Det aller største spørsmålet som jeg tror ikke har blitt nevnt her i dette innlegget er hvor og når skjer den 3 ulykken? Som en av ekspertene siterer fra det amerikanske luftfartstilsynet når 2 helt nye fly faller og tar med seg nesten 400 mennesker i døden da er det noe stort som ikke stemmer. Men det at Norwegian skal fortsette å fly Max flyene er i seg selv et stort ansvar. Og jeg sier bare hvis ulykken skulle skje igjen hos dem f.eks er de nok ferdige, tipper aksjene ville styrt rett til bunns.
Jeg vet jeg har tatt litt av her idag, men vil bare nevne at Kina, Indonesia, Marokko, Mongolia, Cayman Islands og Ethiopia har bestemt seg for å sette alle MAX8-fly på bakken. Totalt 118 av ca. 300 fly i verden. Merkelig hvordan det er vesten som henger etter... … eller hvem er det som tjener mest (evt. taper minst) penger på at flyene går? Og EASA er jo avhengig av FAA... som er avhengig av Boeing... Hm...
Du gir deg ikke nei, så da gir jeg ikke meg heller. Enn så lenge er den eneste likheten at det er samme flytype. Jeg velger å høre på en SFO i BA, samt John Ostrover: Så langt er det bare spekulasjoner her inne og på airliners.net, selv om noen mener å ha ting "dokumentert". Tolke data og så produsere grafikk basert på teorier er bare et bål for spekulasjoner og konspirasjonsteorier. Og igjen, mene at Norwegian setter inntjening foran passasjerers sikkerhet faller på sin egen urimelighet. "en ulykke for Norwegian blir kroken på døren"... Koomanigjen.
Du velger å høre på en pilots og en redaktørs 22-23 timer gamle tweets. Det høres fornuftigt ut. Jeg velger heller å høre på de titalls pilotene på aviators.net som har brukt over et døgn på å undersøke saken. At det så langt kun har vært spekulasjoner er helt feil. Man har mye data å hvile seg på. Ikke bare detaljert (og finjustert) data fra FR24, men også bilder fra åstedet, som viser tydelige tegn på at det er en nose-down-kollisjon, samt nøyaktig lokasjon og tidspunkt for kollisjonen. Det er vel en ganske presis oppfatning at en ulykke med en MAX8 nå vil kunne være døden for et vestlig flyselskap, spesielt Norwegian. Sannsynligheten for det er selvfølgelig veldig liten, men sannsynligheten for to slike ulykker på 4,5 måneder var også minimal. Forøvrig er det forstyrrende at det nå har kommet frem at Boeing enda ikke har sendt ut oppdateringen til MCAS, som ble lovet innen 8 uker i starten av desember 2018. Den er altså over en måned etter skjema. For alt vi vet, kunne den ha reddet 157 menneskeliv igår. Skal vi risikere flere?
Og det er på grensen til uforsvarlig det de holder på med, for det er veldig lite fakta på bordet mener nå jeg. Han, og flere andre piloter, har ikke endret mening i dag på twitter iallfall. De mener det er for tidlig å si noe som helst, og det er jeg helt enig i. On a different note, aldri feil med en skikkelig diskusjon her inne
Synes dette er blitt en underlig diskusjon. For å beskytte sitt varemerke burde vel Boeing anbefalt alle selskaper å sette sine B737 MAX fly på bakken inntil årsaken til at ET302 datt ned er funnet, helt uavhengig av økonomi og opplæring av piloter. En hel verden sitter i dag med en underlig følelse av at B737 MAX er et usikkert fly å reise med, dette kan ikke Boeing leve med fordi smittefaren er for stor. Det faktum at flere og flere setter flyene på bakken bygger opp om denne usikkerheten.
Hør-Hør! Takk @Eddie47 . Eg klarer ikkje sette meg inn i alle teoriar, som eg føler dei er no, men eg kjenner på kjensla av at 737-MAX har mange ubesvarte spørsmål. Eg har ikkje planlagt nokon flygning der 737-MAX er aktuelt, sett bortsett frå ein med DY i juli. Tida får vise om spørsmåla er besvart
Flyr med 737 MAX på onsdag, men kjenner jeg er veldig lite gira på det. Er dette grunnlag for refusjon eller går det på egen kappe om jeg velger å booke en ny billett? Edit: ser at tilsvarende spørsmål akkurat ble besvart.
Helt enig i at Boeing bør være proaktive her og vise ansvar. Vi får se hva som skjer nå som USA begynner å våkne igjen...
Prøv å kontakt flyselskapet og fortell at du er redd for å fly. Supervisor vil muligens kunne booke deg om kostandsfritt. Hvis ikke kan man prøve lege og/eller reiseforsikring som @ValdresBjarne foreslår.
Vi snakker om 2 flystyrt med samme flytype med det som, i alle fall ved første øyekast, ser ut som lignende forløp. Totalt skal det være levert 350 fly av denne typen. 2/350 fly er altså 0,6% av flyene av denne typen, som er levert, har gått i bakken. Har man noensinne sett en lignende ulykkesstatistikk for noen flytype? Jeg hadde svettet bra om jeg satt i ledelsen i Boeing (eller Norwegian) nå.
Oppdatering: Ringte Norwegian for å forhøre meg om mulighetene. De gir ingen refusjoner, ei heller fri ombooking til neste flight. Derimot ville det påløpe et ombookingsgebyr på 600 NOK + eventuelle forskjeller i billettpris. Til tross for at prisen på neste flight er blitt lavere siden jeg bestilte, ville dette utgjort en såpass høy kostnad at det ble billigere å kansellere billetten og booke en ny utenom. Mulig at jeg er paranoid, men liker ikke det jeg leser i denne tråden.
https://e24.no/boers-og-finans/boeing-og-norwegian-faller-tungt-etter-ethiopian-ulykken/24578838 https://e24.no/naeringsliv/avis-kin...ng-737-max-paa-bakken-etter-flystyrt/24578760
Norwegian har akkurat publisert en video angående driften av sine 737 Max. https://www.facebook.com/302057785252/posts/10161461546535253?sfns=mo
Vanskelig å måle omfanget av frykt/panikk, men ref aksjekursen til Boeing og Norwegian samt artikler som dette så har dette påført Boeing en ganske så kraftig ripe allerede. https://eu.usatoday.com/story/trave...outhwest-american-travelers-panic/3127692002/ Aksjekursen til American Airlines og Southwest er pussig nok litt opp i dag på NASDAQ
Er ingen fly ekspert eller tjukk i hue, ei tar jeg parti med noen, men det er UGLER I MOSEN, når 2 like fly er gått rett i bakkene og "våkne" flyselskaper globalt setter flyene på bakken til nødvendige undersøkelser blir utført? Boeing sier NADA i frykt for kollaps på børsen, Norwegian sier NADA i frykt for kollaps på børsen, de sitter nok ikke trygt lenge om ENDA et fly av samme type fyker i bakken... Panikk nok da? Er det alvorlig nok da? Jeg setter ihvertfall ikke foten på et slikt fly, og har sett nok på fly havari kommisjonen(meget lærerrikt) til å være bevist på dette valget, å for enhver pris unnlate å fly MAX... Ja det var magefølelsen min det, og RIP for alle de tapte sjelene...