SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,675
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Den faktatråden kan bli kort? :)
     
    Storbaba and NoLimit like this.
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,547
    Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Og hva er feil med en kort faktatråd?

    De som liker synsing, «jeg tror», «jeg mener», «kjenner en som mener å ha hørt» kan jo da ha sin helt egen tråd de kan kose seg med.
     
    CKe, Gribb, Jeanette and 3 others like this.
  3. Magman1

    Magman1 Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Har faktisk ikke bestilt >biz via annet enn SAS sine nettsider med tilgang til andre Star Alliance selskap. Har skjønt at man ikke bør bestille via SAS for å unngå at billettene ender i et eventuelt dragsug, tross at man ikke skal fly med SAS?

    Fant noen andre tråder som var gamle rundt å bestille Star Alliance bonusbilletter via ulike nettsider. Hva er nyeste anbefaling knyttet til fremgangsmåte for å både finne og bestille billetter?
     
  4. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    2,378
    Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Skal du reise på bonusbilletter basert på EB-poeng har du ikke noe valg, må bestilles hos SAS.
     
    CKe liker dette
  5. haakonks

    haakonks Veteran Moderator

    Innlegg:
    2,499
    Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Skal se om vi får splittet tråden til en diskusjon om SAS sin fremtid i EuroBonus-forumet, og en mer nyhetsfokusert tråd her...
     
    Eddie47, Gribb, The_Dude and 5 others like this.
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,708
    Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Det går an for admin på forumet å endre overskriften på tråden til "SAS SINE ØKONOMISKE PROBLEMER" så kan de fjerne min del av overskriften. Tror dette er mer treffende i forhold til hva tråden har utviklet seg til :)
     
    Storbaba liker dette
  7. themichael

    themichael Veteran

    Innlegg:
    1,684
    Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,708
    Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    For pilotene er det revende likegyldig om selskapet går konkurs eller ikke, for de betingelsene de vil bli tilbudt av SAS om de gir seg er såpass dårlige at de fint kan leies inn i ett annet selskap med bedre lønn enn det SAS kan tilby dem. Derfor bør SAS finne en vei å få ryddet dem vekk slik at de kan ansette fra skratch, og pilotene vil ha SAS fjernet fra markedet om de blir ett "nytt Norwegian".
     
  9. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,675
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Men de har kanskje ikke tid til det innen kassen går tom. Dette er en usedvanlig godt timet streik. En ting er det å finne piloter i dagens marked, så skal de trenes i interne prosedyrer.
     
  10. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    5,765
    Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Trist faktum at du har veldig rett i god timing fra pilotene.

    SAS sliter allerede med å gjennomføre sommerprogrammet, og nå må de kanskje stoppe all produksjon som ikke drives av Connect/Link.

    Kunne vært interessant å se hvor mye som flys av særlig Connect nå. Mine faste ruter, bla OSL - London, har vært utelukkende Connect en god stund allerede.

    Men det er uansett klart: SAS kan ikke holde seg flytende lenge i en streik uansett. De har selv sagt de har altfor høye løpende kostnader til bla leasing, uansett om maskinene står på bakken. Og så kommer gjelden som skal betjenes.

    Pilotene, om de starter streik, oppnår også å vrake turist sesongen for SAS. Men, på den gode siden så glemmer fritidsreisende (med 2-4 legs i året) fort, og kommer tilbake. De som reiser i jobb, og betaler dyre og fleksible billetter reiser lite om sommeren - og rammes ikke.

    I mellomtiden må SAS trolig gå til retten, og restrukturere ala Norwegian, sa Anko I alle medier tidligere i uken. Da oppnår nok pilotene å miste jobben. Og Connect/Link er kanskje ikke aller mest interessert i hyre inn igjen pilotene som kjørte selskapet i grøfta ved å streike når økonomien var som verst....
     
    themichael liker dette
  11. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,675
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    https://e24.no/naeringsliv/i/y4A4Jg/danskene-aapner-for-oekt-eierandel-i-sas

    Så gjenstår det å se hvilke vilkår danskene snakker om - og om dette utspillet også blir en støtte til arbeidsstokken (og sånn sett forhandlingene før streik).

    Jeg tror (og min tro er jo et faktum, eller hva?) at det blir vanskelig for SAS å kjøre modeller og avlønninger som "bryter med den nordiske modellen", dersom DK skal eie 30%.
     
    Lars J liker dette
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,708
    Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Der ble SAS reddet, også spørs det om kanskje ett bankkonsern kjøper seg opp. Særlig hvis de de er en betydelig kreditor for før, så kan det være en god del.
     
