Kvelden (natten) startet kort med å ikke sove for å komme inn i «Cali-time». En tom E18 Asker-Jessheim er noe av det bedre, og veien gikk i en fei. Vel fremme på OSL var det rett til check-in for å få boarding-pass, men ikke sjekke inn bagasje. @emilsonsteby og jeg hadde som en liten utfordring til oss selv, reise kun med håndbagasje med LH. Både for å spare penger på shopping og penger på flybilletten da dette skjedde litt spontant (bestilte for to uker siden.) Lounge Vi sto 04.50 utenfor SAS utenlands-loungen, og ganske presist 05.00 åpnet de ekstremt hyggelige damene i loungen dørene til den «vanlige» loungen og Gullstua. ALDRI opplevd Gullstua så stille og tom – var nesten litt skummelt. Frokosten i loungen er muligens velkjent, så nevner kun ferskt brød (bakteriebombe å skjære opp) og buffet på pålegg og drikke - øl ikke før 06.00. 05.30 flyttet vi oss til D5 mot FRA. OSL-FRA Enten var det veldig mange *G-medlemmer på tur i dag tidlig, eller så var det mange (som vanlig) som ikke skjønte at det var priority boarding først. Uansett, vi kom oss raskt frem til 11A-B-C. Digg at lengden på nødutgangene er standardisert og regulert. På LH Eco får en drikke og noe stacks, denne gangen en kanelsnurr-lignende greie. Spiste meg full i loungen så dette fristet lite. Det å få valgfri drikke gratis på vanlig eco viser en liten forskjell fra SAS som holder seg til te og kaffe. FRA @emilsonsteby påpekte på flyet til FRA at flyene fra OSL ofte lander et stykke unna terminalen(e), og denne gangen var intet unntak. Heldigvis var ikke flyet fullstappa, så bussene dro relativt kjapt. Rolig morgen på FRA med korte køer i passkontrollene, så vi fikk oss en fin time i Lufthansa Business/Senator Loungen ved Z-utgangene. Også her var det god plass, og ganske mye å velge mellom å spise. Åpen bar var det også, men holdt meg til et par glass med øl – klokka var tross alt bare 09.00-ish. FRA-SFO Så til den spennende delen. Aldri flydd med A380 før, så heller ikke opplevd så lange køer ved gate. Her var faktisk ground crew-et i 100 og avslo de som prøvde seg på priority boarding-køen og ba dem pent vente i den andre køen. Setene våres var 96 F-G-H, som betyr andreetasjen. Ekstra kult for en som aldri har flydd A380 før, og har lest mye bra om servicen i 2.etg. Plassen er så som så. Jeg er ca. 186, og ved første møte med setet mitt føltes det veldig trangt. Hadde plass til 2-3 fingre mellom kneet og setet foran. Heldigvis, da undertegnende skrev dette etter tre timer i lufta, føltes ikke plassen så trang og damen foran la ikke ned setet, men misunner de i Premium Economy og oppover. Servicen var på topp, og maten kom ganske rask selv om de startet på motsatt ende av kabinen. Do både oppe og nede. Valgte de nederste for å få beveget meg litt. Stille var flyet også. IFE Dedikerer et eget avsnitt til IFE. Her må Lufthansa steppe up gamet sitt for alle mann på flyet. Så tydelig at Premium Economy og oppover hadde nyere skjermer (men ikke de nyeste), mens våres fortsatt var de gamle som responderer meget dårlig og tregt på touch, og kontrollen i setet kan ikke brukes som en mus/navigatør. Skjermen er som den SAS hadde før de oppgraderte interiøret deres. Ellers var filmutvalget godkjent mellom oss tre på reisen, med en miks av eldre filmer og relativt nye. Kult at alle tre kameraene på flyet fungerte denne gangen, men sovnet dessverre før take-off, så mistet den lille delen. «Flight Info»-delen er også utdatert, da den bare bytter mellom ulike størrelser av reiseruten, og viser kun estimert ankomsttid og hvor lenge det er igjen av flyvningen. Ikke interaktivt, altså. Live TV er dog et kult innslag, og de tilbyr også spill, musikk (langt unna Post Malone, Kendrick Lamar og det dagens ungdom hører på, og mer musikk som jeg aldri hadde hørt om), podcasts, «connecting flights», spillelister m.m. OPPSUMMERING: Fornøyd med flyreisene og spesielt servicen til Lufthansa. Gratis påfyll av drikke under hele flyvningen og snacks underveis med snille flyvertinner står for store deler av "fornøyd". Seteplassen var ikke den største, og IFE utdatert. DISCLAIMER: Får ikke lastet opp iPhone-bildene mine, de er i HEIC-format, noen tips? Sendte de med AirDrop fra telefon til mac.
Takk for rapport! Hva kostet denne herligheten av en flyreise, og hvor mange poeng gav den? Nå som SAS har totalt ødelagt bonusopptjeningen kan dette være et godt alternativ. Angående bilder så kan du prøve denne siden: https://heictojpg.com, eller laste de opp direkte fra mobilen.
Det er noe med denne siden her altså. Økonomi fungerer "fett" om man orker det det er ikke for alle og spesielt ikke om du er vant med alt annet en økonomi. Men flott beskrivelse og rapport fra noen som reiser økonomi! Er fint å se at noen reiser økonomi også
Viktig at noen ofrer seg og holder balansen i flyet riktig. For mye F-pax og champis foran er heller ikke bra.
Brillefin rapport! Eg blir alltid imponert når folk greier å skrive så kompakt og likevel gi eit veldig godt inntrykk av opplevinga! Forhåpentlegvis løyser det seg med bilete etter kvart
Økonomi fungerer fett for noen, men ikke alle. Med mine nesten 2 meter så vil jeg påstå at 12-13 timer i et økonomisete er det nærmeste man kommer frivillig tortur.
Jeg har reist LH A380 i Eco og jeg syntes det var en flott tur! Jeg er ingen liten mann, men en "bamse" på 189 ... Noen vet faktisk ikke at det er andre seter enn eco på fly ... som doktoren sa da vi kom inn på SK936 og sete 6F ..."har de sånne seter på vanlige fly også?" Tenker min kone kommer hjem etter WF tur til HAM med E190-E2 og sier at "så trange fly vil jeg ikke reise med mer" Tenker vi her inne er utrolig privilegert og definitivt sære!