Noen tanker om når sas vil gå konkurs hvis de går konkurs? Er det før jul neste år? De har jo 7 mrd. på bok. Har en del bonusreiser til høsten sep-nov som jeg gjerne vil ha
Tor Chr. Jensen som slakter spareplanen til SAS før han henviser til en rapport fra DNB Markets om SAS, som nedjusterer kursmålet til ti øre (fra 40) noe som gir en verdsetting 6 milliarder lavere enn der vi er i dag.
DNB Markets er på gaten med en ny og svært negativ analyse på SAS. Ifølge TDN Direkt nedjusteres kursmålet fra 40 øre til ti øre. Aksjen handler til rundt 90 øre på Oslo Børs. Gitt at det er 7,3 milliarder aksjer i SAS gir dette kursmålet en markedsverdi på snaut 730 millioner kroner. Da er det forunderlig at SAS verdsettes til 6,7 milliarder kroner på Oslo Børs. Ifølge DNB Markets er altså seks milliarder kroner av dette ren luft. DNB Markets estimerer et tap før skatt for SAS i andre kvartal på 1,7 milliarder svenske kroner. Tapene skyldes lavere etterspørsel på grunn av covid, begrenset mulighet for å tilpasse kapasitet til etterspørselen, økte drivstoffpriser og høyere finanskostnader på grunn av et hav av gjeld. DNB Markets estimerer et samlet tap før skatt for SAS siden pandemien brøt ut på 20 milliarder svenske kroner. «SAS Forward standing still» er tittelen på meglerhusets analyse. Det var i februar at SAS presenterte sitt aller nyeste kostnadskuttprogram. SAS Forward skulle kutte årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner. SAS har alltid hatt en viss stil på navnet på sine kostnadskuttprogram, men realiteten denne gangen er at programmet har vært en vits. Null fremdrift, som det også impliseres av DNB Markets tittel. «Vi merker oss at restruktureringen, som skulle ha vært på plass i april, er blitt forsinket. Vi tror det blir utfordrende for selskapet å lykkes med restrukturerings prosess utenom retten,» skriver DNB Markets. 1,2 milliarder kroner av kuttene skulle komme i lønninger, hvorav 800 millioner kroner fra pilotene. Det ville innebære en lønnsreduksjon på 30 prosent, ifølge fagforeningene. Dermed brøt da også lønnsforhandlingene med pilotene på dag én. Mens lønnsnivået er på stedet hvil, har fuelkostnadene økt med 54 prosent fra første til andre kvartal. SAS har ikke hedget sine drivstoffkostnader. DNB Markets skriver at en sentral utfordring for SAS i forhandlingene med kreditorene er den gjengse oppfattelse at svenske og danske (og muligens norske) myndigheter vil tilby selskapet friske penger, som dermed reduserer behovet for at andre kreditorene må bidra. Men støtte fra myndighetene må skje på markedsmessige vilkår for at støtten ikke skal bryte med EU-regler for statsstøtte. SAS hadde ved utgangen av 2021 en netto rentebærende gjeld på 36,3 milliarder kroner (inkludert hybrid gjeld). Leasinggjeld utgjør cirka halvparten av gjelden (eksklusiv for hybridgjelden). Trolig vil en restrukturering bety at leasingselskapene tar tilbake sine fly istedenfor å delta i restruktureringen. Det betyr i sin tur høyere enhetskostnader siden det blir færre fly å fordele kostnadene på. 16,3 milliarder kroner av gjelden forfaller innen utgangen av 2024. Det er umulig for SAS å innfri. SAS ønsker selv å få konvertert all gjeld til egenkapital (slik Norwegian fikk til). DNB Markets tror det er usannsynlig å få til. Gitt SAS’ historiske gjeldsnivå på 3,5 ganger ebitda, må SAS redusere gjelden til under 14 milliarder kroner. DNB Markets minner om at sist gang SAS skulle restrukturere balansen endte det med 95 prosent utvanning av de eksisterende aksjonærene. Dersom det skulle gjenta seg denne gangen er det altså betydelig nedside for dagens aksjonærer. Fest setebeltene!
