Haha, nei. En minister burde egentlig være proff nok til å ikke bli sur. Dette har vært en helt vanlig prosess i norsk arbeidsliv, hvor alle har fulgt loven Stortinget har vedtatt. Uklokt, rent taktisk - særlig av NFO. Og taktisk desto smartere av NHO, som så at de hadde mulighet til å sette sjakk matt. Men fortsatt ingen grunn til sur minister. Hennes bakgrunn er noen år i jobb som servitør, og ellers en bachelor i kulturkunnskap. Resten av voksen-livet fulltids politiker, åpenbart uten kunnskap om arbeidslivets spilleregler. Vi får de politikerne vi fortjener
Kort sagt: Your bet is as good as mine. Jeg tror ikke ministeren ble personlig sur, og ministre skal stort sett snakke på vegne av staten og regjeringen, ikke seg selv. Så enten er det noe hun sier i et forsøk på å roe gemyttene i LO, eller så er det noe med denne situasjonen som får konsekvenser.
Tenker at arbeidsgiverne gikk til Lockout ene og alene for å fremtvinge tvungen lønnsnemd fordi flyteknikernes krav var langt utenfor hva som var akseptabelt! En annen ting, det er vel arbeidsgivernes oppgave å sikre rekruttering til yrket og ikke arbeidstakerne?
Litt usikker på om den strategien med tvungen lønnsnemnd lønner seg. Staten vil overhodet ikke at noen skal ha en slik strategi. Enig i det siste, det er arbeidsgivers ansvar.
Jeg forstår ikke hva godt det innlegget der skal føre med seg Det er jo greit at pilotene er forbanna på sas og sas har vel ikke akkurat vært godt drevet, men en slags latterliggjøring av sin egen ledelse burde man holdt seg for god for Bare tenk om ledelsen skulle skrevet det samme om navngitte personer i fagforeningene…
Det blir med det første ikke streik og meklingen fortsetter i tre dager til. For min del lovende at man åpenbart ønsker å unngå streik. Ser sånn ut at alle er sitt ansvar bevisst. Ny frist blir midnatt 2. juli. https://www.nrk.no/rogaland/flystreik-i-norge-1.14104926 https://e24.no/naeringsliv/i/8Q2zy1/sas-og-pilotene-setter-ny-frist-for-meklingen
Nå renner det inn avbestilling av flexbilletter hos Norwegian i de tre neste dagene som var ment som backup for streiken i SAS = dårlig nytt for Norwegian i de tre neste dagene. Men snakker bare om fåtall, siden de stengte flexbilletter for lengst i denne perioden. Ellers etter min mening, uansett om streik utsettes eller avblåses er alltid en god nyhet.
Når det gjelder rekruttering, det er venteliste for å komme inn på flytekninkk på *videregående skole* så om rekruttering er et problem, så er det rimeligvis ikke lønn og betingelser forøvrig som er et problem…
Ser forøvrig ut til at det ksn ordne seg for SAS og https://e24.no/naeringsliv/i/8Q2zy1...ingen-streik-onsdag?referer=https://www.vg.no
Ja, man kan flyr uten SAS, men det er ikke det samme... å være i en allianse har så mange fordeler ved problemer. Det klarer per i dag hverken Flyr, Norwegian eller Norse... Håper at de kommer til enighet og at de klarer å snu bedriften. Jeg har også et kjært forhold til SAS. https://www.aftenposten.no/meninger/leder/i/342xx0/aftenposten-mener-folk-kan-fly-uten-sas
Ikke sant. Jeg håper at de finner en løsning slik at SAS overlever. Samtidig ser jeg ikke helt hvordan det skal skje. Utspillet fra pilotene om at de gjerne kjører SAS konkurs for å så få jobb en annen plass undrer meg litt. Er jo ikke slik at alle får jobb i andre selskap? Og de som ev overtar SAS ved en konkurs er vel neppe interessert i å ha en rekke ulike fagforeninger? Den nordiske modellen vil nok måtte justere seg med økende internasjonal konkurranse, og det gjelder dessverre mange flere yrkesgrupper enn pilotene.
Pilotene har jobb fordi det er behov for dem. Slik jeg forstår alle kalkyler er det stort (og økende) behov for flytrafikk, og derfor også piloter, i mange år fremover. Om du har valget mellom A og A, så er det jo mindre viktig hvilken A det er. Jeg tror nok i praksis at de gambler anseniteten sin i SAS på at man får til noe som er bedre enn A (i SAS). Når blårussen har satt et mål om på kostnadskutt på 7.5mrd, så betyr ikke det at det må være 7.5mrd for at alt skal fungere. Det er nok et meget komfortabelt tall med mye usikkerhet bygget inn, nettopp fordi SAS med Forward skal inn i en transformasjonsperiode med mye usikkerhet. Så er det opp til SAS-ledelsen å vurdere hva som er størst risiko for sjappa de neste årene: Streik og krig med en vital yrkesgruppe, eller å ha litt større kostnadsbase enn man skulle ønske.
Skulle tro det var bedre for SAS og la disse gamle dyre avtalene termineres, og så ansatte piloter på nye fremtidsrettede avtaler? Virker ikke som det er noen mangel på arbeidskraft akkurat, så det er vel i SAS sin interesse at de ikke kommer til enighet med pilotene her.
Jeg kjenner jo selvsagt ikke ordlyden i avtalene, men jeg reagerer på at de oppsagte sier at de taper «hardt opparbeidet» pensjon og blir minstepensjonister dersom de starter i SAS Link eller Connect på nye vilkår. De gangene jeg har sluttet i et selskap har jeg enten fått en fripolise eller innskuddspensjonen med meg. Det kan da ikke være slik ar SAS nullet dette ut da pilotene ble sagt opp i 2020. Det at ansienniteten fra SAS forsvinner når de begynner i et datterselskap ser jeg er problematisk.
Uten at jeg er 100% sikker på dette så ble vel de pilotene som kom over fra Braathens også rævkjørt mtp. ansiennitet da de kom over i SAS? Så dette har SAS gjort før Skjedde med faren til en kompis av meg. Han var ikke veldig fornøyd med akkurat det...
Sist jeg så på regnskapet til SAS, mener jeg de hadde store pensjonsforpliktelser? Arrester meg gjerne, men jeg lurer på om de (fremdeles) har pensjonsavtaler som er ganske generøse? Vet noen mer om dette? Google forteller oss at de for ti år siden fikk slanket pensjonsforpliktelser fra 33 til ~18.5 mrd i datidens penger.
Det er helt sikkert rett! Men de som ble oppsagt i coronatiden, hevder at de må reansettes i SAS for at tidligere oppspart pensjon ikke skal gå tapt og det må da være feil.
Det kommer jo helt an på pensjonsavtalen? Den kan jo være artikulert som et incentiv for å være pilot der ut karrieren, f.eks? Aner ikke, bare spekulasjon på bakgrunn av det du nevner.