SQ FIRST vs SQ BIZ

Tråd i 'Reisebrev' startet av FFlyer, 23. aug 2017.

  1. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Ettersom det er lite rapporter og anmeldelser av Singapore Airlines First class/Suites her inne tenkte jeg å bidra litt. Tar med biz legs også, men mest for å sammenligne med First.

    Startet turen rolig og jordnært i SAS Plus på SK1875. Fikk Nordic Cube frokost og varmt rundstykke av den greie purser Anette (på avgang 0950:). Skyfri himmel og strake veien sørover. Liker godt CRJ-900 maskinene. Stille og rolig flight med 58 pax ombord og ingen av dem ved siden av meg. Flott start på turen, men desverre bussgate ved ankomst CPH.
    IMG_2562.JPG
     
    drsyk, Robert H, SAJblue and 23 others like this.
  2. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra @FFlyer! Takk for at du deler, dette gleder vi oss stort til å høre mer om.
     
    FFlyer liker dette
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,844
    Bonuspoeng:
    183
    Var vel raffe saker i f-loungen på CPH?

    Blir spennende å høre mer om SQ F.
     
    MilageRune and vegardg like this.
  4. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Dette gledes til! God tur :D
     
    FFlyer liker dette
  5. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    SQ351
    CPH-SIN
    Avgang 12.30 med 12 timer flytid
    Boeing 777-300ER
    9V-SWK
    Sete 1A
    First Class

    "Lounge"
    Var innom CPH "F" loungen å skjerpet ganen med en espresso. Å oppta plass med noe annet følte jeg ville være uansvarlig.
    På vei til gate C37 passerte 12-15 av cc forbi meg i sine karakteristiske SQ antrekk, hvorav en i dress. Litt sånn pysj-aktig de damedraktene, men likevel stilig på en uvant måte for oss nordboere.

    Gate
    Jeg ankom gate ca. 1 time før avgang og stemningen var rolig. Sikkert ikke full flight med 264 pax. Så skjedde det noe når jeg gikk bort til gatepersonalet, vipps, simsalabim og abrakadabra! I løpet av kun kort tid var jeg en hel del penger fattigere, men hadde en oppgradering til SQ F. Hadde allerede en billett i SQ Biz, men jeg er vel en svak sjel med for lite boliglån (eller noe sånt).
    IMG_2572.JPG

    SQ skanner også passet til alle ombord og dette ble også gjort for meg i samme slengen. Før boarding for almuen (i biz osv hehe) startet, ble jeg hentet og ført ombord sammen med SQ's singalesiske stasjonssjef i CPH. Hyggelig det!

    IMG_2564.JPG
    IMG_2563.JPG
     
  6. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Moro :) hvor mye kostet oppgraderingen?
     
    Edvard and Xflipper like this.
  7. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Det er en statshemmelighet mellom meg og min bedre halvpart. Dvs jeg kan fortelle det, men da må jeg drepe deg etterpå:)
     
    Last edited: 23. aug 2017
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Toppers! Gleder meg til å lese fortsettelsen :)
     
    movatn and FFlyer like this.
  9. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Velkommen ombord

    Det var litt overveldende å komme ombord via fremre dør, hvor 7-8 cc ønsket meg velkommen nærmest samtidig. Elisabeth og Brandon skulle passe på meg i F kabinen. De lurte på om jeg ville skifte til F pysj med en gang. Jeg var usikker men husket noe @CrotchRocket sa på en av våre turer: "Ta på pysjen med en gang du er ombord så unngår du F-smuss på klærne".

    IMG_2574.JPG

    Vel inne i kabinen var allerede NOEN (en kaptein?) på plass i 1K, ellers var det tomt i de 2 andre F setene. Jeg skifta til pysj med engang og 1C ble følgelig min seng i en snau time litt seinere på turen, mest fordi jeg følte jeg måtte prøve den.

    Champagne ble servert av Brandon før jeg klarte å si champ......Brandon poppa en Krug Grande Cuvee (KGC) uten å spørre om jeg heller ville ha Dom Perignon, men det var helt greit. Krug ble min champagne på turen.

    IMG_2575.JPG

    La oss bare ta det med engang; dette var KGC 164th Edtion som betyr at denne 164de utgaven består av ca 50% fra den gode, men stramme og syrlige årgang 2008 i Champagne og resten er fra over 100 forskjellige vinmaarker og årganger helt tilbake til 1990. Disse kalles reserveviner og gir champagnen dybde og kompleksitet. Så vet vi det, KGC er topp saker.

