Splitte en enkelt booking i to PNR?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 22. sept 2015.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Før jeg ringer 05400 og må la meg frustrere av en mer eller mindre medgjørlig svenske:

    Er det noen som vet om det er mulig å splitte en eksisterende t/r booking i to PNR? Det korte av det lange er at to ulike statlige institusjoner skal refundere hver sitt leg av reisen, og å dele samme PNR (med tilhørende sum) i to var ikke godt nok for dem. La gjerne edder og galle flyte over byråkratene, men først og fremst: Er det noen som vet om dette i det hele tatt lar seg gjøre?
     
  2. Corleone

    Corleone Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, det er mulig å splitte.
     
    Scandipendler liker dette
  3. Claus

    Claus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg gjorde det for et par uker siden. Var bestilt reise for meg og noen kollegaer på samme PNR. Problemet var at når jeg ville oppgradere med OT, så måtte jeg søke om alle eller ingen. Var ikke interessert i å betale for fire kollegaer som uansett ikke ville forstå behovet/ønsket om å oppgradere...

    Løsningen var å ringe reisebyrået hvor reisen var bestilt. De fikset det på under ett minutt. Var i kontakt med SAS først via chat.
     
    Scandipendler liker dette
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Mange takk - da er det håp! Jeg prøver dermed 05400.
     
  5. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Drar opp denne igjen.
    Fikk bekreftet som mange andre har fått at det er mulig å splitte opp en booking.
    Flott det. Men da starter dilemmaet mitt. Jeg har kommet ditt at jeg synes flyvninger på over 8 timer er lenge i eco. De to andre i reisefølget, ønsker ikke å bruke penger på OT eller har poeng til å oppgradere reisen (de har heller ikke poeng og synes bonusprogrammer er helt bortkastet). De synes at det er helt unødvendig å bruke penger på å sitte bedre, de er glade de får et sete med en skjerm foran seg. De synes den skjermen er skikkelig luksus.

    Spørsmålet er da som jeg håper dere kan hjelpe meg litt med. Er det ufint av meg å skille meg ut av bookingen og oppgraderer min egen reise. Som sagt 8 timer er lenge (ja jeg overlever selvfølgelig men det er lenge). Er det ufint av meg å sitte godt og å ha fri bar mens de bare kan ha det så godt bak i bussen? Vi reiser jo tross alt sammen, er litt redd for at de kan bli sinte fordi jeg ikke sitter sammen med de.

    Hjelp meg!
     
  6. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg gir blanke f... i kamerater som ikke ønsker å oppgradere, de er veldig klar over at jeg reiser fryktelig mye og de vet godt at jeg stikker fra bookingen om de ikke ønsker å være med på oppgraderings kjøret. Jeg legger lista på hvilken klasse jeg ønsker å fly med en gang turer blir planlagt så vet de andre hvor de har meg, og ja de himler med øynene og synes at det finnes bedre ting å bruke penger og poeng på.

    Ikke bryr jeg meg, ikke synes jeg det er ufint ;) og ja, kameratene vil fortsatt være med på tur :)
     
    Larata and MadsVaHa like this.
  7. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Nei. Det er ikke ufint å ønske komfort og fri bar. Den saken er helt klar.

    Er det ufint å forlate reisefølge på monkey? Ja, hvis det er kone og/eller barn. Ellers ikke.

    Det var faktisk ei dame på jobben min som fortalte om ei reise hun tok sammen med sin mann. Han var på jobbreise og bestilte business til seg selv, mens hun satt på kvegklasse. Den hadde ikke jeg kommet unna med, for å si det sånn.
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Huff, kjenner en kar som gjorde det..
    Unge og kjerringa bak og biz til seg selv..
    Emirates har vel spouse upgrade for høystatuskunder, så da får konemor gratis upgrades når far har bizbillett.. hehe..
     
  9. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for innspillene :) Tro jeg splitter og oppgraderer. Skulle det bli dårlig stemning kan jeg alltids dra en røver om at det er en hyggelig gest fra SAS ;).

    Ville aldri ha forlatt madammen alene i eco. Da hadde det blitt dårlig stemning da. Så kladblodig og ond er jeg ikke. Skulle vi vært så uheldig at jeg hadde en billett i en høyere klasse og ingen mulighet for å sitte sammen ville selvfølgelig hun fått den.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Er i samme situasjon. Skal til SAN neste uke med reisefølge på 11. Foreslo for kona at vi skulle oppgradere, men som hun sa, det er bak gardina det blir party...
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje hun ikke vet hvordan det er å sitte foran?:)
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Å joda, fruen min er godt vant, vi har reist Thai, Luftwaffe og BA First :). Men hun syns vi skal sitte med vennene våre da.

    Jeg har lekt litt med tanken på å prøve en OT... Hvis prisen er innenfor så...
     
  13. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Oppgraderte meg selv til F på Swiss ZRH-MIA med siste rest av M&M poeng, og lot kona, datter og svigers sitte igjen på Biz - det må vel være innafor?
     
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Godt på innsiden ;)
     
  15. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Hadde ikke jeg turt..
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge de er fornøyd med å sitte der bak og de har selskap i hverandre så hadde ikke jeg heller stusset i det hele tatt. Oppgrader!
     
  17. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Blir så jeg gjør det. Eller prøver å oppgradere. Første alternativ ble lagt inn i dag. Dog liten tiltro til at den går inn.
     
    Travellingalf liker dette
  18. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok ikke innafor. Beklager. Slik jeg har forstått samliv skal de fleste (kan godt leses som alle) fordeler tilfalle mor.... Livet som mann og far er nok på business sammen med barn hvis mor vil sitte på F.

    Jeg ser du har en datter, så det KAN tale til din fordel. Jeg har tre sønner. Jeg for min del hadde heller tatt en IC på ECO alene, enn å sitte svett og unnskyldene sammen med gutta på Business. De er i en livlig og "sjarmerende" alder.....
     

Del denne siden