Regler for oppgradering ved gate innenlands

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av AndersG, 07. juni 2016.

  1. AndersG

    AndersG Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg lurer litt på hva reglene for oppgradering er.
    Jeg er gullkortinnehaver og flyr mye innenlands. Jeg prøver hver gang jeg har SAS Go å spørre i gaten i det jeg skal gå ombord om dem kan oppgradere meg så jeg kan få sitte på rad 1. Mange gjør dette uten problemer hvis det er ledig, mens andre sier at det ikke er mulig/lov når jeg har en SAS Go billett å oppgradere det til SAS pluss (som man må ha for å sitte foran).

    Er det noen som kan reglene for dette? Er det de sas-ansatte som oppgraderer som gjør feil eller er det dem som sier at det ikke er mulig som ikke kan reglene?
     
  2. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg syns det er ganske fantastisk at du i det hele tatt har blitt oppgradert bare ved å spørre. De har absolutt ingen retningslinjer som sier at de skal gjøre det med mindre det er nødvendig av operative grunner som f.eks. overbooking i go.
     
    Larata, Scandipendler and Are like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg (EBG) har forespurt, og blitt oppgradert mange ganger og, men da har det vært full kabin bak gardina og behov for å oppgradere.
    Nøkkelen er å være tidlig og annonsere sin tilstedeværelse.
    Jeg tror ikke det foreligger andre regler enn at er det fullt bak gardina, og ledig foran, så må man oppgradere. Og for skrankepersonalet er det jo mye lettere å oppgradere en som allerede står foran dem, enn å lete etter nåla i høystakken.
     
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er neppe den eneste som lurer på hvordan du går frem for å spørre om dette.. :)
     
    Larata, Scandipendler and KristianR like this.
  5. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Det er du ikke! ;)
     
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Selv når jeg som EBD har blitt kastet bakover til midtsete på rad 32, og det har vært masse ledig i Plus på radene 1-10, så har jeg aldri opplevd å bli flyttet fremover, verken i gate eller av CC. Så hvis det er noen egen spørreteknikk for å få oppgradering, så er jeg svært nysgjerrig ;) Kan jo være at man kommer langt med å diskré by en cognacflaske fra taxfree'en da men...
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    He, he, nei det er ikke noe spesielt triks.
    Jeg bare går opp til gaten og spør pent om det er muligheter for at det trengs oppgraderinger mens jeg fingrer litt med gullkortet.
    Det værste du kan få er nei :)
     
  8. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Spør pent om det trengs oppgraderinger? Hva sier du helt ordrett da? :)
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg husker jeg i fjor høst var blitt skvist fra 11C til 31E, øyensynlig fordi et ombooket (statusløst) pax i følge var blitt plantet på 11ABC. Jeg forsøkte først i loungen, hvor de sa at det hele nok var nokså urimelig, men at jeg måtte snakke med gaten. I gaten sa jeg så som følger, mens jeg viste både BP og EBD-smartpass på baksiden av iPhone: "Hei, jeg tror jeg har vært litt uheldig her, og fått et annet sete enn det jeg valgte. - Vet du om det er noe litt lenger frem? [Tast, tast, tast]: - Nej, desværre! - Men, hvis flighten er helt full, er det tilfeldigvis behov for oppgraderinger? - Nej!". Plus var rad 1-8, og da jeg på trass gikk frem for å bruke toalettet fremst, var radene 5-8 helt tomme.

    Teknisk sett hadde sikkert denne gateagenten sitt på det tørre, men seansen fikk meg virkelig til å lure på konkret hva SAS var villige til å gjøre for sine EBD.

    Det skal anføres at, da jeg påpekte dette til diamantmailen, så fikk jeg 1000 små poeng som plaster på såret. Juhuu.
     
    Shyneno liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Innleder med å spørre om flighten er full, ja det er som Scandipendler skriver. Er den full følger jeg opp med spørsmål om det kanskje er en mulighet for oppgradering da?
    Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Avslag må også tas med et smil.
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Reiser ikke du ofte uten status registrert..?
     
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Bare når den danske, norske eller svenske stat betaler reisene mine, med de reisebyråkratiske prosedyrer det fører med seg. Pendlingen min må jeg dessverre betale selv, men reiser da i det minste med status registrert, med varierende effekt, åpenbart.
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, prøver bare å finne en naturlig forklaring på dine problemer..