    IMG_2577.JPG

    Rask akselerasjon i take-off såvidt jeg kunne bedømme og med endel skyer rundt Kastrup ble det en litt rufsete climb-out, men det roet seg ganske raskt. Digg med dagflight når man først flyr F. Det er/har alltid vært et mål å prøve å få mest mulig dagtid på F flighter (av åpenbare grunner) og denne flighten var jo perfekt sånn sett. Å slippe red-eye connecting flight til CPH er også veldig greit.

    IMG_2579.JPG
    Mens vi steg videre mot 34.000 ft tok tankene meg tilbake til første gang jeg var i Singapore. Det var i det herrens år 2000, hvor jeg fløy med SAS til SIN, via BKK, med en B767 på vei til et lengre opphold i Australia. Sikkert flere som husker den ruta.
     
    Last edited: 23. aug 2017
  10. petterel

    petterel EBD og QPP

    Innlegg:
    227
    Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er en ren fryd å lese! Fler bilder, ja takk :rolleyes::rolleyes:
     
    NoLimit, tommy777 and FFlyer like this.
  11. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,444
    Likes mottatt:
    8,844
    Bonuspoeng:
    183
    F-smuss er ikke til å spøke med. Champagnesøl, foie gras og kaviar-stains kan være svært vanskelig å få bukt med.

    Fine bilder. Stolen så svæær ut.
     
    Last edited: 23. aug 2017
    nissen, geddi, olekvi and 2 others like this.
  12. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Godt at du følger de rutinerte rådene til din venn fra oljehovedstaden.

    Jeg har sete 12 K på samme ruta om ikke lenge. Jeg må bare finne ut hvor mye det vil sette meg tilbake økonomisk å stryke 2 tallet på boardingkortet.
     
    SAJblue, geddi, FFlyer and 5 others like this.
  13. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Takk takk! Det kommer flere bilder etterhvert.
     
    petterel and Xflipper like this.
  14. Klokkesamler

    Klokkesamler Senior Medlem

    Innlegg:
    502
    Likes mottatt:
    457
    Bonuspoeng:
    63
    Herlig lesing. Helt enig i at kaviar og champagne er noe dritt å få på klærne.

    Flere bilder er absolutt innafor :

    @FFlyer - skjønner dog ikke hvorfor du ikke kan fortelle prisen på oppgraderingen, det kan faktisk være et godt tips for oss andre. :)
     
    Kvalvaag liker dette
  15. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,388
    Likes mottatt:
    7,773
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig fin start, spennende at du oppgraderte til F, blir fint å lese mer om det og hvordan du overlevde kaviar spisingen og all champagnen ;)
     
    FFlyer liker dette
  16. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Kabin og sete

    IMG_2597.JPG

    Kabinen var litt slitt her og der og bar litt preg av sine ca 10 år. Det er ingen overhead bins i F kabinen, noe det er rett bak i Biz kabinen over vindussetene. Ikke noe savn ettersom det gir bedre plass og god romfølelse, og det viser at F kabinen er gjennomtenkt og forskjellig fra biz. Likte også at man satt ganske nærme vinduene. Skinnputa i sete var digg og litt nødvendig når man skulle sitte litt henslengt og behagelig i det brede setet. Utover i flighten likte jeg setet bedre og bedre. Supert å kunne ligge på skrått begge veier med tilbakelent rygg og rette bein alt etter som man ønsker. Aldri noe "svett rumpe" feeling i setet heller. Mon tro hva slags kvalitetsskinn det setet er laget av?

    IMG_2596.JPG

    De store setene ga god beskyttelse mot midtgangen, men opplevdes samtidig som åpne. Jeg likte det. Støy var ikke noe problem, men jeg synes det kunne vært mer enn en tynn gardin som skille til biz kabinen rett bak. Støynivået i F kabinen var behagelig, og en tur gjennom biz kabinen ga en påminnelse om det. Støynivået fremme i galley var forøvrig veldig lavt og behagelig.

    IMG_2598.JPG

    Seng
    Senga var hard men god. Jeg prøvde den i løpet av en power-nap som nevnt. En relativt tynn madrass lå oppå det flate skinnsetet og 3 puter var tilgjengelig for dandering etter behov. Dyna var av det syntetiske slaget og her savna jeg LH's og ikke minst OZ's dyne. Jeg er 184 cm og kunne akkurat strekke meg helt ut. Det var digg, men de som er høyere vil måtte krølle beina er jeg redd.

    Toaletter
    Helt standard toaletter med tøykluter og Ferragamo-stuff, men de opplevdes som freshe med parfymelukt under hele flighten. Fint det! Når desverre ikke LH's 380 F toaletter til ankelen, men nok om det...jeg fikk gjort det jeg trengte der inne og følte ikke behov for å ta noen bilder.

