SAS kutter tilgang til 3. parts lounger

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av view, 16. des 2016.

  1. jayeff

    jayeff Medlem

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    43
    Greit å sette seg inn i det man kritiserer. Wifi skal utbedres, og arbeidet med det starter nå snart.

    City lounge i Stockholm kan man selvsagt mene noe om (det gjør i hvert fall jeg), men de investerer blant annet i en stor innlandslounge på OSL. Forstår det slik at de andre loungene i Skandinavia står for tur.

    At de kutter samarbeid med div. lounger i Europa (av varierende kvalitet) er ikke nødvendigvis negativt. Men, måten SAS gjorde det på er absolutt kritikkverdig.

    Jeg synes at svaret du fikk fra SAS var helt greit.
     
    DanH, lMartin and TigerTravel like this.
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hvert fall ikke vært på et SAS-fly med internett i Europa på nærmere 2 år, og det var heller ikke mye til high-speed..

    At måten de faset ut 3.parts-lounge på kritikkverdig er jo mildt sagt en understatement. Det ble jo bare tatt bort uten noe som helst forvarsel. I tillegg har de lovet bort en tjeneste på et produkt de tar betalt for uten å levere det.

    At et flyselskap skal operere lounger midt i en by med direkteforbindelse til selskapets nest største hub(?) er jo helt bananas.

    De nye kabinene er bra på IC (ikke prøvd på short), men jeg mener at å tilby premiumprodukter uten lounge i dag er koko. Sas konkurrerer med både LH og LX om businesskunder i Europa og da må man jo hvert fall kunne tilby tilsvarende bakketjenester
     
    Edvard and NoLimit like this.
  3. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Pardon my ignorance; det er altså ikke lounge på BCN for SAS-kunder i det hele tatt? Eller er det *A for de med status, og ingenting for Plus?
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Lounge til alle med Star allianse gull*
    *Gjelder ikke SAS eurobonus
     
    NoLimit liker dette
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke med sas plus og ikke med *G og sas-billett. Med *g og star alliance (altså ikke sas) så slipper du inn
     
    Brunello liker dette
  6. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke EBG likeverdig andre *A-gull??? Litt sur, nå.
     
    anders82 liker dette
  7. PENSIONISTEN

    PENSIONISTEN Pensionisten EBD

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    SAS oplyste for længe siden, at SAS er fuldgyldigt medlem af Star Alliance (ikke et second-hand medlemskab) og derfor har alle EBG,EBD,EBP adgang til regulære
    *A lounges over hele verden. Jeg tror, at det stadigt er gældende.
     
    Brunello liker dette
  8. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Er bare 3.part på Bcn, ikke fullverdig *A
     
    SAJblue liker dette
  9. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Joda, EBG får deg inn på lik linje med andre Star Alliance gold status.
    Men ikke om du flyr med SAS. Jeg tror ikke en annen SA Gold status får deg inn heller, om du flyr med SAS. (Noen får rette om jeg tar feil).

    Men det er et viktig poeng. EBG er like mye verdt som andre *A gull, det er bare med SAS metall det blir kjipt.
     
    Fredrik81 liker dette
  10. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Trodde da man skulle få tilgang som EBG så lenge man fløy med andre enn SAS? Tenker da på contract loungene...
     
  11. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Ja du gjør det. beklager om jeg har formulert meg dårlig :(
     
    Misterix liker dette
  12. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo ikke helt uten ironi...
     
    NoLimit and Petter B-C like this.
  13. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, ikke glem at Uniteds gullmedlemmer ikke får tilgang til Uniteds egne lounger med mindre de reiser internasjonalt samme dag.
     
    Scandipendler and RoadKing like this.
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Eller er betalende medlemmer vel? Kanskje en ide til sas? Sas club pass
     
  15. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,739
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke slik jeg tolker teksten på United.com

     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Det er da ingen grunn til å sette Eivind på en slik tanke ..... han trenger vel inntekter i det nye selskapet sitt dersom han skal kjøpe bonusturer ???
     
    Are and anders82 like this.
  17. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes faktisk ikke det er en helt hårreisende idé. Det er kjekt med tilgang til 3. parts lounge, men når prisen på en Plus-billett ofte bare ligger 2-300 kroner over en Go-billett og SAS etter hva jeg har skjønt må betale et sted mellom 100 og 300 kroner for loungetilgang pr. gjest, så sier det seg selv at det ikke går. Det at man er EBG/EBD gjør jo heller ikke at SAS tjener mer penger hver gang du reiser, snarere tvert i mot.

    Kanskje kunne det vært en mulighet at SAS fremforhandlet gode rabattavtaler med lounger på de flyplassene hvor SAS/*A ikke har lounger selv, evt. subsidierte noe av kostnadene for Plus/EBG/EBD og at man får tilbud om det som en ekstratjeneste ved booking.

    For meg personlig er lounge først og frem viktig ved mellomlandinger, på avreiseflyplassen er fasttrack et langt viktigere gode som jeg har mindre forståelse for at SAS kutter for sine beste kunder.
     
    Chrisljo liker dette
  18. Sykkelthor

    Sykkelthor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    312
    Likes mottatt:
    565
    Bonuspoeng:
    93
    Enig og litt uenig. For meg som jobbreisene EBD er lounge som regel unødvendig på avreiseflyplass fordi det da handler om å komme seg hjem som menneskelig mulig og bruke absolutt minst mulig tid på flyplassen. Når jeg derimot er ferierende EBD reiser jeg gjerne på ukjente flyplasser med andre enn bare meg selv og kommer typisk ikke joggende til gaten i det boarding stenger. Da er det faktisk veldig kjekt å ha en lounge å henge i mens man venter - og hvis problemet er at Plus-billettene utenlands er for billige synes jeg heller de kan øke prisen på disse, for prisforskjellen mellom Go og Plus på BGO-OSL er definitivt på mer enn noen hundrelapper..
     
  19. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Du har absolutt et poeng. Når jeg viste til prisforskjellen mellom Go og Plus, så tenkte jeg nok først og fremst på Plus Saver og innen Europa. Forskjellen mellom Go og Plus på TRD-OSL som jeg ofte flyr i jobbsammenheng kan gjerne være 3-gangen i pris, men da er heller ikke problemstillingen rundt tilgang til 3.parts lounge relevant.

    Når prisforskjellen mellom Go og Plus Saver er på bare noen hundrelapper synes jeg dagens produkt gir grei merverdi for pengene i form av flere poeng og mat/fri børst under flyturen. Den lave prisforskjellen gjør også at jeg i jobbsammenheng kan velge Plus Saver i stedet for Go uten at sjefen pirker på reiseregningene mine, selv om vi skal billigst mulig. Når jeg reiser privat med kona gjør det at jeg kan velge Plus Saver i stedet for Go uten at hun pirker for mye på kostnadene :)

    Jeg er minst like glad loungebesøk, fast track, ledig midt-sete og andre goder som hvem som helst andre her på forumet, men om prisen på SAS Plus (Saver) begynner å nærme seg det man av og til må betale for f.eks. LH Biz i Europa hadde det nok heller ført til at jeg oftere måtte ta til takke med SAS Go... :)
     
  20. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Gode poeng. Derfor er det greit at pluss ikke har 3 parts lounge. Men EBG og EBD?
     
    Are liker dette

Del denne siden