SAS kutter plutselig og drastisk tilgang til alle 3. parts lounger fra 2017. De vil i prinsippet ikke betale 3. part for lounge tilgang, samt de kutter fast track på en rekke destinasjoner. I første rekke er det SAS Plus kunder som vil merke dette, ettersom Star Gold fortsatt vil gi lounge mange steder. https://www.sas.se/upload/pdf/Lounges-and-FastTrack-2017.pdf I mine øyne veldig negativt, mange destinasjoner jeg flyr til som kutter tilbudet betydelig neste år. Selv om dette er flyplass opererete 3. parts lounger av ymse kvalitet noen steder, så virker det svært drastisk av SAS å kutte også tilgangen for EBG+.
I tillegg er det jo ikke allverdens periode de har varslet dette over. Går an å gjøre ting litt smidigere, tenker jeg.
PLUS-festen virker å være på hell. Ingen tvil om at man blir behandlet langt bedre som EBG+ på Lufthansa, hvor man får fast track og lounge overalt selv i billigste Eco.
Som EBG eller bedre så vil man ved de fleste til felle kunne finne seg en Lounge, etter at tilgangen til disse 3.parts loungene uteblir.
Hva skjer med SAS?? Uten lounge og fast track reduserer de kraftig nytten av SAS pluss ut i Europa for eksempel. Man gidder ikke betale mye mer for billetten kun for litt gratis servering ombord og plass foran i flyet...
Alle mindre steder som SAS opererer vil man miste tilgang for både Plus og EBG+, inkludert hele Spania, Italia, minus Malpensa og Frankrike, minus Paris. Dette er ikke normal praksis noen av de andre Star partnerne gjør, de tilbyr adgang til kontraktlounger der det er tilgjengelig. I tillegg har SAS nå på langrutene kuttet loungetilgang til Pluskunder der de ikke eier loungene, dvs alle destinasjoner minus to. Merk at Norwegian tilbyr kontraktlounger der dette er tilgjengelig for Premiumkundene sine. Så blah.
Nesten så man kan lure på om dette dokumentet ikke er reelt? To uker igjen til flere av endringene trer i kraft jfr dokumentet og SAS har ikke kommet med noe informasjon omkring dette...
For å si det slik: Dersom jeg som statusløs kunde hadde bestilt en Plus-billett neste år etter å ha latt meg lokke av SAS' lounge & fast track-løfter, som de har spilt høyt på i markedsføringen av Plus, så hadde jeg blitt rasende dersom jeg hadde fått denne informasjonen. Hvorfor er det så mye vanskeligere for SAS enn andre å planlegge og deretter komme ut med slik informasjon i god tid - for eksempel et helt eller trekvart år i forveien, slik at det selges minimalt med billetter på falske premisser? For i dette tilfellet, så vil de pent måtte gi loungeadgang for Plus-kunder som har kjøpt billett i forventning om lounge, så lenge det har blitt solgt billetter på dette markedsføringsgrunnlaget. Det tror jeg ikke man engang behøver Forbrukerombudet for å fastslå. Med det sagt, så forstår jeg at det ikke betaler seg for SAS å gi lounge til alle som reiser i Plus, spesielt ikke kontraktslounge. Jeg har ingen anelse om hva SAS betaler i vederlag til loungene, men jeg tipper det betales en mer eller mindre symbolsk sum til *A-partnere pr. loungebesøk og kanskje en sum tilsvarende Priority Pass til kontraktslounger. Når man får kjøpt Plus-billetter, og nå også Plus-Saver, til en slikk og ingenting, så gir det seg selv at dette blir et vanskelig regnestykke. Det kunne de til gjengjeld ha sett for lenge siden - i alle fall så lenge siden at de kan varsle og innføre denne type endringer i så god tid at de ikke oppnår å frastøte seg flere kunder som vil føle seg lurt, og tvinge gjennom at SAS må gi lounge på Plus-billetter kjøpt før den og den datoen. At dette dokumentet ligger offentlig ute på nett, må jo tolkes som at endringene vitterlig vil tre i kraft effektivt fra januar - selv om vi alle kjenner SAS IT. Men samtidig: De hadde neppe generert eller lagt ut et slik dokument dersom avtalene med disse loungene rent faktisk ikke var sagt opp. Og da blir det interessant å se hva SAS gjør når kunder eventuelt kommer og føler seg lurt.
