Hei alle sammen! Vurderer å gå til innkjøp av en ny Iphone 7, har dere oversikt over hvilken pris den selges til på OSL og FRA, er det noe å hente på dette? Tenker først og fremst Iphone 7plus med 32gb. God Helg.
Gitt at det er fem års reklemasjonsrett på mobiltelefoner i Norge vil jeg nøle med å kjøpe dette utenlands. Rettere sagt ville jeg kun gjort det dersom besparelsen var veldig stor.
Jeg kjøpte, egentlig mot bedre vitende, min siste iPhone i tyskland. Prisene var mer eller mindre de samme som i norge, men etter å ha fått refundert noe moms på utførsel kom jeg litt billigere unna. @morradi har i utgangspunktet rett ang. reklamasjonsrett, men Apple i Norge skal visstnok være nokså rause i forhold til å reparere feil på telefoner som ikke er kjøpt i Norge. Men skulle du være så uheldig å ikke nå gjennom med et evt. reklamasjonskrav vil jeg si at prisforskjellen er såpass liten at det ikke er verdt det. Du har i utgangspunktet ingen lovfestede rettigheter og er prisgitt Apples velvilje.
Elkjøp skal åpne butikk på OSL med tilhørende norsk garanti osv, Jeg hadde ikke kjøpt i utlandet mtp garanti etc som nevnt over.
De er rause innenfor sine egne rammer, som er deres egne garantitider internasjonalt. Etter de er du fullstendig på bar bakke. Apples velvilje utover egne betingelser eksisterer ikke, så om du klarer å krangle deg til noe som helst av reklamasjon fra Apple er det som regel selgeren (kjedene og nettbutikkene) som selv tar regninga for å gjøre deg som kunde fornøyd. Apple gir ingenting ved dørene, det er helt sikkert...
Etter 10 år i elektronikkbransjen kan jeg i alle fall si så mye som at Apple kanskje er mest raus av alle når det gjelder både garanti- og reklamasjonsbehandling på produkter som kommer inn "bakveien". Som uavhengig elektronikkforhandler med en håndfull butikker stiller man sist i køen når det gjelder gode betingelser hos de største produsentene og da er løsningen ofte grå-/parallellimport. Samsung, Sony m.fl. norske servicepartnere rører ikke parallellimporterte produkter, ikke en gang innenfor produsentens garantibetingelser, så skulle man f.eks. ha garantirep. på en Samsung Blu Ray-spiller levert av en tysk distributør måtte den faktisk sendes til et tysk verksted. Dette var aldri noe problem med Apple, som stort sett fikset det meste uten spørsmål. De er mye bedre enn sitt rykte på dette området. Med tanke på hva en mobilreparasjon faktisk koster, spesielt om det er snakk om bytte av LCD eller logicboard, er det lite sannsynlig at en forhandler vil ta regninga for et produkt de ikke har solgt, det er nok Apple som tar den regninga av hensyn til eget omdømme. Hvor grensen faktisk går for hva Apple er villig til å ta på seg vet jeg ikke og situasjonen kan ha forandret seg de siste 2-3 årene for alt jeg vet.
Takk for gode svar dere! Jeg hadde rett og slett ikke tenkt på det med reklamasjon, men det er vel et poeng det også! Blir nok til å si av noen tusen på eplehuset da ja
Nei, bestill på Apple Store. Da får du 4% Trumf om du går via ViaTrumf https://viatrumf.no/cashback/trumfapple-store
Eller kjør via onlineshopping.flysas.com Gir 10 poeng pr hundrings + betal med AMEX Kjøpte nettopp en iMac der og det ga meg over 6k EB poeng. Mulig via trumf gir mer, kjenner ikke til dette.
Vet ikke hvor dyr iMac du kjøpte, men den billigste koster 12.490 ser jeg, hvor de skriver at mva, skatter og avgifter utgjør 2.508. 4% av 9.982 blir 399 Trumf, som igjen blir 5.542 EB-poeng. Pluss på 2.498 poeng på Amex så blir det totalt 8040 poeng. En dyrere Mac er selvsagt mer "gunstig"
Helt enig i det du sier om hvordan det håndteres ved gråimport eller kjøp i utlandet, mine kommentarer var en "rant" over Apple sin reklamasjonshåndtering generelt. Dersom det hadde handlet om produkter kjøpt i andre land hadde jeg jo aldri skrevet noe om at forhandlerne ville løst en slik sak, det er jo helt usannsynlig at de skulle finne på å gjøre det. Men fortsatt er kunden prisgitt Apples egen garanti (som jeg skrev), som ikke kommer i nærheten av norsk forbrukerlovgivning. Jeg har selv kjøpt en QC35 i utlandet fordi jeg ble frastjålet mitt headset, men er jo smertelig klar over at jeg kan se langt etter 5 års reklamasjonsrett. Mine uttalelser kommer fra egen erfaring, og har ingenting med rykter å gjøre. Faktum er at i forhold til vanlige reklamasjonsbetingelser er Apple versting, og nesten uten sidestykke (av de store gutta i alle fall).
Gode tips her ang kjøp via onlineshopping.flysas.com eller viatrumf. Mitt tips til deg er; kjøp max lagring. 256gb. Du får mye mer igjen for den når du selger den en gang i fremtiden og med den mengden bilder/video man som regel har på telefonen så er det veldig kjekt å ha. 32gb blir fort for lite. Har forøvrig kjøpt mine iphones fra USA de siste 4 årene og fått de sendt til Norge eller Dubai. Har aldri hatt bruk for å bruke garantien og har kun lagt ved kvittering fra apple.com når jeg har solgt den videre. Har stort set betalt 1000-1800 mindre enn hvis jeg hadde kjøpt i Norge. Har fortsatt betalt med SAS Amex og fått 20 poeng pr hundrings.
Nå har jeg faktisk tenkt å kjøpe en mer "gunstig" iMac sjøl, men når jeg klikker meg gjennom viatrump finner jeg 2,5%, ikke 4%. Er det noen triks som gir 4% eller er det bare Apple/Viatrump som har endret satsen.
Da har de endret. Det var 4% da jeg skrev det innlegget. De hadde 4% før jul også, og så var det en periode med 2,5% på nyåret før den ble 4% igjen. Og nå tilbake til 2,5% tydeligvis
+1 til gode reklamasjonsretten i Norge! Man kan ofte få bedre pris på elektronikk i vanlige butikker enn i Taxfree. Det som er ofte med Apple produkter er at prisen er nesten det samme i forskjellige butikkene. Hvis du har et DNB mastercard, da har du mulighet å bruke det når de har "Supertilbud" i samarbeid med Expert. Det gir 20% rabatt. Ellers kan du sette også varsel på Prisjakt eller Prisguide så får du vite når det kommer et tilbud på produktet.
Det er forresten Supertilbud igjen fra førstkommende torsdag til lørdag (2.-4.mars) med bla. 20% på alt i Expert når en bruker DNB Mastercard.