Og hva er feil med en kort faktatråd? De som liker synsing, «jeg tror», «jeg mener», «kjenner en som mener å ha hørt» kan jo da ha sin helt egen tråd de kan kose seg med.
Har faktisk ikke bestilt >biz via annet enn SAS sine nettsider med tilgang til andre Star Alliance selskap. Har skjønt at man ikke bør bestille via SAS for å unngå at billettene ender i et eventuelt dragsug, tross at man ikke skal fly med SAS? Fant noen andre tråder som var gamle rundt å bestille Star Alliance bonusbilletter via ulike nettsider. Hva er nyeste anbefaling knyttet til fremgangsmåte for å både finne og bestille billetter?
Skal se om vi får splittet tråden til en diskusjon om SAS sin fremtid i EuroBonus-forumet, og en mer nyhetsfokusert tråd her...
Det går an for admin på forumet å endre overskriften på tråden til "SAS SINE ØKONOMISKE PROBLEMER" så kan de fjerne min del av overskriften. Tror dette er mer treffende i forhold til hva tråden har utviklet seg til
SAS Pilot Group varsler streik fra 29. juni dersom det ikke blir enighet. Det virker jo litt virkelighetsfjernt for meg, gitt den dårlige, økonomiske situasjonen SAS er i: https://e24.no/boers-og-finans/i/pW...l-sjokkerende-daarlig-virkelighetsforstaaelse
For pilotene er det revende likegyldig om selskapet går konkurs eller ikke, for de betingelsene de vil bli tilbudt av SAS om de gir seg er såpass dårlige at de fint kan leies inn i ett annet selskap med bedre lønn enn det SAS kan tilby dem. Derfor bør SAS finne en vei å få ryddet dem vekk slik at de kan ansette fra skratch, og pilotene vil ha SAS fjernet fra markedet om de blir ett "nytt Norwegian".
Men de har kanskje ikke tid til det innen kassen går tom. Dette er en usedvanlig godt timet streik. En ting er det å finne piloter i dagens marked, så skal de trenes i interne prosedyrer.
Trist faktum at du har veldig rett i god timing fra pilotene. SAS sliter allerede med å gjennomføre sommerprogrammet, og nå må de kanskje stoppe all produksjon som ikke drives av Connect/Link. Kunne vært interessant å se hvor mye som flys av særlig Connect nå. Mine faste ruter, bla OSL - London, har vært utelukkende Connect en god stund allerede. Men det er uansett klart: SAS kan ikke holde seg flytende lenge i en streik uansett. De har selv sagt de har altfor høye løpende kostnader til bla leasing, uansett om maskinene står på bakken. Og så kommer gjelden som skal betjenes. Pilotene, om de starter streik, oppnår også å vrake turist sesongen for SAS. Men, på den gode siden så glemmer fritidsreisende (med 2-4 legs i året) fort, og kommer tilbake. De som reiser i jobb, og betaler dyre og fleksible billetter reiser lite om sommeren - og rammes ikke. I mellomtiden må SAS trolig gå til retten, og restrukturere ala Norwegian, sa Anko I alle medier tidligere i uken. Da oppnår nok pilotene å miste jobben. Og Connect/Link er kanskje ikke aller mest interessert i hyre inn igjen pilotene som kjørte selskapet i grøfta ved å streike når økonomien var som verst....
https://e24.no/naeringsliv/i/y4A4Jg/danskene-aapner-for-oekt-eierandel-i-sas Så gjenstår det å se hvilke vilkår danskene snakker om - og om dette utspillet også blir en støtte til arbeidsstokken (og sånn sett forhandlingene før streik). Jeg tror (og min tro er jo et faktum, eller hva?) at det blir vanskelig for SAS å kjøre modeller og avlønninger som "bryter med den nordiske modellen", dersom DK skal eie 30%.
Der ble SAS reddet, også spørs det om kanskje ett bankkonsern kjøper seg opp. Særlig hvis de de er en betydelig kreditor for før, så kan det være en god del.
