SAS sine økonomiske utfordringer (Chapter 11-prosessen) og veien videre

Tråd i 'Nyheter' startet av Kaffen, 24. okt 2021.

  1. Kjetil L

    Kjetil L Senior Medlem

    Innlegg:
    537
    Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Her spørs det vel også kanskje litt på hva som skjer videre med EB.
    Om det er et annet selskap, eksempelvis LH som kjøper opp hele greia, så kan det kanskje være de tar en re-issue av alle eksisterende billetter på 220.

    Nå er det selvfølgelig ikke gitt, men om de skulle ønske å suge inn hele EB i M&M så ville det nok vært et fornuftig grep for å beholde tilliten til de nye 6 mill kundene.

    Er vel begrenset med hvor mange spenstige bonusreiser de eventuelt må bite i seg også, da det har vært vanskelig å booke i den senere tid, og en god del er nok også relativt simple reiser.
    Eneste unntaket er rene SK-reiser, her vil det være en litt større diskusjon hva som lønner seg for LH, men ser ikke bort fra at om de ser på Norden som et aktuelt marked og støvsuge opp alle bonus-nisser så vil de kanskje også se nytten av å erstatte SK OSL-EWR med OSL-FRA-EWR eksempelvis.

    Men ja, dette er spekulasjon på et meget høyt nivå - og med det svært lite sannsynlig, men en gøy tanke (kanskje?)..
     
    Meursalt, Eddie47, RoadKing and 3 others like this.
  3. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    I veldig runde beløp: ja.

    Men svaret er litt mer komplisert enn det: det er ikke uvanlig at långivere får pant i adskillig større verdier enn størrelsen på lånet. Bla for å kunne ha dekning innenfor pantet også for ubetalte renter (som er enormt høye i SAS sitt tilfelle) og andre inndrivingskostnader dersom lånet ikke betales som avtalt.
     
    Storbaba and The_Dude like this.
  4. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Popcorn …
     
  5. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, hvis først noen andre *A selskaper skulle sluke EB er LH det aller beste vi kan håpe på.

    Og så ville feks OSL-ARN-BKK bli til OSL-MUC/FRA-BKK eller i ditt eksempel OSL-FRA-EWR istedet for OSL-EWR/OSL-CPH-EWR.

    Bortsett fra akkurat EWR, så går jo alle SAS sine langruter via ARN eller mest CPH uansett - så da er det ikke et stort tap å istedet reise med et Lufthansa som forstår seg på service (i motsetning til SAS) når man uansett må mellomlande i Europa.
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt, om man ser bort fra at det er veldig mye vanskeligere å få Senator enn EBG så er LH et bra alternativ.

    Om det innføres "Nordicwings" så vil jeg ha royalties da jeg har spådd dette som et alternativ før.. Men om alt faller under Eurowings er det vel kanskje like greit som dagens SAS med gardinskrekk og "kaffe eller te mr EBD?" .

    Men, om de forlenger alle Gold4Life til tifetime Senator er jeg mer enn happy :)

    Direkte fra KRS til FRA hadde også gjort veldig mye enklere for meg, men tror vel ikke det kommer til å skje med det første. Antakeligvis klarer Anko å redde LCC SAS og forbedre hele konseptet til nye høyder.......

    Ellers er det jo KLM av de store som har best grep i Norge. Med noen justeringer kan de kanskje kjøre en del 5th freedom og ta en god del flere direkteruter i Norge. Og til slutt Finnair, de flyr jo en del for Widerøe allerede og har vært aktive på ARN.

    Er mange muligheter å spekulere i, men personlig tenker jeg nok at SAS klarer seg, selv om det blir et mindre attraktivt produkt blir idioter som meg å fly de videre.....
     
    Eddie47, tobeornot999 and holmen like this.
  7. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, der er vi vel mange i samme båt :p

    Tror selv også både at SAS overlever og at jeg kommer til å bruke dem mer enn nok på de rutene hvor det ikke finnes gode alternativer. Og det er jo tross alt endel.

    PS: Spennende tanke om Nordicwings da! Det burde jo være en mulighet. Hvis ikke LH som eventuell eier velger å holde på SAS navnet siden i Norden siden det er innarbeidet.
     
  8. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Word, vi er nok mange som er der, så lenge det ikke finnes konkurranse i fornuftige allianser.
     
  9. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Ser den, men det finnes vel gode kredittkort der også med opptjening.

