruke (siste oppdatering 26. juni 2022), men en kan ikke ukritisk bruke slike adresser uten først å sjekke dem! Hvorvidt en bør fjerne eller erstatte disse linkene med et generelt søk på flyplassene må vurderes nærmere.

    Som nevnt ovenfor bør alle data som brukes sjekkes. De jeg har konsentrert meg om her var de viktigste.
     
    paron and Brukernavnet like this.
  9. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    For de som måtte være interessert har jeg lagt av alle de flyplassene (inkludert landingsplasser for helikoptre) jeg har tilgang til på ulike kart, et kart for hvert land. Dere finner kartene her

    http://dsmap.eu5.net/airports.html

    I oversikten for Europa så avvikes alfabetisk sortering ved at de nordiske landene listes opp først. Det er også et eget kart for de nordiske landene (Nordic).

    Følgende fargekoding av markørene er benyttet:

    Blå: Flyplasser med både IATA- og ICAO-kode
    Røde: Flyplasser med ICAO-kode men ikke IATA-kode
    Grønne: Flyplasser med IATA-kode men ikke ICAO-kode
    Gule: Alle andre

    Noen land (Egypt, Grønland, Kypros, Russland og Tyrkia) er inkludert i flere verdensdeler. Jeg har fjernet grove feil (de er lette å se), men jeg ville bli sjokkert om det ikke fortsatt er en del feil og mangler i kartene.

    Følgene keyboard shortcuts er implementert N (next country), P (previous country) og F (fullscreen)-
     
    paron, jgroneng and Kristian like this.
  10. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    IT-frustrasjon

    Da jeg testet sidene i foregående post, virket de perfekt på mine maskiner (både pc og android), så det kom som et lite sjokk da jeg fikk en rekke feil-meldinger (403 Forbidden Web Page) når jeg sjekket sidene fra en maskin/nettverk utenfor huset.

    Det viste seg at de som "hoster" disse web-sidene har "enabled automatic content filtering" slik at web-sider som inneholder visse strenger i noen tilfeller blokkeres.

    En svært lite tilfredsstillende situasjon da det ikke var mulig å få tak i listen med forbudte termer. For å omgå disse problemene modifiserte jeg flyplass-navnene i alle problem-landene (la inn "Hair Space" mellom tegnene). For Argentina var ikke det tilstrekkelig. Der måtte jeg i tillegg omdøpe en skokk med js variabler.

    Hva som skjer med sidene i framtiden er uklart. Det beste ville vært å flytte dem til et annet sted, men jeg vil ikke bruke tid på det nå.

    Det jeg virkelig lurer på er om noen andre er interessert i slike kart?. Selv synes jeg de er interessante, men jeg er usikker i hvilken grad andre deler det synet. Av den grunn vil jeg gjerne ha deres reaksjoner.
     
    morradi, paron and Brukernavnet like this.
  11. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Kort sagt: Dødsfett!:D
     
  12. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Da har jeg utført en liten oppgradering av flyplass-kartene. Med unntak av "problem-landene" er det lagt inn lenker i alle flyplass-navn. Ved å åpne en markør og klikke på flyplass-navnet vil det åpnes et nytt vindu der det utføres et Google søk på: "airport land flyplass-navn iata-kode icao-kode".

    Unntaks/problem-landene er Brasil, Chile, Colombia, Honduras, Kenya, Mexico, Spania, Sør-Korea, USA der er det ikke lagt inn noen linker.

    Nærmere undersøkelser viste at en for Argentina og DMR Congo ikke trengte å endre på flyplass/variabel-navnene da det var ICAO og IATA-kodene som måtte endres. Det er imidlertid ikke disse kodene alene som slo ut for de er også en direkte del av Google-søket så det må være i kombinasjon med andre tegn at det ble funnet en ulovlig streng. For Tysklands del er det flyplassen Geitau sør-øst for München som slår ut (ulovlig streng itau). Den har jeg derfor "omdøpt" til Geithau. Da gjøres det en liten feil men flyplassen er fortsatt med i oversikten samtidig som en kan klikke på navnene.

    Jeg har i lengre tid vurdert å bruke et generelt Google søk i stedet for eksplisitte web-sider for flyplassene, ref. post #8 ovenfor, og jeg tror det kommer til å bli den nye standarden i "My Flight Map".
     
    paron, jgroneng and Upsaker like this.
  13. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Oppgradering av flyplass-kartene.

    For Australia, Brasil, Canada og USA er det laget egne kart for delstatene og regionene. I USA så var det delstatene California og West Virginia som måtte "grrifisere" flyplass-navnene (det er det jeg kaller prosessen med å modifisere navnene for å omgå den irriterende "content filtering" sjekken nevnt i post #10 ovenfor). Det berører da også regionene Pacific og South Atlantic.

    I Brasil så gjelder dette delstatene Mato Grosso do Sul, Paraná, Rio de Janeiro og São Paulo, dvs.regionene Centro-Oeste (Sentral-Vest), Sudeste (Sørøst) og Sul (Sør).

    Jeg har ikke laget tilsvarende kart for andre land. Både Russland og Kina er aktuelle kandidater, men da antallet flyplasser der er noe begrenset (i hvert fall i det datagrunnlaget jeg har tilgang til), så er den jobben lagt på is inntil videre.