  13. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93

    Attached Files:

    Last edited: 10. juni 2022
    haifinn, Oppirumpadi and Maggie like this.
  14. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,675
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Dette skulle være en faktatråd, hvorfor kommer du med Hegnar? :)
     
    sutenai, wilco, Ninerivers and 3 others like this.
  15. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Vel sjølv blinde høner finner eit korn innimellom? :D Hegnar kan jo være litt blind og bombastisk til tider.

    Problemet er ikkje likviditetskonkurs nå i sommer, SAS har vel ein del milliarder på bok ennå. Problemet er at uten ein sommer kor SAS tjener penger så blir det ennå verre til vinteren, SAS lever på lånt tid nå.

    Problemet til SAS er heller ikkje konvertering av gjeld, men å finne nye investorer.

    Med mindre den Danske stat skriver ut ein sjekk på 9.5 milliarder sjølv så trur eg at det blir vanskelig å finne innvestorer som er villig til å gå inn med så mykje penger uten at dei får meir eller mindre komplett kontroll over SAS.

    Ein ting er kor utvaska (eller bør vi si utradert?) dagen aksjonærer vil bli, kor stor rebatt må dei nye aksjonærene som blir til etter konvertering av gjeld ut med for å få frisk kapital inn i selskapet?

    Dette er ikkje Flyr med ein emisjon på eit par hundre mill kor Spetalen kan være rullestein investor.

    Trur ikkje 1 milliard i konvertert gjeld vil gi like mange aksjer som 1 milliard i friske penger for å seie det slik. Vist den Danske stat vil ha dei 30% som det skrives om i pressen, så må nok finansministeren i Danmark legge ein ganske så stor sjekk på bordet ved siden av gjelden.


    Og sidan dette er er ein fakta tråd:
    Nå har Norwegian stanset salg av Flex billetter på enkelte ruter:
    https://www.nrk.no/nordland/norwegian-fjerner-flex-billetter-for-mulig-streik-i-sas-1.15998060
    Ser ut til være på syden ruter, så langt.
     
    EndreD and RoadKing like this.
  16. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,365
    Likes mottatt:
    1,816
    Bonuspoeng:
    113
  17. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    285
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis de tidligere reisene er kjøpt med et kredittkort, så kan du rette et krav mot kredittkortselskapet. De vil nok også kunne bli ansvarlig for å kompensere for bonuspoengene også. Visa og Mastercard, som ikke er typiske kredittkort, vil i mange tilfeller også ta ansvar i slike saker.
     
  18. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    558
    Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Utdrag fra teksten i VG:

    I sosiale medier spørres det om hva man bør gjøre med eurobonuspoengene hvis det skulle gå så langt at SAS går konkurs. Ifølge SAS er det over 6 millioner medlemmer i Eurobonus-programmet, og er ifølge selskapet det største lojalitetsprogrammet i Skandinavia innen reise.

    – I utgangspunktet så går poengene med i sluket, sier forbrukeradvokat Ola Fæhn.

    Men det er ikke bare poengene som forsvinner.

    – Forhåndsbetalte billetter vil også gå med, forteller Fæhn.

    I vedtektene til Eurobonus-programmet står følgende:

    «6.7 EB har rett til å si opp eller bytte ut EuroBonus-programmet med én måneds varsel. Hvis EuroBonus-programmet blir avviklet på grunn av lovgivning, rettskjennelser, pålegg fra offentlige myndigheter eller lignende, kan EuroBonus-programmet opphøre umiddelbart uten varsel og opptjente poeng vil utløpe umiddelbart uten noen form for kompensasjon.»

    Tonje Sund, pressesjef i SAS, svarer at hva som skjer med Eurobonus-programmet ved en eventuell konkurs, blir et rent hypotetisk spørsmål

    – Det som er klart, er at SAS har en krevende tid foran oss, men vi tror på SAS FORWARD-planen og at det er den riktige veien å gå for å sikre et konkurransekraftig SAS årene som kommer. Vi rapporterte i forrige ukes kvartalsrapport at vi har en solid kontantsituasjon, og det støtter oppunder at vi er i stand til å drifte som normalt.

    KONKLUSJON: Reis og bruk penger raskest mulig, om man leser artikkelen…
     
    Avixlo, RoadKing and Maggie like this.
  19. Sambadelight

    Sambadelight Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hva tror dere skjer med sas amex dersom poengsystemet skrotes eller sas går konkurs?
     
  20. The_Dude

    The_Dude Pompøs

    Innlegg:
    1,675
    Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Som i utlandet. Amex Reward som kan overføres til det meste av programmer. Bare å håpe.
     
    Insomnia4u liker dette

Del denne siden