Jada ett leg= 1250 poeng 72 flygninger = 90 000 poeng ... med 150-250 flygninger/år ble det noen poeng ...
Det husker jeg ikke, men man måtte stort sett fly Business også innenriks (da hadde SAS skikkelig Business) ... husker ikke om antall legs talte Det var 50 og senere 45 flygninger for å få EBG
Da eb startet opp var grensen 100000 for gull. Etter et par år eller så, så ble det redusert til 90000. Da innenlands opptjening ble forbudt ifb med Norwegian, så ble det i Norge satt ned til 45000.
Ikke helt. Forbudet kom i 2002 (frem til 2013). Det jeg har klart å lete meg frem til er det i 2003 var 70000, og 2004 var 60000 poeng, og satt ned til 55000 1.oktober 2004. Og i 2005 til 45000. Mener også å huske Når diamond ble innført i 2014, ble gull satt til 50000, men klarer ikke å finne noe som bekrefter dette.
Man måtte i «gamle dager» fly Business for at det skulle telle som et segment. Og du har helt rett; med unntak av helger (borte natt til søndag), var det stort sett kun Business Class-billetter som ble solgt innen Norden / Europa.
Joda, det stemmer. Du ser oversikten over hva kvalik-grensen har vært når du logger inn på SAS sine lifetime gold-sider og ser din egen opptjening hvert år. Der gjør søylen som representerer opptjeningsgrensen et lite hopp opp til 50.000 poeng det ene året før det går ned til 45.000 igjen.
Det står litt om opptjening i denne artikkelen: https://insideflyer.no/25-ar-som-eurobonus-medlem-del1/
Vi som fløy mye og nesten bare innenlands i den tiden da Victor Norman hjalp Norwegian inn på markedet med å forby bonuspoeng, mistet alle rettigheter etterhvert. Noen år før poengforbudet ble opphevet fikk vi igjen gull (og sølv)-kort uten at vi fikk poeng. Om de regnet etter antall flygninger eller beregnede poeng vet jeg ikke. Men det var kjekt å få EBG igjen ... (det var før Diamant ble innført).
Vi er ikke snobbete, er vi vel ? Jeg har absolutt ingenting imot at loungen(e) er godt besøkt. Hadde det vært tynt med folk der, ville nok SAS rimelig raskt ha skåret ned på både plass og utvalg, noe som naturligvis ville gått ut over alle, også de som flyr ekstremt mye. Det er neppe helt gratis for flyselskapene å ha dette tilbudet, så de er avhengige av å få inn penger fra trofaste kunder. En god metode for å skape trofaste kunder er å ha et godt loungetilbud, m.a.o. et gode for begge parter. En annen, og rimelig genial metode, er å skape langsiktig lojalitet vha. en gulrot, i dette tilfellet Lifetime Gold. Å skaffe seg poeng på andre måter enn flights, synes jeg m.a.o. er helt innafor. Man kan jo også tenke seg er tilfelle der kunden av en eller annen grunn er forhindret fra å fly en periode. Det kan være sykdom, jobb, livssituasjon etc. som gjør at man ikke flyr så mye som før. Da ville det være urkjipt, pluss at det ikke ville bety at du ikke var en lojal kunde, dersom du misset muligheten til Lifetime Gold når du f.eks. var inne i ditt 9. år da dette skjedde. En redningsplanke i et sånt tilfelle ville være f.eks. poeng fra et kredittkort. For å komme i forkjøpet de som vil hevde at jeg sikkert er en av de som er avhengige av poeng fra ymse kort osv. siden jeg kan skrive dette, så kan jeg betrygge om at så ikke er tilfelle. Pleier å ligge på rundt godt over kravet bare på flights pr. periode, så jeg ville klart meg fint uten kredittkortpoengene. Jeg synes rett og slett at det er greit at vi er mange.
Og det har jeg ingen problemer med Et viktig poeng tror jeg er at SAS ikke gjør dette for å være en snill onkel, men noe de skjønner lønner seg. At vi nyter godt av det er jo en god bivirkning. Snille onkler skal man visst være litt forsiktig med, ref. en sang av Tom Mathisen og Herodes Falsk.
Just det. For SAS er det god business, men for oss som flyr så mye at vi flyr inn statusen er det jo en degradering av produktet. Det er litt skivebom når man opplever at det bare er sitteplasser (og knapt nok det) når man kommer inn.
Vi krangler da aldeles ikke, vi resonnerer, aregumenterer og samtykker om at vi har divergerende syn på saken. Saklig og i dannede former
Hvilket jo kan være irriterende i seg selv, men som også bringer oss inn på det jeg skrev et par hakk opp her, nemlig at dersom det ikke var fullt i loungen, så ville behovet for det arealet blitt mindre. Så ville SAS sett det og heller betalt leie for et mindre areale, som igjen ville blitt fullt som en følge av det. Uansett hvor kjipt det er å måtte sitte på pinnestoler fordi det er fullt (been there, done that), så er det i det lange løp det som gjør at loungen og tilbudet er såpass som det er. Om det går andre veien, dvs. at om lokalet blir for trangbodd, så vil det bli utvidet, tror jeg nok ikke. Da måtte det et større prosjekt med ombygginger til, og det sitter nok mye lengre inne enn å kutte ned. Man kan selvsagt ønske sånn eller slik, men "at the end of the day, it´s only business, you know".