"O YUL med din glede...."

Tråd i 'Reisebrev' startet av Eddie47, 21. mai 2022.

  1. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,976
    Likes mottatt:
    6,309
    Bonuspoeng:
    183
    Ganske mange land som har munnbind på offentlig transport enda, både i Europa og andre steder.
     
    Xflipper liker dette
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har sett lyset!
    I går ettermiddag opplevde jeg både Halleluja og «O YUL med din glede» på en gang i kirken -Basilique Notre-Dame de Montréal-
    https://www.basiliquenotredame.ca/fr
    der var vi på et fantastisk lysshow som overgår det meste. AURA heter lysshowet.

    Innvendig er kirken noe av det flotteste jeg har sett i en kirke, en utrolig vakker og dramatisk altertavle med figurer og nisjer som så ut til å være hugget i stein.
    Lysshowet inkluderte alt dette på en utrolig måte med ulike lyssettinger, spotter og en form for film, og lydbildene. Alt dette uten at det gikk på bekostning av det fysiske i byggverket.

    En kan bare uttrykke sterk anerkjennelse for den gjengen som har skapt en slik opplevelse, alt fra regissøren og lydsetterne musikerne og ikke minst den fantastiske programmeringsjobben som er blitt gjort for at det hele syes sammen til en formidabel og presis forestilling.
    Dette er noe jeg kommer til å huske som den største opplevelsen her i Montreal.
    Alle burde dra dit!!
    BD7A270B-19D5-467E-BEEE-7F1195F4E94A.jpeg 054000A9-9D78-4571-AC5C-2D0571A75779.jpeg 18C45E88-4F5D-4259-966C-9EF79E38078D.jpeg
    Bildene viser på ingen måte rettferdighet til lyskonserten.
     
    afirm, Sonictravel, Calling and 26 others like this.
  3. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    I natt, rett før kl 03 gi alarmen!
    Mobiltelefonen har aldri kommet med slike skremmende lyder før … forferdelig! Bråvåknet og lurte på hva i alle verden?
    Alarmen gikk ikke bare på hotellet.
    Alarmen gikk ikke bare her omkring og det var ikke bare vi som ble vekket.
    Nei jeg tror alle med påslått mobiltelefon i hele delstaten ble vekket og ikke var det krig eller atombomber heldigvis, men gale nok til at hele delstaten ble alarmert!

    En treåring var blitt kidnappet av en 21 åring som hadde stukket av til fots og hvis vi så han så måtte vi ringe snuten på 911.
    C5C4B081-DFA9-4EE8-A826-B7427286AC4F.jpeg

    Sjekket på nyhetene, barnet var funnet i god behold.
    Ikke rart når ALLE var blitt varslet og satt i vinduspostene rundt omkring for å knipe skurken!
     
    Sonictravel, Calling, kjeeli and 11 others like this.
  4. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Etter anbefaling fra @Flyingdutchman booket vi middag i solnedgangen på Canadas høyestliggende restaurant i 44. Etasje DD25E35B-F5D3-4753-934B-AC644CA1EF92.jpeg
    https://www.jesuisunenfantterrible.com/place-ville-marie/

    Der spiste vi en framifrå middag med en deilig canadisk vin
    1951B998-4E46-4120-9A43-2BDE03CF4FA2.jpeg
    Solen sto «høyt» på himmelen da vi kom og vi fikk et godt syn utover byen, en flott utsikt. D77D143B-1E66-4E8F-BBF6-32B4D0C8B2E4.jpeg
    På slutten av måltidet gikk solen ned, og vi som hadde vindusbord vestover fikk et fantastisk skue. 7515E1D3-A72C-493E-98A5-FC6FFD03DE0F.jpeg 4C4A7A57-849A-441C-A04E-787BB87FF466.jpeg
    Det siste bildet er også flyrelatert …flyet oppe over solnedgangen dreier snart mot vest og flyr mot Vancouver ..
    5AD4CE2F-5935-467E-8E28-24C26D98C60F.jpeg
     
    Sonictravel, Calling, kjeeli and 17 others like this.
  5. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Nå frokost!
    DF681BC7-343C-4411-B2C5-16D7F558A539.jpeg 74E0A934-C836-47F5-A8AC-61A8A2A0DBFF.jpeg
     
