SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

1. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Om ikke EU skal gripe inn, kan nok ikke danskene utvide sin eierandel for mye uten å bli beskyldt for statsstøtte. Er mange gode argumenter begge veier her og det blir hvertfall en spennende såpeopera å følge med på framover. Det viktigste er jo at de lander noe som er bærekraftig og ikke blir en ny føljetong om ett eller to år, men jeg er litt skeptisk. Jeg tror heller ikke noen av regjeringene utøver noen direkte innblanding, men det finnes mange måter å signalisere et standpunkt på, så får det blir opptil SAS-ledelsen hvordan de agerer. Jeg har fortsatt en sterk følelse for at de "ønsker" en type restrukturering som Norwegian hadde og på mange måter ser at de ikke kommer seg videre uten, men time will show :) Det blir nok uansett ikke like lett nå..

En liten "solskinnshistorie" til slutt, var at jeg idag ventet 15 min på tlf for å få booket om en billett. Jeg hadde kjøpt inn niste og de herligste drinker med forventning om noen timer på telefon, så det får jeg spare til jeg skal hjem igjen... ;)

tobeornot999 liker dette
  2. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    Danskene er nok mer opptatt av å redde CPH som hub med tilhørende arbeidsplasser og går derfor inn med ekstrakapital. Det finnes ellers ingen grunn til at CPH skal fortsette som hub all den tid de ikke har et solid nasjonalt "feeder-nettverk" slik OSL og ARN har?

Eddie47, themichael and tobeornot999 like this.
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Helt sant! Kun historiske årsaker og hestehandel som gjør at CPH er hub.

Og danskene må nok betale dyrt for at det skal fortsette. Det har de signalisert at de er villige til - og selvsagt nettopp fordi CPH flyplassen og tilhørende virksomhet er en så stor arbeidsgiver i dansk og hovedstadsregion-sammneheng.

The_Dude liker dette
  4. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har skrevet dette før og fått påpekt at CPH har ganske mange i catchment area. Skal sies at jeg også sammenlignet CPH med FDE i samme post.

Pingus liker dette
  5. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,545
    Bonuspoeng:
    93
    Husk også at det er valg i Danmark snart, så neppe mange politikere som vil ha en kollaps på CPH i fanget midt i valgkampen....

The_Dude liker dette
  6. jonss

jonss Metaprokrastinator

Likes mottatt:
    1,248
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 28. juni 2022
    markus, sutenai, AndersWE and 5 others like this.
  7. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,242
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser ut som at pilotene har bestemt seg for å slå SAS konkurs, så får vi se om de virkelig mener dette, i såfall er de stokk dumme! For da overlater de jo bare ett krater i det Nordiske markedet som andre flyselskaper som Wizz air, Ryanair osv... vil fylle opp. Det er ikke bra :(

Gribb and tobeornot999 like this.
  8. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,184
    Bonuspoeng:
    93
    Delvis enig her, altså ledelsen har rotet det virkelig med å kombinere nordiske arbeidsmodellen og ønsket billettpris (les: 299 kr til Spania og 999 kr til USA/Asia). Det skapte jo mer stress for dem som er avhengige av flere regionale infrastrukturen som drives av SAS.

Disse 900 pilotene vil ikke få særlig sympati for deres viljen på konkurs, med tanke på alle andre arbeidsgrupper i SAS Group som lever av å få brød på bordet og taket over hodet betalt av deres arbeidsgiveren SAS.

Også passasjerer som ønsker å få endelig reist av gårde etter covidshit er ferdige, nå opplever de at planen går vasken. EU261 passasjerrettigheter kan de se langt etter dersom at SAS går i konkurs, da de har ikke friske penger tilgjengelig.

Jeg er delvis uenig med utsagnet om at «selskap som følger ikke nordiske arbeidsmodellen har ikke noe med Norden å gjøre.» Mitt svar: Jo fordi, se på Ryanair og Wizzair flyr fortsatt til og fra Norden. Nordmenn flest handler der det er billigst. Nordiske arbeidsmodellen er ikke billigste alternativet arbeidsgiver kan ha, dessverre.

9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke sikkert dette er så dumt av sas, egentlig.

