SAS til Los Angeles og Lufthansa hjem

Tråd i 'Reisebrev' startet av KainBenwi, 21. jan 2023.

  1. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Viewer discretion is advised: Dette leserbrevet vil inneholde store inntak av alkohol.

    Denne turen var opprinnelig planlagt og bestilt som en kjærestetur, men endte opp som en guttetur. Mer om det senere. Først litt om meg selv. Jeg er en mann fra Sørlandet i sin beste alder, men som snart nærmer seg toppen (40-årskrisa truer i horisonten). Jeg ble smittet av bonusfeberen for en 7-8 år tilbake - mye takket være dette forumet. Det har vært mye læring og noe feiling, men det har i alle fall gjort at jeg har fått flere store opplevelser jeg neppe hadde opplevd uten. Jeg har vært så heldig at jeg har hatt gleden av å fly både Thai First og Asiana First (snikskryt?), i tillegg til en rekke ganger på SAS business, på bakgrunn av kunnskapen dere her på forumet deler av. Tusen takk! :)

    Så over til dagens reise. Da jeg i desember kom over to billetter med SAS business til Los Angeles i slutten av januar var det bare å slå til. De eneste tilgjengelige billettene var ankomst i LA 22. januar og hjemreise 23. januar. Mer enn nok tid til på oppleve LA tenkte jeg, men ikke alle skulle vise seg å være enige i det. Billettene ble booket med poeng og en CT. Opprinnelig ble turen bestilt til og fra Oslo - via København - siden det ikke gikk noen fly fra Kristiansand til København som passet med flyet videre til Los Angeles. Men så fant jeg ut at jeg kunne reise til København dagen før og ha en 19 timer lang layover. Så etter en telefon til SAS og 300 kroner fattigere var billettene booket om. Det skulle bli langt fra siste gang jeg skulle punge ut for et endringsgebyr.

    Etter at billettene var bestilt var det å overtale kjæresten til å bli med på tur. Hun var for å si det mildt meget skeptisk til en så lang reise for kun ett døgn i Los Angeles. Mine formaninger om at det er gøy å fly og at vi skulle kose oss på businessclass var ikke helt overbevisende for henne. For å gjøre en kort historie enda kortere: Hun ba meg til slutt om å reise med noen andre (vi tok i stedet en kjærestetur til Dublin like etter nyttår).

    Med kjæresten ut av bildet måtte jeg tenke på hvem som ville være gal nok til å bli med på en svipptur til Los Angeles. Jeg hadde tidligere flydd en sånn svipptur med 18 timer på bakken til Miami og jeg må innrømme at det ble noe ensomt på en totalt over 20 timers flytur. Derfor hadde jeg lyst til å finne noen å reise med. Jeg har en kamerat som ble med på en tur til London og lounge-safari på Heathrow i fjor, så jeg spurte han. Han nølte ikke og ville gjerne være med. Da var det i boks - etter å ha betalt nok et endringsgebyr. SAS hadde på dette tidspunktet endret på reiseruten så hjemreisen måtte bookes om. Jeg prøvde meg med at det gjorde at min opprinnelig reisepartner ikke kunne reise likevel (vi kom 8 timer senere hjem), men at jeg hadde funnet noen som kunne overta billetten og om vi kunne endre navn gratis - men det gikk de ikke med på.

