Streiketråden 2022

Tråd i 'Nyheter' startet av haakonks, 19. april 2022.

Tags:
  1. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Fint det, hvis du vil gi bort 1/3 av kompensasjonen til feks Flyhjelp.

    Kan bruke litt tid selv da, og få en god skattefri "timelønn" på flere tusen for innsatsen. Men smak og behag.

    Forøvrig helt enig med deg: det går som regel et alternativt fly, og backup billett er ikke dumt i usikre tider :)
     
  2. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan vet du at det er kun VGS de har? Praksis/etterutdanning ikke det samme som å sitte på skolebenken som et par ingeniører her på forumet så stolt fremhever at de har gjort i 3 år? Hvordan vet du at de krever millionlønn?

    "De står fritt til å velge en annen jobb.." Hva om de liker jobben sin, men ikke vilkårene?

    Spar meg..
     
    Pointless, jgroneng, Dimind and 5 others like this.
  3. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har 3 år på skolebenken og 10 år med praktisk jobb før og under studier så jeg regner meg som en av disse ingeniørene du sikter til
    780 000*1,16=904 000,- Legg på litt ekstra overtid og diverse så nærmer vi oss millionen.
    Flytekniker er vel vgs+noe etterutdanning. Da er det vel ikke helt vilt å påstå millionlønn og vgs som @RoadKing gjør. Litt tabloid fremstilling, men poenget står seg.
    Jeg (som enkel byggingeniør som i følge deg stolt fremhever tre år på skolenebenken) mener kravet om økt minstelønn er helt innafor, men synes de gråter litt for sin syke mor nå de klager over natt- og skiftarbeid
    Leger jobber skift, sykepleiere gjør det (og de har ikke godt nok betalt), anleggsarbeidere gjør det (de får stort sett kjeft og henges ut som late), vektere gjør det (de har dårlig betalt), men ingen av dem har vært i nærheten av slike krav (gitt at det stemmer)
    For øvrig er synes jeg dette er et lite konstruktivt innlegg. NFO er i sin fulle rett til å streike for bedre vilkår, men jeg klarer ikke nære den store sympatien
     
    magnusant, Gribb, RoadKing and 3 others like this.
  4. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    magnusant, RoadKing and Maggie like this.
  5. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,012
    Bonuspoeng:
    183
    Er det mulig ha en annen mening en deg og Moxness her inne?
     
    jvsandem, magnusant, Gribb and 5 others like this.
  6. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,900
    Likes mottatt:
    12,842
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mange yrkesgrupper hvor forholdet mellom utdannelse/ansvar/arbeidstid og avlønning kan synes urimelig sett i forhold til andre yrkesgrupper. Dette har gjerne oppstått og utviklet seg over en lengre periode, oftest også med bakgrunn i bransjens lønnsomhet og/eller finansieringskilder. Jeg kunne nevnt eksempler, men avstår av hensyn til husfreden:).

    Hvor vi skal plassere flyteknikkere i det store lønnsmessig samfunnslivet kan jeg ikke si så mye om, men jeg er glad for at de også gjør jobben sin.

    I den pågående situasjonen kan det imidlertid, i hvertfall i mitt hode, reises tvil om lederne gjør jobben. Å starte veldig høyt, selv om man sier at det bare er et forslag, og så gå mer eller mindre rett ut i streik, for deretter å be motparten bytte forhandlingsleder(e) kan vel ikke sies å være god forhandlingsteknikk?
     
  7. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
  8. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,752
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Enig. Her har noe gått skikkelig galt fra start. Og lederen må svare for det, selvsagt.

    Men det ble NFO som altså i dag ga forhandlingslederen "en pause"...

    Det er fristende å si at han ikke ser ut som han skrur mye på fly - men heller sitter på fagforeningskontoret med grei fagforenings-lønning på heltid og "forhandler" (slik han vel også gjør). Men det ville jo vært både usakelig og ikke-politisk-korrekt, så jeg sier ikke det.



    upload_2022-6-23_17-51-2.png
     
    RoadKing, Oppirumpadi and Maggie like this.
  9. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Som dere kakler.

