Navigasjon på mobil til bruk i California/Nevada

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Fredrik81, 09. juni 2016.

  1. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93

    hva slags ladegreie trenger man? får man tak i Iphone lader til sigarettenner eller??
     
  2. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Mener du når man er på tur? I bil er det jo lurt med lader til sigarettenner. Jeg har en liten søt sak som er 2.1A og som verken tar plass eller veier noe, og som da klarer å lade iPad også. Den har også to USB-utganger slik at jeg kan lade to mobiler. Ellers har jeg alltid med ekstralader/-batteri med 13000mAh til lading uten tilgang til strøm, f.eks. når man går rundt en hel dag i byen eller på stranden. Skal se om jeg finner noen linker.

    Edit: En knakandes flott strømadapter: https://eshop.atea.com/no/product/sandberg-mini-car-charger/?prodid=2413594
    Og et ekstra batteri: https://eshop.atea.com/no/product/iwalk-extreme-spartan/?prodid=3070999
     
    Last edited: 13. juni 2016
  3. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, bortsett fra to ting:
    Leiebilselskapene prøver det de kan å ta ekstra betalt for navi. Derfor kjøper de gjerne inn modeller med laveste utstyrsnivå uten navi, eller legger rett og slett ikke inn kart. Derfor kan man aldri stole på at det finnes, hvis man ikke bestiller det som en ekstra tjeneste til xxUSD per dag.
    Dessforuten er de navisystemene som leveres med bilene i dag utdaterte og har tildels sære brukergrensesnitt. Mye lettere å bruke en app man kjenner, enn å rote seg igjennom menysystemene til Ford eller Toyota. Jeg kjører faktisk heller Google Maps enn min innebygde Volvo Sensus med fullt oppdaterte kart når jeg skal til en ukjent adresse rundt i byen. Enklere og mer presis.
     
    Kjakan, RoadKing and Fredrik81 like this.
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes faktisk litt synd på bilprodusentene. Underleverandørene må fryse produktet 2-3 år før en ny modell kommer på markedet, og livslengden på en bilmodell er gjerne 3-5 år før facelift. Det vil si at en navi-funksjon kan være opptil 7-8 år på en splitter ny luksusbil! Hvis noen har lurt på hvorfor millionbiler nå kommer ut med noe som minner sterkt om et nettbrett kjøpt på Europris til 500kr stikkende opp av dashbordet så er det grunnen: iPad var nytt og eksotisk for fem år siden...
    {/off-topic}
     
    RoadKing liker dette
  5. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, både Apples og Googles bil-OS vil endre dette. I alle fall på lang sikt. Men det er som @kiev sier at det er gamle fysiske enheter som er problemet. Det er jo heller ingen standardisering på størrelse av padder, så det er også et problem. Vi får se om det heller blir standard holdere i stedet slik at man kan putte inn sin egen padde/device i stedet. Men i fremtiden blir bilene bygget rundt en datamaskin, ikke omvendt... ;)
     
    kiev liker dette
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Et helt klart og utvetydig tja.
    Problemet er standardisering som @Kjakan er inne på. Alle tre OS-leverandørene (Apple, Google og Microsoft) har sine proprietære løsninger for bilintegrering. Men hvis Volvo for eksempel låser sine løsninger til CarPlay, så fraskriver de seg kunder som bruker Android eller Win10. Mobil-OS skaper på mange måter sterkere bindinger for folk flest enn bilmerke. Dette har mange fellestrekk med religion eller fotballklubber ;)
    For å fikse på dette har man prøvd å lage OS-agnostiske løsninger, men igjen klarer man ikke å enes om en felles standard. Det er to hovedretninger per idag, og de er ikke spesielt kompatible for å si det mildt.
    Når man kobler dette med det nye forretningskonseptet kalt "Extended Vehicle", så har bilindustrien dessverre viklet seg dypt inn i et proprietært sammensurium av hardware og softwareplattformer som ikke tillater tilkobling av valgfrie egne dingser.
    Så mitt stalltips fra indre bane er at dette neppe blir særlig bedre med det første :(
     
