Det ble nettopp annonsert på SAS eventet i København at Business class gjeninnføres fra 2025: Edit: og der ble det fanget opp av første blogger: https://onemileatatime.com/news/scandinavian-airlines-intra-europe-business-class/
Betyr "I oktober/november kommer det redan bli blockat säte" at blokkert midtsete innføres allerede i høst, men at forbedret service osv kommer fra neste år?
Kommer trolig flere detaljer snart. De sa Business class i Europa, så trolig ikke innenriks. Om norden er inkludert er uvisst.
Virker litt rart om det ikke skulle være intra Skandinavia. Av hva jeg har hørt så var en av hovedgrunnene for å endre til Business at man skulle få blokkert midtsedte på connections ifbm long haul C. De fleste som connecter med SAS vil vel hovedsaklig gjøre det intra skandinavia?
Om de skal gjøre det innenriks også, så må i så tilfelle «pendlerflyene» fra BGO/SVG/TRD-OSL fly med hele kabinen med blokkerte seter…
Det kan jo være at Business også blir betydelig mer kostbar. Kanskje TravelPass blir heller ikke lengre booket i service og booking klasse C, men heller i en ny, fleksibel booking klasse i Go? Grunnen til at Plus er så fullsatt er sikkert at Plus er forholdsvis billig (enten ved kjøp av vanlig billett eller TP) og fleksibel. Prisforskjelligen på TRD-OSL er jo sjelden mer enn 1 000 kroner, ofte under 500. Her et skjermbilde for en tilfeldig mandag morgen MUC-FRA med LH i november (pris for enveis ved t/r mandag-fredag): Samme dag med SAS: Så jeg tror at det vil ordne seg på en måte, dessverre! For dem som utelukkende vil ha god service er det helt sikker gode nyheter. For dem som må se på budsjettet også er det kanskje ikke fullt så bra.
Hvis du flyr til OSL så vil du spare over 250 kroner på å booke til LHR i stedet for og hoppe av i OSL, så er det opp til deg om du vil shoppe litt Taxfree på flyplassen før du reiser inn til byen i Oslo .... Men da bør du droppe å registere kontoen din på den flyvningen der
Ser ut til at det ikke blir innenlands eller intra Skandinavia, hvis jeg tolker denne uttalelsen rett. Hentet herfra: https://e24.no/naeringsliv/i/jQLkxz/sas-vil-lage-global-hub-i-koebenhavn Jeg savner blokkert midsete fra CPH når jeg ankommer med biz. Det er rett og slett for dårlig å risikere å sitte midsete etter en langtur i biz..
Hmm.. man kan kanskje anta det likevel gjelder på skandinaviske ruter fra CPH, siden det skal være en global hub?
LOL ja, absolutt - det ville jo underbygge hvorfor de sier de innfører det. Ellers skyter de seg i foten. Men det gjør jo SAS hele tiden
Hvis prisene går opp så er det mer verdt å bruke CT i europa. Amex Classic har begrensning til dette markedet, så det har hatt lite verdi egentlig, fordi Plus er så stusslig. Men nå, med mulighet til å reise til Gran med garantert ledig midtsete og skikkelig service så stiller det seg anerledes. Dog, jeg kan tenke meg at SAS kan finne på å gjøre som de gjør med drikkeserveringen og si at spesielle sydendestinasjoner ikke får skikkelig shorthaul business, ville vært typisk dem.
Spent på om nivået på 50 000 poeng vil gi mulighet til å fly business i Europa. Mistenker det ikke er gitt, selv om det ville være rimelig med dagens regler.