Tråden med de gode F-turer / segmenter

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Are, 27. jan 2016.

  1. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,187
    Likes mottatt:
    3,121
    Bonuspoeng:
    113
    Det stemmer. CT billett må begynne i Skandinavia. Men flere rapporterer at de har klart og avslutte turen forskjellige steder i Skandinavia om de har "brukt" opp antall legs. Og deretter kjøpe den siste biten hjem for cash/poeng.

    Hvorfor man ikke kan fly til USA via Asia så lenge man betaler 190K poeng lurer jeg og på. Blir jo det samme?
     
  2. Sindre

    Sindre Aktivt Medlem

    Innlegg:
    379
    Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Har du undersøkt prisen på øyhopper-billetter? Jeg så litt på å dra til Mikronesia eller Palau, for deretter å fly mellom, men det var ekstremt dyrt.
     
  3. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Glemte å si at vi reiser i fullpris-award-billetter, uten CT, så derfor tror jeg vi kan komme oss helt til Guam om vi løser billett til Frankfurt. På den annen side er det jo tøysete å bruke en leg på å mellomlande i Mumbai dersom man ikke trenger å benytte seg av sin transfer zone. En bedre rute i så måte vil være OSL-FRA-BKK-MNL-GUM.

    ELLER dersom man kan bruke transfer zone på utreise, men ikke nødvendigvis på tilbakereise, så kan man kanskje reise OSL-FRA-TYO-GUM og tilbake GUM-MNL-BKK-FRA-OSL. Så får man prøvd ANA også, i tillegg til F-lounge i FRA og BKK? Er jeg gal eller genial?

    Beklager for øvrig at denne reisen tar såpass mye plass i tråden. Kanskje ikke slikt man skal bruke den til. Jeg flytter meg om det fins bedre tråder for å diskutere enkeltreiser.

    Øyhopper-ruta til United var naturligvis latterlig overpriset (12KNOK i eco).
    Skjermbilde.PNG
    MEN det ser ut som det er bra award-tilgjengelighet heldigvis. Ifølge award charten til SAS skal en returrute innad i SEAsia koste 25000 poeng i eco, som ser ut som det er samme pris United tar for den. Virker jo lovende på papiret, selv om man bare må glemme å øyhoppe helt til Honolulu (for da blir det 90KEB i stedet for 25KEB). Skjermbilde2.PNG
     
    RoadKing liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,696
    Likes mottatt:
    32,607
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig interessant case her @Ursa :)
     
    Ursa liker dette
  5. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Vet ikke om det er genialt, men turen under er godkjent med CT, og da antar legat GUM må gå under south east Asia sonen.
    OSL-FRA-TYO-GUM og tilbake GUM-MNL-BKK-FRA-OSL

    Du får to leg av syv i F om jeg husker rett. Og øyhopping gir bra valutta for poengene ser jeg.
    PS ikke spesielt lett å finne to billetter hos ANA til FRA.
     
    Last edited: 04. april 2017
    Ursa liker dette
  6. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Hmmm når du sier det på den måten så hørtes det mer galt ut enn genialt ja he he :) Det er naturligvis ikke F med ANA til Guam :( ... tilbake til tegnebrettet!
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mange stillehavsøyer som er i sørøst-asia-sonen.
    Etter min mening er det en gullgruve :)

    Vi besøkte PNI i fjor, Guam er et ganske kjedelig reisemål sammenliknet med mye annet i området der. Er jo i prinsippet bare en av mange amerikanske områder..

    Kjøper du billett uten CT kan du jo også ha open-jaw noe tilsvarende vår reiserute:

    OSL-TXL-IST-TPE-MNL-ROR / ROR-GUM-PNI / PNI-GUM-HKG-ARN-OSL

    Vi kjøpte ROR-GUM-PNI på award, 30k poeng i eco for to stk. Ville kostet oss drøye 9000kr per pers å kjøpe billetter (!!!).
     