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Canada = USA
    I alle fall når det gjelder dusj og toalett!
    Som nevnt i tidligere rapporter fra her på denne siden av Nordsjøen (hvis en ser stort på det) så synes det som om hver hotell har sin egen standard på hvordan dusjarmaturet skal betjenes og da er det tilbake utav dusjen, finne brillene og studere … så ut igjen med brillene.
    Her er en ny variant, stor fin dusj med god plass, men armaturer er på den en kortveggen så er betjeningskranen på motsatt kortvegg … 7043E0A2-C3DD-4037-9AC7-DAAFF6EA45A6.jpeg 2F1B73C0-C6C5-48BF-94FD-74925870AF05.jpeg E660C23F-BDCA-40DB-ACE1-65D194C260DE.jpeg

    Når det gjelder toalettene her vest så er vannspeilet så høyt at voksne menn må øse skålen før de setter seg med for å unngå unødig bading av lavthengende …
     
  7. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    Det er jo ganske praktisk da. Så man slipper å skoldes/fryse i hjel når man skrur på vannet uten å skjønne hvordan dusjen funker..
     
    tobeornot999 and lMartin like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Onsdag i Montreal
    Busstur, Hop-On Hop-Off, i Montreal synes jeg er skrekkelig dyrt(120 CAD for 2, ca 1000kr), men til gjengjeld varer billetten i 2 dager.
    Tirsdag tok vi bussen nesten hele runden fra den gamle havnen og gamlebyen, masse gater og historie og universiteter og en gravplass som de i årenes løp har gravlagt over en million frelste eller fortapte sjeler, over Mont-Royal og ned igjen til sentrum. Det var litt kjølig og helt bakerst oppe i andre etasje satt en figur inntullet i tepper og sjal og lue, det var guiden og det var en dame.
    Skravla gikk i ett!
    Alt kom på engelsk og fransk sammenhengende uten pauser, overgangene var ikke lett å få med seg og derfor gikk mye informasjon huset forbi ….
    Onsdag valgte vi å ta turen en gang til fordi det var godt vær og vi kunne sitte oppe uten å fryse …jammen var det samme guiden og nå gikk vår språkseparasjon bedre og fikk fikk med mye nytt.
    Det var mye nytt ellers også, de graver og bygger overalt i denne byen og derfor var flere av de gatene vi kjørte om tirsdagen stengt og sjåføren måtte finne nye veier.

    Så så fruen en kirke hvor bussen stoppet og der måtte vi av og dermed farvel til skravlekjerringen.
    Vi gikk av ved Saint-Joseph’s Oratory, en kirke høyt oppe i en haug
    B6F3A74F-27A9-4123-AEA1-93BDC9E86B9C.jpeg
    Denne kirken er viet til faren!
    Fedre blir jo ofte glemt fordi alle snakker om mødrene når det gjelder små barn og i dette tilfelle har jo Maria fått en stor plass og har blitt hyllet med kirker både her og der, og da spesielt i Bergen hvor Mariakirken er bygget.
    ABB4304F-73FC-4B86-AC09-E75130CAFF4B.jpeg
    På bussen derfra og opp Mont-Royal og ned til sentrum igjen var det en mannlig guide som stort sett ga korte meldinger og vi kunne konsentrere oss om det vi så.

    Vi var både varm og svett og knusktørr etter busstur og kirkebesøk og trengte derfor mat
    01E547A3-B194-4D73-B307-2485FE119AF0.jpeg
    Siden den var kald ble det to …

    Lett til sinns gikk vi for å finne en båt, fruen klager over at hun ikke har gått så langt siden hun gikk over Vidden i 2018.
    Langt og lenger enn langt fant vi denne prammen
    453C3DC3-CAA9-4745-83A0-A3B0475BD155.jpeg
    En fullelektronisk båt med 1,4 tonn batterier og plass til 40 passasjerer.
    Rundtur i den gamle havnen hvor de bl.a kan ta imot cruiseskip med opp til 2000 passasjerer. Større cruiseskip 4-5000 passasjer kan bare gå til Québec.
    Montreal hadde før Covid ca 80 000 cruisepassasjer i året og regner med ca 35 000 i år. Til sammenligning regner Bergen med å ta imot mellom 500 og 600 tusen i 2022.

    Vi kjørte også ut i den store floden hvor strømmen var kraftig og stor vannføring i elven C2D28C34-B100-49EC-95A7-5B46EA37B904.jpeg
    Så bortom det eldste bryggeriet i byen Molson Brewery fra 1786, en livsnødvendighet allerede da 009087D1-683C-4401-A3B7-DB109A3D8EF6.jpeg
    Passerte minnesmerke etter Canadiske sjømenn i første verdenskrig før vi gikk tilbake til utgangspunktet
    37C3C9EA-FBA7-4F29-AD89-2E1522DE8A83.jpeg

    Vel i land gikk vi for å spise …. Det er en ny og «spennende» historie ..
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Når vannet ble satt på rakk strålen gjennom hele dusjen ..
     