    Etter nyttår begynte jeg å lure på om det kunne være mulig å booke oss om fra SAS biz til Lufthansa Firstclass på hjemreisen. Siden Lufthansa ikke flyr denne ruten i helgene var hjemreisen eneste alternativet. Det ble mange timer med søking uten hell, men plutselig på mandag så dukket det opp 4 ledige billetter på søkemotoren til United. Men før jeg rakk å handle var billettene borte igjen - jeg tenkte at noen andre hadde booket dem og at drømmen om å oppleve Lufthansa First måtte glemmes for denne gang. Jeg fortsatte likevel å søke litt mer og to dager senere - på onsdag - dukket det plutselig opp 5 ledige billetter på søkemotoren. Denne gangen nølte jeg ikke og ringte direkte til gulltelefonen til SAS. Først kom jeg ikke frem, men på andre forsøk var det en engelskspråklig (dog noe gebrokkent) dame som svarte. Hun var meget behjelpelig og klarte til slutt å booke oss inn på Lufthansa First fra Los Angeles til Frankfurt - selv om det var en nervepirrende telefonsamtale med mye venting, håp og frykt for at det ikke skulle gå i boks. Og selv når jeg trodde alt var i orden måtte jeg vente i halvannet døgn før billettene omsider ble utskrevet. Jeg må innrømme at det har vært en liten berg-og-dalbane psykisk å sitte i flere uker å søke, håpe og finne billetter på First Class - for så å se dem forsvinne - og dukke opp igjen. :D Og når man omsider tror alt er i boks, så dukker det stadig opp nye skjær i sjøen. Men etter nye endringsgebyr, både til *A og SAS denne gangen, var alt til slutt i boks!

    Så nå venter en tur med SAS business på utreise og Lufthansa First på hjemreise. Men først en øl på Kjevik! (Fortsettelse følger)

    Insideflyer tag.jpg Øl Kjevik.jpg
     
    AirMags, Liza, Lillegutt and 45 others like this.
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    God tur og enjoy F !
     
    KainBenwi liker dette
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,585
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig :), god tur!
     
    KainBenwi liker dette
  4. haifinn

    haifinn If u are bored flying, your standards are too low

    Innlegg:
    1,435
    Likes mottatt:
    12,596
    Bonuspoeng:
    183
    God tur, tøm tralla:D
     
    Sunnfjordingen and KainBenwi like this.
  5. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    65444F0B-BD56-4D1F-B5C1-E07AB3E33333.jpeg 0F27E2F5-BA76-43E1-BB5A-657D13679DA2.jpeg Først en tur innom innenriksloungen for en Dahls og så en tur innom utenriks for litt cider fra Mikeller, chips og vintersport. Nå går turen videre til København hvor vi har booket bord på Maple Casual Dining.
     
    AirMags, Liza, Fly med oss and 22 others like this.
  6. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,243
    Likes mottatt:
    22,481
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Kos dykk utan for mykje måtehald. Eg gjentek oppmodinga til @haifinn; tøm tralla!
     
    Wiolenze, KainBenwi and Spielhaug like this.
  7. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Kost oss skikkelig på Maple Casual Dining. Anbefaler å ta turen innom her hvis man skal til København. Et av de bedre stedene jeg har besøkt! Promillen er ganske høy og det spørs om det ikke blir en tidlig kveld i dag. Samtidig er ikke avreise før klokken 11.45 i morgen tidlig… 6D94F984-2BD7-409D-B601-4D5B9D468C5C.jpeg 685546B5-3D35-4B62-9A4A-353195D7B980.jpeg 5F38FE6E-FFC4-4EB1-BEE6-570A253F96C9.jpeg 0CDA83A8-87B6-45F0-9FE7-EE1AC38A0B47.jpeg
     
    AirMags, Kalsnes, kjeeli and 32 others like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ser nydelig ut enn så lenge, god tur videre!
     
    KainBenwi liker dette
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,529
    Bonuspoeng:
    183
    LH456/457 går daglig, lørdag og søndag inkludert.

