1. Hip Hip Hooray. It’s Thanksgiving Day! Tidligere i høst åpnet det seg muligheter for å fly med Swiss og Lufthansa i business fra ulike europeiske destinasjoner til den amerikanske vestkysten for en relativt gunstig pris. Jeg benyttet annledningen til å bestille en rundtur fra Munchen til San Francisco denne helgen, og skal i dag forhåpentligvis posisjonere meg for morgendagens flyvninger. Turen til San Francisco flys av Swiss via Zurich, mens Lufthansa står for returen som går via Frankfurt. Swiss-flyvningen opereres av en 777-300ER, mens Lufthansa-flyvningen opereres av en A380-800. Begge selskapenes businessklasser er nye bekjentskaper for meg, og returen blir også den første på en A380. Jeg gleder meg! Turen starter for alvor i morgen med LX1101 fra MUC til ZRH. Ettersom jeg bor i verdens vakreste by innebœrer det at SAS skal fly meg fra BGO til MUC i dag via OSL og CPH, før jeg så skal overnatte en natt på Hilton Munich Airport. I San Francisco skal jeg overnatte to netter på Hilton Union Square, hvoretter Lufthansa igjen bringer meg til Munchen, og SAS forhåpentligvis flyr meg helt hjem igjen!
2. Posisjonering med SAS Som nevnt ovenfor skulle jeg i dag fly med SAS via OSL og CPH til MUC hvor jeg skulle overnatte på Hilton Munich Airport. Som fryktet gikk ting dessverre ikke som planlagt, og jeg er nå innlosjert på Park Inn ved CPH for natten, hvoretter jeg skal fly med Lufthansa til MUC i morgen tidlig. Det ble mildt sagt mye styr med en veldig forsinket avgang fra Bergen, og i Oslo så det ut til å råde fullstendig kaos! Men, men ... jeg har i alle fall kommet meg til CPH. På turen fra Bergen ble det knapt med servering med en flytid på imponerende 39 min, men på turen til København ble det disket opp med polarrull, sjokolade, Ringi og Ramløsa. Vel fremme i København fikk jeg først beskjed om å gå til transfersenteret i avgangshallen for å bli tildelt hotell. Det viste seg å ikke stemme: Hotell-voucher henter man ut nede ved bagasjeservice i ankomsthallen. Park Inn er utvilsomt en solid nedgradering fra Hilton i Munchen, men de serverte en vellsmakende to-retters middag med et glass valgfri drikke på bolagets regning, så det er helt greit tatt forholdene i betraktning! Turen til Munchen starter grytidlig i morgen med avgang fra CPH kl. 06:05, så nå tar jeg straks kvelden for å forsøke å få så mye søvn som mulig før morgendagen starter!
Synd at du ikke nåede til München endnu. Jeg glæder mig til at læse mere. Skal selv flyve München - New Delhi i januar 2018 i en A350 og returen fra New Delhi til Frankfurt i dejlige A380
3. Lufthansa og Helvetic Airways til Munchen og Zurich Natten på Park Inn ble ikke veldig behagelig: Jeg sovnet fort, men våknet tidlig! Jeg sjekket derfor ut og tok metroen bort til flyplassen, hvor jeg var første person i gulldelen av loungen. Deilig og stille, og ikke minst godt med sitteplasser! Lufthansa flyvningen ble operert av en Embraer 195, og jeg hadde blitt ombooket til klasse B, altså økonomi. Lufthansa leverte og vi forlot CPH i henhold til rutetid. Lufthansa byr stort sett på det man måtte ønske å drikke, samt en liten snacks av et eller annet slag i økonomi. I dag serverte de en alt for søt cookie. Ellers var den en fin morgenflyvning uten andre begivenheter. Vel fremme i Munchen parkerte vi ved K-gatene og jeg gikk til et transfersenter for å få skrevet ut boardingkort for resten av reisen. Flyet til Zurich hadde G-gate og her tabbet jeg meg ut! I stedet for å sitte i den ganske bra loungen ved K-gatene gikk jeg over til den andre terminalen med en gang, og ble sittende der i en trang og innelukket lounge omsvermet av menn i dress! Etter en liten stund i loungen tuslet jeg bort til gaten. Her ble det gjennomført pri-boarding, men etterpå så ble alle stuet inn i samme buss og kjørt bort til flyet. Da jeg bestilte turen skulle turen fra Munchen til Zurich bli operert av en av Swiss sine nye Bombardier CS300. For noe uker siden tikket det imidlertid inn varsel i MyFlights om at Helvetic Airways skulle fly for Swiss med en Fokker 100. Ombord hadde jeg valgt sete 1A, for den 35 min lange turen til Zurich. Før avgang ble det utdelt våtservietter og en flaske vann, og oppe i luften ble det servert noen småretter med det man måtte ønske å drikke til. Pluss sjokolade før landing! Jeg spiste kun frukten av det som ble servert. Servicen var helt kurrant og ting går virkelig smidig for seg! Til og med passasjerene bak i bussen fikk litt å drikke! Ved ankomst i Zurich ble det fjernparkering, og her kom det egen buss og hentet oss i business! Meget bra! Nå sitter jeg i den fantastiske Senator-loungen ved E-gatene og venter på at boarding skal starte for flyvningen til SFO. Jeg har spurt om det gikk an å oppgradere til F med Eurobonuspoeng, men svaret var at det dessverre ikke gikk! Men, men, det blir sikkert bra i 4A i business også!
