What? Det virker jo meget teit. Hvorfor ha grace-period da? (Ikke at jeg tviler på utsagnet ditt altså, bare synes det virker litt sært hvis det er tilfelle.)
Fordi poeng som er opptjent før periodens utløp men ikke bokført, ikke skal ha betydning for status kanskje?
Så du mener at ett års opptjeningsperiode skal være 15 måneder, eller mener du at opptjening skal gå fra grace slutt til grace slutt? Edit: I fall det første, skal da poeng opptjent i grace perioden telle for begge periodene, eller hvordan tenker du?
Ja, jeg tenkte mer på grace slutt til grace slutt. Det er bare litt uheldig for folk som kanskje ikke "rekker" å fullføre innenfor normal periode. Og siden det finnes en grace-period, så hadde det vært hensiktsmessig at man også kunne bruke denne tiden til å "komme i mål på". Men altså, helt greit slik det er. Reglene er jo der for en grunn.
Graceperioden er der nok slik at man ikke skal miste status på dagen bare fordi flyselskapene er trege med bokføring av poeng eller noe må etterregistreres. Om man ikke har kommet i mål kan man kjøpe grunnpoengene man mangler da disse blir tilbakedatert med ca. 100 dager.
Om du forskyver perioden, får du da ikke bare nøyaktig samme problem forskjøvet? Hva med dem som akkurat ikke "rekker" å fullføre innenfor grace perioden? Og hva skjer da når poeng er opptjent, men ikke bokført når perioden er slutt? Skal man da miste status i noen dager inntil alt er bokført? Eksempel: Jeg fløy tur/retur LHR onsdag-fredag i forrige uke. Fredag var den 31. Disse poengene er altså opptjent, men de har ikke dukket opp på kontoen min enda. Hva hvis 31. da var slutten på min grace periode som du tenker det, og disse flightene hadde vært avgjørende for videre status. Skulle jeg da ha mistet statusen min de dagene fra fredag til disse flightene dukker opp på kontoen?
Jada, jeg skjønner jo problematikken. Tror du legger mer i dette enn jeg gjør. Jeg sier bare at det hadde vært fint hvis man kunne opptjene status i grace-perioden. Forstår både logikken bak en grense og at den finnes. Er også innforstått med at man kan kjøpe manglene poeng, visste dog ikke at de ble tilbakedatert med ca 100 dager, slik @trygveat skriver. Kjekt!
Fra https://points.flysas.com/faq: When do I need to purchase my Basic points? Your qualification period is 12 months, and if you need to you can purchase more Basic points. The points you need will be registered to your account 123 days before purchase, due to the fact that you can purchase additional Basic points up to three months after the end of your qualification period. You need to be at least six months into your qualification period in order to purchase Basic points.
Graceperioden er der for at du kan beholde statusen, og kjøpe grunnpoeng i tilfelle du fikk mindre enn forventet. Egentlig helt supert slik det er nå. Du kan derfor kjøpe deg de manglende poengene til 1 kr per poeng (hvis jeg forstod det rett), og det er en liten investering for å beholde gull og tjene opp til lifetime gold.
En kan altså kjøpe grunnpoeng i grace, og fortsatt beholde gullstatus videre, men dette vil ikke kvalifisere mot LTG?
Ville trodd det, men virker som at andre her i tråden har motsatt erfaring. Kjedelig å svi av ca. 30 000 poeng om jeg kan få poengene via graceperioden.
Du verden ... opptjeningsperioden er fra dato til dato, hvorfor i all verden blande graceperioden inn i dette?
Hvis du uansett må kjøpe grunnpoeng for å klare EBG, hadde jeg gjort det før perioden går ut, for å være helt på den sikre siden. Det er jo ingen grunn til å vente?