Vi sponser i realiteten danskene.
Når Norge får det som vil være verdiløse i bytte mot lånet på 1,5mrd SEK.
Men danskene må punge ut med langt mer - og har forsåvidt lovet det til SAS allerede.
Så det kan tenkes at forholdstallet mellom hva Norge og Sverige i praksis gir bort til bolaget og hva Danmark bidrar med blir relativt fornuftig alt i alt.
Man kan jo også sammenligne med Norwegian og norsk stats hjelp der.
Selv er jeg en sterk ikke-tilhenger av statsstøtte til flyselskaper. Men covid tiden var spesiell for næringen, og relativ rettferdighet mellom flyselskapene gir også fornuftig mening. Etter først det ene selskapet fikk gjelds konvertering.
Norwegian har klart seg så bra at statens "investering/lån" kanskje kan betale seg. Mens SAS nesten alltid har vært synonymt med tapte penger.
Det er jo likevel lov å håpe på (selv om jeg ikke tror noe som helst på det) at de "tar en Norwegian" og klarer å bli lønnsomme igjen. Lenge siden sist, men de var tross alt et godt drevet selskap en gang for 20+ år siden

Vis alt...