Oppgraderinger på auksjon (plusgrade.com)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RedLine, 16. april 2016.

  1. RedLine

    RedLine Senior Medlem

    Innlegg:
    358
    Likes mottatt:
    647
    Bonuspoeng:
    93
    Som de fleste sikker har fått med seg så innfører SAS fra 25. april muligheten til å sikre seg en oppgradering på auksjon. Muligheten skal tilbys på alle rutene i SAS sitt nettverk. Fra samme dato termineres samarbeidet med Optiontown om oppgraderinger.

    Les mer her: https://insideflyer.no/bekreftet-auksjon-oppgraderinger-sas/

    Siden Optiontown tråden er 100 sider lang og siden muligheten nå avsluttes så tenkte jeg det var greit og opprette en egen tråd for den nye løsningen og flytte diskusjonen over her.

    Del gjerne ulike meninger og synspunkter, og forhåpentligvis deres erfaringer så fort det nye systemet kommer i gang.


    ---

    Det er helt håpløst hvis ikke Eurobonus-nivået skal ha større innvirkning enn en krone. Det eksemplet du viser vil gi de lojale mest lojale kundene gode grunner til faktisk og søke oppgraderinger. De fleste EBD/EBP og til dels EBG'ere er kunder som reiser fryktelig mye i jobb og som gjerne ønsker å oppgradere sine fritidsreiser eller fordi reisepolicyen til jobben sier nei til høyere klasser.

    Av og til så virker det ut som om det er noen innenfor produktutvikling i SAS konsernet som lever etter beste jantelov prinsipp om at alle er like og at de som reiser mye i alle fall ikke skal få noen flere fordeler. Samtidig sitter det noen andre og insisterer på at Eurobonus må prioriteres, men disse blir kun hørt litt og nedprioritert i den store sammenhengen. Så innføres produktet, SAS får en haug med klager fra sine beste kunder. Da finner noen høyt oppe i systemet at dette var en dårlig ide, og det blir diskree prøvd å snike inn flere fordeler til gode kunder. Slik har jeg inntrykket av at det fungerer til tider.

    En annen ting som det stod i artikkelen som jeg reagerte på som det stod i artikkelen var:

    Hvilke regler gjelder for ombooking, avlysning m.v. hvis jeg blir oppgradert?
    Her gjelder reglene for din opprinnelige booking.


    Det er jo en gedigen nedgradering fra dagens ordning, jeg vil si at det faktisk er direkte dårlig. Jeg vil bare påpeke at for eksempel Lufthansa ikke gjør det. Lufthansa ombooker deg i klassen du ble oppgradert til.
     
    Insomnia4u, no-backpacker and Larata like this.
  2. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    276
    Bonuspoeng:
    63
    enig i det du skriver.. Så lenge jeg har EBG har jeg ingen behov for å oppgradere innen Norden i allefall så lenge det ikke gir fordeler utover noen få ekstra poeng og et knekkebrød på flyet.

    "buggen" med oppgradering til z, full poengopptjening og full fleksibel billett var vel eneste grunn til optiontown her.

    Men nå mister jeg sansynligvis EBG til høsten så da er det vel mer aktuellt alikevel.
     
  3. RedLine

    RedLine Senior Medlem

    Innlegg:
    358
    Likes mottatt:
    647
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel faktisk bekreftet at det er Plusgrade som skal levere løsningen til SAS også. SAS får nok gjort noen tilpasninger til systemet slik at det passer litt bedre til deres forretningsmodell, men personlig blir jeg ikke overrasket om løsningen blir temmelig lik den Lufthansa bruker.
     
  4. NoLimit

    NoLimit Bonushore

    Innlegg:
    72
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Hehe... Alle dere som har klaget på Optiontown gjennom tidene får nå smake deres egen medisin. Denne løsningen blir vel ikke noe bedre, i allefall ikke slik det ser ut nå:)

    For oss som ikke har status å skryte av er det bra at man ikke gjør forskjell på de med status kontra statusløse. :D
     
    Ida liker dette
  5. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Noe forskjell blir det jo...