    Kristian liker dette
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,490
    Likes mottatt:
    62,813
    Bonuspoeng:
    293
    :D
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Mat eller noe?
    Etter litt mysing rundt i Old Montreal fant vi en liten Italiensk restaurant som så koselig ut og det var en del folk der …
    Fant et fint utkikksbord for people watching.
    Fikk meny, trykket, og drikkemeny med QR-kode! Og jeg har ikke på mobildata eller 4G når jeg går rundt på ukjente stier.
    Måtte få hjelp til å koble med på verdsveven!
    Bestilte en deilig Italiensk Soave, damen kom med vinen i isbøtte og spurte om jeg ville smake. Så kom hun på at vi ikke hadde fått glass … kom tilbake med glass og jeg smakte. Deilig vin, men litt halvlunken så damen ble bedt om å bytte ut det lunkne vannet med is.

    Det skulle bli verre!

    Bestilte to forretter på deling, damen spurte om vi ville ha ekstra parmesan og ja takk, hun kom med en skål ost og strødde selv og ba oss si stopp. Vi fikk ikke strø selv ..
    Begge forrettene smakte godt, men den italienske tomatsausen var den samme på begge to ??

    Det skulle bli verre!

    Mens vi satt der og koste oss med vinen og så på folk og snakket om folk kom hovedrettene.
    Bestikk og tallerkner etter forretten var ikke ryddet bort så mannen satt fra seg hovedrettene og ble høflig anmodet om å fjerne det skitne. Han gjorde det!
    Så satt han hovedrettene foran hver av oss og spurte om vi ville ha ost, salt og pepper… ja takk!
    Tilbake med salt og pepper og ost, strødde ost over rettene til vi sa stopp. Så ville han gjøre det med pepperet også, fra en pepperkvern.
    Jeg påpekte at jeg ikke visste om jeg ville ha pepper før jeg hadde smakt på det og benyttet samtidig å påpeke at vi ikke hadde bestikk.
    Tilbake med bestikk ville han igjen kverne pepper. Igjen påpekte jeg at ville smake på maten før jeg visste om jeg ville ha pepper, og da pekte han på bestikket og ba meg smake, og han sto klar med pepperkvernen.
    Jeg spurte om han bare kunne sette kvernen på bordet, men nei, ville jeg ha pepper måtte han kverne og stilte seg igjen opp med kvernen over maten ….
    Da sprakk det litt for Eddie og ba han forlate stedet, men passet samtid på å be om et fat til de tomme skjellene fra Frutti di Mare.
    Bestikk og bestikk, måtte be om skje til spagettien.
    Da var maten blitt kald, men til gjengjeld var vinen kald og god!
    Fruen hadde en tilsynelatende god lasagne, men på den og på min spagettirett hadde de også brukt den samme tomatsausen som i forrettene ….
    Du verden…. de fikk IKKE tips!
    Det beste bildet fra middagen var før alt begynte å skje
    921F0E62-89EE-4F4F-B71C-9A3848DD6300.jpeg

    Middagen var en katastrofe og minst like mangelfull som sykkelen vi fant borti gaten 1BD4D5C5-A720-48B7-A41E-3FF2DCD0F0FD.jpeg
     
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Et lite restaurant tips hvis du er i Montreal:
    Unngå Trattoria Gio, den er betjent av amatører!
     
    Sunnfjordingen and kjeeli like this.
  13. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,386
    Likes mottatt:
    5,538
    Bonuspoeng:
    183
    Haha legendarisk - og gjenkjennbart:p:p:D
     
    Eddie47 liker dette
  14. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,477
    Likes mottatt:
    25,210
    Bonuspoeng:
    183
    Beste kommentaren i IF sin historie:D:D:D
    Aldri ledd mer i min tid her i alle fall :D:D:D
     
  15. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    25,620
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde samme røropplegget i dusjen på hotellet ved LAX. Ikke så sterk stråle i den dusjen, så syntes det var ålreit å kunne kjenne på vanntemperaturen på avstand.
    Kos dere videre på tur :)
     
