BRU-NRT ANA B787-900 sete 15A VS Lufthansa NGO-FRA LH A340-300 sete 11A
Vi er litt forsinket inn til BRU og når det er en god del tid som går til sikkerhet og gangavstand så må vi hoppe over The Loft som ellers stod høyt på listen over glede seg til besøk på denne flyturen. Ute på internasjonale avganger ligger en mindre lounge som er ganske full før avgangen til ANA. Det er valg mellom noe flaske øl og litt på kran, og en del smakfulle salatalternativer i skjæringen mellom tapas og småretter. Det jeg smakte på var friskt og velsmakende. Men det var såpass fullt at det var vanskelig å finne sitteplass sammen til to.
View attachment 24113
View attachment 24114
Ombord hos ANA er det da også fullt. Så forsøket på oppgradering ble avslått på e-post ett godt døgn før avgang. Det samme skjer på Lufthansaflighten på vei hjem uten at den er full.
ANA kjører streng oppstilling av passasjerer etter setenummer og kabintype før ombordstigning og vi kommer akkurat så sent at *A gold lane er fri mens hordene ikke har startet opp så da suser vi igjennom. Tilsvarende ble det organisert ved ombordstigning hos Lufthansa på Nagoya. Denne gangen er det litt ventetid som ikke var annonsert så vi venter 20 min ved gate før vi kan gå om bord etter en del barnefamilier og en tydelig sur og stresset mann med kontrabassen sin som har fått eget sete sammen med mannen nesten bakerst i flyet.
ANA sin ganske nye 787 er satt opp med 2-3-2 altså det samme som Lufthansa sin A340 i permium economy. På grunn av bytte av metall på vei hjem, ble det ikke 747-400 ble det ikke noe som skuffer undertegnede litt.
Etter en rask titt inn i begge C klasse ser jeg at ANA har 1-2-1 mens Lufthansa har 2-2-2. for meg ser det ut til at det er trangere mellom setene hos ANA som har samme konfigurasjon som SAS. Og med relativt lave kanter rundt setene tror jeg det kan være lurt å sørge for å få et av setene ut mot vindu om en flyr alene. Kabinen har det samme fargevalget som bakover i flyet og framstår for meg dessverre som billigere en hos Lufthansa. Med deres konfigurasjon som likner på Turkish sine C blir det aldri veldig privat, men det ut til å være god plass mellom seteradene og noe vegg rundt setene som gir litt følelse av privatliv. For å oppsummere: Singapore Airlines vinner soleklart på seter.
View attachment 24124
View attachment 24123
View attachment 24122
View attachment 24121
View attachment 24120
View attachment 24119
View attachment 24118
ANA sin kabin er holdt i hvitt og blått med det jeg oppfatter som et litt billig valg av plast detaljer og stoltrekk. Her slår Luftansa til med lærdetaljer og en kabin holdt i grått med blå, lær og oransje detaljer. Setene er like i forhold til komfort, type og avstand men IFE er vesentlig bedre hos Lufthansa. Det er større og nyere skjermer, klarer og med mer relevant innhold for meg, med til sammen 128 filmer for eksempel og et inflight info system av den nye typen.
View attachment 24115
ANA har best tøfler men deler ikke ut anemity setts. I stedet har godt utvalg av produkter tilgjengelig og vi ble tilbudt en del produkter etter kveldsmåltidet, noe jeg personlig foretrekker fremfor at hver enkelt kunde alltid får en liten mappe med ting som ofte blir kastet. Pledd og pute er mindre og tynnere hos ANA. Hos Lufthansa ligger det en enkel liten veske, men med det du forventer.
View attachment 24117
Høretelefonene er mye bedre hos ANA. Solide øreklokker som dekker øret med grei lyd. Mens Lufthansa har billige chatergreier. Hos begge flyselskap er det tilgjengelig lademulighet for PC og USB. Hos Lufthansa virker ikke strømmen til PC.
