Dette er vell ett ønske å noe de undersøker muligheten for og ikke noe som er vedtatt og nært forestående?
Spørsmålet jeg sitter med: Hvor tidlig må SK4105 BOO-OSL gå for at detta skal funke med connections? Ulempen er jo helt klart, for oss fra distriktene, økt minimum connection time (MCT) innenriks-USA.
Artig at alle skriver at "OSL får det", det er vel så vidt jeg kan lese mellom linjene bare diskusjoner mellom partene og ønsker, og ingen ting er avgjort enda. Uansett er det minst to år frem i tid (de må jo bli ferdige med utbyggingen på OSL først, og så bygge om til en USA-del også) Forøvrig synes jeg SAS kunne vært litt mer splittet i sitt syn. Nå er de ensidig negative pga. transferpax på OSL. Hva med oss som starter på OSL og kanskje har transfer i andre enden også? Da er det jo bare fordeler.
Fordeler og ulemper med alt - dette også. Kan imidlertid ikke se at dette vil være finansielt forsvarlig når man bare har to flighter om dagen. Det er tross alt en del kostnader i 'bånn' her ...
Skjønner ikke helt hvordan dette er tenkt løst mtp. plass? Kapasiteten til OSL med T2 er 28M, og de passerer i år kanske 25M før nybygget er ferdig. Non-Schengen blir US-pre clearance område?
Har de ikke ganske mange flere? United, SAS, Norwegian. Og Norwegian flyr vel til Oakland og Florida og Los Angeles også
3xnyc: KJosern, SAS og Yankees, lax, fll og oak med kjos. Blir vel fort hvert fall 6 daglige til 'Murica det. I tillegg fabler vel Bjørn om flere også? Tipper de finner en god løsning på det. Hadde vært smud å slippe våre gode venner i Department of Homeland Security når man lander.. Har noen særdeles lite hyggelige opplevelser med den gjengen
Tror du de er noe hyggeligere på avgang da? På den annen side, så finnes det jo automater nå for dere med ESTA og som har vært i USA etter 2008. Og ja,, jeg glemte DY ..
Tror helt klart at behovet er der med både SK, UA og DY. Samtidig vil det være naturlig å tro at opplegget vil generere en del trafikk fra andre steder i Nord-Europa. Men synes SAS er inne på noe da de heller ønsker å få Norge, Sverige og Danmark med i Global entry-ordningen. Mye billigere da OSL slipper å ha amerikanske myndigheter på flyplassen. Link til artikkel på forsiden: http://bonusfeber.no/far-vi-snart-se-us-preclearance-pa-oslo-lufthavn/
Når det kommer til OSL, så venter jeg til jeg ser det før jeg tror det. Ser at også at Avinor skal spare 1,5 mrd (og selv om OSL vel er et eget datterselskap) så tenker jeg pre clearance neppe er på toppen av lista over fremtidige investeringer.
Har vel ingen illusjon om det, men da har jo jeg ikke sittet 8 timer i et langt stålrør . De automatene er jo et flott fremskritt. Har ikke vært i unaiten etter de kom, men satser på de når jeg skal over til høsten
Nå har jeg ikke vært innom automater på de mer kø-intensive flyplassene i USA, men basert på egen erfaring der jeg har vært så foretrekker jeg heller disse automatene i USA enn å måtte beregne lengre tid (eller i mitt tilfelle, connection) på OSL. Kommer ikke til å legge mer vekt på å reise via OSL grunnet pre-clearance, hvis det skulle komme. Eneste må være hvis jeg har en inneriks connection videre ved ankomst.
Ja, det er her besparelsen er for de fleste. Lokalpax må jo som regel vente på bagasjen uansett og preclearence gir jo bare et ekstra kontrollpunkt og mer hassle.
Norske styresmakter har skrinlagt prosjektet med framskote grensekontroll på Gardermoen: https://www.nrk.no/osloogviken/norge-sier-nei-til-amerikansk-grensekontroll-pa-norsk-jord-1.14936909
Kanskje like greit at det blir skrinlagt: Nå vet jeg ikke hvordan de har beregnet dette, men med baguetteprisene på OSL så skjønner jeg at alt blir dyrt ;-) Det kan jo også være at de sminker CPH eller ARN og vil sluse all trafikk via der og derfor vil OSL isolert sett virke dyrt (hvis man ikke teller med passasjerer fra CPH og ARN som også ville benyttet tilbudet). De siste gangene jeg har vært i USA så har ikke savnet etter fremskutt grensekontroll vært stort. Det har gått ganske radig unna. Hadde jo så klart vært deilig å ta grensekontrollen for å SÅ slappe av i en lounge i non-schengen..
Det var gode nyheter! Får heller satse på at Norge etterhvert kan bli en del av "Global Entry"-programmet.