    Jeg har vel ikke sitti på midtsete noen gang som EBD, dog sjekker jeg sikkert 10 ganger før avreise hvordan setekartet ser ut og flytter ved behov. (Typisk når noen sitter ved siden av meg).

    Har ved et par andleninger blitt flyttet til E-sete, men da kun der det mangler F. Ellers havner jeg stort sett på nødutgang om jeg flyttes. Har vel 1 oppgradering til Plus med EBD og 2 med EBG..
     
  14. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ingen anelse om hvorfor jeg ved atskillige anledninger har fått den uventede gleden av B og E, men kombinasjonen tilfeldigheter, uflaks og ofte fulle fly i trianglet OSL-ARN-CPH kan vel kanskje forklare noe. Men det forklarer ikke splittelse fra reisefølge på samme PNR på ruter CPH-BLQ og ORD-CPH, så det er vanskelig å se noen systematikk i det. Riktignok er det en stund siden jeg har havnet ufrivillig i midtsete eller blitt skyflet et titalls seterader bakover nå, bank i bordet. Kanskje har SAS funnet en annen syndebukk?

    Men, back to topic: Oppgradering har jeg kun fått to ganger, mellom OSL og EWR fra Go til Plus (opup pga overbooket Go tror jeg) og ARN-OSL da det var dobbeltbooking på sete 10C og den raskttenkende flyvertinnen avgjorde at det var mest hensiktsmessig å sende meg tre rader frem til et ledig midtsete i Plus enn 10 rader bakover til nærmeste ledige Go-sete.

    Honnør til de som klarer å prate til seg oppgradering i gate, men kanskje like greit at SAS er restriktive med det. Kan se for meg rushet av EBG til nærmeste gateagent dersom det ble allment kjent at man hadde en viss sjanse for oppgradering ved litt godprating.
     
  15. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Er det ikke generelt sett en fryktelig uting å flytte rundt på passasjerer som har en klar forventning om å beholde et sete de har 'reservert'?
     
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det synes jeg i utgangspunktet ikke, ettersom det av ulike grunner kan oppstå behov for det, og det setet man har valgt på forhånd jo ikke er forbundet med noen garanti. Det gjør meg ingenting å flytte et knippe rader bakover dersom det skulle være nødvendig, men når jeg flyttes 20 rader bakover fra midtergangssete til midtsete, eller skilles fra mitt reisefølge, så hender det jeg blir litt frustrert. Men en rask opptelling viser at flyttinger av denne type har gitt meg tilsammen 11500 ekstratrøstepoeng, så helt forgjeves har det ikke vært.
     
  17. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jo, men reservert sete gir deg ingen garanti for å sitte i det setet under flyturen.
    • We shall make reasonable efforts to meet your seat allocation request for a preferred seat but cannot guarantee the allocation of a given seat, even if the reservation is confirmed for said preferred seat. We reserve the right to assign or reassign a preferred seat at any time, even after boarding of the aircraft, for operational, planning, safety or security reasons. The final decision resides with the check-in staff and the operating crew on the day of the flight.

    • In the event that we have to change your seat we will endeavor to seat you in a suitable alternative seat.

      SAS - Terms and conditions for preferred seating.
     
    Last edited: 13. juni 2016
  18. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, jeg er klar over dette, det var derfor jeg skrev 'reservert' i gåsetegn. Men hva er god nok grunn for å flytte rundt på passasjerer på denne måten? Mitt inntrykk er at SAS flytter rundt på passasjerer ganske ofte, men mulig det kun er meg som har vært uheldig her og som ikke har lest nok tråder fra andre flyselskap.
     
  19. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er flybytte og endring av størrelse på Plus som er ansvarlig for mye av dette.

    For min del blir jeg alltid flyttet rundt på Widerøe og så og si alltid plasser sammen med noen selv om det er ledige 2-seter igjen. Av den grunn har jeg sluttet å fly Widerøe og flyr heller SAS via OSL med mindre det er dramatisk mye billigere med WF.. Har også fått reisefølge splittet med WF.
     
  20. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Ok. Så lenge det er slike grunner, og ikke bare 'passasjerer som vil sitte sammen men som har vært sent ute med setereserveringen', så tenker jeg det er godt begrunnet.
     

Del denne siden