    Dette er tilgjengelig bare i US, men ser jo ikke dumt ut:

    upload_2022-9-11_22-48-3.png
     
  10. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Siden vi er inne på ville spekulasjoner: Et SAS-konkursbo ville jo vært en fin-fin måte for Jetblue å vokse på. Om vi ser hvilke LCC som har lykkes og ikke lykkes i skandinavia, så passer Jetblue ganske godt inn.
     
    tobeornot999 liker dette
  11. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Er fan av Jetblue, men som andre amerikanske selskap er det begrenset til 49% eierskap. Eller du kanskje mente at Jetblue skal kjøre long haul selv til Skandinavia?

    Mitt best guess er IAG, at SAS blir et "value" selskap på linje med Aer Lingus. Long haul flåte av lav kapitalintensive A330 kombinert med A321(x)LR. Destinasjoner er BOS, ORD, NYC, PHL, IAD, SEA, YYZ, MIA, LAX og SFO i forskjellig mix av flåte og frekvens. I tillegg til samarbeid med AA/BA så blir det samarbeid med Alaskan og Jet Blue. Østover samarbeid med Qatar og kanskje litt egne direkteruter til India, Pakistan, Iran/Irak og UAE. Hiv in en luftbro til LHR i JC med BA for andre long haul destinasjoner.
     
    tobeornot999 liker dette
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Det hadde jeg digget!

    Noen som vet hvor mye "styr" det er å bytte allianse for et flyselskap? For da må de jo nødvendigvis til OW og ut av Star.
     
  13. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Det kommer jo an på om selskapet skal fortsette som egen entitet eller eller blir assimilert av det kjøpende selskapet.

    Om det skal være egen entitet, så er det nok en jobb som beror mest på selskapets egne systemer. Alle middle men (Sabre, Amadeus etc) takler nok dette ganske greit i sine systemer. Men om SAS f.eks har bygd *A prosesser, mekanismer, regler og begreper direkte inn i systemene sine... så tar det nok en del tid og penger.
     
  14. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    SAS må ut av Star*, men ikke nødvendigvis inn i OW, Aer Lingus er ikke med i OW, men har utstrakt samarbeid med sine joint venture partnere, samt en del andre ikke OW selskap. Tror slutt resultat for oss ville vært det samme, kanskje litt vanskelige å få god bruk av CT, men Avios kan ko flyttes ganske fritt.
     
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    CT (på norske Amex kort) er et SAS/*A/Amex samarbeid. Så det ryker nok i så fall.

    Men om Lingus vet jeg ikke stort, annet enn at det høres merkelig ut dersom SAS skulle velge å være allianse-fri og "assosiert" slik jeg tolker deg at Lingus er?

    Da forsvinner jo alle fordelene for kundene med alliansen, på samme tid som det fortsatt koster SAS penger å innfri billetter betalt med poeng fra dem brukt hos et annet flyselskap. Verste av to verdener sett med både SAS og kundenes øyne, vil jeg si.

    Mye heller skikkelig OW samarbeid, i så fall. Finnair og flere østover på SAS pnr. Og BA samt endel mindre selskaper vestover.
     
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Ser ikke poenget i å spekulere i noe som helst, bortkasta energi etter min mening. Tror heller jeg vil bruke tiden på å prøve å finne noen billetter i biz til et fjernt reisemål...

    Antar alle tror/håper/ønsker at SAS skal bestå - så da går vi for det. Skulle det verste skje, er det ikke noe annet enn å forholde seg til - når det ev. måtte inntreffe. Men satser på at den dagen ikke kommer....
     
    markus and holmen like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Mye med IF som er bortkastet energi, hvis du vil se slik på det :)

    Man redder ikke verden ved å poste dagens hotell utsikt heller. Men vi driver nå med det...

    Samtidig synes endel av oss andre det er ok å diskutere både ønsker og ideer om fly-allianser osv. Så da er du jo helt fri til å hoppe over akkurat den diskusjonen hvis du ikke vil delta
     
    Frode789, devant, Gullars and 2 others like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,574
    Bonuspoeng:
    293
    Det er det dummeste jeg har hørt! :p:D:rolleyes:;)
     
    Eddie47, Storbaba, Are and 1 other person like this.
  19. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg sa ikke at JEG så slik på det :D :p
     
    holmen liker dette
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Frode789, EndreD, Insomnia4u and 3 others like this.

Del denne siden