På tide å advare mot EuroBonus på sosiale medier?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Kaffen, 14. sept 2024 kl 02:48.

  1. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,257
    Likes mottatt:
    5,800
    Bonuspoeng:
    183
    Slik ståa er nå så har jeg gått ut med en advarsel mot å samle EuroBonus poeng. Det er på grunn av at det ikke finnes noen realistiske billetter å booke for de fleste som jakter etter nye kredittkort nå, og jeg vil også anbefale folk å slå av Trumf overføringen de har til EuroBonus.

    Vi må vise SAS at det vil virkelig svi for dem å sable ned tigjengeligheten på bonusreiser slik de har gjort nå, og at vi faktisk er villige til å rømme skuta om de ikke vender om på de siste forbedringene de har gjort angående bonusreiser.

    EuroBonus er i praksis verdiløst hvis en ikke kan bruke parterawards på grunn av at det ikke slippes noen seter nå. Da vil de bare sitte å se på mens EuroBonus visner hen.
     
    Last edited: 14. sept 2024 kl 03:10
  2. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, tilbudet er elendig, også hos SAS selv.
    I tillegg har de gjort det vanskeligere for statuskunder å beholde status.
    Tilsynelatende bryr de seg ikke om trofaste kunder lenger.
    Hva tenker de på/med?
     
  3. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Imponert over hvor fort du og andre her krisemaksimerer. Gi det en uke først kanskje for å se om tilgjengeligheten ikke bare er en midlertidig feil?
     
  4. elgringo1964

    elgringo1964 Med lem

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    510
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke midlertidig og forbigående at SAS har forbedret bonusprogrammet slik at det blir vanskeligere å oppnå og vedlikeholde status.
    Dessuten, om det skulle være noe midlertidig her, hvorfor blir ikke det kommunisert ut til kundene?
    De har da hatt plenty tid til forberedelser.
     
    themichael and NoLimit like this.
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,727
    Likes mottatt:
    31,968
    Bonuspoeng:
    183
    At det blir vanskeligere å opprettholde status er jo ikke utelukkende negativt, og det er fortsatt betydelig lettere enn hos de aller fleste andre.

    Å direkte advare mot å samle poeng?
     
    Last edited: 14. sept 2024 kl 08:46
    Omaniac, indahla, The_Dude and 3 others like this.
  6. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,872
    Bonuspoeng:
    113
    Det har kun blitt mer vanskelig for trofaste kunder. Nye Amex Elite kunder får for tiden umiddelbar gullstatus med 20 000 plus 25 000 nivåpoeng.
    Et utvalgt gruppe med ingen eller få flyvninger fikk dessuten en challenge opp til gull for 6 flyvninger (eller var det ennå mindre?).
    Status match hadde den i tillegg også.
     
  7. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,727
    Likes mottatt:
    31,968
    Bonuspoeng:
    183
    Kan jo ikke overleve på introtilbud, hva er vitsen med å ha eller opprettholde status om en ikke skal fly?

    Helt naturlig at SAS/Amex prøver å tiltrekke seg kunder innimellom
     
    eventyrer, The_Dude and Darkcho like this.
  8. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,872
    Bonuspoeng:
    113
    Stemmer selvsagt. Men med samme begrunnelse kunne dem også gitt gull til alle 6 mio EB medlemmer. Jo enklere en status er å oppnå, jo mindre er den verdt.
     
  9. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,257
    Likes mottatt:
    5,800
    Bonuspoeng:
    183
    Det er faktisk lurt å fyre opp under dette, for sitter vi stille i båten og lar det passere, så forteller vi SAS at det går greit, vi beholder de beste kundene i eurobonus uansett, så det å gjøre det praktisk talt umulig å bruke poeng til å booke reiser i Skyteam går bra, og til dere som liker kommentaren jeg kommenterer her; ja dere gjør dere selv en stor bjørnetjeneste her, tenk litt over hvilke signaler dere gir SAS.
     
  10. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,579
    Likes mottatt:
    24,410
    Bonuspoeng:
    183
    Ta det litt med ro folkens.

    Det er berre å slutte med Eurobonus om ein vil det. Det har blitt mykje "ulv ulv" her på forumet ei tid frå enkelte no.

    Eg kjem nok til å halde fram, men omfanget av poengfangst/trumfkonvertering og tilhøyrande kortstokk vil sjølvsagt avhenge av kva som er tilgjengeleg hjå skylaget og til kva poengprisar.
     
  11. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    421
    Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er helt for å klage dersom det faktisk blir som det ser ut akkurat nå, men vi har da nok erfaring med at SAS IT ikke alltid fungerer helt som tiltenkt. Derfor synes jeg det er litt drastisk å klage før det er gått 48 timer, eller det foreligger en melding fra SAS som sier at det faktisk er ment å være sånn fremover.
     
  12. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    431
    Likes mottatt:
    1,658
    Bonuspoeng:
    93
    På tide å puste med magen?

    Kanskje, kanskje ikke, men denne debatten forundrer meg. Ikke at den kommer, men tidspunktet. September er kun 14 dager gammel, og plutselig er det total apokalypse blant bonusjegere og oss flynerder.

    Er det virkelig så ille?

    Jeg skrev allerede på dag to at tilgangen på businessbilletter spesielt, virket høy, fordi det store rushet av skandinaver som skulle støvsuge markedet for disse billettene, ikke hadde våknet. Men det forklarer nok bare halvparten.

    En annen viktig faktor er tekniske systemer som ikke har snakket 100% sammen. Mange meldte om god tilgang på bonusbilletter tidlig i uken, så skjedde det noe i løpet av uken, og nå er det dårlig. Akkurat det tyder på at det har skjedd en teknisk svikt et sted.

    Samtidig leser jeg at noen har fått businessturer kansellert allerede, det kan være et dårlig tegn, uten at jeg kan si det med sikkerhet.

    En tredje faktor kan også være: De andre flyselskapene er overrumplet over jaget etter bonusseter, spesielt business. Da SQ lot Eurobonus inn i varmen igjen et par uker, var de ute like raskt som de kom tilbake. Jeg tror det var fordi EB-medlemmer støvsugde markedet for disse billettene og SQ ville ha bedre betalt.

    Devaluering av fordeler er dessverre vanlig, og jeg er dessverre overbevist om at vi får en prisøkning på de fleste reiser. Kanskje ikke dobling som med Vietnam Airlines eksempelvis, men en relativt stor økning. Dette fordi billetter vil bli dyrere for SAS, og de kommer til å skyve dette over på oss reisende.

    Imidlertid vil jeg ikke male fanden på veggen enda. Alliansebyttet er altfor ferskt til det.

    PS! Debatten rundt hvor lett folk kan få gullkort er også interessant, men ikke helt relevant i denne sammenhengen. Det er en avtale der Amex kjøper poeng av SAS, og som SAS tjener mye penger på.
     
  13. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,257
    Likes mottatt:
    5,800
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, så den klareste måten å si i fra nå er å blir mer kjølige ovenfor kredittkortene som pushes i forhold til SAS, så i lys av dette vil trigge en panikk inne hos SAS som følge av dette?
     
  14. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    431
    Likes mottatt:
    1,658
    Bonuspoeng:
    93
    Statuskunder har stor verdi for Eurobonus, kredittkortselskapene har enda større verdi for Eurobonus. De tjener store penger på å selge poeng.

    Her kommer det ingen endring i overskuelig fremtid. Det er jeg 100% sikker på.

    Samtidig vil kredittkortselskapene få nye kunder av typen «jeg trenger ikke fly, men får gull» dessverre.
     
  15. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Vet vi at SAS i gjennomsnitt må betale mer til partnere i ST sammelignet med hva de måtte betale i *A?
     
  16. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    431
    Likes mottatt:
    1,658
    Bonuspoeng:
    93
    I og med at flere selskaper har dobbel poengpris, så tror jeg det enten er tilfellet eller at kommer til å bli tilfellet i det minste.
     
  17. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    207
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Det er godt mulig at de fleste partner-reiser vil få en kraftig økning. Men hvorvidt det kan "unnskyldes" med at SK de facto får generelt større utgifter til partnere, er jo en annen sak.

    (SAS har vel generelt brukt minst tre forskjellige måter å bremse EB-medlemmers uttak av forskjellige partnerreiser på-- "drivstofftillegg", tilgjengelighet gjennom samme type av "inventory management" som United gjorde med LH-seter i sin tid, og poengpris.)
     
    The_Dude liker dette
  18. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Om man skal gå ut aktivt å advare tenker jeg avhenger av hva SAS gjør den neste uken. Da har de garantert fått nok innspill til at de enten får fikset feilen eller kan informere ut om det faktisk er en feil eller en normalsituasjon man bare må bli vant med. Det kan selvfølgelig være en teknisk feil som gjorde at inventory forsvant over natten tidligere i uken, men noe sier meg at det ikke er det. At tidspunktet sammenfalt med at de gikk ut til agentene sine og ba om å ikke booke segment for segment tror jeg rett og slett ikke noe på. Da er det isåfall en villet handling som har fått litt mer vidtrekkende konsekvenser enn de så for seg.

    Når det er sagt tror jeg også at tilgjengeligheten vil bedre seg noe framover, da de rett og slett ikke kan leve med dette videre. Det forundrer meg også at ett av argumentene for å forlate *A (utenom det åpenlyse), var at de ble stemoderlig behandlet der, så om det nå skulle være slik at de må betale høyere priser for poeng, ha dårligere rutiner og i helhet et dårligere produkt, så fremstår jo det igjen som et forsøk på å pynte på sannheten (eller grisen om du vil).

    Det som uansett er hevet over enhver tvil er som nevnt at de aktivt gikk ut til agentene og ba om at det ikke skulle bookes segment for segment. Det er en kraftig devaluering, helt uavhengig av hvordan resten av tilgjengeligheten er. Spesielt for dem som ikke bor i nærheten av en hovedflyplass eller skal reise med barn. Det skal de derfor få beskjed om også får vi se om den andre delen er en glitch de retter opp i eller om det faktisk er en ny normal, hvorpå jeg faktisk er enig i at man kan gå ut og advare folk om å justere forventningene til hva EuroBonus er.

    Kommunikasjon er også noe de er helt elendig på, for om det er innkjøringsproblemer så har de nok av kanaler hvor de kunne informert om dette. Da hadde apokalypsestemningen blitt erstattet av en mer avventende holdning og de hadde kjøpt seg tid, så dette kunne SAS ha unngått om de brydde seg.
     
  19. Norwegian_Traveller

    Norwegian_Traveller Aktivt Medlem

    Innlegg:
    431
    Likes mottatt:
    1,658
    Bonuspoeng:
    93
    Devalueringer er en del av bonusprogrammer, og det har skjedd gradvis forverring av situasjonen flere ganger de siste ti årene. Hver gang rasler vi kundene med sablene, er forbanna og skjeller ut SAS. Uten at det hjelper.

    Jeg har rast selv, jeg kommer til å rase selv dersom dette blir gjeldende praksis, men det kommer ingen endring av den grunn. Hvis SAS har bestemt seg, eller har blitt tvunget til å gjøre endringer, så blir det sånn. Dessverre.

    Dette med å booke ulike segmenter i ulike klasser, kan være at Sky Team har en policy på, som krasjer med SAS´ policy. Da er spørsmålet om det er noe de kan gjøre noe med? Jeg vet ikke, men tror fort at de taper en sånn diskusjon. At det vil forverre ting for oss som ikke sogner til de store flyplassene, er hevet over enhver tvil.

    Og kommunikasjon - hvor mange devalueringer eller negative endringer har SAS kommunisert på en ok måte og gjerne litt på forhånd siste ti årene? Knapt noen.

    Gjerne snikinnført over natten, og en pressemelding om morgenen.
     
  20. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    367
    Likes mottatt:
    309
    Bonuspoeng:
    63
    Vi er egentlig helt enige, men det eneste som hvertfall ikke kommer til å endre noe er å være stille. Der det er SkyTeam-policy tror jeg SAS kommer til kort, når det gjelder interne rutiner derimot, så vil det nok være muligheter, men money talks. Devalueringer er jeg vant med, men dette er første gang at jeg ser på programmet som ubrukelig (og jeg har ikke et veldig avansert reisemønster, men vil komme meg til ulike deler av USA med familien min i ny og ne). Det skyldes hovedsakelig at muligheten for å bygge segment for segment forsvinner, for oppsettet er ikke laget for at man skal bo utenfor OSL/ARN/CPH om man vil bruke de turene SAS anser som plug&play. Om det blir sånn, så får jeg sannsynligvis ikke gjort noe med det, men da får SAS svare meg rett fram på det.
     
    Frode789, themichael, Skippy and 4 others like this.

Del denne siden