    Lønn er, som det meste annet i livet, et spørsmål om tilførsel og behov. Hvor mange som kan gjøre jobben versus hvor stort er behovet for arbeidskraften.

    Idéer om rettferdighet, utdanning, ansvar, verdiskapning osv - lykke til med diskusjonen.
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Godt det er helg …
     
    Gribb and RoadKing like this.
  11. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
  12. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,171
    Likes mottatt:
    3,217
    Bonuspoeng:
    113
    SAS tilbyr nå kostnadsfritt ombooking dersom man flyr 29./30. juni eller 1. juli, forutsatt at billetten er bestill 23. juni eller tidligere (noe flere vilkår gjelder):

    https://www.sas.no/traffic-information/message/


    SAS tilbyr nå frivillig ombooking uten kostnad, for passasjerer som er urolige for at deres reiseplaner kan påvirkes av en pilotstreik fra den 29. juni

    Tilbudet gjelder for alle fly som opereres av SAS:

    SAS Scandinavia, SAS Link, SAS Connect och wetlease partners (Air Baltic, CityJet, XFLY)

    Som alltid har SAS en ambisjon om å komme til enighet om en avtale og å unngå konflikt. Vi tilbyr våre passasjerer muligheten for ombooking på Mine bestillinger. Endring av billett er gratis.

    Du kan selv endre din billett her, hvis:

    • du flyr med SAS
    • flyet ditt ikke er kansellert
    • din avgang er i perioden 29 juni 2022 – 01 juli 2022
    • billettnummeret ditt starter med 117
    • billetten er utstedt 23 juni 2022 eller før
    • din SAS-billett er bestilt via SAS hjemmeside, SAS Kundeservice eller SAS-appen. Hvis du har kjøpt billett hos et reisebyrå vennligst kontakt de direkte.
    Du kan endre til en annen dato med en SAS-flyvning til samme destinasjon hvis det er ledig i samme reiseklasse som i din originale billett.

    Den nye avreisedatoen kan tidligste være 24 juni 2022 til 01 august 2023.  

    Du må ringe SAS Kundeservice eller ditt reisebyrå for ombooking hvis du reiser:

    • med et spedbarn
    • har bestilt spesialmat
    • barn som reiser alene
    • med rullestoleller
    • har med dyr
    Endring av billett er gratis. Hvis du selv velger å endre dato for reisen dekker ikke SAS ekstra kostnader som hotell, mat eller transport.
     
    chrt, holmen, Maggie and 3 others like this.
  13. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Flaks at dette er et diskusjonsforum da
    Behovet for hjelpepleiere er stort, men lønnen er likevel dårlig
    Er jo høyst reelt å diskutere dette, men man trenger selvsagt ikke engasjere seg. Det er jeg enig i
     
    Oppirumpadi and The_Dude like this.
  14. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan faktisk justere mitt eget utsagn! Tilførsel/etterspørsel gjelder nok mest for privat sektor. I offentlig sektor har man sine egne, perverse (hakke)regler og ledetider for justering av lønn og goder.
     
    themichael and anders82 like this.
  15. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Det offentlige systemet er nok litt verre ja:rolleyes: Har aldri jobbet i offentlig selv, men vært på noen intervjuer. Ble aldri helt klok på lønn. Trinnene var bare veiledende og kunne justeres individuelt ved særskilt kompetanse (hva nå enn det betyr)

    Tilbake til streik. Jeg har bevisst unngått SAS så langt det lar seg gjøre denne sommeren pga. all støyen som er nå. Så da blir det Luftwaffe til Syden og Bjørn til Alicante
     
  16. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,615
    Bonuspoeng:
    293
    Bjørn har meldt overgang til Norse og flyr stort sett til USA
     
    tobeornot999 and RoadKing like this.
  17. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Jøss. Da vet jeg ikke hvem jeg flyr med :)
    De har hvert fall røde neser
     
  18. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Noterer meg at Alicante er distingvert fra Syden.
     
    anders82 and holmen like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Du flyr med Geir :)
     
    anders82 liker dette
  20. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Hva betyr denne setningen?
    Tidligst er ett tidspunkt, ikke en periode.
    Må hjemreisen være innen 1. august?
    Eller må utreisen være mellom 24. juni og 1. august?
     

Del denne siden