God tur og takk for rapport. Småsjalu på at du fant routing med Swiss og A380 siden jeg "bare" fant A340 begge veier på tidspunkter som var mulige på dette tilbudet.
4. Wow ... for en lounge! Swiss har flere lounger i Zurich fordelt på flyplassens to terminaler. Loungen i hovedterminalen er for tiden under oppussing og så vidt jeg har forstått kan man benytte seg av en tredjeparts lounge dersom man flyr ut herfra. Langdistanse flyvningene og non-Schengen flyvninger avgår imidlertid fra E-gatene i den nye sattelitt-terminalen, og det er her man finner flyplassens beste lounger! For å komme seg til E-gatene må man ta tog fra hovedterminalen og i denne sammenheng må man også passere passkontrollen. Toget går kontinuerlig og tar kun et halvt minutt. Swiss sin Senator lounge ligger i etasjen over avgangshallen, og wow ... for en lounge! Det er vel ikke mange lounger som kan by på en terrasse med tilsvarende utsikt! Loungen i seg selv fremstår som lys og moderne, og har flere ulike sitte og hvile områder, arbeidsstasjoner, et serveringsområde og en whisky bar! Jeg var ikke så veldig sulten og nøyde meg derfor med noe godt å drikke mens jeg nøt utsikten. Matuvalget så imidlertid veldig bra ut og her var det også en kokk som laget ulike enklere retter. Etter å ha kost meg i loungen en liten stund ruslet jeg mot gaten. Som allerede nevnt synes jeg loungen var meget bra! Store vindusflater og mye lys gjør den til et veldig hyggelig sted å vœre!
5. Swiss 777 Business Class Zurich - San Francisco Vel fremme ved gate måtte alle svare på de amerikanske myndighetenes nye sikkerhetsspørsmål: Hvor lenge skal du vœre i USA og hva er formålet med reisen. Dernest måtte jeg gjennom en SSSS-kontroll. Idet jeg var ferdig med sikkerhetskontrollen var det klart for boarding. Her ble det annonsert prioritert ombordstigning, og den gjennomførte de for så vidt, men ... før alle i First og Business køen hadde gått ombord begynte de å boarde økonomipassasjerene og resultatet var at alle ende i samme kø! Ombord fant jeg mitt sete, 4A: Swiss sine 777 har tre serviceklasser med plass til totalt 340 passasjerer: 8 i First, 62(!) i Business og 270 i økonomi. Business er fordelt på to kabiner: En mindre foran dør nr. 2, og en alt for stor etter! Setene er plassert i en 1-2-2/2-2-1 konfigurasjon, og som på alle fly er noen seter bedre enn andre. Det beste er etter min mening setet jeg hadde - 4A! (den bakre, store business-kabinen - bilde fra TPG) I den fremre mini-kabinen var 6 av 10 seter besatt: Det var meg, to andre menn, en kvinne og et amerikansk ektepar, og alle oppførte seg fint på hele turen! Fordelen med mini-kabinen er først og fremst at det sitter få mennekser der, noe som (stort sett) innebœrer at det er litt roligere enn i den andre kabinen, samt at det er langt flere virkelig gode seter! Alle de såkalte bulkhead setene byr på ekstra beiplass, og det er i tillegg flere oppbevaringsmuligheter enn i de øvrige setene. Det lå for øvrig hodetelefoner og amenity kit ved sete når jeg gikk ombord. Setet kontrolleres ved hjelp av fire knapper som er plassert ved armlenet. Det er i tillegg mulig å justeren setets hardhet, samtidig som setet har en massajsefunksjon. I armlenet finner man også IFE-kontrollen, som ligner på en PSP GO. IFE-skjermen har touch screen som funkerte meget bra! Utvalget av filmer og tv-serier var heller ikke så aller verst. Her fantes blant annet Baby Driver og Spiderman Homecoming, i tillegg til en noen tv-serier, slik som The Big Bang Theory. Det eneste negative er skjermens størrelse - den er litt liten! Det er ogå mulig å bruke IFE-kontrollen, men kontrollens morsomste funksjon er vel at det er mulig å se kart med flyets plassering på kontrollen samtidig som man ser film på den andre skjermen. Flotte flyforhold ved avgang! Fra mini-kabinen kan man også se inn i First kabinen!
