Roadtrip Australia innspill mottas..

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av jtmath, 08. juni 2018.

  1. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Vi skal kjøre fra Brisbane til Melbourn i Mars-2019,så har trenger jeg gjerne noen tips og råd til hva vi burde gjøre og se og oppleve. Vil bade i havet uten haier :) gjerne noen fine strand dager.Og kom også med innspill på hva som ikke er vært og kaste tiden bort på :) Vi har 10 dg på oss. Kansje noen leiebil triks og råd også :)
     
  2. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var i Australia i mars/april i år og kjørte Canberra-Sydney-Melbourne-Canberra på 8-9 dager, en tur som var på drøyt 2500km. Avstandene er med andre ord store og jeg føler vi undervurderte hvor langt det faktisk var mellom de ulike byene og stedene vi var innom. De ulike strekkene tok ofte ganske mye lenger tid enn forventet. Å kjøre fra Brisbane til Melbourne tror jeg derfor blir en langt, men sikkert fin tur!

    På veien må dere vel innom Sydney, ellers stoppet vi i Jervis Bay, hvor det var fantastiske sandstrender og det gikk fint å bade i krystallklart vann (vi så ingen haier). Dit kunne jeg tenke meg å dra igjen! Vi overnattet også en natt i Lakes Entrance, men det lille koselige stedet Paynesville ligger kun 30 min unna - vi kunne fint kjørt litt ekstra og heller overnattet i området der. Fra Paynesville kan man også ta ferge i 2 min over til Raymond Island hvor man kan se koalabjørner.

    Hva gjelder leiebil er i alle fall mitt inntrykk i etterkant av turen at det er greit med en SUV, og gjerne enn som er litt større enn det man nødvendigvis trenger. Når det blir så mye kjøring på såpass kort tid er det fint å ha en bil som man sitter behagelig i og som har plass til bagasje mv. Det er mest sannsynlig ikke allverdens mye dyrere å "kjøpe seg opp" en klasse eller to!

    Lykke til med planleggingen og god tur! :)
     
    jtmath and Are like this.
  3. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Bade i havet uten haier? Då slit du litt... det er liksom der dei bur.
    Berre ikkje bad i uklart vatn, og hald deg inntil land og det går fint. Har 50 dykk i whitepointer vann og aldri sett noko, men sett masse flotte andre haier
     
    jtmath liker dette
  4. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Men tilbake til spørsmålet, så er Brisbane-Sydney ein flitt tur med flotte strender og Hunter Bay er eit fantastisk Vinområde. Videre tenker eg kystruta frå Sydney til Woollongong og videre til Jervis Bay. Om du då vil sjå litt outback kan du kjøre innover i landet innom Canberra, Snowy Mountains og GlenRowan/Riverina.
    Du kan også vurdere turen innom Blue Mountains ved Sydney.
    I Mars kan det vera ein del bushfires om sommeren har vore tørr, så det kan vera de må tilpassse ruta etter det
     
    jtmath liker dette
  5. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Tamworth har den gyldne gitar,om det er verdt en detour er vanskelig å si, var det for oss da vi kjørt Brissy Sydney...Da vi tok inn på hotellet der spurte bartenderen hvorfor vi kom dit...så kanskje ikke beste tegnet, men på en annen side, glemmer ikke turen.

    Port Macguire er fint/koselig. Byron Bay naturligvis. Nimbin kan være interessant...Ellers vil jeg anbefal å kjøre utenfor motorveien/hovedveien, men heller ta den gamle som går litt mer på kryss og tvers...dukker opp mye spennende etterhvert da
     
    jtmath liker dette
  6. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Du har nok vært litt for ambisiøs. Avstandene "down under" er større enn du tror... Brisbane til Melbourne på 10 dager = nesten 200 km i snitt pr. dag (tilsvarende Oslo-Geilo). Så her må du velge hva du ønsker å se og satse på mye kjøring og mange kilometer innimellom. Jeg ville droppe innlandet - fra Sydney til Melbourne via Canberra er kortere men utrolig mye kjedeligere. Sats på kystruten. Noen dager med sol og strand i Brisbane eller Gold Coast først, stopp i Byron Bay eller et annet koselig sted på vei til Sydney. Et par dager her (som er alt for lite) før du fortsetter nedover kysten. Mange flotte steder å stoppe før du kommer til Melbourne. Wollongong, Lakes Entrance, Mornington Peninsula og Philip Island er bare noen tips.
     