Leder frå Hegnar: Slik dreper man SAS. https://finansavisen.no/leder/2022/06/10/7880355/slik-dreper-man-sas Tar meg den frihet å legge ved ein pdf av lederen. (nå med riktig tekst format på pdf)
Vel sjølv blinde høner finner eit korn innimellom? Hegnar kan jo være litt blind og bombastisk til tider. Problemet er ikkje likviditetskonkurs nå i sommer, SAS har vel ein del milliarder på bok ennå. Problemet er at uten ein sommer kor SAS tjener penger så blir det ennå verre til vinteren, SAS lever på lånt tid nå. Problemet til SAS er heller ikkje konvertering av gjeld, men å finne nye investorer. Med mindre den Danske stat skriver ut ein sjekk på 9.5 milliarder sjølv så trur eg at det blir vanskelig å finne innvestorer som er villig til å gå inn med så mykje penger uten at dei får meir eller mindre komplett kontroll over SAS. Ein ting er kor utvaska (eller bør vi si utradert?) dagen aksjonærer vil bli, kor stor rebatt må dei nye aksjonærene som blir til etter konvertering av gjeld ut med for å få frisk kapital inn i selskapet? Dette er ikkje Flyr med ein emisjon på eit par hundre mill kor Spetalen kan være rullestein investor. Trur ikkje 1 milliard i konvertert gjeld vil gi like mange aksjer som 1 milliard i friske penger for å seie det slik. Vist den Danske stat vil ha dei 30% som det skrives om i pressen, så må nok finansministeren i Danmark legge ein ganske så stor sjekk på bordet ved siden av gjelden. Og sidan dette er er ein fakta tråd: Nå har Norwegian stanset salg av Flex billetter på enkelte ruter: https://www.nrk.no/nordland/norwegian-fjerner-flex-billetter-for-mulig-streik-i-sas-1.15998060 Ser ut til være på syden ruter, så langt.
Dette skjer med Eurobonus-poengene dine hvis SAS går konkurs – VG noen med VG+ som har lest denne? antar det er clickbait, og lite matnyttig for oss noenlunde opdaterte, men dog..
Hvis de tidligere reisene er kjøpt med et kredittkort, så kan du rette et krav mot kredittkortselskapet. De vil nok også kunne bli ansvarlig for å kompensere for bonuspoengene også. Visa og Mastercard, som ikke er typiske kredittkort, vil i mange tilfeller også ta ansvar i slike saker.
Utdrag fra teksten i VG: I sosiale medier spørres det om hva man bør gjøre med eurobonuspoengene hvis det skulle gå så langt at SAS går konkurs. Ifølge SAS er det over 6 millioner medlemmer i Eurobonus-programmet, og er ifølge selskapet det største lojalitetsprogrammet i Skandinavia innen reise. – I utgangspunktet så går poengene med i sluket, sier forbrukeradvokat Ola Fæhn. Men det er ikke bare poengene som forsvinner. – Forhåndsbetalte billetter vil også gå med, forteller Fæhn. I vedtektene til Eurobonus-programmet står følgende: «6.7 EB har rett til å si opp eller bytte ut EuroBonus-programmet med én måneds varsel. Hvis EuroBonus-programmet blir avviklet på grunn av lovgivning, rettskjennelser, pålegg fra offentlige myndigheter eller lignende, kan EuroBonus-programmet opphøre umiddelbart uten varsel og opptjente poeng vil utløpe umiddelbart uten noen form for kompensasjon.» Tonje Sund, pressesjef i SAS, svarer at hva som skjer med Eurobonus-programmet ved en eventuell konkurs, blir et rent hypotetisk spørsmål – Det som er klart, er at SAS har en krevende tid foran oss, men vi tror på SAS FORWARD-planen og at det er den riktige veien å gå for å sikre et konkurransekraftig SAS årene som kommer. Vi rapporterte i forrige ukes kvartalsrapport at vi har en solid kontantsituasjon, og det støtter oppunder at vi er i stand til å drifte som normalt. KONKLUSJON: Reis og bruk penger raskest mulig, om man leser artikkelen…