stemmer, lavprisselskaper tilbyr fragmenter av lista mi. Har feks de fleste rewards’ene til Norwegian, og til innlandsbruk funker fast-track med dem ok, man får en koffert ekstra (litt dårlig med norwegian-lounger riktignok). MEN: mye av sjarmen med å holde seg til Star Alliance er jo at man av og til får oppleve first class, eller long haul biz. Ingen av lavprisselskapene kan matche det nivået. Premiumseter interkontinentalt hos feks Norwegian (nå Norse) er vel mer å sammenligne med premium economy hos allianseselskapene. Det eneste reelle alternativet som kan levere det jeg listet opp jo dermed OneWorld, men de har et svært begrenset tilbud i Norge og jeg antar det vil være mye mer utfordrende å oppnå elitestatus livet ut hos dem
Vi kan vel snu situasjonen (tilbake til tema) til å si at med SAS Go er produktet lavpris, mens prisen ikke er det - for de fleste (altså ikke status-holdere). Og det er jo et av SAS sine store problemer.
Veldig enig. Oppsummeringen etter "MEN" er jo grunnen til at jeg også fortsetter å samle opp til EBD selv også. Poengene er blitt mindre verdt, men det finnes noen få gull flak av første klasse det ute om man leter. Selv er jeg ikke riktig så ivrig at jeg flyr akkurat når LH sier "hopp". Men jeg skjønner dem som gjør det, etter å ha opplevd first på andre selskaper (BA). For det er en spesiell opplevelse. Om enn ganske lik business på long haul. Med gode flyselskap.
Sist jeg reiste med ryanair sølte de rødvin på buksen min i det de tok naboen sitt glass, etterpå presterte samme person å si at "red wine on your pants means good luck" i det han prøvde å selge meg et flaxlodd. Det ble siste gang med ryanair.
Noen tanker om hva en eventuell SAS konkurs ville ha å si for lifetime gold medlemmer? Vil Star alliance status bestå etc... Er i 10 inntjeningsår som diamant nå, ville vært surt om det røk så nært...
Ville ikke hatt store forhåpninger om å få overført eviggullet til et annet selskap for å være ærlig.. Kunne jo vært gøy å spekulere i om f.eks. Flyr kjøpte opp programmet og implementerte det selv, men det er nok kanskje ikke realistisk. Kan være at eurobonus består som et fritt selskap også, hvor man kan bruke poeng på en annen måte.. Og selskapet til Widerøe selvfølgelig
Ikke utenkelig at man får Lifetime i Miles and More ved et oppkjøp: https://thepointsguy.com/news/lufthansa-miles-more-changes-2021/amp/ men det blir vel frequent flyer og ikke senator.
Ryanair + ett kredittkort som gir priority pass + reiseforsikring eller SAS gull i monkey class.... Hva er best?
SAS. Isolert sett. Men ikke nødvendigvis samme svar om du hadde tatt med at prisen sikkert er 3-5 ganger så høy hos SAS.....
Eller Ryanair long haul. Men, dersom det er en kort flyreise innen Europa, så er jo ikke forskjellen så stor. Heldigvis finnes andre alternativer enn Ryanair.
SAS gull. Business check-in, fast track, extra luggage, priority boarding, priority luggage og tilgang til alle star alliancelounger er bra. Hvis deler av reisen er med annet selskap er det kjekt å ha fått sjekket inn hele veien. En annen viktig detalj er når en avgang kanselleres eller du må omroutes. Veldig greit å ikke vente tre dager på neste fly (edit: personlig foretrekker jeg også at jeg ikke bidrar til samme nivå med sosial dumping som ryanair virker å gjøre)
Enig i det meste her, og det er også grunnene til at jeg har pleid å velge SAS. Imidlertid er påliteligheten veldig dårlig for tiden, og du kan risikere at de enten ikke flyr når de sa de skulle fly da du bestilte billetten, eller så kansellerer de i siste liten og omruter deg kanskje til noe du kan bruke. Hadde det ikke vært for ett år igjen til LTG (hvor mye det måtte vise seg å være verdt), så hadde jeg flydd mye annet enn SAS nå for tiden, dessverre..
Det er det sikkert, og det hadde vært å håpe på at pilotene i SAS snart skjønner før de blir nødt til å søke jobb hos Ryanair fordi de bidro til å kjøre SAS på ræva. Å svelge en kamel er nok bedre enn både NAV og Ryan..