NorgesGruppen innfører gebyr for kortbetaling?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Jørgen, 26. febr 2015.

  1. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Men da forsvinner jo kick-back som f. Eks eurobonus. Og vi er like langt.
     
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Tja og tjo..

    En ting er jo pengene VISA og de store internasjonale leverandørene tjener. En annen ting er jo det bankene tjener. Bankene vil gjerne tjene gode penger på renter ettersom mange som bruker kredittkort ikke betaler hele regningen i tide, så de henter uansett ut store summer der.
     
    KristianSk liker dette
  3. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det er akkurat der kreditkortselskapene tjener pengene sine i dag. Det er kommet noen nye regler i forhold til hvor stor provisjon kreditkortselskapene kan ta, og det har gjort det mindre lønnsomt for firmaer å lage sine co-brandede kredittkort. (F.eks flyselskapenes bonusprogram og mastercard/diners/amex osv)

    Men et annet forhold vi ikke har diskutert her, er jo at det slettes ikke er gratis for butikker å få satt kontantene i banken heller.

    Det er vel blitt nevnt her et sted at de store kjedene må betale en provisjon på visa/mastercard ned mot 1% av beløpet.

    La oss nå leke med litt tall her. La oss ta en Meny butikk. La oss si at den omsetter for 250 000 kroner en dag. 40% av omsetningen er kontant. dvs 100 000 kr. Hadde dette vært innsamlet på visa kort, hadde butikken betalt et kredittkortgebyr på ca 1000 kr. Men hva koster det å få satt 100 000 kr i banken? Først kommer pengetransport. Dvs at Loomis eller Nokas skal komme å hente pengene. Dette koster ca 500 kr hvis man har en fast avtale. Så er det vel vanlig at man har et gebyr pr pengepose man leverer inn. Ca 50 kr per pose. Leveres det inn 10 pengeposer utgjør dette også 500 kr. Da er vi allerede oppe i 1000 kr for kontanthåndteringen. Så har kanskje noen brettet en seddel, eller glemt å ta av en binders eller lagt i for mange mynter i posen. Det blir fort straffet med 50 kr ekstra pr pose med feil i.

    Ergo kan vi trekke frem en teori om at det faktisk koster butikken like mye å ta i mot kontanter som visa/mastercard.

    Skal vi utlede at de også skal ta et gebyr for kontantbetaling også "for å dekke butikkens kostnader"?

    Ja det skulle tatt seg ut!
     
    kosvines and Anton like this.
  4. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Blir vel dårlig med gebyr for kontantbetaling så lenge kontanter fortsatt er tvungent betalingsmiddel
     
  5. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    For butikken så står det mellom bankexeptt og kredittkort. Og bankexept er ekstremt billig for butikkene.
     
  6. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt korrekt at bankaxept er den billigste betalingsmåten butikkene aksepterer for å få pengene på egen konto.
    Det blir mindre kontanter i samfunnet, og da blir det dyrere å få telt dem opp og satt dem i banken.
    Så du kan ikke fraskrive kontant betalingsmåte riktig enda.
     
  7. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Nei. Men den vokser ikke, samtidig som det foreløpig er et tvunget betalingsmiddel.

    Men det er jo uansett sånn at frustrasjonen her på forumet kommer av at innsamling av bonuspoeng nå kan få en pris. Ikke fordi vi absolutt ønsker å betale med krkredittkort.
     
  8. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Kredittkort bør være foretrukket betalingsmiddel poeng eller ikke, hvertfall har det alltid vært det for meg. Om noen får tak i kortinformasjonen er det ikke mine penger som forsvinner.

    Nå er selvfølgelig sjansen for skimming i kassen på Meny forsvinnende liten, men jeg husker ikke en gang pinkoden på debetkortet mitt...

    Litt på siden, men jeg hadde en sak med Elkjøp en gang om en vaskemaskin jeg avbestilte. Elkjøp påsto pengene var refundert/frigjort, men de var ikke tilbake på min kredittkortkonto. Sendte en reklamasjon til banken og saken var løst noen dager senere. Elkjøp forsøkte selvsagt ikke å svindle meg, og saken ville såklart løst seg uansett, men jeg er sikker på at at jeg betalte med kredittkort sparte meg for mye ekstra bryderi.
     
    Last edited: 02. mars 2015
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke glem at butikken må betale for vekslepenger..
    Heldigvis er denne kostnaden betydelig redusert ved slutt på bruk av 50øre..
     
  10. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng!
    Dog er ikke min erfaring at kostnaden ble betydelig redusert ved slutt på bruk av 50 øre. 50 øre er jo bare en myntsort. Det er mye større behov for 1 og 20 kr. Dernest 10 og 5.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Forskjellen er 1kr kommer tilbake til butikken.
    Svært sjelden at noen betalte med 50røre. Nå er jeg ikke lenger i dagligvaren men er overbevist om at volumet veksel gikk ned etter 50ørn forsvant.
    Når det er sagt så er det mer penger å spare enn man tror ved å instruere de ansatte til å spørre kunden om de har noen småkroner når de betaler kontant. God kundeservice og bedre kontantbalanse for butikken :)
     
  12. Glenn

    Glenn Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    13
    Må vi så må vi. Men en fair kjøpmann vil da senke prisen på varene...
     
  13. Storg

    Storg Medlem

    Innlegg:
    217
    Likes mottatt:
    92
    Bonuspoeng:
    28
    Ser ut til at dette ordner seg når det gjelder kontaktløs-betaling. Valyou har nå fått avtale med Bankaxept og vil implementere dette innen utgangen av året.

    – Samarbeidet med BankAxept vil gjøre Valyou tilgjengelig for desto flere kunder i banker som har avtale med Valyou. Dette vil også øke sannsynligheten for at enda flere butikker vil klargjøre for kontaktløs betaling i Norge, siden manglende BankAxept-funksjonalitet har vært handelsstandens hovedargument for å holde igjen så langt, sier daglig leder i Valyou, Viktoria Erngard i en pressemelding. Kilde: tek.no
     

Del denne siden