Når det gjelder servicen ombord kom stewarden og presenterte seg selv og menyen rett etter at jeg hadde funnet setet mitt. Deretter ble det servert champagne, appelsinjuice og vann. Etter avgang ble det servert drinker og kalde nøtter, etterfulgt av en 3-retters lunsj med ost og kjeks. Dagens meny med drikkekart: Jeg gikk for kalvekjøtt til forrett, biff til hovedrett og sjokoladekake til dessert, akkompagnert av den franske rødvinen. Forretten og hovedretten smakte veldig bra, mens desserten ikke falt helt i smak for min del. Måltidet ble avsluttet med te og sjokolade. Etter lunsjen var jeg relativt trøtt så jeg valgte å ta en liten blund, som nok ble litt lenger en forventet. Fire timer senere et sted over nord-Canada våknet jeg etter å ha sovet veldig godt. Jeg tuslet en tur bakover i flyet, og ved gally var det satt opp litt snacks. I tillegg fikk jeg en av mange kopper te. Rundt to timer før landing ble det servert et lettere måltid. Jeg gikk for tortellonien, og fortsatte med den franske rødvinen. Maten smakte helt ok, men var ikke like god som den tidligere serverte lunsjen. Måltidet ble avsluttet med en kopp te, og deretter startet crewet etterhvert å forberede kabinen for landing. På vei ned til SFO fløy vi over Golden Gate Bridge, og her knipset både medpassasjerer, crewet og jeg noen bilder av utsikten! Vi landet til i henhold til rutetid på SFO. Dette var min første tur med Swiss i business på langdistanse, og jeg ganske imponert. Setet var i seg selv kanskje ikke så imponerende og jeg var heldig som greide å skaffe meg et tronesete, og sœrlig det foran i mini-kabinen. Hva gjelder servicen ombord synes jeg den var utmerket! Alle i crewet smilte og var hyggelige når vi var i kontakt med hverandre, glasset var stort sett aldri tomt, det ble spurt flere ganger helt uoppfordret om det var noe jeg ønsket, og jeg fikk mat og drikke først (kan jo ha noe med hvor jeg satt å gjøre). I det hele tatt var det en veldig fin opplevelse!
Ser virkelig ut som en strålende flott tur, fin lounge som oppladning og fin flytur. Når det avsluttes med en så fin innflyvning over Golden Gate kan man ikke klage
6. San Francisco I San Francisco hadde jeg bestilt rom på Hilton Union Square, og fra flyet hadde parkert ved gate og til jeg var på hotellet tok det under 1 time! Hotellet er stort og upersonlig, og har utrolige 1919 rom! Ved innsjekk spurte jeg om de kunne by på en oppgradering, men hvis jeg ønsket det måtte jeg vente med å sjekke inn. Jeg ønsket å sette fra meg tingene mine og ta en dusj, og jeg takket derfor nei til å vente. Jeg hadde besilt et King Bedroom med Skyline View, og ble tildelt rom i 26 etasje. Det var forholdsvis stort, men virket litt umoderne. Utsikten var heller ikke den mest imponerende. Hotellet har en frokostrestaurant, en slags “grab to go”-kiosk, og en restaurant. I tillegg er det en bar i 46 etasje i tårn 1 med utsikt over byen. Som HHG kan man velge mellom 1000 ekstra bonuspoeng eller $20 ($10 pr dag) i kreditt som man kan bruke på det man måtte ønske. Jeg valgt $20 i kreditt og brukte disse på frokost på søndagen (denne koster $48! med skatt og tips). Ellers var det mye folk i San Francisco denne helgen og ettersom jeg har vœrt her før valgte jeg å ta det rolig og kose meg. I tillegg ble det tid til litt shopping og kjøp av julegaver. Jeg tok noen få stemningsbilder.