Opptjeningsperiode og gull-status

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flyskrekk, 17. jan 2017.

  1. Flyskrekk

    Flyskrekk Er for lengst kurert

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    232
    Bonuspoeng:
    43
    Vurderer å lure med madamen på en tur til Australia på SQ-kampanjen i business. Dette har jeg forstått gir (nesten) nok statuspong til gull hos SAS direkte. Avreise blir rett i nærheten av hennes årsdato hos SAS, og dermed er det et spørsmål om vi bør legge reisen i slutten av inneværende periode, eller rett etter at ny periode har startet.

    Første spørsmål som følger:
    Dersom noen gir deg et gullkort har jeg forstått regelverket slik at du om du er mer en en kalendermåned inn i opptjeningsperioden, får du gull for maksimalt 11 måneder + 12 måneder (+ 3 måneder grace). Gjelder det samme også ved ordinær opptjening? Eller er det slik at det ikke er noe penalty for å få gull tidlig i opptjeningsperioden?

    Andre spørsmål:
    Er det for øvrig noen som vet nøyaktig hvor mange poeng Oslo til Syndey gir med SQ business?
    OSL-FRA (Lufthansa)
    FRA-SIN 6389
    SIN-SYD 3908

    Etter mine beregninger blir dette 20592 mil totalt, med dobbel opptjening gir det 41184 EB-poeng (+ noe avrunding).

    Spørsmålet er da hvilken klasse man bookes inn på med LH-flighten. Noen som har erfaringer med hvilken klasse SQ-biz saver mappes til hos LH?
     
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,937
    Likes mottatt:
    22,642
    Bonuspoeng:
    293
    Det er samme for opptjening ja. Inneværende + neste 12 måneder + 3 mnd grace. Så det er helt klart best å gjøre dette helt i starten av ny periode.
     
    Flyskrekk liker dette
  3. Hawkwind

    Hawkwind EBD

    Innlegg:
    138
    Likes mottatt:
    71
    Bonuspoeng:
    28
    Skal forsøke å svare på første spm ditt, hvis jeg forstår det rett. Ved gavegull blir det sånn som du skisserer. Ved egen opptjening vil det ikke bli noen "penalty" hvis du opptjener gullet tidlig. Hvis den nye opptjeningsperioden din feks starter 1 februar, og du flyr inn til gull feks første uken så vil du ha gull i to år fremover.

    Edit: @Upsaker var kjappere ute der gitt :)
     
    Flyskrekk liker dette
  4. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    944
    Likes mottatt:
    5,078
    Bonuspoeng:
    163
    I SQ-tråden ble det antydet at du bookes i P hos LH, noe som bare gir 750 poeng hver vei. Da er det bedre opptjening om du finner et SAS-fly, men også fare for selskap i midtsetet.
     
  5. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg her booket på SQ salg, Lufthansa OSL-FRA i D, som gir 2000 poeng.

    C
     
  6. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    944
    Likes mottatt:
    5,078
    Bonuspoeng:
    163
    LH-flightnummer eller SQ codeshare?
     
  7. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Samme for min del med SQ 2135 (codeshare med LH)
     
  8. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    944
    Likes mottatt:
    5,078
    Bonuspoeng:
    163
    Det er ingen ting som er bedre enn om SQ D mappes til D hos Lufthansa, men denne posten sier at det blir P på Lufthansa-flighten: OSL-AKL i SQ biz til ~25k
     
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,613
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Da gir OSL-FRA-SIN-AKL t/r etter mine beregninger 50 800 poeng, er jeg helt på bærtur da eller?

    C
     
  10. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    944
    Likes mottatt:
    5,078
    Bonuspoeng:
    163
    Dersom du faktisk får D hos LH har du regna rett. Om du får en P blir det 48.300.
     
  11. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Det står i hvert fall D både på Booking class og som første bokstav i Fare, og man ser det jo uansett etterhvert. For meg er det resten av turen som viktig :)

    Jeg skal til SYD forøvrig, ikke AKL.
     
  12. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    944
    Likes mottatt:
    5,078
    Bonuspoeng:
    163
    What is code-share :)
     
    olekvi liker dette
  13. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er også at man får P hos LH på denne type billett = 750 poeng. Anbefaler heller å bruke SAS og å dra via LHR. Da får man 2.000 + 13.600 + 8.000 = 47.200 totalt og dermed gullkort. Drar man via FRA og med LH havner man på 43.100 totalt og bare nesten gull... :)
     
    Are liker dette

Del denne siden