    God tur:)
     
  10. joakimh

    joakimh Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    God tur
    Hilsen fra 1A
     
    AirMags and KainBenwi like this.
  11. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    78F34B3B-15FD-4D4C-9143-19FCC4A44870.jpeg FBF7B481-011A-4D91-82D1-2E55707302BA.jpeg Da er man klar for takeoff fra København. Gårsdagen ble litt hardere enn planlagt, så formen er ikke helt på topp hos verken meg eller reisefølget Flyturen til Købehavn i går bød ikke på noen store opplevelser, men crewet var meget hyggelig i alle fall. Nå gleder vi oss til å oppleve maten og servicen på business - spesielt min kamerat som er førstereisgutt. 5B414FEA-719C-4BF4-9797-3F2AAD33ABC6.jpeg
     

    Attached Files:

    AirMags, tobeornot999, Liza and 24 others like this.
  12. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Kan melde om god stemning på vei over Grønland. Fyllesjuken tidligere i dag er effektivt drukket bort. Vi har også fått et hyggelig bekjentskap av Joakim på 1A som tilfeldigvis oppdaget her på forumet at vi er på samme fly! Forretten med laks var meget god. Hovedretten med andebryst var dessverre ikke like god. Den var ganske tørr og ikke allverdens til smaksopplevelse, men tilbehøret var helt greit. God dessert som ble fulgt opp med gode mengder portvin og søtvin.

    (Nettet er litt dårlig her, så får ikke lastet opp bilder for øyeblikket)
     
  13. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    A3651B01-49FB-4B50-883B-07F4366F3C34.jpeg F6F2E83F-E91C-48D8-A559-6C34337B4700.jpeg A3651B01-49FB-4B50-883B-07F4366F3C34.jpeg D6540EFF-2AD9-4951-86D5-7E1EF557FE36.jpeg 8CF9117A-12F4-401C-B052-0D5E5CE6235D.jpeg Good old Arsenal! Deilig følelse i 36.000 fots høyde da jeg omsider klarte å få nok internettforbindelse til å laste inn VG live og se at Arsenal hadde gått opp i en 3-2 ledelse Nå feires det med en IPA mens solen står opp på utsiden!
     
    Last edited: 23. jan 2023
    AirMags, Kalsnes, Liza and 18 others like this.
  14. Fly med oss

    Fly med oss Stockholm

    Innlegg:
    401
    Likes mottatt:
    1,435
    Bonuspoeng:
    93
    God tur hjem, dette høres ut som en morsom tur! :cool:
     
    KainBenwi liker dette
  15. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Ai ai. Jeg må innrømme at jeg ikke var helt forberedt på hvor kraftig jetlag jeg skulle få med ni timers tidsforskjell. Etter at vi landet i Los Angeles i går var planen å gå en tur fra hotellet og opp til Griffith-observatoriet for å se solnedgangen. Dessverre gjorde kø i immigrasjon og i trafikken at vi kom for sent frem til å rekke det. Nå begynte jeg også å merke at jeg begynte å bli fryktelig trøtt og sliten. Planen var å ta en tur på byen, kanskje sjekke ut noe standup, men vi fant fort ut at det ikke var energi til noen store sprell denne kvelden. Vi gikk en tur rundt i området vi bor på og det var ikke allverdens å se på. Veldig mye uteliggere og narkomane som vandrer rundt i gatene og det er slått opp en stor teltleir like rundt hjørnet. Trist å se hvordan så mange amerikanere lever. Også langs hele veien var det teltleirer, mennesker som bodde under broer og i gamle slitte bobiler. Den amerikanske drømmen der altså!

    Planen var å spise taco fra en tacovogn rundt hjørnet her, men den var dessverre stengt på søndager. Vi fant et sted som serverte mat fra midtøsten og hadde en helt ok middag der. Da klokken passert sju og nærmet seg åtte var jeg så trøtt at jeg bestemte meg for legge meg. Energien var tom! Jeg tenkte at nå kom jeg til å sove som en stein, men neida. Til tross for at jeg var stuptrøtt ville ikke kroppen sove. Men omsider klarte jeg å slukne litt, før jeg ble vekket av reisekameraten min, som så at klokka på bordet viste 11.50. Han trodde vi hadde forsovet oss til flyet. Det skulle vise seg at klokken var 23.50. Siden har jeg slitt med å sove, men klart å duppe av ved noen anledninger. Da klokken passerte 04.00 ga jeg opp og tok meg en dusj og satt med ned her med dataen for å skrable ned noen flere ord. Vurderer å ta en tur opp til Griffith-observatoriet når solen står opp, så en i alle fall fått én turistopplevelse her i Los Angeles. Regner med å ta en Uber tilbake til flyplassen innen klokken 11. Avreise er klokken 15 og vi ønsker å ha litt god tid i Polaris-loungen i dag.

