Saudi Arabia åpner for turistvisum

Tråd i 'Reisemål' startet av henrikvd, 27. sept 2019.

1. henrikvd

henrikvd Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    Saudi-Arabia åpner nå opp for turister, og det skal dermed i teorien bli enklere å besøke landet.

"Totalt vil reisende i 49 land kunne søke om turistvisum fra lørdag, og visumet vil koste rundt 700 kroner. Ifølge myndighetene vil USA, Australia, Japan, Sør-Korea, Sør-Afrika, Brunei, Malaysia, Singapore, Taiwan og alle Schengen-land kunne søke om turistvisum. De utelukker ikke at det listen kan bli lenger."

Henter fra https://www.vg.no/reise/i/xPXLmn/sa...urister?utm_source=vgfront&utm_content=row-7?

furlong, Edvard, paron and 4 others like this.
  2. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Men det sto ikke noe om hvorvidt man da får turistvisum ved ankomst eller om man må søke hos en ambassade lang tid i forveien.

3. ME262

ME262 Medlem

Likes mottatt:
    852
    Bonuspoeng:
    93
    SA er forlengst krysset av listen, var der i 2003 ifm jobb. Her tester jeg sofaen på Heritage Center i Dammam.

AUT_7213.jpg

drsyk, paron, Edvard and 4 others like this.
  4. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    911
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ble kommentaren min slettet?

5. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,502
    Bonuspoeng:
    183
    Ikkje sletta, men flytta til denne tråden der temaet har vore omtalt før. Så kan vi holde denne tråden ryddig for dei som har spørsmål ang visumet.

6. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Blir spennende å se da, om det blir en type on arrival tjeneste eller om det må søkes på nett, som esta, eller om en må til ambassaden for å få turistvisumet sånn som for eksempel Kina driver på.

7. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    43
    Min tanke er iallefall at ingenting i denne verden endrer seg til det bedre uten av vi utveksler kulturelle erfaringer og inntrykk, så jeg har veldig lyst til besøke SA en dag. - men først vil jeg vite litt mer om hvor enklere de kommer til å gjøre dette.

jonss, Shyneno, Edvard and 2 others like this.
  8. henrikvd

henrikvd Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    629
    Bonuspoeng:
    93
    jonss, Shyneno, Edvard and 4 others like this.
  9. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Søk eVisa ved å klikke på knappen øverst til høyre her (bruk desktop PC/Mac):

https://www.visitsaudi.com/en/

Forbered et foto. Jeg tok bilde av passbildet, så det er null tvil.

https://visa.visitsaudi.com/Home/PhotoSpecifications

https://resizeimage.net/

For å velge de ulike datoene kan du klikke på turkis header.

Gyldigheten på visum er 12 mnd fra utstedelse, så datoer du oppgir for besøk er et forslag. Visum ble godkjent og aktivt innen en halvtime. Last ned visum og lokal forsikring i PDF, print ut og ta med. Belastet beløp var 1155 NOK. Du kan betale med Amex.

Ben Schlappig har lagt ut en liten beskrivelse her.

Som besøkende par kan dere dele hotellrom, både boys & girls. link

Last edited: 12. jan 2020
    snus_mumrikken and furlong like this.
  10. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,025
    Bonuspoeng:
    293
  11. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    milehigh, drsyk and Upsaker like this.
  12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,224
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som vet om det går å søke 72/96-timers transitvisum på nett eller ved ankomst?
    Finner kun transitvisa som del av booking med Saudia/Flynas, men det hjelper lite når man skal booke med EB. Har en rute med mellomlanding på ca 14 timer, og da må man ha transitvisum slik jeg forstår det, selv om det er internasjonal-internasjonal.

13. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,619
    Bonuspoeng:
    183
    Visumportalen på https://ksavisa.sa/ har valg for transitvisum.

milehigh and Rapolo like this.
  14. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,224
    Bonuspoeng:
    113
    Takk. Dessverre fungerer det ikke å få engangskode på mobil.

EDIT: Man trenger ikke engangskode på mobil, man kan trykke seg videre etter at eposten er bekreftet og resten av informasjonen er fylt ut. Det endte for min del med vanlig visum, siden jeg trodde jeg ikke kunne gå videre uten engangskode for mobil på denne siden. Litt kjipt med 1,200,- for vanlig visum når man kunne søkt via lenken over og fått transit visum til $24.99. Jaja, man lærer så lenge man lever.

