OSL får pre-clearance til USA

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 10. febr 2015.

  1. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Gode nyheter for Oslo som garantert vil gi mer transfertrafikk til USA. OSL-ORD? Ja takk!
     
  3. Jameson

    Jameson Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    43
    Dette er vell ett ønske å noe de undersøker muligheten for og ikke noe som er vedtatt og nært forestående?
     
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmålet jeg sitter med: Hvor tidlig må SK4105 BOO-OSL gå for at detta skal funke med connections?

    Ulempen er jo helt klart, for oss fra distriktene, økt minimum connection time (MCT) innenriks-USA.
     
    SASDC8 liker dette
  5. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Artig at alle skriver at "OSL får det", det er vel så vidt jeg kan lese mellom linjene bare diskusjoner mellom partene og ønsker, og ingen ting er avgjort enda. Uansett er det minst to år frem i tid (de må jo bli ferdige med utbyggingen på OSL først, og så bygge om til en USA-del også)

    Forøvrig synes jeg SAS kunne vært litt mer splittet i sitt syn. Nå er de ensidig negative pga. transferpax på OSL. Hva med oss som starter på OSL og kanskje har transfer i andre enden også? Da er det jo bare fordeler.
     
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Fordeler og ulemper med alt - dette også. Kan imidlertid ikke se at dette vil være finansielt forsvarlig når man bare har to flighter om dagen. Det er tross alt en del kostnader i 'bånn' her ...
     
  7. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner ikke helt hvordan dette er tenkt løst mtp. plass?
    Kapasiteten til OSL med T2 er 28M, og de passerer i år kanske 25M før nybygget er ferdig. Non-Schengen blir US-pre clearance område?
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Har de ikke ganske mange flere? United, SAS, Norwegian. Og Norwegian flyr vel til Oakland og Florida og Los Angeles også
     
  9. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    3xnyc: KJosern, SAS og Yankees, lax, fll og oak med kjos. Blir vel fort hvert fall 6 daglige til 'Murica det. I tillegg fabler vel Bjørn om flere også? Tipper de finner en god løsning på det.
    Hadde vært smud å slippe våre gode venner i Department of Homeland Security når man lander.. Har noen særdeles lite hyggelige opplevelser med den gjengen
     
  10. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Tror du de er noe hyggeligere på avgang da? :D På den annen side, så finnes det jo automater nå for dere med ESTA og som har vært i USA etter 2008.

    Og ja,, jeg glemte DY .. ;)
     
    jefi99 and Fnate like this.
  11. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Tror helt klart at behovet er der med både SK, UA og DY. Samtidig vil det være naturlig å tro at opplegget vil generere en del trafikk fra andre steder i Nord-Europa. Men synes SAS er inne på noe da de heller ønsker å få Norge, Sverige og Danmark med i Global entry-ordningen. Mye billigere da OSL slipper å ha amerikanske myndigheter på flyplassen.

    Link til artikkel på forsiden: http://bonusfeber.no/far-vi-snart-se-us-preclearance-pa-oslo-lufthavn/
     
  12. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Når det kommer til OSL, så venter jeg til jeg ser det før jeg tror det. Ser at også at Avinor skal spare 1,5 mrd (og selv om OSL vel er et eget datterselskap) så tenker jeg pre clearance neppe er på toppen av lista over fremtidige investeringer.
     
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Har vel ingen illusjon om det, men da har jo jeg ikke sittet 8 timer i et langt stålrør :). De automatene er jo et flott fremskritt. Har ikke vært i unaiten etter de kom, men satser på de når jeg skal over til høsten
     
  14. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har jeg ikke vært innom automater på de mer kø-intensive flyplassene i USA, men basert på egen erfaring der jeg har vært så foretrekker jeg heller disse automatene i USA enn å måtte beregne lengre tid (eller i mitt tilfelle, connection) på OSL. Kommer ikke til å legge mer vekt på å reise via OSL grunnet pre-clearance, hvis det skulle komme. Eneste må være hvis jeg har en inneriks connection videre ved ankomst.
     
  15. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er her besparelsen er for de fleste. Lokalpax må jo som regel vente på bagasjen uansett og preclearence gir jo bare et ekstra kontrollpunkt og mer hassle.
     
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Edvard liker dette
  17. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Sunnfjordingen and Kristian like this.
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje like greit at det blir skrinlagt:
    Nå vet jeg ikke hvordan de har beregnet dette, men med baguetteprisene på OSL så skjønner jeg at alt blir dyrt ;-)

    Det kan jo også være at de sminker CPH eller ARN og vil sluse all trafikk via der og derfor vil OSL isolert sett virke dyrt (hvis man ikke teller med passasjerer fra CPH og ARN som også ville benyttet tilbudet).

    De siste gangene jeg har vært i USA så har ikke savnet etter fremskutt grensekontroll vært stort. Det har gått ganske radig unna. Hadde jo så klart vært deilig å ta grensekontrollen for å SÅ slappe av i en lounge i non-schengen..
     
  19. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,164
    Bonuspoeng:
    183
    Det var gode nyheter! :)

    Får heller satse på at Norge etterhvert kan bli en del av "Global Entry"-programmet.
     
  20. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    2,091
    Bonuspoeng:
    93
    Ja! Krysser alt det jeg kan for det. :D
     

Del denne siden