    Her er noen flere bilder fra gårsdagen: IMG_0253.JPG IMG_0286.JPG IMG_0291.JPG
     
  16. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Jammen ble det litt tid til å leke turist også. Siden jeg uansett ikke klarte å sove gikk vi for å se soloppgangen fra Griffith-observatoriet. Wow, det var en stor opplevelse! Så fikk vi også en liten tur innom Santa Monica beach. Ikke allverdens til opplevelse på denne tiden av året. Nå har vi omsider kommet frem til United Polaris lounge. Gåten fra vår opprinnelige terminal var i lengste laget - spesielt med gnagsår på det ene beinet. Men vi får håpe maten blir verdt den lange gåturen. :)

    IMG_0310.JPG IMG_0366.JPG IMG_0375.JPG IMG_0389.JPG IMG_0299.JPG
     
  17. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Dette! :D:D:D
     
    Kalsnes, Sunnfjordingen, view and 6 others like this.
  18. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Polaris loungen var absolutt bra - men jeg hadde nok ikke tatt den lange turen igjen - i alle fall ikke med gnagsår. :confused: Og vi hadde jo også hatt tilgang på ala carte meny på Star Alliance sin first class lounge like ved gaten. Personlig likte jeg meget god Star Alliance sin gullounge, hvor vi kunne sitte utendørs i en behagelig temperatur.

    IMG_0398.JPG

    Flyturen hjem var en stor opplevelse. Jeg har lenge hatt på min bucketlist å sitte mot hverandre på first og spise middag. Det var utrolig sosialt og fint. Jeg spurte crewet om det var greit og de hadde ingenting imot det.

    IMG_0477.JPG

    Det var fullt på First, men crewet var oppmerksom på oss hele tiden og nølte aldri med å tilby oss påfyll. Kaviaren var god, men kanskje ikke den beste jeg har smakt. Til forrett hadde vi alt fra scampi til spekeskinker. Veldig godt. For hovedrett gikk vi begge to for kalv. Den var helt grei, men ikke noen spesiell smaksopplevelse. Tror jeg må slutte å alltid gå for rødt kjøtt til hovedrett.

    Det var skyfri himmel på flyturen nordover fra Los Angeles og det var et spesielt - og øde - landskap der ute. Veldig fascinerende å sitte og se ned på.

    IMG_0447.JPG

    Jeg anslår at jeg fikk sove rundt 6-7 timer. Til frokost var det egg og bacon - og et stort glass champagne! Hjemreisen videre fra Frankfurt har ikke bydd på noen store høydare, men den matbiten vi fikk på den litt over 1 timer lange flyturen var milevis over hva SAS serverer på samme ruter. Vi rakk 10 minutter på First class loungen før det var boarding til København. Nå sitter vi på Kastrup hvor vi har en 7 timer lang mellomlanding...

    IMG_0393.JPG IMG_0441.JPG IMG_0448.JPG IMG_0450.JPG IMG_0454.JPG IMG_0462.JPG IMG_0468.JPG
     
  19. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Artig lesing, skikkelig heisatur!

    Ref våkne 23.50 første kvelden, den smellen har jeg gått på noen ganger også, mitt triks er å ta en melantonin tablett for å sikre noen timer ekstra søvn. Fåes på alle pharmacies, matbutikker etc der borte.
     
    KainBenwi liker dette

Del denne siden