Et Dreamliner-fly fra australske Qantas har satt ny rekord etter å ha fløyet direkte fra New York til Sydney uten mellomlanding. Turen tok 19 timer og 16 minutter. Det australske flyselskapet Qantas har satt ny rekord etter å ha fløyet et passasjerfly fra New York til Sydney uten mellomlanding. Les mer her: https://www.abcnyheter.no/reise/reisenyheter/2019/10/20/195620152/qantas-satte-rekord-med-ny-flyrute
Huff og huff Liker ikke denne utviklingen med lengre flygninger. Hele poenget med å fly er jo å ha kortere flyturer og mange stopp ikke sant? Jo flere leg jo flere Tier Points
He he he... Noe rekord er det nok ikke. Den holdes fremdeles av en Boeing 777-200LR som fløy en omvei fra SEA-KUL. Totalt på 20,044.20 km. Andreplassen holdes av en Airbus A340-200 som fløy Paris-Auckland, på 19,014.31 km. https://boeing.mediaroom.com/1997-07-29-Boeing-777-Distance-and-Speed-World-Records-Confirmed
Jepp, for sånne som oss er dette en trussel, det er det også for selskapene i sandkasse hvor trafikken fra Europa til Australia er viktig. Målet med Qantas sitt "project sunrise" er å fly non-stop fra store byer i Australia til Europa og USA.
Det var vel en ren testflyvning for å forske på effektene av ultralangdistanse? Forøvrig er det lite forskning på fatigue på så lange flyvninger, og ikke alle er enige i at et par enkeltflyvninger nødvendigvis gir god nok data: https://www.smh.com.au/business/com...-ultra-long-haul-fatigue-20191017-p531gd.html
Har litt blandede følelser rundt dette. TP-messig ser jeg utfordringen, på den andre siden nærmer vi oss der at vi kan drikke oss fulle og sove på fly i tre omganger uten å ha vært på bakken
Dette koker nok ned til individuelle preferanser. Og helse. Osv... Noen vil betale for å komme raskere frem. For min egen del, ser jeg ikke noe glede i å være oppe i luften særlig lenge hvis det er bak i kabinen. Ca. 10 timer går greit, hvis det er en nattflygning. Ellers begynner det å bli mere plage enn glede ved turen. Er det et godt biz-produkt, kan jeg nok holde ut 19, men til og med her tror jeg at det begynner å bli med begrensninger på størrelsen på kabinen. Disse 60+ biz-kabinene er kanskje ikke strålende når vi er på en sånn lengde flight. Og hvor mye crew må de ha med for å holde deg happy da? SK må i alle fall vurdere bemanningen før det skulle bli aktuelt. Et godt F-produkt har jeg aldri prøvd særlig over 12 timer, men der skulle jeg vel stort sett klare et døgn.
Intressant läsning.. https://www.executivetraveller.com/...-sunrise-new-york-to-sydney-boeing-787-flight
Det vil alltid være et marked for korte flyreiser hvor du kan få mange mellomlandinger selv om du skal langt. Er bare å legge inn noen ekstra stopp istedenfor å fly direkte