De får fylt opp flyvninger de allerede har satt opp, og alle som har forsøkt å booke vet at man i realiteten ikke ender med å betale lokkeprisen uansett. Så gjennomsnittsprisen de oppnår pr sete kan fortsatt være god - samtidig som reklamen viser at de møter lavpris selskapene og ikke er langt dyrere bare fordi de er sas.

Og så kan sas selge dyre billetter mange steder innenlands i Norge, det betalingsviljen er stor og det ofte ikke finnes konkurrenter.

I tillegg, som en side-note, så betaler jo faktisk folk dyrt med sas ofte på OSL-BGO ruten, hvor det finnes mange billigere konkurrenter. Så frekvens på avganger, kundelojalitet og andre ting (feks firma-avtaler) spiller også inn på valget av selskap.

Litt som REMA ikke selger frossen ribbe til 200 kr, hvis den koster 70 på Kiwi. Men samtidig tjener de selsvagt penger på andre produkter kunden plukker med samtidig.

The_Dude and Spielhaug like this.
  10. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Kjerneproblemet til SAS er vel høyere billettpriser (pga høyere kostnader), men gjerne ikke noen opplevd merverdi for den som betaler (det ligger en del implisitt merverdi der, men den har bare verdi når ting går galt). Det finnes mange måter å spare penger på, det er bare det at nedbemanninger og kutt i goder er den enkleste og kjappeste.

Veldig mye av top management sitter på f.eks 3-års kontrakter. De er bare interessert i tiltak som virker, eller ser ut til å virke, innenfor sin egen regjeringstid. Store, strukturelle endringer som tar tid før de viser seg i regnskapet - meningsløst for en person som får forlengelse og bonus basert på mer kortsiktige mål.

SayWhat and tobeornot999 like this.
  11. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,072
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror mange er villig til å betale endel ekstra for regularitet, og det er «gratis» hvis man planlegger for litt ekstra kapasitet og bemanning. Sistnevnte gjør alle flyselskap ved å ha standby-vakter. Hvis du vet at flyet kommer til å gå eller i verste fall blir satt på neste betaler jeg i hvert fall gjerne for. Om det er kaffe og te i økonomi eller kvikk lunsj i plus er ikke så viktig hvis jeg kommer frem når jeg skal.

12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, dette er jo en av de implisitte kvalitetene. Men veldig ofte har jeg opplevd SAS-priser som er 2-5x dyrere enn spiselige LCCer som Norwegian og Flyr. Da dropper jeg gull-fordelene og håper at alt går bra :) Aprilturen min til Paris kostet meg og medpassasjer ca 3500 t/r med håndbagasje hos Flyr. SAS skulle ha 16k for nøyaktig det samme.

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,717
    Bonuspoeng:
    293
    8000 kroner per person i Go Light? :eek:

14. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, helt wacked.

tobeornot999 liker dette
  15. shu

shu Medlem

Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
  16. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
  17. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Står endel her

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ette-a-betjene-sine-kunder-gjennom-prosessen/

Upåvirket drift – fortsatt kundebetjening

SAS' drift og planlagte flyvninger er upåvirket av chapter 11-begjæringen, og dets styre og ledelse beholder ansvaret for selskapets virksomhet. SAS' reservasjoner, kundeservice, SAS EuroBonus og all annen kundeservice og systemer vil fungere som normalt. Atskilt fra chapter 11-prosessen, vil streiken igangsatt av SAS Scandinavias pilotforeninger fortsette å påvirke planlagte flyvninger.

SAS vil videreføre billettrefusjoner, samt innløse reisekuponger og betalinger eller kreditter i tilknytning til bagasje- og servicekrav, i samsvar med gjeldende retningslinjer.

shu liker dette
  18. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
  19. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Strengt tatt er det vel bare beskyttelse fra kreditorer, som nå ikke kan ta beslag/pant i selskapets eiendeler.

Men tidspunktet tolker jeg som en klar beskjed til pilotene: Snart kan dem nytte den norske modellen og gå på NAV.

20. Pingus

Pingus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,586
    Bonuspoeng:
    113
    themichael liker dette

Del denne siden