    jtmath liker dette
  7. Travelmate

    Travelmate Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    80
    Bonuspoeng:
    28
    Hei, først og fremst er jeg enig i de som sier at du gaper over for mye på for kort tid. Har vært tre turer i Australia og for meg er Australia alle disse deilige små stedene du bare dumper borti, noen hyggelige folk du møter på stranden og henger med en dag mm.
    Jeg planla en pappapermtur på 6 uker for noen år tilbake og startet med Adelaide - Brisbane og endte opp med Melbourne -Sydney. Elsket det å surre rolig rundt, finne en fin plass å bli værende noen dager og bare se hva som skjedde. Min absolutte favoritt var Malacoota, en bitteliten ‘by’ med en gate og en campingplass.
    Australia er landet der du skal slappe av og ikke suse fra sted til sted.
    Så legg inn to hele dager i bil der dere bare gasser på så dere får litt tid til å synke ned til det australske tempoet
     
  8. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Takk så langt for mange flotte innspill til denne turen så langt :) Som jeg forstår og som flere sier så blir det for mye bilkjøring og for langt på disse 10 dagene,så da er det kansje bare best og kutte ut strekket fra Sydney til Melbourne da? og eller holde oss mellom Brisbane til Sydney. Vi kunne godt tenkt oss og fått besøkt Great barrier reef,åssen gjør vi det fra Brisbane? Er Melbourne vært et besøk siden vi har fly hjem derfa? kan jo eventuelt forandre hjemreise fra Sydney da?
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    GBR med fly fra Brisbane til Cairns. Båt derfra.
    Vi likte Melbourne bedre enn Sydney. Så måtte jeg valgt hadde det blitt Melbourne.
     
  10. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,192
    Bonuspoeng:
    163
    Som RoadKing sier, beste måten for GBR som jeg er enig at man bør sjekke ut, enten man kun snorkler eller skal dykke. Nattdykk der ute var ihvertfall for min del helt magisk, men reef shark siluetter og spenning i meget behagelig temperert vann.

    Vi brukte 3-4 dager på brisbane sydney, som også kan kjøres på en om man kun skal kjøre. Men som jeg var inne på, utenfor hovedvei, og som andre er inne på...bare være og slappe av...er jo det som er australia
     
  11. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Følger denne.

    Har foreløbig planer om å fly fra Auckland til Cairns. (De stenger såklart sesongruten måneden før vi ankommer i november, så må fly via Sydney..)

    Deretter fly Cairns-Brisbane. Har satt av ca. 7 dager hvor vi planlegger å kjøre fra Brisbane-Sydney. Eneste planlagte er vel Hunter Valley idet vi nærmer oss Sydney..
     
    jtmath liker dette
  12. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Bumper denne.

    Begynner å legge siste hånd på verket av Australia delen på turen vår.

    Foreløbig har jeg booket fly fra WLG til CNS og CNS-BNE.

    Etter x-antall timer med lesing av lonely planet sine Australia bøker, forum, og nettside lesing tror jeg at jeg begynner å få en liten(?) oversikt.

    Tror vi kommer til å bruke noen dager (3-4) i Brisbane/Gold Coast/Byron Bay områdene. Men kan ikke finne noen områder mellom Byron Bay og Hunter Valley som er "verdt" et stopp på veien? Ser ut som det er mye likt på veien nedover som vi får dekket med de overnevnte stedene?

    Foreløbig ser det ut som om vi kan bruke en dag til ren transport fra f.eks. Byron Bay området til Hunter Valley. Muligens et stopp i Hat head national park? Kan da tilbakelegge ca 600km på 7-8 timer.

    Har i andre enden sett for oss en stopp i Hunter Valley, Myall lakes og Blue mountains før vi avslutter turen i Sydney.
    Ender da opp på 7-8 dager på veien mellom Brisbane og Sydney, med ca 920 km tilbakelagt.

    Noen som har kjørt denne distansen som har noen innspill på dette?
     
    RoadKing liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,591
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kjørte Brisbane - Sydney for 4 år siden. Hadde to overnattinger. Men den siste var relativt nært Sydney, så vi kunne droppet den. Fine veier og koselige steder underveis.
     
    artanis liker dette
  14. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for innspill. Det er notert. Vi tenkte oss en overnatting i Hunter Valley og et besøk i Blue mountains når vi nærmer oss. Men utover det, blir det mye kjøring i forkant.
     
    RoadKing liker dette
  15. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Etter et lite møte med samboer nå i helgen har vi bestemt oss for 1 natt i Brisbane 25 mars,1 Natt 26/3 Gold coast,så kjører vi til Byron Bay(ingen overnatting) Så nå trenger vi litt innspill for videre for vilken steder vi skal besøke på veien nedover etter Byron Bay?? Har lyst til og hold oss langs kysten nedover,vis det ikke er noe spesielt dere kommer med da som vi må oppleve på veien :)Vi skal være i Sydney 31/3 og har tenkt oss en overnatting i Hunter vally med Ballongtur fra 30/3
     
  16. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    For vår del var et besøk i Lone Pine Koala sanctuary obligatorisk i Brisbane.

    Nå vet ikke jeg hva dere liker, men jeg ville byttet om overnatting i Gold Coast og Byron Bay. Gold coast er vel Australias svar på Aya Napa, dvs fjortiss fylla..Vi hadde en natt der på vei ned mot Byron Bay og var glad vi kom sent og ikke hadde mer enn en overnatting.

    Byron Bay er en rolig idyllisk surfeby. Dvs nydelige sandstrender. Vi bodde der i tre dager og var strålende fornøyd.

    Forøvrig brukte vi distansen Byron Bay - Hunter Valley som ren transportetappe. Kunne ikke finne noe vi ønsket å stoppe på, så det var like så greit å bruke en dag på dette.

    I Hunter Valley vil jeg si at vinsmakingstur er obligatorisk. Disse må man booke dagen før, da de som regel starter i 9 tiden. Kan gjerne se på Hunter Wine Journeys som vi brukte. Lite selskap hvor det bare var meg og samboeren en hel dag. Vi var meget fornøyde ialefall.
    Anbefaler også en tur på Circa 1876 om dere vil ha en bedre middag.

    Vi kjørte lik rute som dere for 2 uker siden, kan lese litt om hva vi gjorde her
     
  17. jtmath

    jtmath Senior Medlem

    Innlegg:
    710
    Likes mottatt:
    474
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har følgt dere tur som dere hadde nå sist :) Vi skal også først til Aucland og skal besøke Hobbiten og Tauranga og Rotorua,har leid en bil for en dag. Hva betalte dere for en egen privat tur med hunter Wine? Vi skal møte noen kjente i Gold Coast og Byron Bay derfor så skal vi ditt,var noen her inne som skreiv at det var mange flott steder på vei langs kysten nedover fra Byro Bay til Sydney? Vi liker sånne små idyliske små kystbyer :) men er åpne for andre forslag og opplevelser.
     
    artanis liker dette
  18. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Vi var nettopp i en by som heter Nelson Bay, like nord for Newcastle. Utrolig flotte strender og en fin by. Vi bodde på Hotel Nelson. Nylig oppusset, flott basseng og en veldig god frokost/lunsjrestaurant (beste i byen ifølge TripAdvisor). Som en bonus har RAAF flybase 25 min kjøretur unna. Her er det et lite flymuseum og en miks av F35 og F18 på treningstokt stort sett hver dag:)

    D20BD373-B867-4656-AC54-9EE1C1A7DC36.jpeg
     
    jtmath liker dette
  19. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    862
    Likes mottatt:
    2,989
    Bonuspoeng:
    93
    Hey!

    Kan vel komme med litt innspill her jeg og damen var en måned på biltur her. Vi kjørte andre veien ( Sydney til Cairns ).
    Små tips:
    -Kjøring på venstre side av veien gled deg til og skru på blinklysene når du skal vaske vindu, og vindusviskeren når du skal skru på blinklysene.
    -Det er veldig vanlig med kjøkken på hotellene/motellene. Så vi kjøpte mat og lagde den selv nesten hver dag.
    -Vi kjøpte også et lite telt (40$) som vi sov i noen netter :) Fungerte veldig bra bare pass på for edderkopper/slanger og Maur.
    -Ta med litt småpenger dere kan kjøpe fersk frukt langeveiskanten.

    Vi hadde ingen ting planlagt før vi dro. Det gikk egentlig veldig greit.
    Lett og ta ting på sparket/etter værforholdene, men dere skal jo kjøre en HINSIDES lang distanse på bare 10 dager...

    Litt tid i i Sydney er obligatorisk et bilde ved Opera huset ;)

    Strandtur:
    Gold Coast, ligger rett uten for Brisbane. Strand og surfemuligheter.
    Vi bodde her og hadde en nydelig 4 roms leilighet:
    http://www.rhapsodyresort.com.au/

    En tur innom Byron bay er ganske obligatorisk, men vi valgte og ikke bo der. Hotellene var 2-3x dyrere en i alle byene i nærheten. Det er i bunn og grunn bare en strand som alle andre australske byer.

    Lurer du på noe mer bare send meg en PM så skal jeg svare så godt jeg kan!
     
    Are, jtmath and watchaddicted like this.
  20. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Tror jeg er enig i anbefalingen om å droppe Gold Coast. Ingenting spesielt der. Fine strender, men ingenting annet spesielt.
    Forøvrig ville jeg ikke bekymret meg for hai, som du nevner i åpningsinnlegget, men respekter for all del fareskilt om krokodiller (vet dog ikke om de har utbredelse så langt sydover).
     

Del denne siden