Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,064
    Bonuspoeng:
    183
    Her er de forferdelige vilkårene til SAS Connect piloter som de driver å bråker om at er så forferdelig å skulle bli ansatt på.... Bare tull.

75768FAB-1E3F-4165-B39C-E7A6A10F7059.png

2. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    683
    Bonuspoeng:
    93
    Har en flight hjem fra New York på lørdag 2. juli og fikk både SMS og mail om at nå kunne man booke om grunnet streikefaren. Skjønner den går til alle, men det står jo ingenting om bonusbilletter på siden de linket til så håpet det skulle gå greit, men det gjorde det ikke.

i følge han jeg pratet med må det være ledige bonusbilletter for å bli booket om før en ev. streik, dvs akkurat som i normale tider.
    Noen andre som har erfart noe annet, dvs klart å booke om selv om det ikke er ledig bonusbilletter?

«As a precaution SAS offers passengers booked on flights that will be impacted by a potential pilot strike the option of rebooking the ticket once, free of charge.»

https://www.sas.no/traffic-information/message/

3. sday

sday EBG, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    283
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg klarte det før kaoset var et faktum. Etter gode tips her på forumet, som sa at sas er pliktig til å booke om uavhengig om det er bonus billett eller ikke. Går det ikke med første, så prøv en annen medarbeider. Jeg hadde min alternative plan allerede søkt opp og så at det var ledige billetter.

Kaffen, tobeornot999 and Trent600 like this.
  4. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    683
    Bonuspoeng:
    93
    Skrev innlegget over mens jeg holdt på med agentrulett. Fikk blankt «nei» når jeg valgte engelsk. Neste jeg kom frem til var en svensk dame som satte meg på hold for å «sjekke med noen» om det var greit å booke om selv om det ikke var ledig bonusbillett og det fikk hun tydeligvis «nei» på.

Hun sa det måtte være ledig i samme bookingklasse og at det ikke var noe ledig «I» Jeg sa da at det ikke står noe om at det må være samme bookingklasse, kun «service class» og at det var ledige biz billetter og da sa hun «OK, da prøver vi»

Rett etterpå fikk jeg varsel om endring i appen til den nye datoen, men får også opp «vi har ikke gjort ferdig billettene for alle flyvningene…..» Hun sa det ville bli fikset innen 24 timer, men får nå se.

Sitatet som tydeligvis reddet meg:

Your rebooking must be made to:

• Another SAS operated flight

• To the same destination as on the original ticket

• Same service class as on the original ticket must be available

Dusk, Insomnia4u, haifinn and 6 others like this.
  5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,721
    Bonuspoeng:
    293
    SAS er bare pliktige til å booke deg om selv om det ikke er ledige bonusbilletter hvis de kansellerer. Dette tilbudet var hvis man ønsker å booke om fritt FØR kansellering og da kan de bestemme vilkårene selv. Antar at folk med betalbilleter må betale mellomlegg til ny pris også, de slipper bare ombookingsgebyret.

6. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    683
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på om du antar feil her, SAS sendte SMS til meg og mest sannsynlig alle med billetter med avreise frem til 4. juli:

«
    Important information regarding your SAS flight

Dear Traveler,
    SAS has received a notice of conflict from the pilots’ unions in Sweden, Norway and Denmark. Mediation is ongoing but if no other agreement is reached before 2nd July 2022, the pilots’ unions will go on strike.

SAS is taking precautionary measures to support customers whose flights may be impacted by a potential strike, and therefore offer you a rebooking option free of charge.

If you have done your booking on SAS website, app or call centers, read more here (Link: Travel and Service Updates | SAS (flysas.com))
    If you have booked through a travel agent, please contact them for further assistance

We truly apologize for the inconvenience this will cause you.

Best regards, SAS»

Er heller ikke nevnt noen ting om noe mellomlegg her: https://www.sas.no/traffic-information/message/

Last edited: 30. juni 2022
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for posting! Bra med litt fakta, og disse tallene har jeg bare sett deler av før.

Sinnsykt bra pensjonsoppsparing (14%), mangedoblet fra min arbeidsplass.

Og lønnen er også god sammenlignet med hva de har idag (tilnærmet lik), basert på hva som har lekket ut av hhv styrmann og kapteins-lønn i media tidligere.

