Aldri i verden. Artikkelen ble skrevet 9. januar 2019, og delt samme dag / rett etter at flyet krasjet.
Da er jeg utmeldt av alle grupper som @peterfox står bak. Kommer også til å slutte å lese bloggen hans. Oppfordrer også alle andre til å gjøre det samme.
Flydd 737 Max en gang for noen uker siden Fiji Airways sin helt nye fra Samoa til Nadi. Vil prøve å unngå den framover. Godt SAS kjøper A320 neo
Jeg fløy 737 MAX 8 en gang, med DY fra osl til hel, veldig behagelig flytur. Billetten ble bestilt før ulykken skjedde i oktober og reiste i juleaften. Norwegian har sagt at de følger strenge sikkerhetsrutiner og dermed de vil bruke annen fly dersom det skulle oppstå problemer. https://www.tv2.no/nyheter/10178963/ Denne linken fortalte at Lion Air visste om flyet hadde teknisk feil. Uansett, kondolere for de som fløy i ulykkesfly og nærmest pårørende.
Noen som kan finne ut hvilket fly Norwegian flyr fra Trondheim til Barcelona 26/6, D8 5533, finner det ikke på SeatGuru...
Utrolig trist sak. Tenkte med en gang på diskusjoner som har vært her inne og at C klassen på Etiopian har vært foreslått som et bra alternativ. Leser også i nyhetene i dag at de er kjent for høyt sikkerhetsfokus. Blir ekstra nært når en nordmann er ombord og kanskje en som har vært aktiv her inne
Sørgelig sak, som skygger for en ellers fin dag fra det sørlandske. Kom tilbake fra England i går. Snø og sludd. men i dag har solen skint, og klargjort hagen for "vårt" grågåspar som allerede er på plass. Mine tanker går til passasjerene og deres pårørende.
New York Times har en meget god artikkel om forskjellene mellom NG (600-900) og Max (7-10). Den største forskjellen er at de nye motorene har en større diameter enn NG, noe som har ført til at Motorene er plassert lenger frem og høyere. Dette har ført til anderledes Aerodynamikk - veldig forenklet at Max løfter nesen mere. Boeing valgte å kompensere dette med Autopilot endringer fra NG som også har en annen «filosofi» det er vanskeligere å manuelt overstyre dette (ikke umulig). Det er et åpent spørsmål hvordan dette er kommunisert til pilotene, American og Southwest sier at dette ikke kommunisert, mens United sier det er kommunisert.
Skremmende å lese om Lion Air (fra Wikipedia): Flight 610 had crashed a few kilometres from an offshore oil platform.[34] Workers on the platform reportedly saw the aircraft crash with a steep nose-down angle <...> Flight 610 was still intact when it crashed into the sea and struck at high speed, citing the relatively small size of the pieces of debris. The impact was so powerful that the strongest part of the aircraft was obliterated.[122] The NTSC also stated that the engines of Flight 610 were still running when it crashed into the sea,[123] indicated by the high RPM. Further examination on the aircraft's instruments revealed that one of the aircraft's airspeed indicators had malfunctioned for its last four flights.[124] On 7 November, the NTSC confirmed that there had been problems with Flight 610's angle of attack (AoA) sensors. The aircraft suffered an airspeed indicator problem for its last four flights, including the flight to Denpasar. Thinking that it would fix the problem, the engineers in Bali then replaced one of the aircraft's AoA sensors, but the problem persisted on the penultimate flight, from Denpasar to Jakarta. Just minutes after takeoff, the aircraft abruptly dived. The crew of that flight, however, had managed to control the aircraft and decided to fly at a lower than normal altitude. They then managed to land the aircraft safely and recorded a twenty-degree difference between the readings of the left AoA sensor and the right sensor.[125]