  7. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Men nå er vi visst skikkelig off-topic.
    Please: ikke trigge meg på slike tema - klarer ikke å stoppe :oops:
     
    Kjakan liker dette
  8. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Men produsenter som Tesla har sitt "eget" OS, men basert på Ubuntu Linux. At de i tillegg kjører Google Maps er jo helt i henhold til tankegangen om å bruke de som er best på det de driver med. Og noe som oppdateres kontinuerlig. Når Google i tillegg har kjøpt tidligere nevne Waze, er all trafikkinfo implementert. Altså ikke noe proprietært der i gården. Spennende og fremtidsrettet i alle fall i og med at de kan oppdatere bilene over natten uten at noen trenger å gjøre noe som helst. Som en kollega av meg sa: "I natt fikk jeg selvparkeringsfunksjon på bilen min. Det var artigere å parkere på jobben i dag." Her har de andre bilprodusentene mye å lære.
     
    Last edited: 15. juni 2016
    Edvard and RoadKing like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som har oppdatert info på Simkort pakker for turister i USA? Jeg skal frem og tilbake 4 ganger på 6mnd, så tenker å kjøpe noe som virker over litt tid.

    Bør ha nok data til at Google.maps funker som navigasjon i noen dager på biltur.
     
  10. runarg

    runarg Aktivt Medlem

    Innlegg:
    321
    Likes mottatt:
    674
    Bonuspoeng:
    93
    Mrsimcard har et utall pakker. Jeg kjøpte akkurat et AT&T kort. Grunnen til at jeg valgte akkurat det er:
    - Det tillater hotspot (de fleste andre gjør ikke det)
    - Det fungerer i Canada også (eneste jeg har sett)
    - Skal være enkel refill uten å måtte kjøpe nytt kort
    Men de har mange andre andre også. Ditt behov avgjør.
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Takk takk, da sjekker jeg dem også ut fra mine behov ;)
     
  12. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Kan du ikke bare bruke Google Maps? Det fungerer jo som fjell i USA!
    Finn rute, trykk start veivisning og slå av Roaming.. Så bruker du ikke mer info. Eneste ulempe er at du ikke får oppdateringer ved trafikkuhell etc men du kan jo alltids oppdatere kartet i ny og ne:)
     
  13. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,792
    Likes mottatt:
    57,172
    Bonuspoeng:
    293
    Avhengig av hvilket abonnement du har har det blitt vesentlig billigere å kjøpe data for bruk i USA på egen telefon. Så slipper man hele opplegget med nytt SIM-kort osv.
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis den var til meg, så er det nettop meningen. Men hvis du sjekker hva mange telefonselskaper tar er MB i USA vil du se at det kan bli dyrere med telefon en C frem og tilbake etter noen uker på tur....

    Derfor ser jeg etter et lokalt sim som gir meg en god dose med Gigabyte.....
     
  15. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Okey, jeg har Telenor og brukte Google maps både til bilkjøring og navigering ved gange i 10 dager i Miami i Mars i år. Fikk ingen voldsomme påslag på telefonregningen. Kan hende jeg hadde noe i abn mitt som var fordelaktig men det gikk i hvertfall greit:)
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Mens mitt selskap tar 1,49kr per megabyte i Usa. Nå tømte jeg et 5gigabyte stort Japansk sim på 14 dager, så kan du selv regne ut omtrent hva jeg får ekstra på telefonregningen hvis jeg er i Usa 3-4 uker neste år.

    Edit, manglet en viktig R:eek:
     
    Last edited: 18. okt 2017
    elgaaen liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    1490kr pr megabyte??? Du bør bytte teleoperatør!!!
     
  18. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har brukt Osmand (android) veldig mye på bilturer og offline navigering rundt i verden. Ganske fornøyd med den. Veldig lett å laste ned kart. Hvis du skal laste ned mange kart må du unne deg premium versjonen.

    Ellers så har jeg hørt mye bra om maps.me også, uten å ha prøvd det selv.
     
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Det var da en irriterende artig skriveleif ;)
     
    RoadKing liker dette
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden