Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Og uansett om dem innenfor deres kontroll eller ikke, care og ombooking må dem vel alltid tilby? Det er jo bare standard kompensasjon som eventuelt faller bort?

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja.

Widerøe tar en frekk en, og kan ikke ensidig "velge seg bort" fra grunnleggende EU-fastsatte regler som Norge og norske selskaper også er bundet av. EU261/2004. Så både mat og re-routing må de tilby. Med mindre kunden aksepterer kanselleringen og pengene tilbake istedet. Da er toget gått for øvrige rettigheter.

Men standard kompensasjonen faller som du sier bort ved streik, som er en "ekstraordinær omstendighet" i EU261.

Masse om dette hos Forbrukerrådet:
    https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt/

themichael liker dette
  3. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,523
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror de har "ombestemt seg", i hvertfall delvis. De kan fortsatt ikke hjelpe til med ombooking, men kunden kan booke selv og kreve refusjon i etterkant. Også forpleining vil de dekke.

https://www.wideroe.no/hjelp-og-kontakt

Jeg regner med at en returreise med Widerøe går som normalt om streiken går over?
    Selv om utreisen kanselleres?

4. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,534
    Bonuspoeng:
    113
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Blir lønnsnemd for NFO idag. Departementet melder om 1 time.

Så får de akkurat det samme som alle andre (oppunder 4%), og står igjen som dette årets dårligste og mest urealistiske forhandlere.

themichael liker dette
  6. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,398
    Bonuspoeng:
    93
  7. Maggs

Maggs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    "3 strikes and youre out!" Da er bakkemannskapene og teknikerne ute av bildet og pilotene er siste hinder for ferien vår som starter på lørdag. Tror pilotstreiken kan påvirke langt flere av oss så er veldig spent på hva som skjer i natt. Har ikke hørt noen nyheter fra disse forhandlingene på en ukes tid, noe jeg synes er merkelig. Kommer nok noe i løpet av dagen.

Ser ikke helt vinklingen for hvordan pilotenes streik kan påvirkes av tvungen lønnsnemd, men kanskje jeg ikke har god nok fantasi:)

tobeornot999 liker dette
  8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,309
    Bonuspoeng:
    113
    Når en minister er "veldig lite glad" for at regjeringen må "ta ansvaret", så vanker det eksempel-setting. Tror det kommer til å gå rett i fleisen på NHO, siden det var de som fremprovoserte dette med å ta Babcock-teknikere inn i lockouten, og heller ikke gav dispensasjon.

Da har man en part som har en juridisk rett til å streike (så kan folk mene hva de vil om kravene), og en part som kjører saken rett til tvungen lønnsnemnd.

9. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,422
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er ikke jeg ekspert på arbeidsrett, men arbeidsgiver har vel også juridisk rett til å kjøre lockout? Har forstått at det gjøres svært sjeldent da mitt inntrykk er at norske arbeidsgivere generelt respekterer streikeretten.
    Og selv om det er en rett å streike så er det vel ikke alltid at det er "riktig"? Og spesielt når den ene parten (hvert fall det inntrykket man har fått via media) ikke følger opp egne lovnader, kommer med urimelige krav og fremstår helt i utakt med tiden
    Jeg tipper både NFO og NHO får en solid runde med kjeft her. Arbeidsministeren virket mildt sagt misfornøyd :)

10. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,309
    Bonuspoeng:
    113
    Lockout-retten er like selvsagt som streikeretten. Og akkurat som med streik, så kan man bestemme hvem som skal låses ute. Hva som er "riktig", og narrativet man får servert fra partene... det er jo derfor vi har juss :D

Helt enig i at begge sikkert får kjeft. Men det blir veldig spennende å se hvordan staten reagerer på at NHO i to runder kjører slik at det umiddelbart blir en sak om liv og helse, og deretter tvungen lønnsnemd.

tobeornot999 and anders82 like this.
  11. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    To runder? Har jeg gått glipp av noe? Det er gankse lenge siden sist lockout ble brukt i Norge mener jeg å huske.

12. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Det siste jeg hørte var noe kommentarer fra riksmekleren to dager siden. Siste setningen gjør meg forsiktig optimistisk:

"Han sier at avstandene mellom partene fortsatt er stor, men at de er i sluttfasen av meglingen."

"Vi kommer til å begynne å se bevegelser i riktig retning fra begge parter, og historisk går disse forhandlingene langt på overtid."

https://e24.no/naeringsliv/i/wOWge1...forhandlinger-udramatisk-at-avstanden-er-stor

Attached Files:

• clear.png
      clear.png
      File size:
      137 bytes
      Visninger:
      1
  13. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,309
    Bonuspoeng:
    113
    Først som en del av total lockout, deretter ved at de ikke gav dispensasjon for Babcock-teknikere. De hadde altså to muligheter til å bevare liv og helse og sånn sett unngå eller utsette tvungen lønnsnemnd. Begge deler er 100% lovlig, men ministeren var sur.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    NHO tok ikke ut Babcock. Det hadde NFO selv streikevarslet.

Dumt av dem, antagelig. For det førte nok til en mer sannsynlig tvungen lønnsnemd etter lockouten.

Men det er viktig å understreke at lockout kun gjaldt dem som NFO selv hadde meldt at de ville ta ut i streik, inkl Babcock.

Rett skal være rett :)

Storbaba and The_Dude like this.
  15. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,309
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det var jeg ikke klar over. Da er det 1-1 i idioti :)

tobeornot999 liker dette
  16. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    I min bok er det 0-2 i idioti til NFO.

Hele denne streiken virker amatørmessig fra a til å.
    Man kommer med bastante krav som er milevis over hva andre grupper har fått, at de melder uttak på alle medlemmene sine var selvsagt heller ikke lurt, og forhandlingsleder ble også byttet ut underveis tyder på at ting ikke har gått helt rett frem, og at det kanskje er uenigheter i NFO sin organisasjon. Var ganske spesielt at NFO også stemte ned riksmegleren sitt forslag til skisse på fredag i forrige uke.

Uansett, slike ekstreme krav bør uansett løses lokalt, slik det ble gjort hos Norwegian. Problemer var vel kanskje at resten av organisasjonen ble grådige og ønsket en slik avtale sentralt også:
    https://www.dn.no/luftfart/nho-luft...ian-fikk-opp-mot-14-prosent-i-var/2-1-1244680

17. aliendog

aliendog Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Han var, dessverre, ikke like optimistisk i går. Synes det er merkelig at det ikke kommer flere nyheter fra de forhandlingene, da de potensielt vil påvirke mange flere enn den streiken som ble avblåst i dag

tobeornot999 and themichael like this.
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen nyheter er ikke nødvendigvis dårlige nyheter. For da sitter de innelåst, underveis (og kanskje fastlåst) i forhandlinger.

Men så lenge partene er i samme rom og snakker sammen er det i alle fall en praktisk mulighet for at de kommer til enighet om noe. I motsetning til i hele den perioden som har gått fra i fjor høst til nå mens pilotene ikke snakket med SAS.

Upsaker liker dette
  19. aliendog

aliendog Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Hehe..joda og forhandlingene kan jo gå på overtid, uten at noen blir tatt ut i streik dersom de ser det er grunnlag for å fortsette å forhandle. Men man sitter jo her og griper etter halmstrå og er spent på om den enveis billetten man har booket ut ryker og dermed også alt man har booket i Europa av fly og hoteller

tobeornot999 liker dette
  20. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Men hva innebærer det egentlig at man gjør ministeren sur? Jeg var også en av de som la merke til at dette ble tydelig poengtert i media. Ministeren «mislikte sterkt» å bli tvunget til dette. Kan det lede til noen form for sanksjonsrisiko eller senere etterspill for partene dersom man streiker så hardt at ministeren blir sur?

tobeornot999 liker dette

Del denne siden