    Nye keyboard shortcuts er + for neste delstat/region og - for foregående.
     
    paron and jgroneng like this.
  14. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    For de som måtte være interessert så er det en liten endring for flyplass-kartene. Når en nå går inn på http://dsmap.eu5.net/airports.html, så skal en få opp kartet for det landet/del-staten IP-adressen impliserer at en befinner seg i.

    Jeg har sjekket at det fungerer for en rekke land/del-stater (inkludert au, br, ca og us dvs. landene med delstats-kart), men etter problemene med "content-filtering" så tar jeg ikke noe for gitt lenger. Så tilbakemeldinger fra andre om dette fungerer etter intensjonen tas imot med takk.

    Skulle noen ha problem med å aksessere kartene, kan en alltids gå inn via http://dsmap.eu5.net/eu/airports_no.html
     
  15. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Ny My Flight Map versjon basert på Open Street Map og Leaflet

    For de som måtte være interessert, så har jeg laget en ny versjon basert på Open Street Map og Leaflet (https://leafletjs.com). Leaflet ble valg etter vellykkede tester i norske områder. Stort var sjokket da første forsøk på å lage et globalt kart viste stygge linjer på tvers av skjermen/kartet og markører som på mystisk vis forsvant og kom tilbake når jeg flyttet meg rundt i kartet. For ytterligere detaljer og informasjon om hvordan dette ble fikset, se http://dsmap.eu5.net/kart-gmap-vs-lf.html
    Det nye kartet finner dere her http://dsmap.eu5.net/my_flightmap_osm.html
    Kartet er også tilgjengelig via http://dsmap.eu5.net/ der en finner mer utfyllende informasjon om systemet.

    Korrigert adressen til det nye kartet
     
    Last edited: 26. jan 2023
    Upsaker liker dette
  16. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Kartbakgrunn/Map Tiles

    Etter den første skuffelsen med Leaflet, var jeg fristet til å droppe flyttingen av systemet da jeg i tillegg er lite begeistret for småskala-versjonen av OSM (verdenskart/regionale kart). De mer detaljerte lokalkartene er greie nok. Stahet fikk meg imidlertid til å gjennomføre dette prosjektet.

    Godt var det, for det viste seg at det eksisterer en rekke andre og mer attraktive kart en kan bruke i Leaflet. Jeg har lagt inn støtte for flere av disse. Det er noen OSM varianter, en rekke kart/satellitt-bilder fra ESRI, "nattbilde" av jorda sammensatt av NASA samt selvsagt Kartverkets kart.

    Teknisk sett kan en bruke kart fra både Google og Bing, men da jeg er usikker på om slik bruk er i overensstemmelse med betingelsene for bruken av disse kartene, er det ikke gjort.

    Ny tastatur-snarvei er lagt inn. Det er K og J for å skifte til neste og foregående kart-bakgrunn.

    Resultatet ser dere i osm-varianten av kartet. Alternativt kan en sjekke (og eventuelt laste ned) denne siden http://dsmap.eu5.net/leaflet-demo.html
    Hvis nettleseren har adgang til posisjonen din, vil det åpnes et kart sentrert rundt din posisjon (blå markør). Er posisjonen ikke tilgjengelig, sentreres kartet rundt Gullstua på OSL (men da uten markør).
     
    chrt, jgroneng and Upsaker like this.
  17. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Flyplass-kartene

    Pga. en del praktiske problemer med å overføre filer til web-serveren valgte jeg å rydde på mitt område. Det innebar sletting av alle flyplass-kartene nevnt tidligere i denne tråden. Grunnet problemene med "content-filtering", se innlegg #10, ser jeg ikke for meg å legge inn igjen disse kartene på den web-serveren da jeg misliker den type triksing som da må til. Om det skulle være ønskelig å få opp igjen sidene, vil jeg samtidig skifte til Leaflet. Da slipper jeg å bekymre meg for hva Google måtte finne på i framtiden og slikt som gyldig api key.
     
    kiev and chrt like this.
  18. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Wow. Imponerende løsning. Stor kudos for at du utforsker og viser (fly-)vei til andre :)
     
  19. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Da er alle de 364 "flyplass-kartene" tilbake igjen. Google Maps er skiftet ut med Leaflet og OSM kart. Standard kartbakgrunn er ESRI, World Street Map.
    Sjekk http://dsmap.eu5.net/airports.html
     
    Kristian and chrt like this.
  20. soldag

    soldag Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    118
    Bonuspoeng:
    33
    Ny versjon av flyplasskartene

    En kan nå klikke på tittelen i de kartene, som viser markører, og få opp en liten oversikts-tabell.

    For land med delstats/region-kart er det lagt inn et ekstra kart uten markører. Dette pga. av kartet over USA som er en eneste stor fargeklatt og lite håndterbart. Jeg vil anbefale å gå inn via kart-varianten "No markers" og så velge ønsket region eller delstat. Andre land med egne delstats-kart er Australia, Brasil og Canada.

    Noen mindre feil i Stillehavs-regionen er fjernet. Det gikk litt fort ved overgangen til Leaflet, så feil "lengdesystem" ble benyttet ved noen få tilfeller.
     
    Mac76, chrt and Kristian like this.

Del denne siden