God ettermiddag kjære forumlesere. Som jeg nevnte i morgentråden her skulle det bli en stor dag siden unge Upsaker skulle fly førsteklasse for første gang. Det hadde jeg ikke tenkt til å rapportere spesielt mye fra, men nå har det skjedd så mye at jeg ikke klarer å holde det inne lengre. Først spoler vi tilbake til januar 2018 hvor jeg booket meg en tur til Bali med min første Champagne Ticket. Opprinnelig så ruten slik ut: OSL-FRA - LH C FRA-BKK - TG F (A380) BKK-DPS - TG C DPS-SIN - SQ C SIN-BKK - TG C BKK-ICN - TG F (ny 747) ICN-FRA - OZ F (A380) FRA-OSL - LH C Over middels fornøyd med denne ruten jeg snekret sammen på ganske kort tid, men hva er vel en booking uten endringer. Første endring ble presentert av Thai Airways. De ville ikke lengre fly jumbojet mellom Bangkok og Seoul. Erstatningen var et splitter nytt Airbus A350-900. Uten first-kabin. Jeg ringte til SAS, de visste ikke hva som hadde skjedd og ikke fant de alternativer i first heller. Jeg tok saken i egne hender og fikk gjort følgende endringer: DPS-SIN - SQ C SIN-CGK - SQ F CGK-ICN - OZ C Klemme inn Singapore First med The Private Room tenkte jeg kunne være et greit plaster på såret. Jeg levde videre i håpet om at jeg hadde gjort en god deal, helt til det ble rapportert om muligheter for å booke Singapore First fra København.. Jeg kastet meg på telefonen til SAS en dag. En, to, tre, fire, fem, seks, syv ganger. Noen klarte ikke å finne de ledige setene jeg fant og noen ville ikke røre CTen min, men til slutt fant jeg en hyggelig norsk jente i København. Hun fikk reservert det jeg var på jakt etter og sendte det videre til billettering. OSL-CPH - SK Y+ CPH-SIN - SQ F SIN-DPS - SQ C Happy camper igjen. Dagene gikk og ingenting skjedde før jeg fikk notification en søndag kveld om endring i bookingen. Hele utreisen var kansellert og jeg hadde hverken TG F eller SQ F. Ny telefon: "ring tilbake i morgen". Opp mandag morgen for å ringe min venn Silje i København. Silje jobbet med noe annet i dag, men de fikk tak i henne for meg. Hun lovet at dette skulle hun ordne for meg, uansett hva som måtte til. Dagen gikk og etterhvert dukket det opp noen endringer som begynte å ligne noe. Silje ringte opp igjen og fortalte at de jobbet med det, så billetten skulle vært rett rundt hjørnet. Det hadde hun rett i og mandag for snart to uker siden satt jeg med den endelige billetten i hånda. Trodde jeg. Spol frem til dagens dato. Jeg møter opp på Gardermoen, sjekker inn kofferten og går i loungen. Går deretter tidlig til boarding vel vitende om at jeg har bedre ting i vente. Valgte 9:15-flyet istedenfor 10:00 for å ha et å spille på hvis noe skulle gå galt. At det var A320neo gjorde selvfølgelig ikke valget vanskeligere. På andre siden av midtgangen sitter @ValdresBjarne og vi har en hyggelig prat mens boarding pågår. Boarding complete 10 minutter før avgang passer meg utmerket, men der får dagen en brå vending. Den ene cargodøren sitter fast og teknikerne får den hverken opp eller igjen. Klokken tikker og jeg nevner for purser at jeg har en connection å rekke. Det var jeg ikke alene om, hun skulle gi beskjed så fort de visste noe. Kapteinen kom på høyttaleranlegget og til slutt ble vi bedt om å fortale flyet og møte opp på gate E8. Der var det intet fly eller personale, bare en sms med ny info om 10 minutter. Jeg løp til D11, men 10:00-flyet hadde nå lukket dørene selv om de i følge mine kilder skulle ta med oss 60 til København. ValdresBjarne og jeg møtes i loungen, mens vi venter på mer informasjon. Først blir han booket om, så etterhvert får jeg et varsel om å fly med Thai Airways. OSL-BKK - TG C BKK-DPS - TG C Ikke akkurat SQ F.. Jeg ringer SAS som sier at siden reisen er i gang må jeg snakke med noen når jeg ankommer København (etter at jeg har fløyet det kansellerte flyet dit). Etter å ha konsultert med ExpertFlyer finner jeg ut at det finnes noen få alternativer. Både LH og SQ har noen få ledige F-seter og presenterer dette for serviceskranken i loungen. Det ringes i øst og vest. SQ F lander 50 minutter før siste fly til Bali og siden SIN har 60 min MCT i følge SAS sine systemer måtte det bli LH F som lander med akkurat 1 time til neste flight. Derfor ser det nå slik ut: OSL-FRA - LH C FRA-SIN - LH F SIN-DPS - SQ C Nevnte jeg at dette inkluderer 4 timer i First Class Terminal? Så nå sitter jeg i gullstua og surfer på det trådløse internettet til Europas mest punktlige flyselskap. Fortsettelse følger, men moralen er: aldri book mer tid enn nødvendig..
