Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Dette lurer jeg også på. Har bonusbilletter t/r denver (og litt videre på vei ut) via london. Forrige gang det ble kanselleret en leg på reisen min, for noen uker siden, bare kansellerte de hele bookingen.
     
  2. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    604
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke sett det nevnt spesifikt, men er vel rimelig å tro at pilotene i SAS Connect og SAS Link ikke er medlemmer av de norske, svenske og danske pilotforeningene?

    Opprettelsen av disse to er jo en av grunnene til at de streiker:

    Står også i samme artikkel at danskene kan streike om 14 dager (23. juni) mens de i Norge og Sverige snakker om streik fra 29. juni

    https://ekstrabladet.dk/nyheder/erhverv/omkring-1000-sas-piloter-varsler-strejke/9291572
     
  3. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke lest det, men SAS Connect og SAS Link er vel 2 nye selskaper som SAS har opprettet og jeg trodde de kanskje ikke var en del av et potensielt streike uttak. Men jeg vet som sagt ikke.
     
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Var den alt for mørk for deg? o_O
     
  5. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    I'll bite. Usikker på hvor høyt de EU-kravene dine blir ved eventuell konkursbehandling, men kanskje SAS kan sende en pakke peanøtter som plaster på såret ;)
     
    Avixlo, Eddie47, haakonks and 2 others like this.
  6. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Hva skjer hvis jeg har bestilt en billett til Asia via sas.no der første legget er med SAS og neste leg er med et annet selskap. Ved streik før avreise vil jeg vel bli booket om på SAS eller andre *A så jeg rekker flight nummer 2?

    Hva skjer hvis SAS går konkurs mens jeg er i Asia. Retur billetten tilbake til Europa blir vel ikke automatisk kansellert siden dette legget ikke er med SAS? Men jeg kan få problemer med å komme meg helt hjem til OSL? Men jeg kommer i hvert fall tilbake til Europa?
     
  7. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Alle billetter utstedt av sas vil bli ugyldige fordi SAS ikke betaler partner før rett før avreise. Kaaaanskje det er mulig at du berger hvis de betaler tur og retur på en gang? Men jeg ville ikke regnet med det.
     
    The_Dude liker dette
  8. mrt

    mrt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    113
    Ved forrige streik i 2019, hadde jeg billetter til ewr 1. april. Ble oppringt midt i påsken (lørdagen) og spurt om det var greit jeg dro søndag. Jeg sa nei, men sa ok til å dra torsdagen… på vei hjem ble det med LH og masse EB. Vurderte å ta en mr for Diamant. Angret etterpå når status ble forlenget 2 år pga pandemien :p
     
  9. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
  10. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg kan jo sende en mail til SAS og tilby meg, så får vi se hva de sier, men de vil vel melke ut mellomlegget for billetten kjenner jeg dem rett...
     
  11. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    Hm, tenker jeg flytter alt forbruk over til NC MC og Amex Platinum nå…
     
  12. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,075
    Likes mottatt:
    3,272
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Link og SAS Connect styres gjennom bemanningsbyrå, så de vil nok gå som normalt. Pilotene som er oppsagt/permittert under pandemien direkte hos SAS Scandinavia er problemet, de vil ha jobbene sine tilbake.
     
    TravelManBiz liker dette
  13. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    334
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Var det jeg tenkte også, så spørs om det ikke bare er å få flyttet flygningene, men kan vi kanskje forvente at noe av denne kapasiteten blir flyttet til andre steder for å ta unna flyvninger med større behov eller vil det være å anse som streikebryteri?
     
  14. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
  15. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    157
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg forstår det slik at jeg har rett til ombooking, men i praksis kan det fort bli såpass stor pågang at de ikke rekker å booke om, eller at jeg ikke rekker å få tak i kundeservice og derfor mister flights videre. Jeg har booket overnatting for et større beløp uten muligheter for refusjon og vil derfor være føre var. Er det noen som vet om kansellert leg automatisk medfører kansellering av resten av billetten?

    Ser for øvrig at OSL - ZRH er driftet av CityJet så streik hos SAS har nok ingen konsekvenser :cool: men har for sikkerhets skyld booket en fullfleks med Swiss.
     
  16. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, da blir du no show og resten av billetten er ubrukelig. I tilfelle streik så kan det hende SAS er så elskverdige å fjerne første leg i bookingen så du kan hoppe på i ZRH, husk at de vanligvis ikke gjør endringer etter 24 timer (en arbeidsdag) før avgang, så jeg ville ikke hatt så høye forventninger.
     
  17. JeanPaul

    JeanPaul Medlem

    Innlegg:
    192
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    28
    Noen av rutene man kan kjøpe via SAS sine nettsider opereres jo av Widerøe, spesielt i sommer hvor de flyr en del til middelhavet. Vil slike billetter med Widerøe bli påvirket av en streik ? (ordinære eurobonusbilletter)
     
  18. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,671
    Likes mottatt:
    6,658
    Bonuspoeng:
    183
    Nei
     
  19. bXmi

    bXmi Medlem

    Innlegg:
    157
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for svar, da er planen i tilfelle streiken rammer som følger:
    1. Ringe SAS 29-30. juni for å be om ombooking med A* til ZRH
    2. Hvis det ikke er tilgjengelighet, be dem om å slette leg OSL - ZRH og bruke egen fullfleksbillett med Swiss
     
  20. AY84

    AY84 Nytt Medlem

    Innlegg:
    9
    Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Er det kun norske flyselskaper (SAS, Norwegian, Widerøe) som rammes av flyteknikerstreiken? Går utenlanske selskaper som feks Finnair klar?
     

Del denne siden