For DN (og oss abonnenter) er det bedre at du deler dette som en generert lenke. Det koster å produsere artikler.
Det funker dårlig på et forum når mottakeren må opprette en gratisbruker for å lese. Godt vi er anonyme her inne
Hvis du tror du er anonym på et forum på internet, så lykke til I tilfelle med å dele slike artikler så er det nok IF som kan få mest trøbbel.
Jepp, men i dette tilfellet henviser han til en åpent tilgjengelig rapport. Hvorfor Jensen mener spareplanen ikke fungerer ble det ikke sagt noe om
Enig med alle. Og takk for veldig utfyllende svar. For en gangs skyld enig med DNBM, dette løses ikke utenfor retten.
Lurer forresten på hvorfor han godeste Jensen trekker opp igjen den rapporten fra DNB Markets, som tross alt er 3 mnd gammel
På en måte så er SAS en god kandidat og shorte aksjene til, men jokeren i spillet er om ett større flyselskap som Lufthansa, AF, BA eller en større bank vil benytte anledningen til å forhandle ett oppkjøp av SAS for prisen av gråstein. Grunnen til at SAS er en kandidat til oppkjøp av ett større flyselskap eller en større bank er det at de kan skrive av gjelda til SAS på skatten, og de kan gå lett med over en milliard i overskudd i året etter oppkjøpet og da blir SAS en god business på lengre sikt med tanke på de skattemessige fordelene en ny eier vil få som få som følge av at ett slik taktisk oppkjøp som dette. Så spørs det om folk her inne på forumet ønsket ett oppkjøp av SAS velkommen da? På en måte så ser jeg ett oppkjøp av SAS som en større sannsynlighet enn en konkurs pr dags dato slik det ser ut nå.
At en analytiker setter et kursmål for en aksje har i min erfaring like mye verdi som en 5-åring som skal trylle frem enhjørning når hun blir større. Spesielt komisk blir det hvis man sammenligner tidligere kursmål med faktisk utvikling. Nå så jeg ikke direkte på kursmål for SAS, men det er nok av bommerter i andre aksjer: https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/08/aksje-stuper-dnb-markets-maner-til-taalmodighet https://www.nordnet.no/market/stocks/16698390-shelf-drilling
Ny artikkel i E24 i dag om SAS' økonomiske situasjonen - stirrer ikke i avgrunnen, men rekontruksjon nærmer seg nok under ny svensk rekonstruksjonslov (tvinger seg vel frem tipper jeg, så får vi håpe det blir et bra resultat til slutt...)
Stemmer. Sverige får fra sommeren på plass et system som ligner på "Chapter 11" i USA. Det er nok SAS sin backup-plan hvis ikke de klarer å komme frem til en avtale før den tid.
Bare for å hamre inn at DNB Markets bommer på kursmål: https://aksjelive.e24.no/article/PR5M0X 14. januar 2021 var Kahoot på 115 kr. DNB hadde da et kursmål på 120 kr. Et halvt år etterpå var Kahoot fallt til 43 kr. Hvis kursmål hadde vært en form for fasit så hadde det vært enkelt å bli rik, det er jo bare å kjøpe aksjer som har et høyere kursmål enn nåværende kurs, og selge aksjer som har kursmål lavere enn nåværende kurs.. Hva jeg tror om SAS? Irrelevant. Jeg HÅPER det går bra, og dermed er jeg også inhabil i å komme med en bra spådom. SAS har jo hatt noen gode regnskapsår, men nå har de skuffende dårlige tall og det virker som om de har mistet fokus på å levere produktet. Som jeg har sagt tidligere: SAS gjør det vanskelig å velge SAS. Da vil det stort sett gå veien høna sparker.
Fradrag for fremførbare tap tidligere år kan bare brukes en gang, men det er klart at hvis tapene er enorme så kan det ofte ta flere år med overskudd før en har «brukt opp» summen av tidligere års tap.