Festen er over. Men det henger jo på greip, det må være regningssvarende. Plutselig ble loungekortet til Amex litt mer interessant å ha.
Ser poenget ditt og det hele virker ganske drastisk. Hadde vært spennende å høre hva konklusjone deres var da de tok dette valget.
Nå ler nok Kjos enda høyere. Ikke minst over konkurrentens (manglende) kompetanse i det som en gang het public relations: Markedsføre en fordel som dras vekk under deg raskere enn du kan si "pluss".
Da forsvant hele incentivet mitt for å kjøpe plus billetter når jeg reiser i jobb sammenheng, flyr stort sett fra Stavanger til Malpensa, og lounge tilgang på Malpensa har vært grunnen. Heldigvis bare 2 flyvninger i fra gull, men dette var skuffende SAS.
Slik jeg tolker det mister vi tilgang til lounge her: Billund Dubrovnik Dublin Nice Riga Split Venice Vilnius Aalborg Aberdeen Malaga Alicante Barcelona Birmingham Bologna Budapest Edinburgh Rome Faro Gdansk Keflavik Krakow Pulkovo Milan Las Palmas Linkoping Manchester Malta Newcastle Olbia Bucharest Palma de Mallorca Palermo Poznan Prague Pisa Moscow Tallin Tel Aviv Valencia Wroclaw
Hva i alle dager er det de holder på med! De kan ikke stå der å si at forretningsreisende er vår viktigste kundegruppe for så å pisse på dem rett etterpå. Jeg begynner seriøst å bli lei måten de opptrer på. Her er det snakk om å virkelig skape et godt fundament for feed av kunder inn til sitt langdistanse nettverk. Ingen fast track, ingen lounge og midtsete i Plus til fra CPH. Tror jeg hadde prioritert andre selskaper neste gang. Hva er det SAS prøver på? Være mislykket både som low-cost og som fullservice? De gjør virkelig en solid jobb for å lage et solid søl om dagen. Det er rett før jeg ønsker meg tilbake til før Plus og Go tiden.
Det er bare for å sikre seg at forretningsreisende som har 100 flyvninger på et år hvertfall ikke velger SAS når de skal på ferie... De har jo brukt så mye penger med SAS i løpet av året at de fortjener å spare litt når de skal på ferie. For SAS foretrekker definitivt ikke deres ekstra betalingsvilje,
Om SAS tenker å fokusere på "De som reiser mest" må de i alle fall ikke kutte fasttrack og lounge for EBG+. Om de ser sitt snitt til å beholde disse fordelene ved å skifte til M&M eller A3 så kommer nok en del til å gjøre det..
Eller konsekvent velge andre *A-selskaper enn SAS på feriedestinasjoner som Italia og Spania (jeg ser at Luftwaffe kommer til å slippe meg inn i den stusselige loungen på BLQ i sommer). Men kanskje SAS ikke gråter over dette, hvis det er slik at brorparten av inntjeningen deres ligger i forretningsreiser mellom de større europeiske byene, hvor 1) EBG/D/P har loungetilgang hos *A og 2) Dette kundesegmentet like ofte som ikke uansett reiser i Plus. Noen i SAS har nok regnet på dette i harde tall - men dessverre ikke snakket med den ene i SAS, som formodentlig sitter bortgjemt et sted i indre Nord-Sverige, som kan et minimum om ikke-kvantifiserbare størrelser som public relations.
Det er verdt å merke seg at de aller fleste av destinasjonene hvor man stenger loungen, er mer eller mindre rene feriedestinasjoner. Så det er kanskje ikke så rart. Men vel, da fortsetter jeg med EB og velger LH/Swiss/Austrian/LOT når jeg skal noen steder i Europa.
Det blir en sår sak for mange om EBD-kravet går opp til 100 flights. Men vi begynner kanskje å se konturene av EB3.0 her. Litt flere poeng på reiser, litt dårligere servicetilbud på flyplassene..