Last edited: 28. okt 2024
  15. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,348
    Bonuspoeng:
    183
    https://www.regjeringen.no/no/tema/..._saudiarabia/id2416470/?expand=factbox2859424

Visum: Saudi-Arabia har innført e-visum (mot en avgift) for alminnelige turister og for muslimer som ønsker å gjennomføre Umrah («den lille pilegrimsreisen»). Dette er en relativt enkel prosess som har kort behandlingstid. Visumet kan søkes på forhånd via visitsaudi.com, eller ved ankomst ved utvalgte flyplasser i Saudi-Arabia. Turistvisum er gyldig i ett år fra utstedelse og kan brukes for besøk opptil 90 dager.

NoLimit and Calling like this.
  16. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,224
    Bonuspoeng:
    113
    Den siden fungerer forsåvidt fint, men her er det standard e-Visa som bestilles. Tenkte bare å sjekke om det var mulig å gjøre det noe rimeligere enn de 1200,- NOK for vanlig visa for en 13 timer lang mellomlanding.

EDIT: Man kan søke transitvisum via https://ksavisa.sa/ til ca $25 USD. Gjelder for transit opptil 96 timer.

Last edited: 10. nov 2024
    milehigh liker dette
  17. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,224
    Bonuspoeng:
    113
    Har en gjennomgående reise inn med SV og ut med GA med 13 timer i JED og tenkte å utforske byen før jeg drar videre.

1) Har noen reist med innsjekket bagasje på tilsvarende connection? Må man hente ut og sjekke inn eller går den hele veien om den er tagget helt frem?

2) Alternativet er å ta bagen/sekken som håndbagasje. Er det noen som har sjekket inn på Terminal H i JED og kan gi noe input på hva man bør beregne av tid til innsjekk/security/passkontroll Forstår det er en del mindre reisevante passasjerer på disse rutene.

18. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    9,348
    Bonuspoeng:
    183
    Har du søkt om transitvisa? Erfaring?

19. Flybu

Flybu Medlem

Likes mottatt:
    531
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg prøvde å søke nå, men det er bare feil med opplasting av bilde. Det står også at man skal liste alle reiser til andre land siste 5 år med purpose og dato. Noen som har erfaring med dette? Bryr de seg?

Skal ikke en gang inni landet, men kun transfer. leser på UK sine sider at transit visa er nødvendig i Saudi da det er 2 forskjellige bookinger.

Turen starter i dag og skal via Saudi om en ukes tid.

20. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,224
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg forsøkte først via den nye siden, men fikk ikke til å få engangskode på SMS. Endte dermed opp med å søke vanlig turistvisum (gyldig 365 dager) via lenken norsk UD har på sine sider ( https://visa.visitsaudi.com/ ). Det var mye frem og tilbake for å få bildet i riktig format/kvalitet/størrelse (både pxl og kb). I det søknaden var betalt og fullført tok det kun få sekund før jeg hadde visum på epost.

I ettertid oppdaget jeg at den nye visumsiden hvor jeg ikke fikk bekreftet telefonnummer, at bekreftelse av telefonnummer ikke var nødvendig og man kunne trykke ‘videre’ uten. Her kunne man søke transitvisum opptil 96 timer til en pris på $25 USD som er 1/4 av prisen for et vanlig visum.

For å ta bort et uromoment fylte jeg ut listen over land jeg har besøkt de siste fem år, inkludert dato for besøk og formål. Har vel nærmere 60 land i den perioden, så det tok tid. Liste kun opp landet en gang uavhengig av antall ganger besøkt i perioden.
    Fra et pragmatisk perspektiv tenker jeg at dette er mindre viktig og om man i det minste reflekterer hva som er stemplet i passet så er man innenfor.

Så vidt jeg har forstått trenger man ikke visa ved transit om man 1) Har gjennomgående billett og 2) Har transitt kortere enn 12 timer.

Man kan få visa on arrival, men har leste at det potensielt kan ta lang tid.

Jeg flyr via JED på lørdag og skriver nok om hvordan det var.

jgroneng, milehigh and Flybu like this.

Del denne siden