Problemer hos Boeing (737 MAX, 787)

Tråd i 'Nyheter' startet av furlong, 10. mars 2019.

Tags:
  1. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,205
    Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Trist å se at noen som også holder til her inne prøver å slå mynt på denne triste ulykken:

    upload_2019-3-10_15-5-23.png
     
  2. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,934
    Likes mottatt:
    2,073
    Bonuspoeng:
    113
    Usmakelig sak, håper det blir mye motbør for forfatteren.
     
  3. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ut som at den er slettet nå.
     
    Chrisbgg liker dette
  4. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,746
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Tatt bort nå.

    Får virkelig håpe dette var en ærlig feil...
     
  5. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,205
    Likes mottatt:
    997
    Bonuspoeng:
    113
    Aldri i verden. Artikkelen ble skrevet 9. januar 2019, og delt samme dag / rett etter at flyet krasjet.
     
  6. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,746
    Likes mottatt:
    9,394
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke bra...
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,329
    Likes mottatt:
    17,987
    Bonuspoeng:
    293
    Ligger på Instagram fremdeles.
     
  8. furlong

    furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

    Innlegg:
    917
    Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    Ufattelig smakløst :mad:
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    8,018
    Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    La oss holde diskusjonen til den tragiske hendelsen, så får andre bloggere holde på med sitt.
     
    ElinPelin, drsyk, Mbj and 9 others like this.
  10. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,428
    Likes mottatt:
    10,470
    Bonuspoeng:
    183
    Da er jeg utmeldt av alle grupper som @peterfox står bak. Kommer også til å slutte å lese bloggen hans.

    Oppfordrer også alle andre til å gjøre det samme.
     
    drsyk, Baldrick, animals and 15 others like this.
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Flydd 737 Max en gang for noen uker siden Fiji Airways sin helt nye fra Samoa til Nadi. Vil prøve å unngå den framover.

    Godt SAS kjøper A320 neo
     
  12. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Trist oppførsel

    Edit: og kvalmt
     
    Last edited: 10. mars 2019
    ArthurDent and furlong like this.
  13. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    474
    Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg fløy 737 MAX 8 en gang, med DY fra osl til hel, veldig behagelig flytur. Billetten ble bestilt før ulykken skjedde i oktober og reiste i juleaften.

    Norwegian har sagt at de følger strenge sikkerhetsrutiner og dermed de vil bruke annen fly dersom det skulle oppstå problemer.

    https://www.tv2.no/nyheter/10178963/

    Denne linken fortalte at Lion Air visste om flyet hadde teknisk feil.

    Uansett, kondolere for de som fløy i ulykkesfly og nærmest pårørende.
     
    ArthurDent liker dette
  14. Magnus77

    Magnus77 Senior Medlem

    Innlegg:
    805
    Likes mottatt:
    1,041
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som kan finne ut hvilket fly Norwegian flyr fra Trondheim til Barcelona 26/6, D8 5533, finner det ikke på SeatGuru...
     
    ArthurDent liker dette
  15. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    474
    Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Det er Boeing 737-800, bakerste rad er 31, hos Max er det 32.
     
  16. Maraug

    Maraug Bonusløvinne

    Innlegg:
    205
    Likes mottatt:
    192
    Bonuspoeng:
    43
    Utrolig trist sak. Tenkte med en gang på diskusjoner som har vært her inne og at C klassen på Etiopian har vært foreslått som et bra alternativ. Leser også i nyhetene i dag at de er kjent for høyt sikkerhetsfokus.
    Blir ekstra nært når en nordmann er ombord og kanskje en som har vært aktiv her inne
     
    furlong and ArthurDent like this.
  17. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,235
    Likes mottatt:
    3,161
    Bonuspoeng:
    113
    Tragisk!
    Går inn på en.
     
    ArthurDent and Maraug like this.
  18. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,709
    Likes mottatt:
    5,931
    Bonuspoeng:
    183
    Sørgelig sak, som skygger for en ellers fin dag fra det sørlandske. Kom tilbake fra England i går. Snø og sludd. men i dag har solen skint, og klargjort hagen for "vårt" grågåspar som allerede er på plass. Mine tanker går til passasjerene og deres pårørende.
     
    Maraug, Eddie47 and Xflipper like this.
  19. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    New York Times har en meget god artikkel om forskjellene mellom NG (600-900) og Max (7-10). Den største forskjellen er at de nye motorene har en større diameter enn NG, noe som har ført til at Motorene er plassert lenger frem og høyere. Dette har ført til anderledes Aerodynamikk - veldig forenklet at Max løfter nesen mere. Boeing valgte å kompensere dette med Autopilot endringer fra NG som også har en annen «filosofi» det er vanskeligere å manuelt overstyre dette (ikke umulig). Det er et åpent spørsmål hvordan dette er kommunisert til pilotene, American og Southwest sier at dette ikke kommunisert, mens United sier det er kommunisert.
     
    Maraug liker dette
  20. enokling

    enokling Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    551
    Bonuspoeng:
    93
    Skremmende å lese om Lion Air (fra Wikipedia):
    Flight 610 had crashed a few kilometres from an offshore oil platform.[34] Workers on the platform reportedly saw the aircraft crash with a steep nose-down angle
    <...>
    Flight 610 was still intact when it crashed into the sea and struck at high speed, citing the relatively small size of the pieces of debris. The impact was so powerful that the strongest part of the aircraft was obliterated.[122] The NTSC also stated that the engines of Flight 610 were still running when it crashed into the sea,[123] indicated by the high RPM. Further examination on the aircraft's instruments revealed that one of the aircraft's airspeed indicators had malfunctioned for its last four flights.[124]

    On 7 November, the NTSC confirmed that there had been problems with Flight 610's angle of attack (AoA) sensors. The aircraft suffered an airspeed indicator problem for its last four flights, including the flight to Denpasar. Thinking that it would fix the problem, the engineers in Bali then replaced one of the aircraft's AoA sensors, but the problem persisted on the penultimate flight, from Denpasar to Jakarta. Just minutes after takeoff, the aircraft abruptly dived. The crew of that flight, however, had managed to control the aircraft and decided to fly at a lower than normal altitude. They then managed to land the aircraft safely and recorded a twenty-degree difference between the readings of the left AoA sensor and the right sensor.[125]
     
    drsyk, Xflipper and Maraug like this.

Del denne siden