    Ursa and Upsaker like this.
  8. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,842
    Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
    Har sett på en optimal routing hvor en får hele fem ulike First-produkter:

    OSL-FRA LH C
    FRA-HND LH F
    NRT-SIN NH F
    SIN-CGK SQ F
    CGK-BKK TG C
    BKK-ICN TG F
    ICN-FRA OZ F
    FRA-OSL LH C
     
    Darkcho, KRS, DanH and 7 others like this.
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    En veldig hyggelig routing!
    Ser frem til reisebrevet :)
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,696
    Likes mottatt:
    32,607
    Bonuspoeng:
    293
    Det blir vel rene lotto'n å få booka den der?
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,842
    Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, klarte ikke å få det til på turen i februar, men fikk LH F FRA-HND t/r og TG Fx2, så ikke nødvendig med en til av de rapportene :)

    Tror det kan la seg gjøre om en reiser bare én person. Men, noen vinner i lotto også, og en på et søsterforum fikk nylig booket nærmest identisk rute.
     
    RoadKing liker dette
  12. mrhermano

    mrhermano Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Dette var en nice routing. Har du allerede bestilt denne? I tilfelle, hvilken strategi brukte du for å få alt til å klaffe med å finne tilgjengelige billetter?
     
  13. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Har trålet forumet her og laget en liste over de forslagene folk har kommet med eller reist. Disse skal være innafor regelverket, men fremdeles utenom de mest opplagte rutene. De fleste er nok dessverre veldig vanskelig å få booka med mye ledige F-seter. Men tenkte det kunne være fint med et interludium i denne lange og viktige tråden :)

    Prøver å lage en slags shortlist over spektakulære ruter så vi kan velge når den tid kommer. Synes selv at det mangler litt til både Hawaii (vanskelig med liten landingssone) og i Nord+Sør-Amerika.

    Jeg har rangert rutene etter om man får Frankfurt-Porsche, Bangkok-spa eller Tokyo-lounge (disse 3 er de tilgjengelige fra Skytrax topp10 F-lounger i verden) og så etter hvor mange sannsynlige legs man får i F. Oslo-legget har jeg utelatt. SEL=Seoul (ICN+GMP), TYO=Tokyo (NRT+HND).
    1. FRA-TYO(LH:F)-SIN(NH:F)-CGK(SQ:F)-BKK(SQ:F/TG)-SEL(TG:F)-FRA(OZ:F)
    2. FRA-SIN(LH:F?)-NRT(NH:F)-TPE(BR)-HKG(BR)-BKK(TG:F)-FRA(TG:F)
    3. FRA-TYO(LH:F)-SIN(NH:F)SGN/CGK/DPS(TG/SQ:F)-BKK(TG/SQ:F)-FRA(TG:F)
    4. FRA-TYO(LH:F)-GUM(UA)-MNL(TG)-BKK(TG)-LHR(TG:F)
    5. FRA-SEL(LH:F)-ROR(OZ)-GUM(UA)-MNL(TG:C)-BKK(TG)-LHR(TG:F)
    6. FRA-TYO(LH:F)-GUM(NH)-PNI/MAJ**(UA)-GUM(UA)-TYO/SEL/HKG-FRA(LH:F)
    7. FRA-BOM(LH:F)-BKK(TG:C+*)-SGN/CGK/DPS(TG/SQ:F)-BKK(TG/SQ:F)-FRA(TG:F)
    8. FRA-ORD(LH:F)-HND(NH:F)-HKG(NH)-ICN(OZ:F)-JFK(OZ)-FRA(LH:F)
    9. FRA-SEL(OZ:F)-TYO(OZ)-BKK(TG:F)-LHR(TG:F)
    10. FRA-BKK(TG:F)-TYO(TG:F)-SIN(NH:F)-IST(TK)
    11. FRA-MEX(LH:F)-TYO(NH)-SEL(OZ)-TPE(OZ/BR/TG)-IAH(BR)-FRA(UA)
    12. VIE-JFK(OS)-SEL(OZ:F)-NRT(OZ)-ORD(NH:F)-CPH(SK)
    TG:C+* = mulighet for gammel F-kabin på 747-flyene til Thai, men er ikke bookbar og selges som C-klasse

    ** = Vær obs på muligens spesielle visumregler til MAJ

    EDIT: har endret i henhold til Ares rettesnor/snører :)
     
    Last edited: 05. april 2017
    KRS, funkenstein, Icarus and 2 others like this.
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    SQ F går fint, masse tilgjengelighet:)

    Ingen F på BOM-BKK.

    MAJ bør tas bort om det er forslag til greie ruter, dette rett og slett på grunn av vanskelige visumregler. PNI gir visa on arrival, MAJ gjør ikke det... :/

    LH F er ikke et problem her.

    Ellers mange bra ruter, tror dog det er vanskelig å finne den "optimale" ruten.
    Tross alt har man forskjellige preferanser.
    Jeg synes også at ICN-JFK er en kongerute, problemet oppstår om man vil fly Lufthansa herfra. Super lounge, men flytiden er etter min mening for kort. Er mye bedre å skifte fly et annet sted i USA, og da er det kun LAX som treffer OZ. Og LAX er ikke enkelt å finne LH:/
     
  15. mrhermano

    mrhermano Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,550
    Bonuspoeng:
    293
    Informasjonen er uklar på dette punktet om det ikke har blitt endringer siste året.
    Når jeg undersøkte i fjor virket det som alle eu-land har visumfri reise, men ikke Norge.. :/

    Men har du rett er det konge :)
    Øyhopperen er kul.

    Edit, her står det vel bare at det anbefales at en avtale mellom EFTA og Marshalløyene inngås hurtig..
     
    Last edited: 05. april 2017
    mrhermano liker dette
  17. mrhermano

    mrhermano Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, du har helt rett, leste ikke godt nok. Forhåpentligvis blir det visa waiver i nærmeste fremtid hvis det ikke har skjedd noe mer enn denne anbefalingen.
     
  18. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Har set på samme routing tidligere, men ikke fått ledigeseter nå i sommer. De fleste her er relativt godt tilgjengelig. Du må antagelig booke med C til HND, også har ikke NH god tilgjengelig på de fleste datoer, så jeg hadde brukt den som utgangspunkt når jeg søkte.
     
  19. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Dere som har litt (LH)F-erfaring, går man glipp av mye ved å velge en rute med bare flygninger om natten? FRA - GIG går hhv. 22:15 og 22:10 på tur/retur. Bør jeg vurdere å dra innom GRU eller EZE på returen som har avgang 18:15/17:15?
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,696
    Likes mottatt:
    32,607
    Bonuspoeng:
    293
    Definitivt, dvs... Altså... Å reise F, er normalt en så stor opplevelse at det er kjipt å sove den bort. Man burde aldri reise F nattflygning, da kan man like gjerne gå ned et hakk til C, da de fleste C seter er en rimelig bra seng nå for tiden.

    Dog, det er unntak. Hvis du vil makse ut bakkeopplevelsen (FCT, Porsche), så er det en fordel å reise sent, fordi du da har masse muligheter til å komme deg til FRA i god tid uten å legge inn en overnatting i forkant.

    @Are var innpå det er tidligere, at LH F er ikke best i lufta, bare på bakken. Så slik jeg ser det, er den perfekte reise f.eks LH F med sen ettermiddag/tidlig kveld avgang fra FRA og en annen F tilbake til FRA, f.eks Asiana om Sør Korea er målet.

    Personlig ville jeg i ditt scenario valgt EZE tilbake. For etter hva rapportene sier er ikke bakkeopplevelsen hverken på EZE eller GIG det helt store.

    Fruen og jeg kjører på med stormskritt mot ny CT, og da er EZE med LH F målet :).
     
    Last edited: 28. april 2017

Del denne siden