https://www.abcnyheter.no/amp/reise...95454102/boeing-advarer-flyet-kan-bratt-stupe Burde de ikke fiksa opp denne alvorlige feilen da ...
@OttoL Eg skjønte ikke den. Jeg har en svært sterk mistanke om at jeg kjente den norske savnede og ikke minst hennes foreldre. I tillegg til damen fra Bergen, var det også en fransk-britisk kvinne bosatt i Tromsø om bord i flyet. Rart når det kommer tettere ..
Hvorfor det? 350 maskiner bygget allerede, en ulykke skjedd med et selskap som mildt sagt har en shady historikk, og en ulykke som vi ikke vet noe om enda..
Modererte meg litt. Bare litt lei at noen alltid klarer å vinkle inn Norwegian hver gang noe negativt skjer. #thatisall.
Nope, LOT har, samme med Turkish, Air Canada, United, Shenzhen Airlines, Air China og COPA i Star. Full liste: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_737_MAX_orders_and_deliveries
Merkelig uttalelse. Ethiopian er et av de tryggeste flyselskapene i Afrika. Og det virker veldig som om det igjen er MCAS som har forårsaket ulykken. En som har funnet veldig interessante aspekter, som peker veldig i mot MCAS på dette forumet. Altså er det Boeing (og eventuelt amerikanske luftfartsmyndigheter) som bør klandres for denne ulykken, og i mindre grad Ethopian.
Dere har selvfølgelig rett, beklager @OttoL! Men resten av argumentasjonen min står sterkt. Det er trolig samme problem for andre gang. Denne automatiske funksjonen er i tillegg basert på kun en sensor (selv om flyet har to). Den er i tillegg vanskelig å skru av, og hvis man har gjort det må man styre tilt helt manuelt helt til man har fått landet, med alle de utfordringer det gir. Pilotene har ikke blitt opplært i dette (i hele verden). I Brasil har luftfartsmyndighetene krevd simulatortrening. EASA krevde det egentlig også, men dette kravet ble til skutt droppet under press fra FAA. Etter ulykken i oktober har alle fått ny informasjon om det, men det spørs om ikke alle piloter bør gjennomgå trening. Og uansett synes jeg da (alt i alt) det er greit å sette flyene på bakken til man har funnet en løsning. Jeg setter meg i hvert fall ikke i et 737-MAX 8 fly før jeg har blitt betrygget.
Ikke noe mot Norwegian, men de har 737max og det har ikke SAS. Så ikke helt tilfeldig at man nevner Norwegian i denne sammenheng?
737 MAX er nå grounded i hele Kina. I tillegg har også Cayman Airways valgt å sette demmes maskiner frivillig på bakken. https://paxex.aero/2019/03/737-max-grounded-china-ethiopian-et302-crash/
Ikke overraskende setter også Ethiopian alle sine 737 MAX maskiner på bakken inntill videre. https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5c85e5be5152f72908a7e343
Hvor lang tid tar det før Norwegian bestemmer seg for å sette passasjerenes sikkerhet først? Eventuelt til EASA tør å reagere...
"Norwegian seier dei er i tett dialog med Boeing, og at passasjerane sin tryggleik alltid kjem først." https://www.nrk.no/nyheter/norwegian-flyr-737-max8-som-normalt-1.14466784
Jeg har stor tiltro til at Norwegian har full kontroll på dette og at de aldri setter tryggheten til passasjerer i fare. Det der er rett og slett en urimelig påstand. Tror du virkelig at Norwegian setter inntjening foran sikkerhet?
Jeg tror også at Norwegian har kontroll. Men ting kan skje, tror ikke ET så noe feilmeldinger før etter take off Men dette er noe av det dummeste jeg har lest: «Alle våre 737 MAX 8-fly flyr som normalt. Vi er, som alltid, i tett dialog med Boeing, og forholder oss til deres og luftfartsmyndighetenes anbefalinger. Sikkerheten til våre passasjerer kommer alltid først, sier Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer i en uttalelse.»