    Pysj og amenities
    Pysjen var kjempebra. Nydelig mykt stoff og den beste jeg har fått, dvs
    hakket bedre enn OZ's. Fikk en ekstra men det satt langt inne. Det måtte "opp" til den indiske cabin manager. Åpna ikke amenities kit fra Salvatore Feragamo, men den var sikkert bra som andre også har skrevet om. Selger den på ebay eller gir den bort til noen venner eller familie med amenities fetish.

    IMG_2623.JPG
     
    drsyk, OyvindN, NoLimit and 34 others like this.
  17. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig!
     
  18. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Fantastisk:)
     
  19. FFlyer

    FFlyer Senior Medlem

    Innlegg:
    620
    Likes mottatt:
    2,081
    Bonuspoeng:
    93
    Mat og drikke

    Som behørig nevnt ble Champagne servert ved ankomst. Det ble også tilbudt cashew nøtter. Nøttene var såvidt varme og tørre. Vet ikke hva SAS gjør med nøttene sine før servering, men de er mye bedre enn de jeg fikk servert.

    Matserveringen startet med tørre satay spyd av kylling og okse. Sausen var digg og spicy, men klarte ikke å veie opp for det tørre kjøttet. Godt at det var rikelig med drikkevarer lastet ombord som kjøttet kunne skylles ned med. Ikke akkurat en knallstart, men herfra ble ting bedre skal vite.

    IMG_2599.JPG

    Kaviaren var ypperlig, men jeg skjønner ikke at løk og gressløk kan være noen høydare som tilbehør. Å ha vodka ved siden av kaviar er hvertfall meningsløst når man har Krug Grande Cuvee 164 Edition som Champagne. Den spanske(?) kaviar Malossol var meget bra, og sammen med Krug nærmet jeg meg et slags nirvana, selv om jeg ikke fikk en ny porsjon kaviar.
    IMG_2601.JPG

    Den kinesiske oksehalesuppa var av den fyldige sorten. Smakfull med mye oksehalekjøtt og en eller annen type krispi kål som passa fint. Prøvde, utradisjonellt nok, ett glass chablis til denne suppa og det var en overaskende bra kombinasjon.

    IMG_2603.JPG
    IMG_2602.JPG

    Salaten med chevre og valnøtter var meget god. Lurer på hvor god den hadde vært på bakken...? Jummi! Prøvde både Krug og chablis til salaten, men 2010 Corton Grand Cru fra Louis Latour var en super match. Digg!

    IMG_2605.JPG
    IMG_2604.JPG

    Lammecarré med myntepurè, kikertsalat og hummus var utsøkt. Perfekt varmebehandlet lam. Lys rosa og saftig kjøtt. Mørt og fint. 2004 Pichon Lalande fra Bordeaux hadde desverre ikke struktur og tanniner til å matche lammet. Ettersom frukten var begynt å bli uttørket var ikke dette en god kombinasjon. Ba derfor om 2011 Vino Nobile de Montepulciano fra Poliziano som var en super match. Med punchy fruktighet og tanninrik struktur satt denne vinen som et skudd til lammet. Fantastisk bra!

    IMG_2607.JPG IMG_2608.JPG IMG_2609.JPG

    Vaniljemoussé med kirsebærkompott og pistasjkjeks var også en veldig god rett. Pistasjkjeksen var crunchy og en nydelig kontrast til den smakfulle, bløte mousse'n og en lett syrlig innbakt kirsebærkompott. Hvis jeg skal trekke for noe her så var det at kompotten smakte litt av kunstig søtningsmiddel, aspartam el. Ingen vin til denne retten desverre, men på forespørsel serverte de 2011 Dog Point Sauvignon Blanc som desverre hadde hverken fylde eller sødme til å matche retten.

    IMG_2610.JPG IMG_2611.JPG

    Oster og portvin

    Jeg liker godt buffet konseptet hvor man kan velge selv (ref feks SAS...hvem andre kjører dette?). Her serverte de en tallerken med div danske oster. Ikke det værste så klart, men ikke dypt imponerende heller. Portvinen derimot var helt innertier. En fullt utviklet og moden 20 år gammel Tawny satt som et skudd til 3 av de 4 ostene.

    IMG_2616.JPG
    IMG_2613.JPG IMG_2619.JPG

    Bestikk og tallerker fungerte fint og ga en eksklusiv følelse. Synes også vinglassene var ok, med unntak av champisglasset som hadde veldig kort stett.

    Kommer tilbake med frokostrapport mm.
     
    Last edited: 24. aug 2017
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Fikk du ikke påfyll av Krug'n??? Jøsses, hva skulle de gjøre med den, korke den og ha den til returen?

    Slik du skriver så oppleves det som at SQ var snål med skjenkingen?
     

Del denne siden