Ingen grunn for pilotene til å klage over pengene, men de ser nok at de antagelig vil måtte komme til å være i luften adskillig mer enn nå. Kanskje 800 timer heller enn 600 timer i året. Som hos alle andre selskaper, inkl feks Norwegian.

anders82 liker dette
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Bra når ting løser seg.

Og gøy når kunden vet mer enn agenten :p

haifinn liker dette
  9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Siste posting hos SAS om streik er fra i går kveld.

Sikkert kjent for de fleste, men hører hjemme i tråden her hvis noen ikke har detaljene rundt streike-utsettelsen:

Page updated 2022-06-29 20:38:04 CET

NOTIFICATION OF STRIKE FROM THE PILOT UNIONS IN SWEDEN, NORWAY AND DENMARK
    On 9 June 2022, SAS received a notice of conflict from the pilot unions in Sweden, Norway and Denmark, including SPF (Svensk pilotförening), NSF/NF (Norsk Flygerforbund) och DPF (Dansk Pilotforening).

The pilot strike is postponed and the earliest possible start date for a potential strike is 02 July 2022 - 00:01​

Mediation is ongoing and as always, SAS has a strong ambition to find a solution, thus avoiding conflict​

10. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Det her var jo veldig bra vilkår. Og som nevnt, veldig bra pensjonsordning. Synes heller ikke en makslønn på 1,4 millioner NOK er noe å klage på

Er vel det at de må fly mer som noen sa da. Og evt. tap av ansiennitet. Den er litt verre. Er jo kjedelig hvis du har 20 år i selskapet og er kaptein, men plutselig skal du ansettes som kaptein med 0 i ansiennitet. Det kan jeg forstå.

Samtidig så må jo sas gjøre noen grep for å overleve og hvis alternativet er at selskapet skal gå konk så må jo dette være en ok løsning?

tobeornot999, paramberg and Eddie47 like this.
  11. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    894
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg oppfattet også ved første øyekast pensjonsoppsparingen som helt hinsides. Når jeg tenker meg om må nok denne ses i sammenheng med at pilotene har betydelig lavere aldersgrense enn de fleste av oss (færre år opptjening, flere år utbetaling), og da trengs jo mer for å oppnå en brukbar årlig pensjon.

The_Dude liker dette
  12. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Samme erfaring ved tidligere kanselleringer.
    Førstemann sa det måtte være ledige bonusbilletter. Andremann sa det ikke var nødvendig.

sday liker dette
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Men de fleste bytter jo jobb noen ganger iløpet av livet.

Hvorfor i all verden er lønnen i cockpit basert i så stor grad på ansettelse i akkurat DET flyselskapet? Hvis det er slik? Vet noen?

Høres i så fall ut som noe smarte piloter har forhandlet frem for å gjøre selskapet mindre attraktivt for andre enn de som allerede jobber der og har gjort det en stund. Samtidig som de selv mottar en større og større del av lønnskaka etter hvert som de har vært lenge i samme jobb.

Misforstå meg rett, klart ansiennitet i YRKET er av betydning. En elektriker med 10 års erfaring har gjerne høyere lønn enn en som akkurat er ferdig med lærlingtid. Men ansienniteten følger jo personen, og er ikke knyttet til lang tid i samme firma.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, vanlig pensjonstid er 60 år for piloter.

Men politi, brannfolk og militære har også lav pensjonsalder uten å få slik hinsides høy pensjonssparing betalt av arbeidsgiver.

Dette er i realiteten en del av lønnen. Som på grunn av avtaler og skatteregler mv ikke kan utbetales før de slutter med å jobbe.

Men det er likefullt penger "rett i lommen". Alternativet ville vært for den enkelte å ta av utbetalt lønn og sette i banken som sparing til pensjonstiden.

15. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    For så vidt enig i mye her, men her ansettes de vel strengt tatt internt i samme firma. Kanskje to org-nummer, men på mange måter samme arbeidsgiver
    Hvorfor ansiennitet betyr så mye vet jeg ikke, men min oppfatning er at det alltid har vært sånn. Om det er en god grunn er jeg ikke sikker på...
    Virker litt som de opererer som det offentlige i Norge med lønnstrinn iht. erfaring og kompetanse.
    Ellers er det vel ikke unaturlig at lojalitet belønnes? Med lengre fartstid så har man også mer erfaring samtidig som man har et incentiv til å bli værende da man vet at lønnen vil øke.

tobeornot999 liker dette
  16. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,721
    Bonuspoeng:
    113
    Har ikke disse AFP eller tilsvarende som garanterer en ganske bra pensjon selv om de går av tidligere?

Ellers er det vanskelig å si noe om disse betingelsene isolert. Er det godt betalt for en mandag-fredag, 8-16-jobb? Er det tillegg for ubekvem arbeidstid? Hvordan er det med avspasering?

Og ikke bland sammen erfaring i et yrke med ansiennitet på en arbeidsplass. Når det er dårlige tider og man nedbemanner så styrer ansiennitet i stor grad hvor trygt du sitter.

Hvis man vil ha mer lønn (i andre yrker) er det gunstig å skifte arbeidsgiver ofte. I flybransjen antar jeg det er gunstig å belønne ansatte med lang ansiennitet med mer lønn, fordi man har investert i den ansatte med kurs og sertifiseringer. Hadde jo vært kjedelig om den ansatte forsvant etter å ha mottatt et dyrt kurs.

The_Dude and tobeornot999 like this.
  17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for godt svar!

Men dette argumentet fulgte jeg ikke helt:
    Hvis man har jobbet feks i et statlig direktorat i mange år, klatret opp i gradene og kommet til (tilfeldig valgt) lønnstrinn 45.

Så mister man jo ikke ansienneten/erfaringen/lønnstrinnet bare fordi man bytter jobb. Tvert imot vil man normalt være kvalifisert til en stilling i en annen offentlig instans på samme lønnstrinn eller høyere. Aldri lavere kun fordi man bytter jobb.

Om man går til en lavere betalt stilling eller grad, er det selvsagt noe annet. Men det er på ingen måte obligatorisk, slik det kan høres ut for piloter.

18. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,675
    Bonuspoeng:
    183
    Nordlands and anders82 like this.
  19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,348
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, AFP gjaldt bare privat sektor, og er i store trekk avviklet nå for dem som ikke har det fra gammelt av.

De yrkene jeg nevnte har vanlig, offentlig pensjon gjennom statens pensjonskasse.

Og ja, det er absolutt vanlig å belønne ansatte for å bli i jobben etter at de har fått sertifiseringer og lignende betalt av arbeidsgiveren. Bindingstid for den ansatte kan man jo avtale i slike tilfelle, og er vanlig ellers i privat næringsliv.

Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor pilot X, som har jobbet 15 år i SAS, begynner med samme lønn som en helt fersk pilot siden begge er "uten ansiennitet" (= med "år 0-lønn") i feks Finnair hvis han bytter jobb dit. Jobberfaringen må jo ha en verdi også i dette yrket?

Sagt med andre ord må jo verdien av piloten hos ny arbeidsgiver være den samme som for en som har jobbet i Finnair de 15 årene pilot X var hos SAS?

Forøvrig helt enig med deg i at det er vanskelig å si at en bestemt lønn er "god" eller "dårlig". Til de er variablene med evt ugunstig arbeidstid/skiftordninger/frynsegoder osv alt for mange på tvers av yrkesgrupper. Men SAS-pilotene med litt erfaring tjener litt over det dobbelte av norsk median-lønn, det er i alle fall et faktum.

20. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at den var litt uklar.
    Tenkte på at man gjennom å være lenge i samme stilling så følger man en delvis gitt kurve for lønnsutvikling.

Det gjelder nok i mindre grad i for eksempel tekniske etater, men for blant annet lærere og sykepleiere så er det jo gjerne slik at man rykker oppover på lønnstrinnene i takt med ansienniteten. Så kan man jo hoppe opp hvis man for eksempel øker kompetansen gjennom videreutdanning, men det er kanskje ikke så aktuelt for piloter. Det er vel i så fall om man går over til langdistanse

Ellers helt enig i at erfaringen ikke blir borte.

tobeornot999 liker dette

Del denne siden