Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    https://borsen.dagbladet.no/studio/borsenstudio/608?post=98938

Det kommer iallefall positive signaler nå. Personlig ble jeg mer positiv når partene bestemte seg for å fortsette forhandlingene natt til onsdag. Hadde det ikke vært tro på at man ble enige så hadde man ikke gjort det.

2. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,422
    Bonuspoeng:
    183
    Er interessant å lese. De vilkårene som ble lenket til her i går var jo gode. Og det er jo et magasin fra en slags fagforening. De skrøyt jo av at de har fått gode ordninger og at dette passer i den skandinaviske modellen
    Mon tro om Klokset skulle tatt ek prat med dansken?
    At de er forbanna for at de ikke ble reansatt skjønner jeg, men å konke arbeidsgiver er jo passe ute
    Og hvor mange fagforeninger har egentlig pilotene i sas??

3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    4.

2 i Norge (kanskje gamle Braathens og SAS piloter?), og ellers 1 fra hvert land.

Alle fire er ved forhandlingsbordet i Stockholm nå.

Og forøvrig har de en felles skandinavisk organisasjon som representerer dem som samlet gruppe:

SAS Pilot Group (SPG) is a transnational pilot organization representing pilots operating for Scandinavian Airlines (SAS). SPG is founded by Dansk Pilotforening (DPF), Norske SAS-flygeres Forening (NSF), Scandinavian Norge Flygerforening (SNF) and Svensk Pilotförening (SPF).

4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke Danmark en til?

5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    Dette betyr nok at det ikke blir streik .. de kommer nok til en form for enighet hvor pilotene trygt kan si at de har vunnet noen viktige prinsipper, samtidig som SAS sier at de har fått pilotene med seg i SAS Forward!

FlyerOslo, Trent600 and themichael like this.
  6. Nurse82

Nurse82 EBD, Hilton diamond

Likes mottatt:
    989
    Bonuspoeng:
    93
    Hei! Ved evt. kansellering av SAS fly som har avgang på mandag, vil man da få både EU-kompensasjon og ombooket billetter/refundert utgifter for billetter man har skaffet seg selv? Eller er det bare en av delene man får?

7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    FlyerOslo, Calling and themichael like this.
  8. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    Har trua jeg. Tar flytoget om snaue 6 timer for å dra til USA, så satser på mobilen ikke er overlesset av dårlige pushvarsler når alarmen ringer kl. 03.00.

9. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Det man hører fra forhandelingene gjør meg fremdeles optimistisk:

https://www.nrk.no/norge/riksmekler...ing-per-na_-men-det-jobbes-hektisk-1.16024926

– Vi har ikke et resultat ennå. Vi har besluttet å sette urene i stå. Vi stopper klokken, og går tilbake og forhandler igjen.

Det sier den danske forhandlingslederen for Dansk metal, Keld Bækkelund Hansen, idet han kommer ut rett over midnatt. Dansk metal organiserer de danske SAS-pilotene.

De håper det vil føre til et resultat i løpet av natten. Hva forhandlingene dreier seg om vil han ikke kommentere videre. Målet er at flyene skal gå som planlagt i morgen.

10. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    9,196
    Bonuspoeng:
    183
    Helt fra sidelinjen; kansellert SK1461 OSL-CPH 06.00-07.15 har de imidlertid gjort kl. 22.36. Vært på telefon to ganger med SAS, begge agentene sa at det var grunnet usikkerhet rundt streik, ifm. at jeg undersøkte ombookingsmuligheter. Kan imidlertid godt hende de ikke sitter på aller nyeste info, og at det var ren operasjonell kansellering…

11. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    8,657
    Bonuspoeng:
    183
    Først meldte mediene og at de forhandlet etter midnatt. Så leste jeg at ny frist var 05:00 og nå er det kl. 11:00. Jeg krysser fingrene for at de finner en løsning Screenshot_20220702-011744.png

haifinn and Gribb like this.
  12. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,071
    Bonuspoeng:
    93
    Er det ikke bare å utsette frist til neste år :p:D

13. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,617
    Bonuspoeng:
    183
  14. NorFlight

NorFlight Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,534
    Bonuspoeng:
    113
  15. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    For en thriller, og fristen er satt til mandag kl 12. Kan børsåpning på mandags morgen være riktig tid å kjøpe aksjer i SAS?

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,506
    Bonuspoeng:
    293
    NEI

themichael and LSEOslo like this.
  17. sday

sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

Likes mottatt:
    213
    Bonuspoeng:
    43
    Da får jeg kommet meg avgårde til Mxp, spørsmålet er vi kommer oss hjem om 25dager:cool:

18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt ikke! De må emmitere snart, og aksjene du kjøper idag blir verdt tilnærmet 0 om kort tid.

Hvis de overlever. Overlever de ikke, er verdien presis 0.

The_Dude and themichael like this.
  19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,135
    Bonuspoeng:
    183
  20. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Du lander på det trygge, risikofrie svaret.
    Men se på det på en annen måte: kursen har falt til et historisk lavt nivå, med et kraftig fall siden våren (nå kun 61 øre) da det ble klart at de måtte kansellere mange sommeravganger, pilotene varslet plassfratredelser, flyteknikerne streiket, oljeprisen har vært på topp, og sommerkundene begynte å se til alternative flyselskaper da de begynte å frykte for ferieplanene sine.
    Men SAS har 8,5 mrd på bok, og nå også kapitalstøtte av danskene. Covid er over og folk skal reise igjen, inkludert forretningssegmentet. SAS er i sin verst tenkelige situasjon akkurat nå, men det er vanskelig å tenke at ting kan bli verre enn dette, så hvis streiketrusselen avblåses bør det jo være en solid oppside

mrhaakon liker dette

Del denne siden