OSL får pre-clearance til USA

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 10. febr 2015.

  1. milehigh

    milehigh Senior Medlem

    Innlegg:
    954
    Likes mottatt:
    581
    Bonuspoeng:
    93
  2. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,178
    Likes mottatt:
    5,535
    Bonuspoeng:
    113
    Gode nyheter for Oslo som garantert vil gi mer transfertrafikk til USA. OSL-ORD? Ja takk!
     
  3. Jameson

    Jameson Aktivt Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er vell ett ønske å noe de undersøker muligheten for og ikke noe som er vedtatt og nært forestående?
     
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,196
    Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmålet jeg sitter med: Hvor tidlig må SK4105 BOO-OSL gå for at detta skal funke med connections?

    Ulempen er jo helt klart, for oss fra distriktene, økt minimum connection time (MCT) innenriks-USA.
     
    SASDC8 liker dette
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Artig at alle skriver at "OSL får det", det er vel så vidt jeg kan lese mellom linjene bare diskusjoner mellom partene og ønsker, og ingen ting er avgjort enda. Uansett er det minst to år frem i tid (de må jo bli ferdige med utbyggingen på OSL først, og så bygge om til en USA-del også)

    Forøvrig synes jeg SAS kunne vært litt mer splittet i sitt syn. Nå er de ensidig negative pga. transferpax på OSL. Hva med oss som starter på OSL og kanskje har transfer i andre enden også? Da er det jo bare fordeler.
     
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,237
    Likes mottatt:
    1,222
    Bonuspoeng:
    113
    Fordeler og ulemper med alt - dette også. Kan imidlertid ikke se at dette vil være finansielt forsvarlig når man bare har to flighter om dagen. Det er tross alt en del kostnader i 'bånn' her ...
     
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,000
    Likes mottatt:
    1,989
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner ikke helt hvordan dette er tenkt løst mtp. plass?
    Kapasiteten til OSL med T2 er 28M, og de passerer i år kanske 25M før nybygget er ferdig. Non-Schengen blir US-pre clearance område?
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,507
    Likes mottatt:
    6,283
    Bonuspoeng:
    113
    Har de ikke ganske mange flere? United, SAS, Norwegian. Og Norwegian flyr vel til Oakland og Florida og Los Angeles også
     
  9. anders82

    anders82 Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    93
    3xnyc: KJosern, SAS og Yankees, lax, fll og oak med kjos. Blir vel fort hvert fall 6 daglige til 'Murica det. I tillegg fabler vel Bjørn om flere også? Tipper de finner en god løsning på det.
    Hadde vært smud å slippe våre gode venner i Department of Homeland Security når man lander.. Har noen særdeles lite hyggelige opplevelser med den gjengen
     
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,237
    Likes mottatt:
    1,222
    Bonuspoeng:
    113
    Tror du de er noe hyggeligere på avgang da? :D På den annen side, så finnes det jo automater nå for dere med ESTA og som har vært i USA etter 2008.

    Og ja,, jeg glemte DY .. ;)
     
    jefi99 and Fnate like this.
  11. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    705
    Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Tror helt klart at behovet er der med både SK, UA og DY. Samtidig vil det være naturlig å tro at opplegget vil generere en del trafikk fra andre steder i Nord-Europa. Men synes SAS er inne på noe da de heller ønsker å få Norge, Sverige og Danmark med i Global entry-ordningen. Mye billigere da OSL slipper å ha amerikanske myndigheter på flyplassen.

    Link til artikkel på forsiden: http://bonusfeber.no/far-vi-snart-se-us-preclearance-pa-oslo-lufthavn/
     
  12. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Når det kommer til OSL, så venter jeg til jeg ser det før jeg tror det. Ser at også at Avinor skal spare 1,5 mrd (og selv om OSL vel er et eget datterselskap) så tenker jeg pre clearance neppe er på toppen av lista over fremtidige investeringer.
     
  13. anders82

    anders82 Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    1,135
    Bonuspoeng:
    93
    Har vel ingen illusjon om det, men da har jo jeg ikke sittet 8 timer i et langt stålrør :). De automatene er jo et flott fremskritt. Har ikke vært i unaiten etter de kom, men satser på de når jeg skal over til høsten
     
  14. kosvines

    kosvines Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Nå har jeg ikke vært innom automater på de mer kø-intensive flyplassene i USA, men basert på egen erfaring der jeg har vært så foretrekker jeg heller disse automatene i USA enn å måtte beregne lengre tid (eller i mitt tilfelle, connection) på OSL. Kommer ikke til å legge mer vekt på å reise via OSL grunnet pre-clearance, hvis det skulle komme. Eneste må være hvis jeg har en inneriks connection videre ved ankomst.
     
  15. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,237
    Likes mottatt:
    1,222
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er her besparelsen er for de fleste. Lokalpax må jo som regel vente på bagasjen uansett og preclearence gir jo bare et ekstra kontrollpunkt og mer hassle.
     

Del denne siden