SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. FlyerOslo

FlyerOslo Medlem

Likes mottatt:
    49
    Bonuspoeng:
    18
    "Nærings- og fiskeridepartementet varsler mandag kveld at det skal avholdes en pressekonferanse klokken 08.00 tirsdag.
    Da inviterer næringsminister Jan Christian Vestre til pressebrief om statens posisjon når det gjelder SAS, heter det i en pressemelding fra Nærings- og fiskeridepartementet.
    ...
    I juni ble det klart at den danske regjeringen vil hjelpe SAS med å overleve og ønsker å øke sin eierandel. Kravet var at andre investorer bidrar."
    https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=98510

2. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Eddie47, The_Dude and tobeornot999 like this.
  3. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Ja noe annet ville overraske veldig, men timingen her er jo interessant. Antar at de ønsker å indirekte kommunisere noe i.f.t meglingen som foregår med pilotene..

4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Næææh, har ikke noen tro på det.

Men man skal aldri si aldri når det gjelder enkelte politikeres evne til å kaste bort andres penger i et digert sort hull.

In the mean time:
    Mandag formiddag sendte flyteknikernes streikende organisasjon NFO ut en pressemelding der de opplyser at de vil kontakte NHO med en skisse til løsning i løpet av dagen.

Fem timer seinere er det fortsatt ingen ny kontakt mellom partene.

- Vi har ikke hørt noe fra NFO siden flyteknikerne avslo riksmeklerens forslag til løsning fredag. Hvis de ønsker å gjenoppta forhandlingene, er NHO Luftfart klar til å forhandle, sier Lothe til Børsen.

Jeg skjønner ikke hva i all verden ledelsen i NFO forbundet tenker. Nå er det tirsdag, og de holdt ikke fristen de satt på seg selv?!

Uansett lønnskrav og størrelsen på kravet, fremstår de jo totalt useriøse som forhandlingspart.

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Enig!

Men @tmolvik har et godt poeng når det gjelder timingen.

Kan likevel være så enkelt som at Norge ikke vil stå igjen som "den slemme" etter at både Danmark og Sverige har opplyst ståsted. Om Norge sier det samme som Sverige, har alle land vist kortene sine.

Det kan jo i seg selv være nyttig bakgrunn i forhandlingene mellom partene.

6. MrBister

MrBister Medlem

Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Det vil jo ikke være så rart at Norge går aktivt inn i SAS nå,

1. Norge har masse penger - ref. 700 milliarder i ventet petroleumsskatt for 2022

2. Norge kan ta en aktiv rolle i arbeidskonflikten, og gi en skandinavisk vask når det gjelder arbeidstakers rettigheter

3. Det er kjerne-infrastruktur - SAS er egentlig det eneste selskapet som har solid infrastruktur i Norge/Skandinavia med gode muligheter videre ut i verden

Travellingalf liker dette
  7. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Tror ikke Norge vil sponse danske arbeidsplasser. Det må settes krav om vi gjør noe annet enn å konvertere gjeld.

ElinPelin and tobeornot999 like this.
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Offisielt nå:
    Norge går ikke inn med mer egenkapital.

Men er villige til å konverte lån til EK.

Akkurat som Sverige, med andre ord.

EDIT: fristende å si "hva var det jeg sa", tidligere i denne tråden ;)

9. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Vi sponser i realiteten danskene.

Når Norge får det som vil være verdiløse i bytte mot lånet på 1,5mrd SEK.

Men danskene må punge ut med langt mer - og har forsåvidt lovet det til SAS allerede.

Så det kan tenkes at forholdstallet mellom hva Norge og Sverige i praksis gir bort til bolaget og hva Danmark bidrar med blir relativt fornuftig alt i alt.

Man kan jo også sammenligne med Norwegian og norsk stats hjelp der.

Selv er jeg en sterk ikke-tilhenger av statsstøtte til flyselskaper. Men covid tiden var spesiell for næringen, og relativ rettferdighet mellom flyselskapene gir også fornuftig mening. Etter først det ene selskapet fikk gjelds konvertering.

Norwegian har klart seg så bra at statens "investering/lån" kanskje kan betale seg. Mens SAS nesten alltid har vært synonymt med tapte penger.

Det er jo likevel lov å håpe på (selv om jeg ikke tror noe som helst på det) at de "tar en Norwegian" og klarer å bli lønnsomme igjen. Lenge siden sist, men de var tross alt et godt drevet selskap en gang for 20+ år siden :p

Trillekoff liker dette
  11. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Enig at vi sponser dem noe, @tobeornot999 . Men om jeg var spindoktor ville jeg sagt at vi betalte 1.5mrd for fly, gods- og vaksinefrakt i covid-tiden.

Fikk ikke noe mer enn fritt valg mellom sjokolade, nøtter og chips vi heller, på tross av tidenes plus-billett.

12. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Det vil nok, med rette, aldri bli sagt offentlig, men jeg sitter igjen med en følelse av at det er en uttalt "forutsetning" for støtten fra flere av (alle?) regjeringene at SAS kommer de ansatte i møte med gjenansettelsesretten. I så måte kan timingen i dag være god for å hindre en enda mer fastlåst situasjon i kveld/natt. Samtidig tror jeg personlig at dette ender med streik og at SAS bruker det som en unnskyldning for å søke mot konkursbeskyttelse/restrukturering (og at det kanskje har vært planen hele veien). Da kan de gjøre pilotene til syndebukker i samme slengen.

13. Pilagi

Pilagi Nytt Medlem

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
  14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,387
    Bonuspoeng:
    183
  15. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,807
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Dette er stadig et spørsmål som dukker opp, så hvis SAS mot formodning skulle gått konkurs, noe som er lite sansynlig per dags dato så vil alle bonuspoeng bli tapt, og alle billetter som begynner med 117 (både revenue og poeng) vil bli kansellert, uavhengig av hvilke flyselskaper som reisen går med.

themichael liker dette
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Tror faktisk det er presis motsatt jeg.

Den norske regjeringen sa idag at de "på vilkår" ville gi konvertere gjeld til EK.

Min teori er at vilkåret (næringsministeren sa det forsåvidt også) består i at også andre kreditorer må akseptere tilsvarende løsninger/tap som til slutt leder til at selskapet kan overleve.

At norsk regjering med det blander seg inn i hvordan SAS driver selskapet (inkl de nye drifts-selskapene Connect og Link) tror jeg ikke man kan lese av dette.

Så langt jeg har forstått det, har alle piloter fått tilbud om gjenansettelse. Men i de nye selskapene, ikke "gamle-SAS". Mange mener vilkårene økonomisk er like bra, andre mener motsatt. Og atter andre mener at pilotene må jobbe mer, for omtrent samme lønn. At de ikke lenger kan jobbe 600 timer/år og få betalt samme/bedre enn piloter som jobber 800 timer/år er vel ganske selvsagt i banal økonomisk konkurranseteori. Men det ligger komplekse avtaler bak (og tildels forskjellige pr forskjellig fagforening pr land), så dette er uoversiktlig.

For at SAS skal klare å overleve mer enn max 1-2 år på det som evt ville vært kunstig åndedrett, må de få lov til å bestemme sin egen forretningsstruktur.

Man kan selvsagt være uenig i valgene deres, men det er både lovlig og helt innenfor hva også mange andre selskaper gjør - samt innenfor felles EU-regelverk som alle de skandinaviske landene også er bundet av.

Selv mener jeg at et SAS som overlever er bedre enn et SAS som ikke gjør det, og tror nok dette er holdningen også for den norske regjeringen (jeg ikke stemte på eller støtter). Da må man stole på ledelsen sine vurderinger, og ikke prøve å leke politikk eller mene noe om hvilket selskap gjenansettelse skal skje i.

Uttalelsene om å prøve å "tape minst mulig av skattebetalernes penger" var oppløftende i dag. Og tyder på at regjeringen har gode rådgivere (de er jo både flinke, eksterne, og veldig dyre) i denne saken.

themichael liker dette
  17. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg føler meg enda tryggere på at SAS overlever nå, for det at alle statene både den Norske, Danske og Svenske har konvertert gjelda til akser betyr også at SAS i praksis er beskyttet mot konkurs de neste årene. Så nå er det bare å leve videre. Så er det bare å krysse fingrene for at ikke SP med andre partier på Stortinget knekker inntektsgrunnlaget flyselskapet har i forhold til kredittkort. Det hadde i såfall vært kroken på døra for SAS.

18. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Vil tippe "vilkårene" her handler mer om at SAS Forward blir løst og at selskapet blir et going concern. Alternativet er da at NO og SE blir kreditorer i boet. Man har nok regnet seg frem til at aksjeposten en vil eie i et going concern sannsynligvis har høyere verdi, enn det lille man vil få igjen som kreditor ved en konkurs.

Eddie47 and tobeornot999 like this.
  19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Dessverre er det nok ikke riktig så godt som det.

SAS skylder mesteparten av pengene til andre enn de skandinaviske statene som nå har gitt "redningsbøye".

Av nesten 30mrd SEK i selskapets rentebærende gjeld, er ikke en gang 1/3 av dette gjeld til Norge, Sverige og Danmark.

Leasingforpliktelsene utgjør mye av den resterende gjelden og kan nok fortsatt knekke SAS.

Og i tillegg til gjelden som må saneres, trenger de å finne noen som er villige til å stille med 9,3 mrd SEK i ny egenkapital på toppen av det hele. Danske staten er vel den eneste som kan tenkes å bidra med en stor bit av dette - men beløpet er enormt selv for en statlig aktør. Som har råd, men må tenke på realpolitikk også.

Henrik and themichael like this.
  20. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Danskene kan ikke ta en altfor stor del av dette heller, om jeg forstod pressen rett. Om vi sier 3 mrd, så klarer de sikkert å selge nok bacon til å dekke regningen.

Del denne siden