View attachment 24116
I ren høflighet og smil vinner nok ANA som i likhet med Singapore har en rimelig streng, ” er du stygg og gammel får du ikke jobb hos oss” policy. Samtidig blir det vanskeligere å trenge gjennom kultur og språkbarrieren hos ANA. Merket en gang eller to at selv om en ber om nå og får ja, så kommer det ikke. En av våre Cc hadde veldig lite engelsk men hadde med selvskrevet bok som hun kunne sjekke og komme opp med enkeltord. Fru Opel og Fraulein Anderssen hos Lufthansa er proffe, gir god service som føles litt mer hjemlig. Bare smil på begge sider altså. Så spørs det hva en liker selv.
Menyer og informasjon hos ANA har et nesten industrielt preg mens Lufthansa er mer klassisk.
View attachment 24125
View attachment 24128
View attachment 24127
View attachment 24126
View attachment 24129
På begge flyvningene får vi maten og drikken som serveres bakover i flyet. ANA har god sake og lysere deilig Japansk Ashai, som jeg foretrekker over Lufthansas Warsteiner. Den sprudlene vinen om bord hos ANA er fransk og trist. Den tyske Henkell er vel søt men er rund og matcher opp til mat og nudler i større grad. Mens det japanske nøttealternativet er bedre en småkringlene til Lufthansa. Kaffen er bedre hos Lufthansa, teen bedre hos ANA. Og om bord på begge fly får jeg omtrent det jeg ønsker meg å drikke når jeg vil. Igjen vil jeg si at det handler litt om hva den enkelte liker. Men begge flyselskap har noe mellom godt og greit utvalg av drikke.
På mat vinner Lufthansa. Her kommer det porselen. Jeg spiser den Japanske varianten av måltider begge veier. Lufthansa stiller opp med kylling og sjømat salat. Kalde soba nudler og en varm smakfullt biffcurry måltid med en god del grønt oppe på risen. Det asiatiske måltidet til ANA er skuffende, kanskje fordi det er tilbredet i Brussel? Det er lite smak og mer Europeisk standard flymat. Og det kommer i plast. På begge flyvninger som er nattflyvning på vei ut og dagflyvning hjem blir måltidet servert effektivt og jeg får sove/ sovne/ slappe av noe timer etter service. Kabinen holdes mørk. Hos ANA får vi frokost morgenen etter. Her var det valg mellom asiatisk eller noe omelett aktig. Begge var lite minneverdige. Hos Lufthansa får den nevnte lunchen etter avgang. Etter noen timer med mørk kabin får vi tilbudt en kakebit eller en onigri, en ristrekant. Middag blir servert kort tid før landing er kjedelig. Reisefølget får tamme nudler, jeg får smakløse tyske pølser med sauerkraut. Jeg går aldri bak og sjekker hos ANA mens hos Lufthansa er det tilgjengelig søtt og salt og en god del drikke i bakerste galley som kan hentes/ bestilles gjennom flyturen. Begge flyselskaper går gjennom kabin og servere vann/ drikke. Lufthansa vinner på bedre mat og bedre kvalitet på glass og servise.
ANA slår til med rullestoltilpasset toalett. Så det er ballsal i forhold til Lufthansa sine toaletter som er trange. Begge er helt normalt rene, av det jeg ser.
Opplevd komfort om bord. Altså den subjektive opplevelsen. ANA stiller med nytt fly som ikke framstår som veldig nytt. Lufthansa med et eldre fly som framstår som moderne innvendig. Det er behagelig om bord på begge fly. ANA har det for kaldt om bord, synes jeg, og må kle på meg på natten. Det er mindre støy hos ANA. Men vinduene blir ikke helt mørke. Flykomforten er nok bedre på787 men så langt i skrivende stund glir A340 gjennom luften som en høk eller due. Alt etter hvem dere tror flyr mykest.
Vis alt...