Regler knyttet til størrelse på innsjekket bagasje

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flightpath, 20. april 2023.

  1. Flightpath

    Flightpath Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hei alle sammen,

    Da har tiden kommet for utskiftning av min trofaste reisekompis (type rullekoffert) etter flerfoldige år med trofast tjeneste.

    Jeg har sett litt på ulike merker og det var i den sammenheng jeg ble oppmerksom på regler for størrelse på innsjekket bagasje.

    På SAS sine sider står det følgende:
    • Ethvert kolli innsjekket bagasje kan ha en maksimum størrelse på 158 cm (lengde + bredde + høyde).
    Ut fra det tolker jeg det som summen av lengde + bredde + høyde ikke kan overstige 158cm.
    Det innebærer at en ganske standard Samsonite 81cm i utgangspunktet er for stor(81 x 57 x 32 cm)=170 cm?

    Er det at selskapene er veldig sløve på å sjekke størrelse, eller er det noe jeg tolker feil? Min tidligere koffert var 81cm og nå hadde jeg egentlig tenkt å forsøke å få en enda større om mulig.

    Norwegian har følgende regler: "Hvert enkelt kolli kan ikke være større enn 250 x 79 x 112 cm (lengde x høyde x bredde), og den totale omkretsen kan ikke overstige 300 cm."
     
  2. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    901
    Likes mottatt:
    2,796
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig en del går forbi, men så store kofferter vil også veldig fort overskride ordinær vektgrense på 23kg. Om SAS skulle påpeke det kan større kofferter likevel sendes mot gebyr 350-550 NOK som for overvekt.

    Vil ikke si det er standard med så store kofferter heller. Jeg har en Samsonite S'Cure medium 69cm og er bare glad jeg ikke valgte sort da det er utrolig mange av samme størrelse å se, og endel av den et hakk opp "stor" på 75cm som har totalmål på akkurat 158cm.
     
    Last edited: 20. april 2023

Del denne siden