    Eddie47 liker dette
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Nå sitter vi her i lobby/frokostsalen og venter på at det kan være på tide og reise til flyplassen. Det er litt trøkk på innsjekk på hotellet siden det er fredag så vi fikk bare 1 time ekstra.
    I går hadde vi fått for oss at vi skulle kjøpe reisegaver til alle fire barnebarna, det vil si kule barneklær. På veien skulle vi også kjøpe frimerker, ja vi skriver kort med fine bilder til de samme barnebarna.
    Det med frimerker er en ting, kiosker ol selger «bare» innenlandsfrimerker (?) og kan ikke fortelle oss hva portoen er for Europa.
    … ei heller er det ingen som kan fortelle oss hvor det er en postkasse.
    På veien for å kjøpe barneklær fant vi en postbil og så spurte vi hvor nærmeste postkontor var …. vi ble dirigert til et høyhus hvor det i 2. underetasje lå et postkontor innerst i en krok.
    En hyggelig mann solgte oss de riktige frimerkene og påsto at han kunne hjelpe dem videre mot Nordpolen ..

    Denne 2.underetasjen var også en del av Montreal undergound city og vi trasket i vei, korridor etter korridor fulgte piler mot der vi trodde vi skulle .. du verden for et system!
    Til slutt skjønte vi ikke en dritt og måtte opp for å få luft.
    Frem med mobilen og orientere seg etter satellittene, Plutselig visste vi hvor vi var og orienterte oss til nærmeste kjøpesenter, men der hadde de ikke barneklær.
    Også der var de forbundet med de underjordiske så vi tok til å traske litt i korridorer, men denne ganger var det butikker og butikker og skjønnhetssalonger og frisører og frisører og og og ..
    Ingen barneklær ..litt sure og slitne gikk vi opp igjen i dagen og luften.
    Bestemte oss for at det var butikker på flyplassen!
    Tasset hjemover til hotellet, måtte teste et kjøpesenter på veien og Halleluja der var en barneklærbutikk i 1. underetasje, sikkert en av byens dyreste ..

    Stort sett fornøyd gikk turen hjem til hotellet med til å se etter en pub!
    Hvor er pubene når vi trenger dem???
    Det ble øl på takterrassen ..
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Her kommer en helt annen restaurantopplevelse!
    https://modavie.com/en/

    Vi snublet innom der til lunsj for noen dager siden og syntes både atmosfæren og maten og ikke minst folkene der inne var så bra at vi bestilte middag der for vår siste kveld i Montreal. Vi hadde sett oss ut et hjørnebord med god utsikt til gågaten og dermed ypperlig til «people watching» og reserverte det bordet.
    Da vi kom var bordet selvsagt ikke ledig og vi valgte å sitte i baren med en dry martini. De hadde sittet der i over 2 timer og ville snart være ferdig.
    Det varte og rakk og de to damene kjatret og kjatret .. min kone som har greie på sånt mente det var to lærere som ikke hadde truffet hverandre på 200 år eller så lenge som på formiddagen, og de hadde derfor mye de måtte oppdatere hverandre om.
    Er helt sikker på at de drakk kald kaffe eller de drakk av tomme kopper .. og så var det litt dessert.
    Etter 50 min venting betalte de og gikk!
    Vi betalte ikke for drikken i baren ..

    Deretter fikk vi verdens beste service og en utrolig hyggelig kelner som stolt kunne fortelle oss at han har en nevø som studerer i Sverige under Erasmusprogrammet ..

    Maten var utrolig god og vi hadde en nydelig kraftig vin fra California.
    Suppe og sneiler til forrett.
    Indrefilet og Lammecarré ..
    Espresso og Bailyes og grappa

    En deilig middag og vi lovet å komme igjen neste gang vi er i Montreal!
    F91DB2A3-441F-41DF-A554-51D961EBB21E.jpeg 1219888C-50FC-43F0-B3C9-9F4476085A84.jpeg D3F2CEE7-6B1E-435B-B422-FFC4601FC09E.png
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,687
    Likes mottatt:
    872,255
    Bonuspoeng:
    293
    Plutselig
    Maple Leaf Lounge
    B57134CE-5B2F-4A47-91D2-7A76B7B8E4A5.jpeg
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    16,032
    Likes mottatt:
    33,250
    Bonuspoeng:
    293
    En begivenhetsrik tur :)
     
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,575
    Likes mottatt:
    22,621
    Bonuspoeng:
    183

    Modavie, der var jeg første kvelden på mitt opphold. Trivelig plass.

    God tur hjem!
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden