Pirkete på alder?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 02. jan 2024.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,738
    Likes mottatt:
    32,752
    Bonuspoeng:
    293
    Har et barnebarn som snart passerer den magiske grensen (12 år), 3 uker før han fyller har jeg tenkt å ha ham på besøk.
    Det jeg lurer på, er hvor pirkete SAS er i denne sammenhengen da jeg primært tenkte å få ham på bonusbillett, sekundært ungdomsbillett.
    Så 1000 kroner spørsmålet, vil det bli texas ved innsjekk når det viser seg at han er under 12 år med 3 ukers margin og ikke har "reiser alene"?
    Subjektivt sett, han er veldig reisevant. Men jeg skjønner at det ikke er relevant for skrankepersonalet.
    Jeg lurer på om noen har erfaring med slikt?
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,496
    Likes mottatt:
    29,974
    Bonuspoeng:
    183
    Noen år siden sist, men SAS var pirkete på det tidligere. De ser jo alder på innsjekk og i profilen. Ville nok spandert de kronene for en UM
     
    RoadKing liker dette
  3. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,842
    Likes mottatt:
    2,077
    Bonuspoeng:
    113
    Kan godt reise som UM på bonusbillett ut fra det jeg har sett, men må bestilles pr. telefon.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,738
    Likes mottatt:
    32,752
    Bonuspoeng:
    293
    Jepp. Masse styr.
     
  5. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    204
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    Bestilte for datteren på 11 år i september 23, gikk kjapt med rett agent.
     
    RoadKing liker dette
  6. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    33
    Uten å gå i for mange detaljer om hvilken flyplass og selskap, så stoppet jeg som gate agent en 11 åring for kort tid siden som prøvde å reise alene på en voksen billett. Lang historie kort, så var ikke flyselskapet særlig fornøyd med at dette ble forsøkt.

    Når det kommer til flyreiser så vil jeg anbefale å følge flyselskapenes regler og policyer, ettersom hvis du blir tatt for å bryte de med vilje vil dette få sure konsekvenser videre.

    Edit: Med ungdomsbilettt risikerer du også ID-kontroll.
     
    Cumulus, holmen, kiev and 4 others like this.
  7. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,201
    Likes mottatt:
    8,039
    Bonuspoeng:
    183
    Kupper denne. 13-åring på voksenbillett, det bør jo gå greit? Skal reise alene for første gang, men er godt reisevant. Av alle ting er det ikke ledige ungdomsbilletter på strekket hos SAS, men WF selger de, til samme pris som voksenbillettene hos SAS…
     
  8. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    356
    Likes mottatt:
    1,035
    Bonuspoeng:
    93
    Har sendt avgårde reisevant 13-åring med gavegull på voksen bonusbillett. Burde gå helt fint.
     
    Spielhaug liker dette
  9. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    33
    Alle som er 12år eller eldre skal reise på voksenbilett og har fint lov å reise alene.
    Ungdomsbilett er bare en rabbatert voksenbilett, med aldersrestriksjon.
     
    Meursalt, obay and Spielhaug like this.
  10. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel bare å bestille uten at barn er registrert med profil i bestillingsprosessen. Men jeg vet ikke om jeg ville gjort det.

    (Aldersrestriksjon nedover forsvinner dersom barnet reiser sammen med noen over 16, er det korrekt?)
     
    Last edited: 06. mai 2024
  11. Bonsai

    Bonsai Medlem

    Innlegg:
    56
    Likes mottatt:
    219
    Bonuspoeng:
    33
    Nå skal jeg ikke besvare for alle flyselskaper her, men SAS og Norwegian ihvertfall: Ja, 16 eller eldre kan reise sammen med barn 11 og yngre.
    Widerøe har nok samme regler, noe annet ville ha forundret meg.
     
  12. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, jeg tenkte mer på muligheten for å kjøpe ungdomsbilletter også for under-12-folk dersom barnet reiser sammen med voksen. For ofte er jo ungdomsbillett billigere enn barnebillett. (WF har det slik iaf)
     
  13. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,782
    Likes mottatt:
    7,752
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har som du sikkert vet minimumsalder på 12 år for ungdomsbillett:

    SAS UNGDOMSBILLETT

    Opplev verden med SAS Ungdom. Bestill en SAS ungdomsbillett og få spesialpriser kun for reisende mellom 12 og 25 år.
    (Kilde: https://www.sas.no/reiseinfo/ungdomsbilletter/)

    Det samme gjelder Norwegian:
    https://www.norwegian.no/booking/bestillingsinformasjon/billettyper/ungdomsbillett/

    Så ja, du får nok antagelig problemer hvis du booker en ungdomsbillett hos en av disse flyselskapene til et barn på 10 år feks.
     
  14. graphite

    graphite Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    325
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, minimumsalder forsvinner iaf. dersom barnet reiser sammen med noen 16-25. Fant infoen nå.
    SK:
    "Barn i alderen to til elleve år som reiser med en annen person på 16 år eller eldre som reiser med en SAS ungdomsbillett, kan også bestille en SAS ungdomsbillett."
    WF:
    "Barn kan også reise på ungdomsbilletter dersom de er i følge med en ungdom over 16 år."
    DY:
    "Barn (2-11 år) kan reise på ungdomsbillett dersom de er i følge med en annen person (16-25 år)."

    Sjekkket chathistorikken min nå, og ser at WF + SK iaf sist jeg sjekket også ga grønt lys til at den voksne kunne være hvor gammel som helst. Så da jeg hadde med knøtt, kjøpte jeg ungdomsbilletter til dem og voksenbillett til meg, sa fra til WF, og så lenket de bestillingene slik at vi fikk sitte sammen.
     
    Last edited: 07. mai 2024
    Spielhaug and btm like this.

Del denne siden