Mye dårlig vær i januar de siste årene, og med regn og is overalt får du ikke kommet deg ut av byen. Dra heller til Alta for Nordlys i januar, og til Svalbard i mars/april, hvis det er en mulighet
Det meste av utflukter og safari var stengt for sesongen da jeg var der i januar i år. Men Svalbard var uansett en flott opplevelse på denne tiden.
Svalbard museum er vel verdt eit besøk, det same gjeld omvisninga i Gruve 3. Fleire tips er å finne her: – @Upsaker sitt reisebrev – Generelle tips i denne tråden Sjølv har eg òg rabla ned eit reisebrev frå landet med dei kalde kystar, som Helge Ingstad har kalla øygruppa. I januar er det polarnatt, altså nattemørke døgnet rundt, noko som forhåpentlegvis gir gode sjansar for fine nordlysbilete.
For aktiviteter i i og rundt Longyearbyen: Isgrotta på Longyearbreen bør være en bra ting å gjøre, samme med gruve 3. Var i gruve 3 for mange år siden, da de hadde turer helt inne i gruva. Vet ikke om de har begynt med det igjen. Uansett så er det en bra omvisning rundt daganlegget og mye interessante historier å gjøre. (men gruve 7 er ennå mer rått da ...) Ølsmaking og omvisning på Svalbard Bryggeri er også en mulighet. Funken har mye historie, skikkelig digg å sitte i bibliotekstua der på ettermiddagen og ta en cognac eller 2 Polarriggen er jo også verdt et besøk. Gruvelageret også.
Svar på spørsmålet ditt finn du m.a. i denne tråden: – https://insideflyer.no/forums/threads/svalbard-med-sas.8551/ Dersom du flyg OSL–LYR er det vel kube (altså europeisk servering) det du får på matfronten. Drikkeserveringa følgjer norske reglar. Har du OSL–TOS–LYR, er det vel polarrull (altså innanriksservering). Slik har det i alle fall vore ei stund, men kanskje andre sit på blodferske opplysningar?
Hvordan gikk dette? Er det i det hele tatt mulig å komme seg til Svalbard i dag med det været der oppe?
Heile Longyearbyen er stengt ned. Matbutikken stengte klokka 12. Ingen fly til eller frå LYR i dag. Somme meiner at Longyearbyen lokalstyre har gått for langt med stenging, men lokalstyret grunngjev det heile med behov for tryggleik.
Jeg var på Svalbard i forrige uke. Skulle være der fra Tirsdag til Torsdag. Da flyene ble kansellert kom jeg meg ikke hjem før fredags kveld. Svalbard var mørkt i forrige uke. Det var ikke riktig tidspunkt å dra dit i januar. Jeg skulle jobbe, så hadde ikke mye å si for meg, men om man drar som turist er ikke dette riktig mnd. De sa også at det var større sjansje for nordlys i Troms på denne tida. Ellers kan jeg melde om at SAS blir dårligere og dårligere i sin kundeservice pr telefon. Jeg hadde retur fra Longyear til TOS, da jeg skulle være der en dag. Når reisen ble utsatt til fredag booket de meg via OSL. Jeg bor i TRD, så ringte om at jeg ville bli booket om fra TOS til TRD fra OSL. De sa det var helt fult, enda jeg satt med appen å så at det ikke var tilfelle. Jeg hadde SAS plus billett også. Endte med at jeg måtte bestille selv fra OSL til TRD til full kostnad for ny SAS plus billett. Disse callsenterne med lang ventetid og partysvensker som ansatt missliker jeg sterkt.
Det er fortsatt innenriks servering på SAS plus? Dvs kun en enhet alkohol per person på hele flyturen? Hva serverte de av mat ombord. Jeg flyr til svalbard i midten av februar, er det større sjanse for Nordlys da?
Svar finn du i denne posten og neste samt: https://insideflyer.no/forums/threads/svalbard-januar.12200/#post-256353
Hyppigheten på nordlys er aller størst i Finnmark og Troms. http://geo.phys.uit.no/articl/aurora.html