Innholdsfortegnelse OSL-FRA (LH C) Free Champagne Terminal FRA-SIN (LH F) SIN-DPS (SQ C) DPS-SIN (SQ C) The Private Room SIN-CGK (SQ F) CGK-ICN (OZ C) Asiana First Lounge ICN-FRA (OZ F) FRA-OSL (LH C)
Eg synes det var artig å ta del i det! Og særs artig at det ordna seg såpass bra! 4 timer på FCT er vel fortjent etter såpass planlegging!
God tur! Du får hugse å leggje inn Eurobonusnummeret ditt, so tikkar det vel inn nokre poeng for den nye ruta. Reknar med at det ikkje var ledige award-billettar?
Ikke meningen å jinxe turen din går altså @Upsaker, men nå ordna det seg vel relativt greit! Håper dette var starten på reisebrevet?
Dette er starten ja. Jeg har vært på et fly i dag, men enda ikke fløyet en meter. Nå krysser jeg fingre og tær for remote parking.
Lykke til @Upsaker og håper det ikke blir flere apekatter i maskineriet! Edit: selvfølgelig veeeeeeldig synd at du misset Krug-ekspressen... det alene hadde nesten vært nok til å ødelegge hele dagen min.
Men heldigvis for meg mistet @Upsaker flyet sitt, for da fikk jeg litt selskap i gullstua Spøk til side, surt å starte turen på den måten, men jeg må si det løste seg ganske greit!
Dæven, det må ha vore nokre nervepirrande minutt både når du såg at flyet som kunne ha fått deg fram i tide til Krug-ekspressen flaksa av stad utan deg og ikkje minst då det vart telefonert i alle retningar for at du skulel få ein standsmessig plass! Godt å sjå at du fekk LH F, det er jo ikkje det verste Måtte resten av reisa gå litt meir som planlagt!
Trygt plassert i 4A på LH 863, ses i Frankfurt! Edit: en kreativ økonomipassasjer la kofferten sin i bagasjehyllen min. Makan.
Uff uff....kjenner følelsen, men samtidig bra de fikk plassert deg nogenlunde standsmessig God tur videre og fly pent
Sitter no i ein treseter for meg sjølv på veg til BGO, og håper det står ein snasen tysk bil på ein remote gate for deg. Her blir det sikkert buss ned til sentrum... (Men det skal vera sol i Bergen!)
Det blir i det minste LH FCL eller FCT da, det er jo ikke helt dårlig plaster på såret De skal nok også finne en god champis, til tross for at det neppe er Krug. God tur videre, keep us posted.
OSL-FRA LH 863 15:55-18:05 Lufthansa Business Sete 4A Begivenhetsløs tur med priority boarding boarding, pushback og take-off på tid. Allerede 16:03 var vi i lufta. Brunchen de serverte var en snack med roastbeef og laks, den stod jeg over. Kø i midtgangen for å servere 13 passasjerer på fire rader. De var tomme for Weisbeer, så det ble en Warsteiner. Ellers ingen underholdning, wifi, strøm eller USB. Ble faktisk skuffet over regional LH C, kanskje jeg bare hadde for høye forventninger.
Du hadde nok det.. Jeg trives godt på business i Europa. Antakeligvis bare fordi jeg får garantert ledig sete og et glass å drikke av..