@HaraldOslo er inne på noe her. Alle selskaper har sine flytyper, manualer, prosedyrer osv - det tar lang tid for en pilot å komme inn i en ny jobb. Tenk på det som førstereis for dem på sjøen (de får halv lønn). Nye piloter i selskapet er nok ikke bare en lønnskost, de koster også mens de er på bakken og lærer seg alt som er spesifikt for selskapet.
Slikt kan jeg forstå, og det er vanlig på mange arbeidsplasser. Men det virker som om det er selve lønnen, ikke godene ellers i stillingen, som kan variere veldig mye (og nullstilles ved bytte av flyselskap) hos pilotene.
Feil https://www.nav.no/afp-offentlig AFP i offentlig sektor er en tidligpensjonsordning for deg som er mellom 62-67 år. Ordningen er i hovedsak for ansatte i stat, fylke og kommune. Du kan ta ut AFP i offentlig sektor samtidig som du jobber. AFP-beløpet vil da reduseres, men ikke like mye som inntekten din øker. AFP i offentlig sektor kan ikke kombineres med alderspensjon. NAV har ansvar for veiledning om AFP fra Statens pensjonskasse (SPK) for deg mellom 62 og 65 år. Når du blir 65 år overtar SPK veiledningen. Hvis du har en annen offentlig pensjonsordning, tar du kontakt med denne ordningen hvis du har spørsmål om rettighetene dine. For deg som er født i 1963 eller senere er ikke regelverket for AFP i offentlig sektor avklart ennå. Les mer om dette på hjemmesiden til pensjonsordningen din.
Hvis jeg har forstått det rett så er startlønn nevnt ovenfor hva man starter på som nyutdannet, ikke som nyansatt. Så man starter ikke på bunnen som nyansatt hvis man har erfaring. Men jeg kan ta feil
Hei! Jeg vil gjerne ha deres synspunkt angående en reise som er planlagt i neste uke med SAS. Opprinnelig reise som er bestilt går fra OSL-FAO den 4. juli. Dersom det blir streik blir denne sannsynligvis innstilt i følge SAS sine sider da den flys av SAS Scandinavia. For å være sikker på at det blir noe av denne reisen har jeg bestilt en backup reise med poeng den 5. juli fra OSL-MAD med Brussels airlines. Så blir det tog eller fly videre til Faro. Bonusbilletten kan jo avbestilles inntil 24 timer før, og det eneste jeg taper da er 450 kr per person i servicegebyr. Opprinnelig bestilling er i SAS go, mens poengbestillingen er i business (det var kun det som var ledig). Jeg antar at dette kan gi trøbbel om jeg skal få SAS til å dekke ny billett? En annen risikofaktor er jo at SAS faktisk klarer å booke billettene på mandag etter at det er for sent å avbestille bonusbillettene. Når jeg søker på vanlige billetter med andre flyselskap i Star Alliance disse dagene så finner jeg ingenting, muligens et par ledige billetter med Lufthansa i Business, så jeg antar at det er liten mulighet for at SAS klarer å booke om. Den ene personen i bestillingen har gullkort om det har noe å si. Har dere noen synspunkter på hva som er lurt å gjøre her? Evt. andre risikofaktorer jeg ikke har tenkt på. Jeg har helst ikke lyst til å miste poengene.
Nå er jeg jo permanent optimist, men jeg synes tilbakemeldingen fra meklerne høres ikke så dårlig ut: https://e24.no/boers-og-finans/i/x8...fortsetter-glad-for-at-fristen-er-forskjoevet
Ok, I stand corrected. Men det er en rimelig avviklet ordning for ikke-offentlige ansatte. Fordi man nå må ha stått på ett ben i flere år, være tilhenger av fluefiske, bruke snus og i tillegg hate brokolli for å kvalifisere for AFP i privat sektor (fra Nav.no dette også - og det er langt mer etterpå): Du har rett til AFP i privat sektor hvis du jobber i en privat bedrift med AFP-ordning og fyller visse vilkår. De viktigste vilkårene er knyttet til to tidspunkter som ikke alltid er sammenfallende: 62-årsdagen din datoen du vil ta ut AFP fra (uttakstidspunktet) Merk! Vilkårene knyttet til 62-årsdagen er absolutte, og kan ikke oppfylles etter fylte 62. Fyller du ikke disse vilkårene på 62-årsdagen din, har du ikke rett til AFP.
Jeg tok ikke sjansen på at det ikke blir streik i helgen, så booket akkurat om helgens familietur til en ny helg i september. Sjansen for å "strande" med to små barn var jeg ikke villig til å ta. Fikk opp "intern feil" da jeg forsøkte å booke om selv, så måtte ringe inn. Det hjalp nok med status, det hele tok under 10 min. Positivt overrasket!
Har du ringt i dag eller de siste par dagene? 10 min høres jo veldig bra ut. Jeg husker det var en EBD i en annen tråd (som riktig nok ringte fra USA) som rapporterte om 180-ish minutter venting.
Yep! 18:32 i dag. Hele samtalen, inkludert venting og tastevalg, tok 9 minutter og 22 sekunder. Da var reisen booket om.
Det er jo veldig subjektivt, synes 12% er helt innenfor. Såpass bør arbeidsgiver tilby flinke folk. Kan være du bør søke ny jobb, hvis pensjon er viktig.
12% er bra. Jeg har det på alt over 7G nå. Og 7 på det under Men bygg og anlegg er ikke veldig gode på pensjon Søster jobber i bank og har vel 12 på alt
7% er det beste man kan få på innskuddpensjon på under 7,1G Så er det 25% som er det beste på alt over 7,1G og 12G
Høres helt logisk ut på meg også. Men hvorfor er da pilotene så opptatt av at de evt "mister ansiennitet"? Det kan da umulig være bare det at de Tror ikke man trenger å legge altfor mye i denne kommentaren. Han har sagt akkurat det samme før også. Og de sitter jo tross alt fortsatt og forhandler likevel...
Litt spesielt å se fra Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening og nestleder i SAS Pilot Group, «Vi har tilbudt SAS-ledelsen pilotavtalen til Norwegian, men det sa SAS nei til, fordi det er for dyrt.»
Ok, litt slemt sagt: Men jeg synes synd på dem som skal forhandle fra SAS sin side og holde seg seriøse i møte med slikt tull.
Hvor mange her inne er vant til forhandlinger? Synes ikke den ene parten er mindre seriøs enn den andre her. Når ledelsen i SAS ikke vil "forhandle i media", så er det fordi det de har å si ikke resonnerer særlig godt blant befolkningen.