    "SAS skriver at EuroBonus Gold og Diamond medlemmer vil få prioritet. Hvordan foregår det?
    Gold- og Diamond-medlemmer i EuroBonus vil få høyere prioritet når SAS bedømmer bud som ligger på samme nivå."
     
  6. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,710
    Likes mottatt:
    2,043
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis budet er likt, vinner den med høyest status. Populært fremstilt som at vi EBG/EBD blir verdt 1 krone.
     
  7. Scandipendler

    Scandipendler Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    718
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis SAS rent faktisk får skreddersydd en slik løsning hos Plusgrade, så er det skandaløst dårlig selv etter SAS' pjuskete målestokk. Nå har imidlertid Eivind Roald gang på gang på gang lovet flere fordeler for statuskunder, og da rett og slett forventer jeg at dette blant annet gjenspeiles i denne løsningen. Jeg kan faktisk ikke se noen annen fornuftig løsning enn at status gir ekstra vekting ved bud, f.eks. 10 % for EBS, 20 % for EBG og 30 % for EBD, eller noe slik. På de summene det er snakk om for oppgradering på shorthaul, er det jo ikke rare uttellingen dette heller, men det er i alle fall mer enn en liten krone.

    Edit: Det står, såvidt jeg kan se, ingenting i Lufthansas Q&A om at FF-status teller ved bud (http://www.lufthansa.com/online/por...flightinfo?nodeid=1483374915&l=en&cid=1000390). Noen som vet hvordan Luftwaffe gjør dette i praksis med hensyn til statusnivåer?
     
    Last edited: 18. april 2016
  8. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Blir litt som budrunder med OBOS ansiennitet...
     
    no-backpacker, RoadKing and rkvalvaa like this.
  9. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Senior Medlem

    Innlegg:
    844
    Likes mottatt:
    524
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel en litt dårlig sammenligning i og med at dette ikke er en åpen budrunde, men en "blind" budrunde hvor du ikke vet hva de andre har bydd...

    Personlig mener jeg 10% EBS, 25% EBG, 50% EBD og 100% EBP hadde vært på sin plass.

    En EBP som gir 3.000 kroner bør oppgraderes fremfor en EBB som gir 5.900 kroner. Og halv pris på oppgradering for EBP, 1/3 i rabatt for EBD og 1/5 i rabatt for EBG høres fair ut i mine ører.
     
    agrims and kiev like this.
  10. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    1,005
    Likes mottatt:
    577
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde vært noe om status kunne gi det en redusert/fast-pris for oppgradering på LH. F.eks Go til pluss for 990kr per vei. Fra pluss til Biz 1990kr per vei.
    -EBS: en go til pluss
    -EBG: to go til pluss og en go til biz per år.
    -EBD : tre fra go til pluss og to fra pluss til biz per år.
    Så kunne disse fått prioriter før oppgradering med poeng.
    SAS retter seg mot bedrifter som er villig til å betale litt ekstra for komfort og kvalitet. Da er det viktig at disse lojale kundene føler de får noe igjen. Det er langt bedre om man gir disse plassene til trofaste kunder en de som er heldig å gi det laveste budet.
    Men er enig at prosentsats heller ikke er en dum ide.
     
  11. October

    October Aktivt Medlem

    Innlegg:
    106
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg tar gjerne forkjøpsrett på det laveste vinnende bud!
     
    Chrisbgg and CaptainPoint like this.
  12. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,020
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har egentlig ikke sammenlignet noe, bare mitt svar til en kommentar "Hvis budet er likt, vinner den med høyest status. Populært fremstilt som at vi EBG/EBD blir verdt 1 krone."

    Syns også 10% EBS, 25% EBG, 50% EBD og 100% EBP hadde vært fair.
     
    Jan Fredrik liker dette
  13. anders82

    anders82 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,001
    Likes mottatt:
    1,143
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er tilhenger av at dere med status skal prioriteres, men med disse bonusene over vil jo i realiteten alle uten EBG/D/P være sjanseløse på auksjon. Når man etter hvert ser hva oppgraderingene går for vil jo de med høy status kunne redusere beløpet tilsvarende prosentsats. Da vil SAS tape penger og de uten status ikke gidde å legge inn bud.
    Jeg antar at noe av poenget med disse auksjonene er å gi folk som til vanlig ikke flyr i premium smaken av det slik at de kanskje booker det senere. Hvis de med høyere status skal få så mye høyere verdi tror jeg ikke man vil gidde, jeg hadde hvert fall ikke tatt bryet
     
  14. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Enig med siste taler. Det gir jo ingen mening for SAS å oppgradere EBP for halve prisen av det en EBB er villig til å betale.

    Nå mister jeg sannsynligvis EBG, og hvis jeg hadde visst at jeg måtte gi opptil dobbelt så mye for en oppgradering hadde det ikke vært særlig attraktivt for meg.

    "Heldigvis" tror jeg ikke SAS tenker i samme bane som oss statushungrige.
     
    Mallamora and Ida like this.
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Det burde helt klart være en fordel å ha høy status innen EB. At de uten status mener noe annet er jo fair enough, men om en "lojalitetsprogram" skal ha noe for seg, bør det jo nødvendigvis belønne lojalitet...

    Så får man heller diskutere hvor mye man skal få for sin lojalitet. Men at EBS bør få 10-20%, EBG 20-30%, EBD 30-40% og EBP 50%+ mener jeg i allefall er helt korrekt.
     
    Islending liker dette
  16. anders82

    anders82 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,001
    Likes mottatt:
    1,143
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er helt enig i at de som reiser mye skal få en fordel, men fordelen må jo ikke bli så stor at ingen andre gidder å prøve etter hvert.
    For SAS sin del så skal jo også dette være en måte å tjene litt ekstra. Hvis en EBD da vet at en oppgradering til C normalt ligger mellom 2 og 3000 fra go så vil jo denne legge inn bud på 1600 for å safe og så få doblet det til 3200 og dermed være nesten garantert oppgradering.
    Jeg tenker at man kan gi 5-10-15-25 maksimalt og at budet må være minst på minstepris FØR påslag.
    Dette er jo en avveining SAS må ta, men jeg håper ikke de legger på for mye på et eventuelt påslag. Det er en hårfin balanse mellom å belønne de lojale og lokke med seg de som ikke reiser så mye til og betale litt ekstra
     
    Flemming Poulsen liker dette
  17. Schlandy

    Schlandy Senior Medlem

    Innlegg:
    411
    Likes mottatt:
    372
    Bonuspoeng:
    63
    kunne man forestille seg at det vil være X antall oppgraderinger ledig pr flyging ?
    f.eks 5 stk for EBD/EBP, 4 stk for EBG, 3 stk for EBS og 2 stk for EBB ?
    således at bud fra EBD går mot andre EBD, EBG mot EBG etc..... ??
     
    anders82 liker dette
  18. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,824
    Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Nå må man også huske at det ikke kryr av EBD/EBP som skal by på disse på hver enkelt avgang. Antallet EBD vil nok også reduseres greit fremover, nå som nye opptjeningsregler begynner å få innvirkning på de som ikke klarer å opprettholde status.
     
    Anton80 liker dette
  19. TomF66

    TomF66 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    238
    Likes mottatt:
    155
    Bonuspoeng:
    43
    Vi må nok stikke fingeren i jorda og tenke at det er bra nok hvis det fortsatt gis en og annen courtesy upgrade og at det gis prioritet pr. status ved ellers like "bud" på upgrade.

    Det gir jo ingen mening for SAS å selge en oppgradering for lavere enn høyeste bud bare fordi noen har status.
     
    Flemming Poulsen and anders82 like this.
  20. epletyv

    epletyv Medlem

    Innlegg:
    51
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Det må være det mest edruelige innlegget her på lang tid.
     
    haakonvt and anders82 like this.

Del denne siden